SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Francuskie pancerniki typu Dunkerque
    Francuskie pancerniki typu Dunkerque
    Francuskie pancerniki typu Dunkerque
    Artykuły

    Francuskie pancerniki typu Dunkerque

    Michał BanachBy Michał Banach30 marca 2020Updated:30 marca 2020Brak komentarzy7 Mins Read
    Zbudowane na początku lat 30. pancerniki – Dunkerque i Strasbourg były pierwszymi francuskimi pancernikami zbudowany od 1916 roku. Okręt powstały w odpowiedzi na rosnące zagrożenie ze strony włoskich i niemieckich ciężkich krążowników. Kariera obu okrętów była jednak bardzo krótka.

    Geneza

    Francuska flota po I wojnie światowej podjęła nieskuteczne próby zbudowania dwóch nowych typów pancerników – klasy Normandie i Lyon. Oba projekty nie doprowadziły do powstania nowych okrętów, przez co w połowie lat 20. francuska flota liniowa zaczęła prezentować się bardzo słabo. Jej główną siłą były pamiętające I wojnę światową (a zaprojektowane jeszcze przed jej wybuchem) pancerniki typu Breatgne i Courbet.

    Francuski pancernik Paris (typu Courbet)
    Francuski pancernik Paris (typu Courbet)

    Okręty te były stare, powolne, słabo opancerzone i uzbrojone. Traktat Waszyngtoński pozwalał Francuzom na zbudowanie nowych pancerników o łącznym tonażu do 70 000 ton, co oznaczało, że flota mogła pozyskać kilka dużych i nowoczesnych okrętów. Sytuacja międzynarodowa sprawiła jednak, że w latach 20. za większe zagrożenie dla francuskiej żeglugi, zwłaszcza na Morzu Śródziemnym, uznano nowe włoskie ciężkie krążowniki typu Trento.

    W odpowiedzi powstał pomysł zbudowania lekkich, szybkich pancerników, które miały dysponować dosyć dużą siłą ognia, ale dostosowaną do walki z krążownikami a nie pancernikami. W ciągu kilku lat przeanalizowano wiele projektów, które ostatecznie odrzucano z różnych przyczyn – od finansowych po negatywną ocenę jakości projektów.

    Admiral Graf Spee - jeden z krążowników typu Deutschland
    Admiral Graf Spee – jeden z krążowników typu Deutschland

    Sytuacja uległa zmianie wraz z rozpoczęciem prac nad niemieckimi krążownikami typu Deutschland. Okręty te dysponowały o wiele potężniejszym uzbrojeniem niż włoskie krążowniki, w związku z czym stanowiły one jeszcze większe zagrożenie dla francuskiej floty. Francuzi po raz kolejny przystąpili do prac projektowych nad nowym, szybkim pancernikiem, które tym razem zaowocowały powstaniem dwóch okrętów typu Dunkerque.

    Pancerniki typu Dunkerque

    Według założeń, nowe pancerniki miały być odpowiedzią na powstające we Włoszech i Niemczech krążowniki. Aby maksymalnie obniżyć masę okrętów, Francuzi postanowili wykorzystać podobny układ jak w brytyjskich pancernikach typu Nelson. Całe główne uzbrojenie umieszczono w dwóch, czterodziałowych wieżach na dziobie, natomiast na rufie znalazło się jedynie uzbrojenie pomocnicze.

    Włoski krążownik Trieste typu Trento
    Włoski krążownik Trieste typu Trento

     

    Taki układ zmniejszał masę opancerzenia – dwie zamiast np. 4 wież, oraz pozwalał na zastosowanie grubszego opancerzenia na dziobie, kosztem opancerzenia na rufie. W rezultacie powstały dwa stosunkowo małe, lekkie i szybkie pancerniki, uzbrojone w działa kalibru 330 mm.

    Budowę pierwszego okrętu – Dunkerque, zlecono w 1931 roku, a stępkę położono 24 grudnia 1932 roku. Wodowanie miało miejsce 2 października 1935 roku, podniesienie bandery 31 grudnia 1936 roku, a do służby okręt wszedł 1 września 1938 roku po zakończeniu prób. Budowę drugiego okręty – Strasbourg, zlecono w 1934 roku, położenie stępki miało miejsce 24 listopada 1934 roku, wodowanie 12 grudnia 1936 roku, a podniesienie bandery 15 września 1938 roku. Do służby jednostka weszła 24 kwietnia 1939 roku.

    Dunkerque
    Dunkerque

    Okręty powstały według tych samych założeń i tworzyły jeden typ, ale różniły się od siebie nieznacznie długością i wypornością. Pancerniki miały około 214,5 m długości i wyporność standardową około 26 500 ton. Wyporność maksymalna wynosiła natomiast 35 500 ton. Napęd zapewniały cztery turbiny parowe o mocy 107 500 KM, zapewniające prędkość 29,5 węzła i zasięg 7 850 mil morskich (14 540 km) przy prędkości 15 węzłów, lub 2450 mil morskich (4540 km) przy prędkości 28,5 węzła.

    Uzbrojenie składało się z 8 dział kalibru 330 mm w dwóch poczwórnych wieżach (wieże były podzielone na dwie części pancerną grodzią, co miało ograniczać szansę na zniszczenie jednym trafieniem całej wieży). Dodatkowo okręty otrzymały 16 dział kalibru 130 mm, 8 działek przeciwlotniczych kalibru 37 mm i 32 karabiny maszynowe kalibru 13,2 mm.

    Dunkerque
    Dunkerque

    Pancerz miał grubość 225 mm w pasie burtowym, 115 mm na pokładzie, 330 mm na wieżach i 270 mm na mostku. Dodatkowym wyposażeniem były dwa wodnosamoloty typu Loire 130. Załoga liczyła 32-81 oficerów (Dunkerque jako okręt flagowy zabierał na pokład większą liczbę oficerów) i 1300 marynarzy.

    Krótka kariera

    Przed wybuchem wojny oba pancerniki brały udział w rejsach szkoleniowych i kurtuazyjnych. Wraz z rozpoczęciem działań wojennych, dowództwo francuskiej floty oddelegowało pancerniki do polowania na niemieckie krążowniki, próbujące przedostać się na Atlantyk. W tej roli pancerniki okazały się nieskuteczne, w związku z czym rozważano ich wysłanie do Norwegii (czego nie zrobiono), a później wysłano je na Morze Śródziemne, gdzie rosło zagrożenie ze strony włoskiej floty.

    Dunkerque lub Strasbourg
    Dunkerque lub Strasbourg

    Wraz z upadkiem Francji w 1940 roku, pancerniki znalazły się w Mers-el-Kébir w Algierii, gdzie zgodnie z ustaleniami między Francją a Niemcami miały pozostać nieaktywne. Nie wiedząc o tym, Brytyjczycy przygotowali grupę bojową, w skład której weszły pancerniki HMS Resolution i HMS Valiant, których zadaniem było albo namówienie francuskich marynarzy do przyłączenia się do Aliantów i dalszej walki z Niemcami, albo zatopienie znajdujących się w porcie okrętów.

    Francuzi odmówili, w związku z czym 3 lipca 1940 roku Brytyjczycy zaatakowali Mers-el-Kébir. Znajdujące się w porcie pancerniki były ustawione rufą do wejścia do portu, przez co nie mogły odpowiedzieć ogniem. Brytyjczycy zatopili stare pancerniki Bretagne i Provence oraz bardzo poważnie uszkodzili Dunkerque. Strasbourg miał więcej szczęścia i pomimo uszkodzeń udało mu się uciec z portu i dostać do Tulonu.

    Dunkerque
    Dunkerque

    Francuzi natychmiast podjęli prace nad uratowaniem uszkodzonego Dunkerque i przywróceniem mu pływalności, dzięki czemu okręt mógłby wrócić do Tulony na naprawę w suchym doku. Gdy Brytyjczycy dowiedzieli się o tym, powtórzyli atak na port, ale tym razem przy użyciu samolotów. Atak okazał się jednak nieskuteczny.

    Po prowizorycznych naprawach, Dunkerque dołączył do znajdującego się w Tulonie Strasbourga. W 1941 roku oba okręty zostały przywrócono do stanu pozwalającego na dalszą eksploatację, jednak wcześniej musiały przejść próby morskie. Sytuacja uległą zmianie w listopadzie 1942 roku, gdy doszło do lądowania wojsk alianckich w Afryce Północnej. W odpowiedzi Niemcy podjęli decyzję o zajęciu Francji Vichy. Nie chcąc, aby pancerniki trafiły w niemieckie ręce, ich załogi podjęły decyzję o samozatopieniu okrętów.

    Dunkerque
    Dunkerque

    Uszkodzone i leżące na dnie portu w Tulonie okręty teoretycznie nadawały się do remontu (chociaż już w trakcie wojny zaczęto ich złomowanie), w związku z tym w sierpniu 1944 roku zostały dodatkowo zbombardowane przez amerykańskie lotnictwo. Po odzyskaniu kontroli nad portem w Tulonie przez Francuzów, rozważano wyremontowanie okrętów, ale ostatecznie uznano, że ich stan jest zbyt zły.

    Częściowo rozebrane wraki pozostawiono własnemu losowi aż do 1955 roku, kiedy to podjęto decyzję o ich złomowaniu. Prace rozpoczęto z opóźnieniem, ale ostatecznie pod koniec lat 50. oba okręty rozebrano, definitywnie kończąc ich karierę.

    Wrak Dunkerque
    Wrak Dunkerque

    Podsumowanie

    Pancerniki typu Dunkerque miały wyjątkowo krótką i pechową karierę. Nigdy nie sprawdzono ich w boju, a ich wpływ na przebieg wojny był zerowy. Nieco lepiej wyglądała historia zbudowanych w oparciu o ich powiększone projekty, pancerników Richelieu i Jean Bart.

    Wszystkie cztery francuskie pancerniki były jedynymi w swoim rodzaju okrętami, wyróżniającymi się nietypowym układem uzbrojenia – zarówno ze względu na umiejscowienie wież tylko na dziobie, jak i na układ czterolufowy.

    Wrak Strasbourg
    Wrak Strasbourg

    W teorii takie rozwiązanie było dobre do planowanego wykorzystania okrętów, ale w praktyce stwarzało wiele problemów. Atak na Mers-el-Kébir był tego świetnym dowodem, ponieważ francuskie okręty były tam bezbronne.

    Jean Bart
    Jean Bart

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręty te dostępne są również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePościel – na jaki rodzaj się zdecydować?
    Next Article Wakacje morskie – traktaty waszyngtoński i londyński
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.