SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson
    Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson
    Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson
    Artykuły

    Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

    Michał BanachBy Michał Banach15 sierpnia 20228 komentarzy8 Mins Read
    Brytyjskie pancerniki typu Nelson – HMS Nelson i HMS Rodney były wyjątkowymi okrętami. Zaprojektowano je według ustaleń traktatu waszyngtońskiego, przez co wyróżniały się oryginalnym układem uzbrojenia. Wszystkie trzy główne wieże artyleryjskie znajdowały się na dziobie.

    Pancerniki typu Nelson

    Ze względu na ograniczenia narzucone przez traktat waszyngtoński w 1922 roku, Brytyjczycy musieli zweryfikować swoje plany rozbudowy Royal Navy. Praktycznie wszystkie nowe projekty okrętów zostały skasowane, a wiele powstających jednostek zostało przerobionych tak, aby mieściły się w ustaleniach z traktatu. Ostatecznie Wielka Brytania mogła zbudować tylko dwa nowe pancerniki.

    HMS Nelson w 1927 roku
    HMS Nelson w 1927 roku

    Wraz z przerwaniem budowy wielu okrętów, stocznie w Wielkiej Brytanii wypełniły się zbędnym wyposażeniem dla nowych okrętów. W związku z tym Admiralicja uznała, że najlepszym rozwiązaniem będzie zbudowanie nowych okrętów tak, aby maksymalnie wykorzystać dostępne podzespoły, przede wszystkim uzbrojenie artyleryjskie. Nowe okręty oznaczono jako pancerniki typu Nelson.

    Aby zmieścić się w ograniczeniach traktatu waszyngtońskiego dotyczących wyporności nowych pancerników, okręty zaprojektowano w bardzo nietypowy sposób. Uzbrojenie w postaci 9 armat kalibru 406 mm umieszczono w trzech wieżach (3×3), które ustawiono na dziobie – jedna z wież w tzw. superpozycji. Całą nadbudówkę, siłownię, pomieszczenia załogi itd. przeniesiono natomiast na rufę. Co istotne, całe dodatkowe uzbrojenie artyleryjskie składające się z 12 armat kalibru 152 mm zamontowano w dwudziałowych wieżach, a nie w kazamatach, jak we wcześniejszych brytyjskich okrętach. Obronę przeciwlotniczą zapewniało 6 dział kalibru 120 mm oraz 6 poczwórnych działek przeciwlotniczych kalibru 40 mm. Pancerniki otrzymały również po dwie wyrzutnie torped kalibru 622 mm.

    Replika HMS Victory w skali 1/4 obok pancernika HMS Nelson w 1935 roku
    Replika HMS Victory w skali 1/4 obok pancernika HMS Nelson w 1935 roku

    W trakcie wojny przeprowadzono kilka modernizacji okrętów, przez co zmienił się układ i ilość uzbrojenia przeciwlotniczego, zwłaszcza działek kalibru 40 mm – ostatecznie pancerniki otrzymały w 1944 roku aż 64 działka kalibru 40 mm). Dodatkowo w 1943 roku dodano 61-64 działek kalibru 20 mm. Zmiany te były podyktowane stratami ponoszonymi przez pancerniki w starciach z lotnictwem.

    Ze względu na wymóg utrzymania wyporności, opancerzenie zredukowano i rozmieszczono tak, aby chroniło tylko najważniejsze elementy wyposażenia. Pas burtowy miał 356 mm grubości, pokład od 76 do 158 mm, a wieże od 381 do 406 mm. Wewnętrzne grodzie i pancerz chroniący poszczególne przedziały statku miał 76 do 356 mm grubości.

    W trakcie prac projektowych nie przywiązywano większej wagi do kwestii napędu, przez co pancerniki otrzymały turbiny parowe o mocy 45 000 KM, zapewniające prędkość tylko 23 węzłów. Zasięg wynosił 30 600 km przy prędkości 12 węzłów.

    Pancerniki typu Nelson miały 216,8 m długości i wyporność 38 000 ton. Załoga liczyła około 1314 oficerów i marynarzy, jednak w trakcie wojny wraz z kolejnymi modernizacjami uzbrojenia wzrosła do 1640 ludzi. Budowę obu okrętów rozpoczęto równolegle w dwóch stoczniach w 1922 roku. Koszt budowy jednego okrętu wyniósł około 7,62 mln funtów.

    Nazwa Stocznia Zamówienie Położenie stępki Wodowanie Wejście do służby
    HMS Nelson Sir W. G. Armstrong Whitworth & Company, Walker 11 grudnia 1922 roku 28 grudnia 1922 roku 3 września 1925 roku 15 sierpnia 1927 roku
    HMS Rodney Cammell Laird & Company, Birkenhead 11 grudnia 1922 roku 28 grudnia 1922 roku 17 grudnia 1925 roku 7 grudnia 1927 roku

    HMS Nelson

    Pierwszym ukończonym okrętem był HMS Nelson. Służba jednostki w okresie poprzedzającym wybuch II wojny światowej była spokojna. Okręt przydzielono w tym okresie do Home Fleet stacjonującej w Wielkiej Brytanii. We wrześniu 1939 roku pancernik skierowano w rejon Szetlandów, a w październiki jednostka wzięła udział w nieudanym polowaniu na niemiecki pancernik Gneisenau. Później okręt brał udział w również nieudanym polowaniu na pancernik Scharnhorst.

    HMS Nelson w 1944 roku
    HMS Nelson w 1944 roku

    W grudniu 1939 roku Nelson wszedł na minę, przez co musiał wrócić do stoczni na remont, który trwał aż do sierpnia 1940 roku. Po powrocie do służby okręt skierowano w rejon Kanału La Manche, a od kwietnia do czerwca 1941 roku pancernik brał udział w operacjach eskortowych na Atlantyku. W tym czasie jednostka wzięła udział w polowaniu na niemiecki pancernik Bismarck, który zatopił wcześniej HMS Hood.

    Po jego zatopieniu, Nelson rozpoczął służbę na Morzu Śródziemnym, gdzie 26 września 1941 roku został trafiony torpedą zrzuconą z włoskiego bombowca. Uszkodzenia były na tyle poważne, że pancernik musiał wrócić do Wielkiej Brytanii na kolejny remont, który trwał aż do maja 1942 roku. Po powrocie do służby pancernik wrócił na Morze Śródziemne, gdzie eskortował konwoje płynące na Maltę.

    HMS Nelson
    HMS Nelson

    Podczas Operacji Torch w listopadzie 1942 roku Nelson wspierał oddziały lądujące w Algierii. W lipcu 1943 roku ponownie brał udział w operacji wsparcia desantu tym razem na Sycylii, a we wrześniu w rejonie Palermo. W listopadzie Nelson wrócił do Wielkiej Brytanii, gdzie przeprowadzono jego modernizację.

    Kolejną operacją, w której okręt wziął udział, było wsparcie desantu w Normandii w czerwcu 1944 roku. W trakcie ostrzału brzegu, 18 czerwca okręt wszedł na dwie miny, przez co musiał wrócić do stoczni na remont. Ze względu na brak mocy przerobowych w brytyjskich stoczniach, okręt skierowano do stoczni marynarki wojennej w Filadelfii w USA. Do Europy okręt wrócił dopiero w styczniu 1945 roku, po czym został natychmiast skierowany na ocean indyjski.  W lipcu 1945 roku Nelson wziął udział w Operacji Livery.

    HMS Nelson
    HMS Nelson

    Po zakończeniu działań wojennych w Azji, pancernik wrócił do Wielkiej Brytanii. Ze względu na jego wiek oraz zużycie, w lipcu 1946 roku przeklasyfikowano go na okręt szkolny. W tej roli wykorzystano go jednak tylko do lutego 1948 roku, kiedy to wycofano go ze służby i zamieniono w okręt-cel dla bombowców. Po kilku miesiącach służby w tej roli, sponiewierany pancernik został sprzedany na złom. Rozbiórka rozpoczęła się 15 marca 1949 roku w Inverkeithing w Szkocji.

    HMS Rodney

    Siostrzanym okrętem Nelsona był HMS Rodney. Po wejściu do służby okręt operował podobnie jak Nelson w ramach Home Fleet stacjonującej w Wielkiej Brytanii. Od listopada 1939 roku, aż do marca 1941 roku pancernik brał udział w operacjach eskortowych oraz polowaniu na niemieckie pancerniki Gneisenau i Scharnhorst.

    HMS Rodney
    HMS Rodney

    W maju 1941 roku Rodney otrzymał rozkaz eskortowania liniowca MV Britannic w rejsie do Kanady. Po jego zakończeniu okręt miał przejść remont w jednej z tamtejszych stoczni. 24 maja załoga otrzymała jednak rozkaz przerwania misji i wzięcia udziału w polowaniu na Bismarcka. Pancernik znalazł się w grupie okrętów, które nawiązały kontakt z niemiecką jednostką. Pod koniec starcia, kiedy Bismarck był już poważnie uszkodzony i praktycznie bezbronny, Rodney wystrzelił w jego kierunku kilka torped, z których jedna trafiła w cel. Tym samym Rodney stał się pierwszym i jedynym w historii pancernikiem, który storpedował inny pancernik.

    Po zakończeniu operacji, pancernik pobrał paliwo i zaopatrzenie w Gourock i skierował się następnie do Bostonu w USA, gdzie przeprowadzono jego remont i modernizację. We wrześniu 1941 roku Rodney wrócił do Europy i został oddelegowany do Force H operującej na Morzu Śródziemnym. W listopadzie pancernik oddelegowano jednak do Wielkiej Brytanii, a następnie do Islandii, a później na kolejny remont, który trwał do maja 1942 roku.

    HMS Rodney
    HMS Rodney

    Następnie pancernik wrócił na Morze Śródziemne, gdzie brał udział w operacjach eskortowych oraz wspierał oddziały desantowe w ramach Operacji Torch, a później w trakcie desantu na Sycylii i pod Salerno. Od października 1943 roku Rodney działał w ramach Home Fleet a w czerwcu 1944 roku wspierał desant w Normandii.

    Po zabezpieczeniu francuskiego wybrzeża, pancernik wrócił do służby eskortowej, jednak tym razem wspierał konwoje pływające do Murmańska. W grudniu 1944 roku ze względu na znaczące zużycie silników, pancernik wrócił do Scapa Flow. W trakcie swojej wojennej kariery okręt przepłynął około 289 000 km, bez jakichkolwiek remontów i napraw silników. Początkowo planowano jego remont, ale ostatecznie uznano go za nieopłacalny. W 1946 roku wycofano go więc ze służby, a następnie sprzedano na złom. Rozbiórka pancernika rozpoczęła się 26 marca 1948 roku.

    Jedyne w swoim rodzaju

    Pancerniki typu Nelson były bardzo oryginalnymi okrętami. Nietypowy układ uzbrojenia wymuszony traktatem waszyngtońskim był ich najbardziej wyróżniającym elementem. Wojenna kariera obu okrętów była intensywna, ale za wyjątkiem storpedowania Bismarcka przez Rodneya, nie obfitowała w żadne wyjątkowe wydarzenia bądź starcia.

    Po wojnie zbudowane w 1925 roku pancerniki były kompletnie nieprzydatne, w związku z czym szybko stały się ofiarą powojennego pogromu pancerników w Wielkiej Brytanii i skończyły na złomie. Warto dodać, że Brytyjczycy nie zachowali żadnego z swoich pancerników. Wszystkie okręty, niezależnie od zasług bądź ewentualnej przydatności zostały zezłomowane.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    HMS Nelson
    HMS Nelson
    HMS Nelson
    HMS Nelson
    HMS Rodney
    HMS Rodney
    HMS Rodney
    HMS Rodney
    HMS Rodney
    HMS Rodney
    Wieże artylerii głównej jednego z pancerników typu Nelson
    Wieże artylerii głównej jednego z pancerników typu Nelson

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSS Imperator – transatlantyk trzech bander
    Next Article Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.