SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pioneering Spirit – pływający olbrzym
    Pioneering Spirit - pływający olbrzym
    Artykuły

    Pioneering Spirit – pływający olbrzym

    Michał BanachBy Michał Banach26 stycznia 2020Jeden komentarz3 Mins Read
    Największym statkiem w historii na długie lata pozostanie nieistniejący już supertankowiec Seawise Giant, ale lista konkurentów jest całkiem spora. Jednym z rekordzistów pod względem wielkości oraz możliwości transportowych jest największy statek-dźwig na świecie – MS Pioneering Spirit.

    Historia Pioneering Spirit sięga 1987 roku, kiedy to pojawiły się pierwsze pomysły zbudowania olbrzymiego statku przystosowanego do montażu i demontażu platform wydobywczych oraz układania rurociągów. Pierwsze plany zakładały wykorzystanie dwóch połączonych ze sobą kadłubów supertankowców – jednostka miała mieć kształt litery U.

    Pioneering Spirit (fot. Allseas)
    Pioneering Spirit (fot. Allseas)

    Szalony plan nie został jednak wcielony w życie z powodu braku odpowiednich jednostek nadających się do przeróbki, oraz licznych problemów projektowych. Dopiero w 2007 roku firma Allseas wróciła do pomysłu, ale tym razem zdecydowano się na budowę zupełnie nowej jednostki w układzie katamaranu.

    Pioneering Spirit (fot. reddit.com)
    Pioneering Spirit (fot. reddit.com)

    Kryzys gospodarczy, który uderzył w rynki w 2008 roku sprawił jednak, że prace nad statkiem przerwano i odłożono do 2011 roku. Budowę Pioneering Spirit prowadzono w stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Kadłub statku zwodowano 26 stycznia 2013 roku, a 17 listopada 2014 ukończono techniczną budowę statku. 8 stycznia 2015 roku jednostka była gotowa do wejścia do służby, ale oficjalnie wprowadzono ją do eksploatacji dopiero 6 sierpnia 2016 roku.

    Pioneering Spirit ma 382 m długości, a z wysuniętymi urządzeniami do układania rurociągów aż 477 m. Szerokość wynosi 124 m, dzięki czemu jest to jeden z najszerszych statków na świecie. Nośność wynosi około 50 000 DWT. Napęd stanowi 8 zespołów napędowych składających się z 20-cylindrowych silników diesla 20V32/44CR MAN i prądnic o łącznej mocy około 130 000 KM. Silniki napędzają 12 pędników pozwalających na bardzo precyzyjne sterowanie jednostką. Prędkość maksymalna wynosi 14 węzłów.

    Załoga liczy 571 osób. Jednostka wyposażona jest w lądowisko dla helikopterów przystosowane do obsługi maszyn o masie do 12,8 ton – np. Sikorsky S-61 i S-92.

    Pioneering Spirit (fot. Allseas)
    Pioneering Spirit (fot. Allseas)

    Koszt budowy Pioneering Spirit wyniósł aż  3 mld dolarów, ale efekt końcowy był tego wart. Oficjalnie jednostka klasyfikowana jest jako statek-dźwig przystosowany do budowy i demontażu platform wydobywczych oraz układania rurociągów.

    Zamontowane na pokładzie liczne dźwigi i podnośniki pozwalają na instalację nadbudówek platform o masie do 48 000 ton i podnoszenie części podwodnych platform o masie 25 000 ton. System układania rurociągów może układać rury o średnicy do 172 cm na głębokościach dochodzących do 4000 m.

    Dzięki takim możliwościom, Pioneering Spirit jest największym i najpotężniejszym statkiem w swojej klasie. Firma Allseas rozważa budowę drugiej jednostki tego typu.

    Pioneering Spirit (fot. Allseas)
    Pioneering Spirit (fot. Allseas)
    Pioneering Spirit (fot. Allseas)
    Pioneering Spirit (fot. Allseas)
    Pioneering Spirit (fot. welexvermietung.de)
    Pioneering Spirit (fot. welexvermietung.de)
    Pioneering Spirit (fot. Allseas)
    Pioneering Spirit (fot. Allseas)
    Pioneering Spirit (fot. BsnarF1/Wikimedia Commons)
    Pioneering Spirit (fot. BsnarF1/Wikimedia Commons)
    Pioneering Spirit (fot. kees torn/Wikimedia Commons)
    Pioneering Spirit (fot. kees torn/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleDla kogo odpowiedni będzie materac średnio twardy?
    Next Article Tunel Lærdal – najdłuższy drogowy tunel świata
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    SS Southern Cross – niepozorny zwiastun przyszłości

    11 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.