Chociaż na całym świecie istnieje wiele statków-muzeów, niewiele jest jednostek zbudowanych w XIX wieku lub wcześniej. Na tym tle wyróżnia się żaglowiec Star of India zachowany w Maritime Museum of San Diego w Kalifornii w USA, który zbudowano w 1863 roku i mimo swojego wieku, odbywa on regularne rejsy i posiada w większości oryginalne wyposażenie.

Historia żaglowca rozpoczęła się w pierwszej połowie lat 60. XIX wieku, kiedy to w stoczni Gibson, McDonald & Arnold rozpoczęto budowę żelaznokadłubowego żaglowca Euterpe. Statek zwodowano 14 listopada 1863 roku. Miał on tonaż 1197 BRT, 62,5 m długości i posiadał trzy maszty. Początkowo eksploatowano go na trasach do Indii, ale dwa wykonane rejsy zakończyły się problemami z powodu uszkodzeń doznanych przez żaglowiec podczas rejsów. W trakcie jednego z rejsów załoga musiała nawet ściąć maszty, aby statek nie zatonął podczas sztormu.

Euterpe
Euterpe

W 1871 roku Euterpe sprzedano Davidowi Brownowi, który zorganizował kolejne cztery rejsy do Indii, również zakończone niepowodzeniem. Rosnąca konkurencja ze strony parowców sprawiła, że pod koniec roku żaglowiec oddelegowano do służby jako statek imigrancki pływający między Wielką Brytanią a Nową Zelandią. Co ciekawe, były to rejsy dookoła świata, trwające 100-143 dni. W 1897 roku, po wykonaniu 21 takich rejsów, żaglowiec został ponownie wystawiony na sprzedaż. Nowi właściciele z Hawajów eksploatowali go do 1899 roku, kiedy to ponownie statek sprzedano, tym razem firmie Pacific Colonial Ship Company. Euterpe wykonał 4 rejsy po Pacyfiku, głównie transportując drewno, węgiel i cukier.

W 1901 roku statek sprzedano stowarzyszeniu Alaska Packers’ Association, które zmodernizowało jego ożaglowanie i przystosowało go do służby jako statek towarowo-transportowy (co zwiększyło jego tonaż do 1318 BRT) pływający między Oakland w Kalifornii a Nishagak na Morzu Beringa. Wypływając z Kalifornii Euterpe zabierał rybaków, pracowników zakładów przetwórczych, węgiel oraz surowce potrzebne do produkcji puszek, a w drodze powrotnej zabierał ładunek puszkowanego łososia. W 1906 roku zmianie uległa nazwa jednostki, ponieważ właściciel chciał ujednolicić nazwy posiadanych statków. Tym samym Euterpe stał się Star of India. Po wykonaniu łącznie 22 rejsów, żaglowiec został wycofany z eksploatacji w 1923 roku w San Diego.

Euterpe
Euterpe

W 1926 roku pojawił się pomysł wykorzystania żaglowca jako części muzeum i akwarium tworzonego przez Zoological Society of San Diego, ale z powodu wielkiego kryzysu a później wybuchu II wojny światowej planów tych nie zrealizowano. Pozostawiony własnemu losowi żaglowiec powoli niszczał przy nabrzeżu, aż w 1957 roku zainteresował się nim Alan Villiers, który zainicjował program jego remontu i przywrócenia do pełnej sprawności.

Po wieloletnich pracach, w 1976 roku ponad stuletni żaglowiec ponownie wypłynął w morze. Z czasem jednostkę przejęło Maritime Museum of San Diego, które włączyło ją do swojej kolekcji, ale jako aktywnie pływający eksponat. Od tego czasu Star of India odbywa co roku rejsy na wodach wokół San Diego. Chociaż ze względu na wiek jednostki, trzyma się ona blisko brzegu, są to normalne rejsy z pasażerami, trwające najczęściej jeden dzień. W 2009 roku żaglowiec poddano remontowi w suchym doku, po zakończeniu którego wrócił on do regularnej eksploatacji, która cały czas trwa. Tym samym Star of India jest najstarszym regularnie eksploatowanym żaglowcem na świecie. Inne starsze jednostki pełnią role statków-muzeów, albo nie odbywają regularnych rejsów.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.