SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read675 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      31 marca 2023

      Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read675 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      31 marca 2023

      Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read84 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read30 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read177 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Największe żaglowce świata
    Artykuły

    Największe żaglowce świata

    Michał BanachBy Michał Banach27 lutego 2016Updated:22 marca 2023Brak komentarzy8 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Największe żaglowce świata
    Największe żaglowce świata
    Są 3 najpiękniejsze rzeczy na świecie – kobieta w tańcu, koń w galopie i żaglowiec pod pełnymi żaglami. Ze wszystkich jednostek pływających to właśnie żaglowce wzbudzają największy podziw. Chociaż kiedyś królowały na morzach i oceanach, dzisiaj są raczej cieniem dawnej chwały. Mimo to, dalej są najpiękniejszymi statkami.

    Paradoksalnie, najpiękniejsze, największe i najlepsze żaglowce zbudowano w czasach, kiedy era tego typu statków już się skończyła. Pod koniec XIX wieku wraz z rozwojem napędu parowego żagle jako napęd odeszły do lamusa. Równoległe nowe metody konstrukcji jednostek pływających sprawiły, że zaczęto budować coraz większe statki.

    MS Wind Surf (fot. L. Colombo)
    MS Wind Surf (fot. L. Colombo)

    Pogoń za wielkością, która ogarnęła świat na początku XX wieku ominęła jednak żaglowce. Powstało jedynie kilka jednostek, które wyróżniły się swoimi rozmiarami, ale próżno szukać w ich historii rywalizacji o miano największego. Mimo, iż żaglowce nie są już tak popularne jak kiedyś, współcześnie dalej buduje się tego typu jednostki z myślą o rejsach wycieczkowych i szkoleniu marynarzy. Niestety obecnie wiele z nich często wyposażona jest w dodatkowy napęd, przez co czasami trudno nazwać je prawdziwymi żaglowcami.

    Preußen (Preussen)
    Preußen (Preussen)

    Lista największych żaglowców jest wyjątkowo trudna do przygotowania ponieważ nie można jednoznacznie powiedzieć który statek był największy. Wszystko zależy od przyjętych kryteriów. W związku z tym na liście znalazło się kilka jednostek, które otrzymały tytuł największego żaglowca. Zapewne można by dodać kilka jednostek jeszcze.

    Windjammer – nazwa żaglowców przystosowanych do osiągania dużych prędkości – tzw. pogromcy wiatrów. Zaczęto je stosować na przełomie XIX i XX wieku głównie w przypadku nowych, dużych żaglowców budowanych według nowych założeń konstrukcyjnych. Statki te były nie tylko najszybszymi żaglowcami, ale również jednymi z najszybszych ówczesnych statków.

    Nazwy tej nie stosuje się wobec współczesnych jednostek, które często osiągają podobne prędkości, ale nie zbudowano ich z myślą o przewożeniu towarów.

    Preußen (Preussen)

    Za największy żaglowiec w historii uznaje się niemieckiego windjammera o nazwie Preussen. Mający 147 m długości statek miał aż 5 masztów i nie posiadał żadnego napędu pomocniczego. Zamontowane na jego pokładzie silniki służyły jedynie do zapewnienia energii i napędu pomp.

    Preußen (Preussen)
    Preußen (Preussen)

    Zamówienie na jednostkę złożono w listopadzie 1900 roku, a stępę położono w sierpniu 1901 roku. Wodowanie nastąpiło 7 maja 1902 roku a do służby Preussen wszedł 10 lipca 1902 roku. W swój dziewiczy rejs wyruszył 31 lipca. Koszt budowy wyniósł około 300 000 dolarów (współcześnie około 8,5 mln dolarów).

    Projekt żaglowca przygotował Carl H. Laeisz. Niestety konstruktor zmarł jeszcze zanim rozpoczęto budowę jednostki. Preussen można sklasyfikować jako masowiec ponieważ od początku projektowany był tylko i wyłącznie do transportu towarów. Żaglowiec miał stalowy kadłub o długości 134 m (długość całej jednostki to 147 m) i wyporność 11 330 ton. Tonaż wynosiło nieco ponad 5000 BRT. Załoga składała się z 45-49 marynarzy.

    Preußen (Preussen)
    Preußen (Preussen)

    Dzięki swojej znakomitej konstrukcji Preussen mógł rozwijać prędkość aż 20,5 węzła, co jak na żaglowiec było znakomitym wynikiem. Niektórzy uznają go za jeden z najszybszych żaglowców w historii. Jego kariera chociaż udana, nie była zbyt długa.

    5 listopada 1910 roku żaglowiec został staranowany przez mały parowiec Brighton niedaleko Newhaven. Niestety złe warunki pogodowe uniemożliwiły odholowanie jednostki do portu. Dryfujący kadłub został wyrzucony na skały niedaleko Dover.

    Po usunięciu ładunku i części wyposażenia uznano, że nie da się go już uratować i pozostawiono go własnemu losowi. Preussen zatonął, a jego wrak znajduje się blisko brzegu na głębokości 6 metrów.

    Preußen (Preussen)
    Preußen (Preussen)

    Thomas W. Lawson

    Drugim największym żaglowcem w historii jest amerykański szkuner Thomas W. Lawson zwodowany w 1902 roku podobnie jak Preussen. Tym co wyróżnia ten statek jest ilość masztów – aż 7 (sic!). Żaglowiec zaprojektował Bowdoin B. Crowninshield w 1901 roku.

    Zamówienie na jednostkę złożono 25 czerwca 1901 roku, stępkę położono w listopadzie 1901 a wodowanie nastąpiło 10 lipca 1902 roku. Po ukończeniu prac wykończeniowych jednostka wyruszyła w swój pierwszy rejs we wrześniu 1902 roku. Koszt budowy wyniósł 400 000 dolarów (współcześnie około 11,4 mln dolarów).

    Thomas W. Lawson
    Thomas W. Lawson

    Żaglowiec miał stalowy kadłub, a długość całej jednostki wynosiła 145 m. Wyporność wynosiła 11 000 ton a tonaż 5200 BRT. Załogę stanowiło 18 marynarzy. Ożaglowanie w sprzyjających warunkach pozwalało na osiągnięcie prędkości 16 węzłów, ale zwykle było to trudne.

    Od samego początku Thomas W. Lawson sprawiał problemy załodze. Ze  względu na swoje rozmiary, kształt kadłuba i stanowczo za małe ożaglowanie był trudny w sterowaniu i powolny. Dodatkowo duża wyporność utrudniała jego obsługę w niektórych portach.

    Początkowo żaglowiec wykorzystywano do transportu węgla, ale w 1903 roku pozbawiono go części żagli i przekształcono w barkę do transportu ropy. W 1906 roku wyremontowano go i przywrócono pełne ożaglowanie. W ładowniach mieściło się około 60 000 baryłek ropy. Co ciekawe, był to pierwszy w historii tankowiec o napędzie żaglowym.

    Thomas W. Lawson
    Thomas W. Lawson

    Kariera statku zakończyła się jednak w 1907 roku. 13 grudnia jednostka została zakotwiczona niedaleko wyspy St. Agnes należącej do archipelagu Scilly. Żaglowiec był w kiepskim stanie, ponieważ w trakcie rejsu przez Atlantyk wpadł w sztorm.

    W nocy 14 grudnia silne fale zerwały łańcuchy kotwic, a żaglowiec targany falami przewrócił się. Zginęło 17 z 19 osób na pokładzie (dodatkowym pasażerem był pilot, który miał pomóc w dotarciu do portu). Jedynymi osobami, które przeżyły byli kapitan George W. Dow i inżynier Edward L. Rowe.

    SV Royal Clipper

    Współcześnie za największy żaglowiec uznaje się pięciomasztową fregatę Royal Clipper o długości 133 m i wyporności 4163 ton. Statek ten faktycznie jest jednym z największych, ale w porównaniu do opisanych wcześniej jednostek, posiada napęd pomocniczy w postaci dwóch silników o łącznej mocy 5000 KM. Prędkość maksymalna wynosi 17 węzłów pod żaglami i 13,5 na silnikach.

    SV Royal Clipper (fot. Sailing972/Wikimedia Commons)
    SV Royal Clipper (fot. Sailing972/Wikimedia Commons)

    W przeciwieństwie do wcześniejszych jednostek Royal Clipper jest statkiem wycieczkowym. Jego załoga składa się z 100-110 marynarzy (ale jedynie 20 jest potrzebnych do obsługi żagli), a ponadto na pokładzie znaleźć się może 228 pasażerów.

    Historia statku zaczęła się w latach 80. w… Polsce. Projekt żaglowca przygotował Zygmunt Choreń, a statek noszący wówczas nazwę Gwarek miał być jednostką wycieczkową dla górników i robotników. Budowę rozpoczęto w 1989 roku, ale bankructwo stoczni sprawiło, że prace przerwano. Nieukończony kadłub odkupiła kilka lat później firma Star Clippers i zleciła dokończenie prac według nieco zmienionego projektu.

    SV Royal Clipper
    SV Royal Clipper

    Kadłub wydłużono i w lipcu 2000 roku spuszczono na wodę. Po zakończeniu prac wykończeniowych żaglowiec otrzymał nazwę Royal Clipper i stał się jednostką flagową firmy Star Clippers. Pozostaje w eksploatacji do dnia dzisiejszego.

    SV Royal Clipper (fot. Edward Derela)
    SV Royal Clipper (fot. Edward Derela)

    STS Siedow

    Wartym wspomnienia jest również największy obecnie żaglowiec szkolny – rosyjski Siedow o długości 117 m. Historia jednostki jest bardzo długa, ponieważ zbudowano ją w 1921 roku w Niemczech pod nazwą Magdalene Vinnen II.

    Magdalene Vinnen II.
    Magdalene Vinnen II.
    Magdalene Vinnen II.
    Magdalene Vinnen II.

    Siedow, ex. Magdalene Vinne II, ex. Kommodore Johnsen ma stalowy kadłub i 117 m długości, a jego wyporność wynosi 7380 ton. Oprócz żagli statek posiada napęd pomocniczy w postaci silników diesla. Prędkość maksymalna pod żaglami wynosi 18 węzłów, a silniki pozwalają na osiągnięcie prędkości 8 węzłów. Załoga składa się obecnie 60 marynarzy i 164 kursantów.

    STS Siedow (fot. Christian Ferrer)
    STS Siedow (fot. Christian Ferrer)

    Żaglowiec zwodowano 23 marca 1921 roku w Kilonii. Początkowo wykorzystywano go jako statek towarowy oraz od 1936 roku jako jednostkę szkolną. Po zakończeniu II wojny światowej żaglowiec trafił do ZSRR w ramach reparacji wojennych. Otrzymał wówczas nazwę Siedow i przekształcono go w typowy statek szkolny. Początkowo wykorzystywała go Marynarka Wojenna a później Ministerstwo Rybołówstwa. Obecnie właścicielem Siedowa jest Wyższa Techniczna Szkoła Morska. Żaglowiec często pojawia się w Szczecinie na paradzie żaglowców.

    STS Siedow (fot. Takeaway/Wikimedia Commons)
    STS Siedow (fot. Takeaway/Wikimedia Commons)

    Club Med 2 i Club Med 1 (Wind Surf)

    Wartymi wspomnienia są dwa żaglowce pasażerskie których właścicielem jest firma Club Med – Club Med 1 i Club Med 2. Oba statki mają 194 m długości. Gdyby nie obecność napędu w postaci silników diesla, będących w praktyce głównym napędem jednostek, byłyby to największe obecnie pływające żaglowce. Prędkość maksymalna wynosi od 10-15 węzłów.

    Wind Surf (fot. gnuckx/Wikimedia Commons)
    Wind Surf (fot. gnuckx/Wikimedia Commons)

    Obie jednostki zamówiono w stoczni Ateliers et Chantiers du Havre. Pierwszy żaglowiec – Club Med 1 zwodowano w 1990 roku po 4 latach budowy, a Club Med 2 zwodowano w 1996 roku.

    Załoga statków składa się z 214 osób, a dodatkowo na pokładzie znaleźć się może aż 386 pasażerów. Dzięki pełnej komputeryzacji, obsługa żagli jest automatyczna. Jak przystało na statki wycieczkowe, pasażerowie mają do swojej dyspozycji liczne atrakcje w postaci sal balowych, klubów i basenów.

    W 1998 roku Club Med 1 został sprzedany firmie Windstar Cruises, a jego nazwę zmieniono na Wind Surf. Obie jednostki pozostają w eksploatacji.

    Club Med 2 (fot. aconcagua/Wikimedia Commons)
    Club Med 2 (fot. aconcagua/Wikimedia Commons)
    Club Med 2 (fot. rheins/Wikimedia Commons)
    Club Med 2 (fot. rheins/Wikimedia Commons)

    Great Eastern – największy (nie)żaglowiec

    W zależności od przyjętych kryteriów, za największy żaglowiec w historii uznać można… parowiec Great Eastern. Zwodowany w 1858 roku statek mimo iż posiadał napęd parowy, miał całkiem spore ożaglowanie, pozwalające na podróż z niewielką prędkością bez użycia silników parowych.

    Statek miał 211 m długości i był praktycznie największym statkiem XIX wieku. Nie można go jednak uznać za typowy żaglowiec ponieważ to napęd parowy pełnił główną rolę, a żagle miały charakter pomocniczy i nie mogły być wykorzystywane w czasie rejsu pod parą.

    Great Eastern już na plaży czekający na rozbiórkę w 1889 roku
    Great Eastern już na plaży czekający na rozbiórkę w 1889 roku
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePoznań w 1988 roku – film
    Next Article Mexico City w obiektywie satelity – zdjęcie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    31 marca 20232 Mins Read24 Views

    Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

    By Michał Banach0
    24 stycznia 20235 Mins Read441 Views

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    By Michał Banach0
    3 stycznia 20235 Mins Read77 Views

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    By Michał Banach0
    31 grudnia 20223 Mins Read21 Views

    Bartel BM-6 – polski samolot szkolno-myśliwski

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 marca 2023

    Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

    31 marca 2023

    Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    14 listopada 20198 Mins Read50 Views

    Ostatni amerykański transatlantyk – SS United States

    Odwiedzając Filadelfię, zwłaszcza przejeżdżając autostradą nr 95, lub odwiedzając Ikeę, w oddali można zauważyć olbrzymi,…

    Artykuły
    10 lipca 20193 Mins Read9 Views

    Jedyny w swoim rodzaju Lincoln Indianapolis Concept (1955)

    Lata 50. przyniosły w Stanach Zjednoczonych wiele zmian w branży motoryzacyjnej. Poszukując nowych możliwości, spora…

    Artykuły
    16 października 20224 Mins Read17 Views

    Ostrawa NATO DAY’s 2022 – relacja

    Kolejne wielkie święto NATO na lotnisku im. Leoše Janáčka w Mosnowie pod Ostrawą w Republice…

    Artykuły
    19 sierpnia 20173 Mins Read

    Jakie ubezpieczenie pojazdu na wakacje?

    Jeszcze przed wyjazdem na urlop warto odpowiednio zadbać o ubezpieczenie komunikacyjne pojazdu, którym wybieramy się…

    Artykuły
    15 lipca 20223 Mins Read22 Views

    Sport to zdrowie, czyli 4 powody, dla których warto uprawiać sport

    Sport to zdrowie, głosi jedno z przysłów. Jednak dlaczego tak rzadko mamy ochotę uprawiać jakiś…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.