W Polsce funkcjonują dwa muzea lotnicze dysponujące sporą kolekcją statków powietrznych. Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie oraz Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. To właśnie znajdujące się w stolicy Małopolski muzeum jest tym najsłynniejszym i najważniejszym na lotniczej mapie Polski.

Krakowskie muzeum utworzono w 1964 roku jako Ośrodek Ekspozycji Sprzętu Lotniczego przy Aeroklubie Krakowskim. W kolejnych latach obiekt znajdujący się na terenie dawnego lotniska Kraków-Rakowice-Czyżyny zmieniał nazwy i status, ale ostatecznie w 1971 roku przemianowano go na Muzeum Lotnictwa Polskiego.

Aleja Migów (fot. Michał Banach)
Aleja Migów (fot. Michał Banach)

Całkiem spore muzeum od lat kolekcjonuje różne statki powietrzne, zarówno te związane z historią Polski, jak i pozyskane z innych muzeów, m.in. z Szwecji. Obecnie muzeum posiada ponad 200 różnych samolotów, śmigłowców, szybowców i innych statków powietrznych, dziesiątki silników lotniczych oraz olbrzymią ilość innych eksponatów.

Najważniejszymi eksponatami są bez wątpienia jedyny zachowany PZL P.11 (z sprawnym silnikiem – niestety w trakcie mojej wizyty maszyna była niedostępna), PWS-26, MD-12F (w trakcie wizyty przechodził remont), DFW C.V, EM-10 Bielik (makieta), Grigorowicz M-15, RWD-13, JK-1 Trzmiel oraz wiele maszyn z początków lotnictwa. Jak przystało na polskie muzeum, nie zabrakło również maszyn wykorzystywanych w okresie Zimnej Wojny, a więc licznych MiG-ów, Lim-ów i Su, które tworzą razem dosłownie „Aleję Migów”. W kolekcji znajduje się bardzo wiele prototypów i nietypowych maszyn, które powstały w Polsce na przestrzeni lat.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (fot. Michał Banach)
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (fot. Michał Banach)

Ekspozycja podzielona jest na część znajdującą się w kilku hangarach i głównym budynku, oraz ekspozycję zewnętrzną. O ile ta pierwsza zachowana jest w bardzo dobrym stanie, tak ekspozycja zewnętrzna niestety wyraźnie źle znosi krakowskie powietrze. Niektóre z maszyn przechodzą remonty, jednak praktycznie wszystko co stoi na zewnątrz aż prosi się o lepsze zabezpieczenie. Niektóre z samolotów i śmigłowców są w bardzo kiepskim stanie, o czym świadczy stan ich podwozia, lub powyginane blachy (Belphegor wyraźnie musiał uderzyć o coś ogonem). Część maszyn chociaż z zewnątrz wygląda średnio, w środku jest dobrze zachowana i jeśli akurat dobrze się trafi, można je zwiedzić.

Główny budynek muzeum, oddany w 2010 roku prezentuje się bardzo okazale i ciekawie. Znajdują się w nim biblioteka, biura, sala kinowa i konferencyjna oraz pomieszczenia warsztatowe i ekspozycyjne. Pozostałe wystawy rozmieszczone są w kilku hangarach i dawnych budynkach technicznych, z których niektóre wyraźnie odstają swoim wystrojem od głównego budynku.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (fot. Michał Banach)
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (fot. Michał Banach)

Bez wątpienia muzeum w Krakowie to obowiązkowy punkt do zwiedzenia dla każdego fana lotnictwa. W środku tygodnia, zwłaszcza poza sezonem wakacyjnym ruch w muzeum jest bardzo mały, dzięki czemu można spokojnie zapoznać się i sfotografować całą ekspozycję. Na porządne zwiedzenie muzeum warto przeznaczyć z 3-4 godziny (albo i więcej, zależy jak wnikliwie zapoznamy się z wszystkimi opisami, tabliczkami i kolekcjami).

Poniżej znajdziecie galerię zdjęć i kilka panoram przedstawiających świetną kolekcję muzeum.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.