W 1857 roku w Mersey utworzono szkolę morską HMS Conway. Początkowo kadeci wykorzystywali zbudowaną w 1832 roku korwetę o takiej samej nazwie, ale w 1876 roku zaokrętowano ich na dawny okręt liniowy HMS Nile z 1854 roku. Wykorzystywano go w tej roli aż do 1953 roku, kiedy to w trakcie holowania do stoczni na remont, okręt został wyrzucony na brzeg i ostatecznie spłonął.

Szkolenie marynarzy w XIX wieku prowadzone było w kilku etapach. Oprócz rejsów szkolnych na pokładzie dedykowanych jednostek, marynarze odbywali szkolenia teoretyczne i częściowo praktyczne w specjalnych szkołach morskich, zwykle zlokalizowanych na pokładach starych okrętów wojennych, które po wycofaniu ze służby częściowo rozbrajano i cumowano w portach. Kadeci odbywali szkolenie, a także mieszkali na ich pokładzie, aby przyzwyczaić się do służby na morzu.

HMS Conway
HMS Conway

W 1857 roku dowództwo Royal Navy podjęło decyzję o utworzeniu szkoły morskiej w Mersey niedaleko Liverpoolu. Jako miejsce nauki i zakwaterowania dla kadetów wybrano korwetę HMS Conway o długości 38 m, zbudowaną w 1832 roku. W 1861 roku wraz z rozwojem szkoły, okręt został zastąpiony większą jednostką – 52-metrową fregatą HMS Winchester zbudowaną w 1822 roku. Kariera tego okrętu nie była jednak długa, ponieważ już w 1876 roku potrzebna była jeszcze większa jednostka.

Tym razem wybór padł na mierzący 62,6 m długości okręt liniowy II klasy HMS Nile o wyporności 4375 ton, uzbrojony w 92 działa. Był to jeden z trzech okrętów typu Rodney, zbudowanych w latach 1833-1840. Stępkę pod niego położono w październiku 1827 roku, a wodowanie miało miejsce 28 czerwca 1839 roku. Do służby okręt wszedł 30 stycznia 1854 roku (podobnie jak wiele innych okrętów liniowych z tych lat, po zakończeniu budowy jednostka trafiła do rezerwy, zamiast do służby). Tuż przed przywróceniem go do służby poddano go dodatkowo modernizacji, w ramach której zainstalowano na pokładzie silnik parowy i śrubę.

HMS Conway
HMS Conway

HMS Nile podczas Wojny Krymskiej operował na Bałtyku i wziął udział w kilku potyczkach z rosyjskimi okrętami. W 1856 roku okręt powrócił do Wielkiej Brytanii i kontynuował służbę. W 1858 roku oddelegowano go do służby na Karaibach oraz u wybrzeży Ameryki Północnej. Był jednym z okrętów, które potencjalnie miały być wykorzystane w razie włączenia się Wielkiej Brytanii do walk w trakcie Wojny Secesyjnej w USA. W 1863 roku HMS Nile wycofano z eksploatacji i przeniesiono do rezerwy, usuwając wcześniej napęd parowy.

Ze względu na szybki postęp w rozwoju budownictwa morskiego HMS Nile stał się w latach 60. całkowicie przestarzały. W związku z tym w 1876 roku flota przekazała go szkole HMS Conway w celu wykorzystania jako główny element szkoły. Dawny okręt liniowy otrzymał wówczas nazwę HMS Conway i został przystosowany do roli jednostki szkolnej w Mersey. Do połowy lat 30. roku nie poddawano go żadnym większym naprawom. Dopiero w 1936 i 1938 roku poddano go pracom remontowym i modernizacji w suchym doku.

HMS Conway
HMS Conway

Podczas II wojny światowej z powodu ryzyka uszkodzenia okręty przez niemieckie bombowce przeholowano go do Anglesey. Dopiero w 1949 roku przeholowano go w w nowe miejsce kotwiczenia, po wcześniejszych analizach czy taka operacja jest w ogóle możliwa do wykonania – wysłużony okręt nie był już w najlepszym stanie i wymagał pilnych remontów w suchym doku.

W 1953 roku podjęto decyzję o przeprowadzeniu kolejnego dużego remontu dawnego okrętu liniowego w suchym doku. Niestety operacja była bardzo trudna, ponieważ naprawy trzeba było wykonać w Birkenhead. Do portu prowadziła jednak dosyć płytka droga wodna, na której często pojawiały się silne prądy. Mimo ryzyka, 14 kwietnia 1953 roku HMS Conway w asyście dwóch holowników – Dongarth  i Minegarth wyruszył w niebezpieczny rejs do stoczni.

HMS Conway
HMS Conway

Podczas rejsu z powodu złego rozpoznania warunków pogodowych, silny wiatr zepchnął HMS Conway na brzeg. Holowniki próbowały go ściągnąć, ale bez powodzenia. Ściągnięto nawet trzeci holownik – Grassgarth, ale również i jemu nie udało się uratować dawnego okrętu liniowego. Gdy po południu rozpoczął się odpływ, leżący częściowo na brzegu okręt zaczął się wyginać i pękać. W związku z tym 16 kwietnia poddano go oględzinom, w trakcie których uznano, że nie można go już uratować. Kadłub częściowo rozebrano, a jego resztki spalono.

Sama szkoła HMS Conway istniała jeszcze do 1974 roku, ale po utracie dawnego HMS Nile, kadeci szkolili się już na lądzie. HMS Nile był jednym z najdłużej istniejących okrętów wojennych zaprojektowanych na początku XIX wieku (starszy był tylko HMS Victory). Pozostawał w służbie przez 100 lat głównie dzięki solidnej konstrukcji, odpowiedniej jakości drewna oraz żelaznym wzmocnieniom konstrukcji, które sprawiły, że mimo upływu lat, kadłub zachowywał swoją sztywność.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.