Zbudowany w 1825 roku slup wojenny HMS Mutine byłby jedną z wielu zapomnianych, małych jednostek wojennych wykorzystywanych w XIX wieku do zadań pomocniczych. Praktycznie tak się stało, ale okręt ten zapisał swoją kartkę w historii Tasmanii.

Zamówienie na HMS Mutine złożono 23 maja 1820 roku, stępkę położono w kwietniu 1822 roku w Plymouth (bądź w Portsmouth) a wodowanie miało miejsce 19 maja 1825 roku. Był to jeden z 115 planowanych i 104 zbudowanych slupów wojennych typu Cherokee. Okręty te wyróżniały się konstrukcją łączącą cechy brygów i slupów. Była to długa, składająca się z 3 grup seria okrętów zamawianych w latach 1808-1816, 1818-1821 i 1823-1826. Nie wszystkie okręty skończono, z niektórych zrezygnowano, a z czasem kilka zamówień zamieniono na wersje z napędem bocznokołowym.

Mutine wykorzystywany był początkowo jako jednostka transportowa i łącznikowa. Okręt miał 27,4 m długości i tonaż 231 ton bm (jednostka miary wykorzystywana w Wielkiej Brytanii w latach 1650-1849). Uzbrojenie składało się z 10 dział (2 działa sześciofuntowe i 8 osiemnastofuntowych), lub 6 podczas służby transportowej. Załoga oryginalnie liczyła 75 oficerów i marynarzy.

Okręt początkowo prowadził regularne rejsy transportowe z Falmouth. W sierpniu 1832 roku wykorzystano go do transportu 17 000 dolarów z wraku okrętu HMS Thetis, który zatonął 5 grudnia 1830 roku koło Cape Frio w Brazylii.

Aladdin, ex HMS Mutine
Aladdin, ex HMS Mutine

Z racji wieku i starzejącej się konstrukcji jednostki, 13 maja 1841 roku wystawiono ją bezskutecznie na sprzedaż. Kolejny raz wystawiono ją na sprzedaż 27 maja, uzyskując 740 funtów (współcześnie około 79,8 tys. funtów). Nowy właściciel – Bennet & Co. przebudował dawny okręt wojenny na statek wielorybniczy Aladdin. Statek odbył jeden rejs trwający od 23 lutego 1842 roku do 15 czerwca 1846 roku, przywożąc około 116 ton tłuszczu.

5 września 1846 roku statek kupił kapitan George McArthur, pracujący dla przedsiębiorcy z Hobart, Charlesa Seal. W Drodze do Tasmanii załoga pozyskała 50 beczek tłuszczu, docierając do portu docelowego 15 stycznia 1847 roku. Do 1860 roku statek odbył 31 rejsów, po czym został kupiony przez kapitana McArthura za 500 funtów (współcześnie około 55,7 tys. funtów). Wykorzystywał go jako statek wielorybniczy do swojej śmierci w 1875 roku. Przez kilka kolejnych lat Aladdin dalej wykorzystywany był jako statek wielorybniczy, ale w 1882 roku został sprzedany władzom Tasmanii ze względu na swój wiek.

Władze wyspy uznały, że dawny okręt wojenny, który znaczną część swojej kariery spędził jako statek wielorybniczy to idealny kandydat na… magazyn prochu strzelniczego. W tej roli zakotwiczono go na rzece Derwent w Hobart i wykorzystywano do 1902 roku, kiedy to postanowiono go rozebrać.

Warto w tym miejscu wspomnieć ciekawy incydent. W 1898 roku, podczas obchodów stulecia bitwy u ujścia Nilu, na dawnym HMS Mutine wywieszono flagi dekoracyjne, ponieważ uznano go za dawny rancuski bryg La Mutine, przejęty przez Brytyjczyków i nazwany HMS Mutine w 1797 roku. Faktycznie okręt ten został rozebrany w 1803 roku, ale faktycznie był jednostką zbliżonej klasy do późniejszego HMS Mutine, ale większą.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.