SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Krążowniki typu Deutschland – niemieckie pancerniki kieszonkowe
    Krążowniki typu Deutschland - niemieckie pancerniki kieszonkowe
    Krążowniki typu Deutschland - niemieckie pancerniki kieszonkowe
    Artykuły

    Krążowniki typu Deutschland – niemieckie pancerniki kieszonkowe

    Michał BanachBy Michał Banach5 maja 2018Updated:10 grudnia 2021Brak komentarzy9 Mins Read
    Niemieckie krążowniki typu Deutschland ze względu na swoją konstrukcję nazywane były „pancernikami kieszonkowymi”. Okręty były lepiej uzbrojone od krążowników, ale ustępowały pancernikom pod względem zarówno kalibru dział artylerii głównej jak i opancerzeniem. Zbudowano trzy jednostki tego typu – Lützow (ex-Deutschland), Admiral Scheer i Admieral Graf Spee.

    Geneza

    Po I wojnie światowej zwycięskie mocarstwa nałożyły na Niemcy ograniczenia w ramach Traktatu Wersalskiego. Zabroniono m.in budowy nowych pancerników, pozwalając jedynie na pozostawienie w służbie 9 przestarzałych pancerników (Deutschland, Hannover, Schlesien, Schleswig-Holstein, Braunschweig, Elsass, Hessen, Preussen i Lothringen). Ze względu na swój wiek i przestarzałą konstrukcje w latach 30. większość z nich jednak zezłomowano.

    Pancernik Schleswig-Holstein podczas ostrzału Westerplatte
    Pancernik Schleswig-Holstein podczas ostrzału Westerplatte

    Postanowienia Traktatu zezwalały jedynie na budowę okrętów o wyporności do około 9000 ton. Przy takiej wyporności nie było możliwości zaprojektowania żadnego pancernika, ponieważ już przed I wojną światowa okręty tego typu miały wyporność około 15 000 ton. Zdając sobie sprawę z znacznego osłabienia floty po złomowaniu starych okrętów, dowództwo Reichsmarine (w 1935 roku przekształcono je w Kriegsmarine) w 1925 roku rozpoczęło prace nad projektem nowych okrętów, które mieściłyby się w ograniczeniach wypornościowych, ale swoim uzbrojeniem przewyższałyby krążowniki.

    Nowe okręty oznaczono jako typu Deutschland. Od początku projektowano je tak, aby maksymalnie zminimalizować wagę, nawet kosztem uzbrojenia i opancerzenia. Okręty miały posiadać jedynie dwie trzydziałowe wieże artylerii głównej (mechanizm obrotu wieży oraz ich pancerze zawsze stanowiły dużą masę), a napęd miały stanowić silniki diesla, a nie turbiny parowe. Wybór takiego napędu podyktowany był również limitem masy. Co istotne, wszystkie elementy konstrukcji miały być spawane elektrycznie, a nie nitowane. Dzięki temu możliwe było obniżenie masy kadłuba nawet o 15%.

    Lützow
    Lützow

    Zamówiono trzy okręty – Deutschland, Admiral Scheer i Admieral Graf Spee. Pierwotnie okręty te określano jako Panzerschiff, czyli okręt pancerny, jednak najbardziej odpowiadającą klasyfikacją jest ciężki krążownik. Po wejściu do służby zaczęto określać te okręty jako „pancerniki kieszonkowe”.

    Konstrukcja

    Wszystkie trzy okręty miały zbliżoną konstrukcję, jednak w toku służby wprowadzano różne drobne modyfikacje, mające wpływ zarówno na wyporność jak i wymiary okrętów. Krążowniki typu Deutschland w momencie zwodowania miały 186 m długości i wyporność standardową 10 800 ton (Deutschland), 11 740 ton (Admiral Scheer i 12 540 ton (Admiral Graf Spee). Pełna wyporność wynosiła jednak odpowiednio 14 520 ton, 13 660 ton i 16 280 ton.

    Admiral Scheer
    Admiral Scheer

    Napęd stanowiły cztery dziewięciocylindrowe silniki diesla o mocy 54 000 KM produkcji zakładów MAN. Zapewniały one prędkość maksymalną 28 węzłów i zasięg 16 120 km przy prędkości 19 węzłów. Uzbrojenie składało się z sześciu armat 28 cm SK C/28 kalibru 280 mm umieszczonych po trzy w dwóch wieżach – na dziobie i rufie), oraz ośmiu dział 15 cm SK C/28 kalibru 150 mm montowanych pojedynczo oraz trzech, a później sześciu dział przeciwlotniczych 8,8 cm SK L/45 kalibru 88 mm. W toku służby wszystkie okręty otrzymały nowe uzbrojenie przeciwlotnicze składające się m.in. z sześciu dział 10.5 cm L/65 kalibru 105 mm (Deutschland i Admiral Graf Spee)  oraz lżejszych dział 3,7 cm SL C/30 kalibru 37 mm i  dziesięciu 2 cm Flak, kalibru 20 mm. W 1945 roku Admiral Scheer otrzymał znacznie potężniejsze uzbrojenie przeciwlotnicze składające się sześciu działek kalibru 40 mm, ośmiu kaliber 37 mm oraz trzydziestu trzech kalibru 20 mm.

    Dodatkowo okręty posiadały dwie poczwórne wyrzutnie torped kalibru 500 mm zamienione później na kaliber 533 mm oraz dwa wodnosamoloty Arado Ar 196.

    Ze względu na chęć ograniczenia masy okrętów, ich pancerz był stosunkowo cienki i miał grubość 80 mm w pasie burtowym. Mostek chroniony był pancerzem o grubości 150 mm, a rufowe stanowisko dowodzenia pancerzem o grubości jedynie 50 mm. Wieże artylerii głównej chronił pancerz grubości 140 mm z przodu i 85 mm z boku. Zarówno Admiral Scheer jak i Admiral Graf Spee otrzymały nieznacznie grubszy pancerz.

    Admiral Graf Spee
    Admiral Graf Spee

    Eksploatacja

    Okręt Położenie stępki Wodowanie Wejście do służby Los
    Lützow 5 lutego 1929 roku 19 maja 1931 roku 1 kwietnia 1933 roku Uszkodzony podczas nalotu a następnie samozatopiony przez załogę 4 maja 1945 roku
    Admiral Scheer 25 czerwca 1931 roku 1 kwietnia 1933 roku 12 listopada 1934 roku Zniszczony podczas remontu 9 kwietnia 1945 roku
    Admiral Graf Spee 1 października 1931 roku 30 czerwca 1934 roku 6 stycznia 1936 roku Samozatopiony przez załogę 17 grudnia 1939 roku

    Lützow (ex-Deutschland)

    Pierwszym okrętem typu był Deutschland, przemianowany 25 stycznia 1940 roku na Lützow (zmiana nazwy podyktowana była względami propagandowymi, ponieważ po utracie Admiral Graf Spee uznano, że zatopienie okrętu o nazwie Deutschland może być wykorzystane przez aliancką propagandę). Po wejściu do służby okręt oddelegowano do zadań patrolowych, a w 1936 roku skierowano w rejon wybrzeża Hiszpanii. W trakcie trwania tej misji, 29 maja 1937 roku okręt został zaatakowany przez lotnictwo Republiki Hiszpanii (załogę samolotów stanowili jednak Rosjanie). Zginęło łącznie 31 marynarzy, w związku z czym w odwecie okręt ostrzelał wybrzeże w rejonie miasta Almeria.

    Lützow
    Lützow

    Po wybuchu II wojny światowej okręt działał u wybrzeży Niemiec, a w kwietniu 1940 roku został oddelegowany do wsparcia inwazji na Norwegię. W trakcie operacji, 9 kwietnia Lützow został ostrzelany przez artylerię nadbrzeżną, która trafiła go pociskami kalibru 150 mm. Uszkodzenia były na tyle poważne, że skierowano go do Kilonii w celu przeprowadzenia remontu. W trakcie rejs, 11 kwietnia jednostkę zaatakował brytyjski okręt podwodny HMS Spearfish. Jedna z torped trafiła w rufę, niszcząc śruby. Pozbawiony napędu okręt został następnie odholowany do Kilonii

    Lützow
    Lützow

    Po zakończeniu prac Lützow został wysłany do Trondheim, skąd miał prowadzić działania przeciwko alianckim konwojom na Atlantyku. 13 lipca 1941 roku podczas wychodzenia w morze zaatakowały go alianckie bombowce torpedowe, uzyskując jedno trafienie. Uszkodzony krążownik ponownie musiał wrócić do Kilonii na remont.

    W ciągu kolejnych miesięcy okręt ponownie wysłano do Norwegii. W grudniu 1942 roku Lützow wziął udział w bitwie na morzu Barentsa. W starciu uczestniczyły dwa niemieckie krążowniki (Lützow i Admiral Hipper) oraz sześć niszczycieli. Okręty zaatakowały aliancki konwój JW-51B, ochraniany przez m.in dwa krążowniki lekkie HMS Sheffield i HMS Jamaica. Niemcy przegrali bitwę i utracili jeden niszczyciel, zatapiając jedynie jeden brytyjski niszczyciel i trałowiec.

    Uszkodzona rufa Lützowa
    Uszkodzona rufa Lützowa

    W związku z pogarszającą się sytuacją na Atlantyku uznano, że krążownik bardziej przyda się na Bałtyku jako okręt szkolny. W 1945 roku oddelegowano go do wsparcia wycofujących się niemieckich oddziałów w rejonie polskiego wybrzeża. W trakcie działań, okręt wykorzystywano również w roli transportowca. 16 kwietnia 1945 roku Lützow został zaatakowany przez brytyjskie bombowce podczas rejsu przez Kanał Piastowski w Świnoujściu. Uszkodzony okręt osiadł na mieliźnie, a następnie 4 maja został zniszczony przez załogę. Po wojnie wrak został wydobyty przez Rosjan i zatopiony na Bałtyku jako cel, 22 lipca 1947 roku.

    Admiral Scheer

    Podobnie jak Deutschland, Admiral Scheer po wejściu do służby w 1936 roku został wysłany do Hiszpanii, gdzie brał udział w zadaniach patrolowych oraz bombardowaniu brzegu w rejonie Almerii. Wraz z wybuchem II wojny światowej okręt skierowano na Atlantyk i Ocean Indyjski w celu atakowania alianckich konwojów.

    Admiral Scheer
    Admiral Scheer

    W trakcie operacji krążownik zniszczył 16 alianckich transportowców i jeden krążownik pomocniczy. Następnie w 1942 roku wysłano go do Norwegii, skąd operował przeciwko konwojom transportującym uzbrojenie dla Związku Radzieckiego, jednak bez rezultatów. W 1943 roku okręt oddelegowano na Bałtyk, gdzie pozostał do końca wojny, wspierając swoją artylerią działania na lądzie.

    W marcu 1945 roku okręt został wysłany do Kilonii w celu naprawy uzbrojenia, które uległo znacznemu zużyciu podczas ostrzeliwania celów na lądzie. 9 kwietnia 1945 roku Admiral Scheer został zaatakowany przez alianckie bombowce i zatopiony w basenie portowym w Kilonii. Po wojnie część wraku wydobyto, a resztę przysypano ziemią i gruzem.

    Wrak Admiral Scheer
    Wrak Admiral Scheer

    Admieral Graf Spee

    Ostatnim krążownikiem typu Deutschland i prawdopodobnie najbardziej znanym był Admieral Graf Spee. Po wejściu do służby wysłano go w rejon wybrzeża Hiszpanii, gdzie operował wspólnie z krążownikami Köln i Leipzig oraz czterema niszczycielami.

    Przed wybuchem II wojny światowej, 21 sierpnia 1939 roku okręt wyszedł w morze i skierował się na południowy Atlantyk, gdzie od końca września miał podejmować działania przeciwko alianckiej żegludze. W trakcie tych działań zatopił 9 brytyjskich okrętów, ale co istotne bez ofiar, ponieważ po wykryciu, załogi okrętów były zmuszane do ewakuacji.

    Admiral Graf Spee
    Admiral Graf Spee

    13 grudnia 1939 roku w rejonie ujścia rzeki Rio de la Plata Admiral Graf Spee został wykryty przez brytyjskie krążowniki HMS Exeter, HMS Ajax i nowozelandzki HMZS Achilles tworzące tzw. Force G. Alianckie okręty zaatakowały niemiecką jednostkę, której dowódca, komandor Hans Wilhelm Langsdorff podjął decyzję o walce na krótkim dystansie, chociaż dysponował artylerią o większym zasięgu niż alianckie okręty.

    W trakcie bitwy u ujścia La Platy krążownik został znacząco uszkodzony i wymagał napraw. Obecność alianckich sił uniemożliwiała rejs powrotny do Niemiec, w związku z czym Langsdorff podjął decyzję o wpłynięciu do urugwajskiego portu Montevideo. Ze względu na naciski brytyjskiego ambasadora, władze Urugwaju wymusiły na Niemcach opuszczenie portu po 72 godzinach, co nie pozwoliło na przeprowadzenie napraw.

    Admiral Graf Spee
    Admiral Graf Spee

    W tym czasie alianckie okręty chociaż uszkodzone, pozostawały w rejonie portu, gdzie dołączył do nich ciężki krążownik HMS Cumberland. Niemcy źle rozpoznali alianckie okręty, uznając, że w rejonie portu znajduje się krążownik liniowy HMS Renown i lotniskowiec HMS Ark Royal. Nie mając szans w starciu z takimi okrętami, Langsdorff podjął decyzję o samozatopieniu okrętu. Większość załogi opuściła pokład podczas pobytu w porcie, a 17 grudnia 1939 roku Admiral Graf Spee wyszedł w może o godzinie 18.15 a o 19.52 zdetonowano ładunki wybuchowe, które doprowadziły do zatonięcia okrętu na płytkich wodach. Dwa dni później Langsdorff popełnił samobójstwo.

    W kolejnych miesiącach alianci przeprowadzili badania wraku, wydobywając część wyposażenia. W kolejnych latach wrak coraz bardziej osiadał w mule, stając się zagrożeniem dla lokalnej żeglugi. Mimo to, dopiero w lutym 2004 roku podjęto próbę wydobycia wraku. Udało się jednak wydobyć tylko fragmenty nadbudówki, po czym w 2009 roku prezydent Urugwaju zakazał dalszych prac na wraku.

    Wrak Admiral Graf Spee
    Wrak Admiral Graf Spee
    Wrak Admiral Graf Spee
    Wrak Admiral Graf Spee

    Podsumowanie

    Krążowniki typu Deutschland podobnie jak pancerniki i krążowniki budowane w oparciu o ograniczenia Traktatu Waszyngtońskiego były jednostkami bardzo specyficznymi. Pod względem uzbrojenia przewyższały ówczesne krążowniki, jednak pod względem opancerzenia i siły ognia nie dorównywały pancernikom. Mimo to okazały się całkiem udanymi jednostkami, a ich obecność była dużym zagrożeniem dla alianckiej żeglugi.

    Z drugiej strony ich faktyczny wpływ na przebieg działań wojennych był znikomy, nawet na tle znacznie większych pancerników, takich jak np. Tirpitz, który większość wojny spędził w porcie.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Admiral Graf Spee
    Admiral Graf Spee
    Lützow
    Lützow
    Admiral Graf Spee
    Admiral Graf Spee
    Lützow
    Lützow
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułWiatraki w Moraczewie
    Następny artykuł Czy kot widzi wszystkie kolory?
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski

    25 czerwca 20224 Mins Read

    Kanadyjski samobieżny zestaw przeciwlotniczy Skink

    11 czerwca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.