SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » SMS Schleswig-Holstein – pancernik który rozpoczął II wojnę światową
    SMS Schleswig-Holstein - pancernik który rozpoczął II wojnę światową
    SMS Schleswig-Holstein - pancernik który rozpoczął II wojnę światową
    Artykuły

    SMS Schleswig-Holstein – pancernik który rozpoczął II wojnę światową

    Michał BanachBy Michał Banach6 września 2020Brak komentarzy6 Mins Read
    Zbudowany w 1908 roku pancernik SMS Schleswig-Holstein zapisał się w historii jako ostatni predreadnought Kaiserliche Marine oraz przede wszystkim, jako okręt, który oddał pierwsze strzały II wojny światowej (chociaż to nie do końca prawda).

    Pancerniki typu Deutschland

    Pięć zbudowanych w latach 1903-1908 pancerników typu Deutschland było ostatnimi predreadnoughtami Kaiserliche Marine. Okręty te były rozwinięciem typu Braunschweig, ale ze względu na wejście do służby w 1906 roku brytyjskiego pancernika HMS Dreadnought, stały się przestarzałe zanim na dobre weszły do eksploatacji. Mimo to, okręty weszły do służby i były używane podczas I wojny światowej, biorąc udział w bitwie jutlandzkiej, gdzie jeden z nich, SMS Pommern został zatopiony.

    Fotografia przedstawia niemiecką Hochseeflotte prawdopodobnie w 1914 roku w Kilonii. Na zdjęciu uwieczniono prawdopodobnie następujące okręty: SMS Ostfriesland, SMS Helgoland, SMS Thüringen, SMS Oldenburg, SMS Posen, SMS Nassau, SMS Westfalen, SMS Rheinland oraz SMS Preußen, SMS Schlesien, SMS Hessen, SMS Lothringen, SMS Hannover, SMS Schleswig-Holstein, SMS Pommern, SMS Deutschland a także kilka mniejszych jednostek.
    Fotografia przedstawia niemiecką Hochseeflotte prawdopodobnie w 1914 roku w Kilonii. Na zdjęciu uwieczniono prawdopodobnie następujące okręty: SMS Ostfriesland, SMS Helgoland, SMS Thüringen, SMS Oldenburg, SMS Posen, SMS Nassau, SMS Westfalen, SMS Rheinland oraz SMS Preußen, SMS Schlesien, SMS Hessen, SMS Lothringen, SMS Hannover, SMS Schleswig-Holstein, SMS Pommern, SMS Deutschland a także kilka mniejszych jednostek.

    Po wojnie, na mocy postanowień traktatu wersalskiego, zezwolono Niemcom na zachowanie m.in. 4 przestarzałych okrętów typu Deutschland, głównie z myślą o wykorzystaniu ich jako okręty obrony wybrzeża. Jeden zezłomowano, drugi wykorzystano do prób, a dwa po kilku modernizacjach wzięły udział w II wojnie światowej. Najbardziej w historii zapisał się SMS Schleswig-Holstein, będący jednocześnie ostatnim zbudowanym okrętem tego typu.

    Pancerniki typu Deutschland miały 127,6 m długości i wyporność całkowitą 14 220 ton. Napęd stanowiły trzy silniki parowe o mocy 16 767 ihp, zapewniające prędkość maksymalną 18,5 węzła, oraz zasięg 4800 mil morskich (8900 km) przy prędkości 10 węzłów. Uzbrojenie składało się z czterech dział kalibru 280 mm w dwóch wieżach, po jednej na dziobie i rufie, 14 dział kalibru 170 mm, 22 dział kalibru 88 mm i 6 wyrzutni torped kalibru 450 mm. Pancerz burtowy miał grubość od 100 do 240 mm, wieże chronił pancerz o grubości 280 mm, mostek o grubości 300 mm, a pokład o grubości 40 mm. Załoga w pierwotnej konfiguracji składała się z 35 oficerów i 708 marynarzy.

    SMS Schleswig-Holstein
    SMS Schleswig-Holstein

    Eksploatacja od I do II wojny światowej

    Stępkę pod ostatni z pięciu pancerników typu Deutschland, SMS Schleswig-Holstein położono 18 sierpnia 1905 roku w stoczni Friedrich Krupp Germaniawerft w Kilonii. Wodowanie miało miejsce 17 grudnia 1906 roku, a do służby okręt wszedł 6 lipca 1908 roku. Jako ostatni okręt typu, pancernik nieznacznie różnił się konfiguracją i szczegółami technicznymi od pozostałych. Wyporność pełna wynosiła 14 900 ton, a silniki parowe zapewniały moc 19 330 KM, co przekładało się na prędkość maksymalną 19,1 węzła i zasięg 5600 mil morskich (10 370 km) przy prędkości 12 węzłów.

    Ze względu na przestarzałą konstrukcję, pancernik w okresie I wojną światową pancernik wykorzystywany był głównie do zadań szkoleniowych. Latem 1914 roku okręt poddano niewielkiej modernizacji, w ramach której wzmocniono opancerzenie podwodnej części kadłuba.

    SMS Schleswig-Holstein
    SMS Schleswig-Holstein

    Pancernik wziął udział w bitwie jutlandzkiej, podczas której otrzymał jedno trafienie i doznał niewielkich uszkodzeń. Naprawy trwały od 10 do 25 lipca 1916 roku. Po ich zakończeniu Schleswig-Holstein nie wrócił do aktywnej służby, ponieważ dowództwo Kaiserliche Marine uznało, że jest zbyt przestarzały. Wykorzystywano go do ochrony portów, oraz zadań szkoleniowych, a także jako pływające koszary dla załóg u-bootów. W tej roli okręt dotrwał do końca wojny.

    Na mocy postanowień traktatu wersalskiego, zezwolono Niemcom na zachowanie 8 predreadnoughtów, w tym Schleswig-Holstein. Okręt początkowo kontynuował służbę jako pływające koszary, ale w 1926 roku wcielono go ponownie do aktywnej służby jako okręt flagowy floty. Dodatkowo poddano go modernizacji, w ramach której zmieniono układ nadbudówek, zamieniono działa kalibru 170 mm na działa kalibru 150 mm, oraz usunięto podwodne wyrzutnie torped, zastępując je 4 wyrzutniami na pokładzie.

    Schleswig-Holstein
    Schleswig-Holstein

    W kolejnych latach okręt przechodził dalsze modyfikacje, dostosowujące go do nowych ról, w tym okrętu szkolnego. Wraz z wejściem do służby krążowników typu Deutschland, Schleswig-Holstein zaczął tracić na znaczeniu i stał się okrętem pomocniczym. W 1936 roku poddano go kolejnej modyfikacji, w ramach której zmieniono uzbrojenie, część kotłów oraz dodano kolejne pomieszczenia szkoleniowe.  Zaczęto również stopniowo instalować uzbrojenie przeciwlotnicze.

    II wojna światowa

    Pod koniec sierpnia 1939 roku Schleswig-Holstein został wysłany z kurtuazyjną wizytą do Gdańska, gdzie na zaproszenie lokalnych władz miał wziąć udział w uroczystościach upamiętniających załogę krążownika Magdeburg, zatopionego podczas I wojny światowej na Bałtyku. Dowodzący okrętem Gustav Kleikamp otrzymał również tajne rozkazy przeprowadzenia ostrzału polskiej placówki na Westerplatte, a następnie, po jej kapitulacji, wsparcie działań przeciwko polskiej flocie.

    Pancernik Schleswig-Holstein podczas ostrzału Westerplatte
    Pancernik Schleswig-Holstein podczas ostrzału Westerplatte

    Do załogi okrętu dołączyła grupa szturmowa Kriegsmarine, która miała uczestniczyć w ataku na Westerplatte. Po dotarciu do Gdańska, załoga okrętu oficjalnie brała udział w licznych spotkaniach z oficjelami i lokalnymi władzami, potajemnie utrzymując gotowość bojową. Pierwszy rozkaz rozpoczęcia ostrzału Westerplatte nadszedł 25 sierpnia, ale został odwołany. Kolejny, tym razem nie odwołany rozkaz nadszedł 31 sierpnia.

    Jeszcze w nocy, 1 września 1939 roku pancernik został przeholowany bliżej składnicy na Westerplatte, aby mógł prowadzić skuteczniejszy ostrzał. Oficjalnie ostrzał miał rozpocząć się o 4:45, jednak w praktyce pierwsze strzały padły o 4:48. Schleswig-Holstein prowadził ostrzał Westerplatte prawie do samej kapitulacji placówki, jednak w trakcie ostrzału załoga musiała uważać, aby okręt po użyciu artylerii głównej nie uderzył o nabrzeże z powodu  odrzutu.

    Po kapitulacji obrońców Westerplatte, pancernik brał udział w ostrzale innych pozycji obronnych na wybrzeżu, ale nie opuszczał portu w obawie przed polskimi okrętami podwodnymi. Dopiero w październiku pancernik wyszedł w morze.

    Po zakończeniu walk w Polsce, okręt przygotowano do udziału w operacji zajęcia Danii.Po zakończeniu tych działań Schleswig-Holstein został oddelegowany najpierw do zadań szkoleniowych, a później jako okręt obrony przeciwlotniczej trafił do Gdyni. To właśnie podczas pobytu w tym porcie, w nocy z 18 na 19 grudnia 1944 roku brytyjskie bombowce zbombardowały port, uszkadzając pancernik. Osiadł on częściowo na dnie, a 26 grudnia zatonął całkowicie – z racji małej głębokości basenu portowego, część nadbudówek wystawała ponad powierzchnię wody.

    Schleswig-Holstein
    Schleswig-Holstein

    21 marca 1945 roku niemieccy żołnierze dodatkowo uszkodzili okręt ładunkami wybuchowymi. Po wojnie wrak został wydobyty przez Rosjan z zamiarem wcielenia do służby, ale ostatecznie uznano, że stan okrętu jest zbyt zły, aby naprawa była skuteczna i opłacalna. W związku z tym od 25 czerwca 1946 roku wykorzystywano go jako cel w pobliżu mielizny Neugrund w Zatoce Fińskiej gdzie ostatecznie w 1966 roku zatonął. Chociaż pozycja wraku była znana, nurkowie zbadali go dopiero w 2008 roku. Co ciekawe, okazało się, że pancernik spoczął stosunkowo blisko wraku krążownika Magdeburg.

    Podsumowanie

    Schleswig-Holstein zapisał się w historii jako jeden z najważniejszych pancerników. Chociaż całkowicie przestarzały, nie odegrał żadnej istotnej roli w działaniach wojennych zarówno podczas I jak i II wojny światowej, symbolicznie okręt ten rozpoczął II wojnę światową (chociaż w praktyce ostrzał z pancerniak rozpoczął się już po bombardowaniu mostu w Tczewie). Obok siostrzanego pancernika Schlesien, był jednym z najdłużej eksploatowanych niemieckich pancerników.

    Schleswig-Holstein
    Schleswig-Holstein

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMartin-Baker MB-3 – samolot który odmienił lotnictwo
    Next Article Schlörwagen – aerodynamiczny samochód z 1939 roku
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.