SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Polskie myśliwce PZL P.7, P.11 i P.24
    Polskie myśliwce PZL P.7, P.11 i P.24
    Polskie myśliwce PZL P.7, P.11 i P.24
    Artykuły

    Polskie myśliwce PZL P.7, P.11 i P.24

    Michał BanachBy Michał Banach1 września 2016Updated:29 maja 2020Brak komentarzy8 Mins Read
    W okresie międzywojennym w Polsce powstało wiele projektów samolotów wojskowych, z których najsłynniejszymi i najbardziej udanymi były myśliwce PZL P.7, P.11 i P.24, zaprojektowane przez inż. Zygmunta Puławskiego i Wsiewołoda Jakimiuka.

    Geneza

    Na początku lat 30. w nowopowstałych zakładach PZL (Polskie Zakłady Lotnicze) rozpoczęto prace projektowe nad nowymi samolotami myśliwskimi dla Polskich Sił Powietrznych. Pracami kierował utalentowany inż. Zygmunt Puławski.

    PZL P.1
    PZL P.1

    Od samego początku założył on, że nowe myśliwce będą jednopłatami (w 1930 roku na świecie, zwłaszcza w wojsku dominowały jeszcze dwupłatowce) o metalowej konstrukcji. W latach 1929-1931 Puławski zaprojektował dwa ciekawe samoloty – PZL P.1 i PZL P.6. Maszyny te były górnopłatami z tzw. „płatem puławskiego” – czyli charakterystycznie ukształtowanym skrzydłem przypominającym spłaszczoną literę M.

    Taki układ skrzydła sprawiał, że pilot dysponował lepszą widocznością niż w przypadku dwupłatowców. Samoloty otrzymały metalową konstrukcję półskorupową i wzięły udział w licznych pokazach i zawodach wzbudzając sensację w całej Europie. Niestety 21 marca 1931 roku Puławski zginął w katastrofie lotniczej. Mimo to jego projekty i prace nad kolejnymi samolotami kontynuował inż. Wsiewołod Jakimiuk. Ich efektem było powstanie bardzo udanych myśliwców PZL P.7, P.11 i P.24.

    Polskie samoloty na Salonie Lotniczym w Paryżu - widać min. PZL P.24 i PZL.23 Karaś
    Polskie samoloty na Salonie Lotniczym w Paryżu – widać min. PZL P.24 i PZL.23 Karaś

    PZL P.7

    Pierwszym seryjnie produkowanym samolotem myśliwskim zbudowanym na podstawie projektów Puławskiego był PZL P.7. Prace nad samolotem ruszyły już na początku 1930 roku a oblot prototypu miał miejsce w październiku 1930 roku. Maszyna wywodziła się konstrukcję z prototypowego PZL P.6, ale różniła się od niego szczegółami konstrukcji.

    Prototyp PZL P.7
    Prototyp PZL P.7

    Samolot miał 10,6 m rozpiętości skrzydeł i ważył ponad 1000 kg. Napęd stanowił dziewięciocylindrowy silnik Skoda-Bristol Jupiter VII F o mocy 520 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną 327 km/h i zasięg 600 km. Uzbrojenie składało się z dwóch karabinów maszynowych kalibru 7,92 mm zamontowanych po bokach kadłuba i strzelających przez śmigło.

    Produkcja samolotów trwała od 1932 roku, aż do wprowadzenia w 1935 roku ulepszonego myśliwca PZL P.11. Koszt budowy jednego samolotu wynosił około 72 tyś zł (cena prawdopodobnie bez silnika). Maszyny produkowane seryjnie oznaczone były jako PZL P.7a. Łącznie powstało około 150 maszyn tego typu, z których 105 pozostawało w jednostkach bojowych we wrześniu 1939 roku.

    PZL P.7
    PZL P.7

    Ze względu na wiek i znaczne zużycie silników samoloty te nie dość, że przestarzałe w stosunku do ówczesnych niemieckich samolotów myśliwskich i bombowych dysponowały znacznie gorszymi parametrami niż w momencie wejścia do służby. Starcia w których brały udział P.7 kończyły się zwykle porażką, chociaż pilotom P.7 udało się zestrzelić kilka niemieckich maszyn. Istotną wadą myśliwca w 1939 roku były bardzo słabe uzbrojenie i słaba widoczność z kokpitu (ze względu na wysokość osłony silnika).

    1 2 3
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułSchwellenpflug – niemiecki sposób na niszczenie torów kolejowych
    Następny artykuł Ukraina sprzedała licencję na An-225 do Chin
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Konstytucja 3 maja – pierwsza polska konstytucja

    3 maja 20224 Mins Read

    PWS-24 – pierwszy polski seryjnie produkowany samolot pasażerski

    1 maja 20223 Mins Read

    Tr21 – pierwszy polski parowóz

    21 kwietnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.