SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Włoskie pancerniki typu Andrea Doria
    Włoskie pancerniki typu Andrea Doria
    Włoskie pancerniki typu Andrea Doria
    Artykuły

    Włoskie pancerniki typu Andrea Doria

    Michał BanachBy Michał Banach7 marca 2021Updated:7 marca 2021Brak komentarzy6 Mins Read
    Zbudowane podczas I wojny światowej pancerniki typu Andrea Doria były rozwinięciem wcześniejszego projektu okrętów typu Conte di Cavour. Oba pancerniki pozostały w eksploatacji aż do lat 50. stając się ostatnimi włoskimi okrętami tej klasy w służbie.

    Powstanie i I wojna światowa

    Zbudowane w latach 1910-1915 pancerniki typu Conte di Cavour ogólnie spełniały oczekiwania dowództwa Regia Marina, ale już w trakcie prac nad nimi wiadomo było, że potrzebnych będzie więcej okrętów. Podjęto decyzję o zbudowaniu dwóch kolejnych pancerników w oparciu o lekko zmodyfikowany projekt wcześniejszych jednostek, w których największą zmianą było zainstalowanie dział kalibru 152 mm zamiast 120 mm, oraz pewne drobne zmiany w ogólnym wyglądzie okrętów.

    Ciao Duilio podczas budowy
    Ciao Duilio podczas budowy

    Stępkę pod pierwszy z okrętów położono 24 lutego 1912 roku w stoczni Regio Cantiere di Castellammare di Stabia, wodowanie miało miejsce 24 kwietnia 1913 roku, a do służby okręt wszedł 10 maja 1915 roku pod nazwą Caio Duilio. Stępkę pod drugi okręt położono w stoczni La Spezia Arsenale 24 marca 1912 roku, wodowanie miało miejsce 20 marca 1913 roku, a do służby okręt wszedł 13 marca 1916 roku pod nazwą Andrea Doria.

    Pancerniki miały 176 m długości (tyle samo co jednostki typu typu Conte di Cavour) i wyporność 25 126 ton. Napęd stanowiły 4 zespoły turbin parowych Parsonsa o mocy 30 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 21 węzłów oraz zasięg 4800 mil morskich (8900 km) przy prędkości 10 węzłów. Uzbrojenie składało się z 12 dział kalibru 305 mm w 3 trzydziałowych wieżach i 2 dwudziałowych wieżach – na dziobie i rufie w superpozycji znajdowały się wieże dwu- i trzydziałowe, a na śródokręciu znajdowała się trzecia wieża trzydziałowa. Uzbrojenie dodatkowe składało się z 16 dział kalibru 152 mm, 19 dział kalibru 76 mm i 3 wyrzutni torped kalibru 450 mm. Pancerz miał grubość 250 mm w pasie burtowym, 130 mm na kazamatach, 98 mm na pokładzie i 280 mm na mostku. Załoga liczyła 31 oficerów i 969 marynarzy.

    Ciao Duilio albo Andrea Doria
    Ciao Duilio albo Andrea Doria

    Kariera obu pancerników podczas I wojny światowej była bardzo spokojna. Okręty oddelegowano do zabezpieczenia wyjścia z Adriatyku floty austro-węgierskiej, jednak ta nigdy nie opuściła portów. Włoskie pancerniki rzadko wychodziły w morze z obawy przed minami i okrętami podwodnymi przeciwnika.

    Okres międzywojenny

    W pierwszych latach po zakończeniu I wojny światowej pancerniki Caio Duilio i Andrea Doria brały udział w licznych operacjach zabezpieczania włoskich interesów w obrębie Morza Śródziemnego, min. w Izmirze w kwietniu 1919 roku, Fiume w 1920 roku oraz na Korfu w 1923 roku. Dodatkowo pancerniki brały udział w licznych rejsach kurtuazyjnych. Pod koniec lat 20. pancerniki poddano niewielkiej modernizacji, w ramach której zainstalowano nowe uzbrojenie przeciwlotnicze, dalmierze oraz katapultę dla wodnosamolotów Macchi M.18.

    Prawdopodobnie Andrea Doria, jednak zdjęcie podpisywane jest czasami jako pancernik typu Conte di Cavour
    Prawdopodobnie Andrea Doria, jednak zdjęcie podpisywane jest czasami jako pancernik typu Conte di Cavour

    Wraz z intensyfikacją zbrojeń morskich we Francji oraz budową pancerników typu Dunkerque, Włosi rozpoczęli budowę własnych nowoczesnych pancerników typu Littorio. Zanim jednak okręty te miały wejść do służby, dowództwo Regia Marina postanowiło poddać modernizacji starsze pancerniki, aby zwiększyć ich możliwości bojowe bez potrzeby budowania nowych jednostek.

    Taki los spotkał oba pancerniki typu Andrea Doria. Prace na okrętach rozpoczęto w 1937 roku i trwały do lipca 1940 roku (Caio Duilio) i października 1940 roku (Andrea Doria). W trakcie modernizacji okręty zostały znacznie przebudowane. Wydłużono dziób – zastępując oryginalny zupełnie nowym, przez co długość okrętów wzrosła do 186,9 m, a wyporność do około 29 345 ton. Wymieniono siłownię, instalując nowe kotły i turbiny parowe o moce 75 000 KM. Dzięki temu prędkość maksymalna okrętów wzrosła do 27 węzłów, a zasięg wynosił 4000 mil morskich (7400 km) przy prędkości 18 węzłów.

    Ciao Duilio
    Ciao Duilio

    Znacząco zmieniono również uzbrojenie. Usunięto centralną trzydziałową wieżę oraz wyrzutnie torped. Uzbrojenie dodatkowe i przeciwlotnicze zamieniono na 12 dział kalibru 135 mm w 4 trzydziałowych wieżach, 10 dział kalibru 90 mm w pojedynczych wieżach, 15 działek kalibru 37 mm w dwu- i jednodziałowych stanowiskach. Dodatkowo lufy dział artylerii głównej rozwiercono do 320 mm.

    Zmianie uległa również nadbudówka, którą przebudowano i osłonięto pancerzem o grubości 260 mm. Opancerzenie pokładu zwiększono do 135 mm a wieże dział artylerii dodatkowej chronione były pancerzem o grubości 120 mm. Znacząco zwiększyła się załoga okrętów, do 70 oficerów i 1450 marynarzy.

    Andrea Doria po modernizacji
    Andrea Doria po modernizacji

    II wojna światowa i okres powojenny

    Pancerniki wróciły do służby już w trakcie działań wojennych. W nocy z11 na 12 listopada 1940 roku okręty znajdowały się w Tarencie, podczas ataku brytyjskich bombowców torpedowych. Jedna z torped trafiła Caio Duilio, przez co okręt musiał zostać wprowadzony na mieliznę, aby nie zatonął. Naprawy uszkodzeń trwały do maja 1941 roku. Andrea Doria nie doznała żadnych uszkodzeń.

    Do końca 1941 roku oba pancerniki brały udział w eskortowaniu konwojów, ale tylko Andrea Doria wzięła udział w I bitwie pod Syrtą. Ze względu na problemy z paliwem, resztę wojny okręty spędziły w porcie, nie biorąc udziału w żadnych operacjach. Wraz z kapitulacją Włoch, pancerniki przepłynęły na Maltę, gdzie zostały internowane.

    Andrea Doria po modernizacji
    Andrea Doria po modernizacji

    Ze względu na wiek, oraz stan okrętów, po zakończeniu wojny pancerniki zwrócono Włochom. Okręty wróciły do służby jako jednostki flagowe, przy czym Andrea Doria wykorzystywana była do szkolenia, a Caio Duilio trafił do rezerwy. Oficjalnie wycofano je z eksploatacji we wrześniu 1956 roku i sprzedano na złom. Caio Duilio został rozebrany w 1957 roku, a Andrea Doria w 1961 roku.

    Podsumowanie

    Kariera pancerników typu Andrea Doria nie była zbyt owocna. Okręty chociaż ogólnie dobre, szybko stały się przestarzałe, a kosztowna modernizacja przeprowadzona na przełomie lat 30. i 40. niewiele zmieniła sytuację. Co ciekawe, koszt prac był tak wysoki, że niewiele różnił się od kosztu budowy nowych pancerników typu Littorio. Sama modernizacja doprowadziła również do… spowolnienia prac nad nowymi pancernikami.

    Caio Duilio w 1948 roku
    Caio Duilio w 1948 roku

    Okręty nie odegrały żadnej znaczącej roli w trakcie działań wojennych, ale były jednymi z ostatnich włoskich pancerników, jakie pozostały w służbie pod macierzystą banderą.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręty te dostępne są również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Caio Duilio
    Caio Duilio
    Andrea Doria - 9 września 1943 roku
    Andrea Doria – 9 września 1943 roku
    Caio Duilio - 9 września 1943 roku
    Caio Duilio – 9 września 1943 roku
    Andrea Doria w drodze do stoczni złomowej w 1960 roku (fot. Paolo Bonassin)
    Andrea Doria w drodze do stoczni złomowej w 1960 roku (fot. Paolo Bonassin)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJedyny w swoim rodzaju lekki krążownik Navarra
    Next Article A41 Centurion (FV4007) – pierwszy brytyjski czołg podstawowy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.