SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Kanał Sueski – jeden z najważniejszych kanałów na świecie
    Kanał Sueski - jeden z najważniejszych kanałów na świecie
    Kanał Sueski - jeden z najważniejszych kanałów na świecie
    Artykuły

    Kanał Sueski – jeden z najważniejszych kanałów na świecie

    Michał BanachBy Michał Banach28 marca 2021Updated:19 lipca 2021Brak komentarzy10 Mins Read
    Transport morski odgrywa olbrzymią rolę w światowej gospodarce już od kilkuset lat. Równocześnie czas potrzebny na dostarczanie towarów drogą morską ma bardzo duże znaczenie, a możliwość skrócenia rejsów ma kluczowe znaczenie. Zbudowany w 1869 roku Kanał Sueski podobnie jak Kanał Panamski wpłynął na gospodarkę na całym świecie.

    Geneza

    Chociaż znany nam współcześnie Kanał Sueski powstał w XIX wieku, historia morskich szlaków łączących pośrednio Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym sięga czasów starożytnych. Pierwsze nie do końca informacje o sztucznych bądź częściowo naturalnych kanałach najczęściej łączyć Nil z Wielkim Jeziorem Gorzkim, oraz Zatoką Sueską pochodzą nawet z okresu 1956 do 1911 roku p.n.e.

    Kanał Sueski
    Kanał Sueski

    Potwierdzone informacje o kanałach łączących odnogi Nilu z Jeziorem Gorzkim pochodzą jednak z czasów faraona Necho II, panującego w latach 609-594 p.n.e. Przez kolejne ponad 1000 lat pojawiały się pomysły zbudowania połączenia wodnego na tyle dużego, aby ułatwić żeglugę między Morzem Śródziemnym a Morzem Czerwonym, ale nie podjęto żadnych prac. Główną przeszkodą były rozmiary potencjalnego kanału, a więc koszty jego budowy i potrzeba zatrudnienia dziesiątek jak nie setek tysięcy ludzi do jego przekopania. Niektórzy badacze uważali ponadto, że istnieje różnica poziomu wód między tymi akwenami, uniemożliwiająca ich połączenie.

    Sytuacja zaczęła się jednak zmieniać w XIX wieku wraz z rozwojem nauki i możliwością przeprowadzenia dokładniejszych badań w celu oszacowania realności budowy kanału. Dodatkowo znacząco zwiększyła się wówczas liczba statków handlowych podróżujących między Indiami, a Europą. Większość z nich musiała płynąć trasą wokół Afryki i osławionego Przylądka Dobrej Nadziei, aby dotrzeć do Europy. Pewną alternatywą było dotarcie Na Morze Czerwone, rozładowanie towarów w jednym z portów połączonych koleją z portami na Morzu Śródziemnym i ponowne załadowanie towarów na inny statek. Rozwianie to było jednak kosztowne, nie dawało wystarczająco dużych korzyści czasowych, oraz wymagała skomplikowanych operacji logistycznych.

    Kanał Sueski
    Kanał Sueski

    W 1830 roku generał Francis Chesney przygotował raport, który ostatecznie wykazał, że między Morzem Śródziemnym, a Morzem Czerwonym nie ma różnicy poziomów. W tym samym czasie francuz, Linand de Bellefonds przeprowadził badania Zatoki Sueskiej z myślą o budowie kanału w tym miejscu. Wkrótce kolejni badacze oraz przemysłowcy zaczęli interesować się tym projektem, ale bez odpowiedzi z strony władz Egiptu.

    W 1846 roku miały miejsce kolejne badania, w których wzięło udział wielu inżynierów, m.in. Robert Stephenson, a których celem było przygotowanie wstępnego projektu kanału. W tym czasie Wielka Brytania, mająca dominującą pozycję w handlu morskim zaczęła coraz bardziej przyglądać się projektowi, ale w celu jego zablokowania. Brytyjczycy obawiali się, że utworzenie kanału skracającego podróż między Europą a Indiami wpłynie niekorzystnie na ich pozycję gospodarczą.

    Hiszpańska flota w Kanale Sueskim w 1898 roku
    Hiszpańska flota w Kanale Sueskim w 1898 roku

    W połowie lat 50. XIX wieku Ferdinand de Lasseps otrzymał koncesję od władz Egiptu na budowę kanału łączącego Morze Śródziemne i Czerwone, przy założeniu, że jego firma będzie miała prawo zarządzać kanałem przez 99 lat, a sam kanał będzie otwarty dla wszystkich statków z całego świata. De Lasseps utworzył międzynarodową komisję „Commission Internationale pour le percement de l’isthme des Suez”, który miał przygotować projekt kanału. Raport komisji został zaprezentowany w grudniu 1856 roku, a 15 grudnia 1858 roku utworzono firmę „Compagnie universelle du canal maritime de Suez”, która miała zająć się budową kanału i jego zarządzaniem.

    Budowa Kanału Sueskiego i pierwsze lata jego istnienia

    Opór ze strony Wielkiej Brytanii sprawił, że koszty budowy kanału spadły w większości na Egipt i Francję, oraz kilka podmiotów z innych, europejskich państw. Prowadzona przez Brytyjczyków akcja zniechęcania do projektu sprawiła, że w wielu krajach podnoszono głosy o bezsensowności projektu budowy Kanału Sueskiego.

    Mimo to, 25 kwietnia 1859 roku rozpoczęto prace. Przez pierwszych 5 lat większość prac wykonywali robotnicy przymusowi, którzy nie otrzymywali wynagrodzenia za swoją pracę. Szacuje się, że średnio przy kanale pracowało na raz około 30 000 osób, a przez cały okres jego budowy było to łącznie 1,5 mln osób, z których tysiące zmarły na różnego rodzaju choroby lub w wypadkach.

    Kanał Sueski
    Kanał Sueski

    Kanał Sueski od początku powstawał według projektu zakładającego brak jakichkolwiek śluz. Sama droga wodna miała być na tyle szeroka i głęboka, żeby umożliwić rejs nawet największym statkom. Aby ułatwić prace, maksymalnie wykorzystano naturalne zbiorniki wodne, takie jak Wielkie Jezioro Gorzkie i Jezioro Krokodyli, które wykorzystano dodatkowo jako miejsce mijania się statków, co znacząco zwiększało przepustowość kanału.

    Otwarcie Kanału Sueskiego miało miejsce oficjalnie 17 listopada 1869 roku, ale już 15 listopada odbyła się ceremonie otwarcia. Pierwszym statkiem, którzy przepłynął przez Kanał był SS Dido należący do szkockiej linii Anchor Line. Inauguracja kanału nie odbyła się jednak bez incydentów. Francuski statek Péluse na pewien czas zablokował kanał, kiedy po cumowaniu w Jeziorze Krokodyli obrócił się i utknął na mieliźnie.

    Kanał Sueski (fot. Mmelouk/Wikimedia Commons)
    Kanał Sueski (fot. Mmelouk/Wikimedia Commons)

    Kanał Sueski był wielkim sukcesem inżynieryjnym i początkowo… źródłem problemów. Koszt budowy był dwukrotnie większy niż przewidywano, przez co władze Egiptu zostały w 1875 roku zmuszone do sprzedaży swoich udziałów Wielkiej Brytanii. Początkowo nowa droga morska nie cieszyła się jednak dużą popularnością. Żaglowce nie mogły korzystać z kanału (chyba, że na holu, co zwiększało koszty rejsu), a ponadto system obliczania ceny rejsu przez kanał na podstawie tonażu statków był na tyle skomplikowany, że nie każdy armator chciał się w niego zagłębiać.

    Kilka lat po uruchomieniu kanału sytuacja zaczęła się jednak zmieniać. Rosnąca popularność statków o napędzie parowym przyczyniła się do wzrostu ruchu na kanale, a tym samym do przyśpieszenia transportu i i zintensyfikowania handlu na całym świecie. Spory wpływ na światową gospodarkę miało również otwarcie 10 maja 1869 roku pierwszej amerykański transkontynentalnej linii kolejowej.

    Related

    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBluza męska do biegania – czym kierować się przy jej wyborze?
    Next Article Beardmore Inflexible – zapomniany eksperymentalny samolot transportowy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    GM Aerotrain

    5 stycznia 20233 Mins Read

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    2 stycznia 20233 Mins Read

    5 najważniejszych atrakcji Egiptu

    4 sierpnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 sierpnia 20150

    Okręty podwodne typu Som

    Po wielkim sukcesie jakim był amerykański okręt podwodny USS Holland, wiele państw zaczęło zamawiać podobne…

    Artykuły
    8 czerwca 20190

    Trening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?

    Wśród wielu rodzajów ćwiczeń, pomagających zredukować tkankę tłuszczową, w czołówce najbardziej popularnych, a zarazem najbardziej…

    Artykuły
    11 maja 20210

    Plymouth XNR – samochód, który przetrwał wojnę domową

    Plymouth XNR był jednym z kilku samochodów koncepcyjnych zaprojektowanych przez Virgila Exnera dla Chryslera i…

    Artykuły
    2 listopada 20155

    VA-25 Toilet Bomb – czyli wietnamska bomba sedesowa

    Podczas Wojny w Wietnamie amerykanie wykorzystywali bardzo wiele różnych rodzajów uzbrojenia. Od napalmu, przez różnego…

    Artykuły
    30 czerwca 20190

    Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach

    Zbudowany w 1925 roku na Falklandach most Bodie Creek (znany również jako Bodie Creek Suspension…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.