SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Niemieckie pancerniki Scharnhorst i Gneisenau
    Niemieckie pancerniki Scharnhorst i Gneisenau
    Niemieckie pancerniki Scharnhorst i Gneisenau
    Artykuły

    Niemieckie pancerniki Scharnhorst i Gneisenau

    Michał BanachBy Michał Banach8 grudnia 2022Brak komentarzy10 Mins Read
    Zbudowane tuż przed wybuchem II wojny światowej pancerniki Scharnhorst i Gneisenau były pierwszymi, dużymi okrętami liniowymi Kriegsmarine, zaprojektowanymi i zbudowanymi po I wojnie światowej. Chociaż słabiej uzbrojone niż typowe pancerniki, okręty te wzięły udział w większej liczbie operacji niż znacznie potężniejsze pancerniki typu Bismarck.

    Geneza

    Niemiecka flota po I wojnie światowej została znacząco ograniczona przez postanowienia Traktatu Wersalskiego. Narzucone wyporności okrętów sprawiały, że Reichsmarine, przekształcone w 1935 roku w Kriegsmarine nie była w stanie wprowadzać do uzbrojenia nowych, wartościowych okrętów wojennych. Sytuacja zaczęła się zmieniać dopiero po rozpoczęciu prac nad krążownikami typu Deutschland.

    Wieże dziobowe pancernika Scharnhorst
    Wieże dziobowe pancernika Scharnhorst

    Okręty te w sposób niezamierzony zapoczątkowały nowy wyścig zbrojeń w Europie. W pierwszej kolejności odpowiedzieli Francuzi, budując pancerniki typu Dunkerque. Następnie kolejne państwa zaczęły inwestować w nowe typy okrętów liniowych, często opartych o radykalne koncepcje. W tej sytuacji, Niemcy musieli zrewidować swoją koncepcję budowy floty liniowej i powrócić do projektów pancerników.

    Pierwsze prace koncepcyjne nad nowymi okrętami liniowymi dla niemieckiej floty rozpoczęły się już pod koniec lat 20. Początkowo (mimo ograniczeń traktatowych) zamierzano kontynuować prace nad krążownikami liniowymi, których budowy nie zrealizowano podczas I wojny światowej. W toku prowadzonych analiz, ich projekty zaczęły jednak ewoluować i ulegać ciągłym zmianom. Duży wpływ na przebieg prac miał sam Adolf Hitler, który po objęciu władzy w Niemczech dążył do odbudowy floty liniowej.

    Pancernik Scharnhorst
    Pancernik Scharnhorst

    Punktem zwrotnym w pracach było podpisanie 18 czerwca 1935 roku niemiecko-brytyjskiego układu morskiego. Dzięki niemu, Niemcy mogli wreszcie rozpocząć konkretne prace nad rozbudową floty. Podjęto wówczas decyzję o zaprojektowaniu okrętów będących hybrydą pancernika i krążownika. Pod względem rozmiarów, nowe okręty miały być o wiele większe od krążowników typu Deutschland, ale ich uzbrojenie miało składać się z podobnych dział kalibru 283 mm, umieszczonych w trzech potrójnych wieżach (nowego projektu). Zakładano przy tym, że w przyszłości okręty zostaną przezbrojone w nowe wieże dwudziałowe, z armatami kalibru 380 mm.

    Pancerniki typu Gneisenau

    Budowę pancerników rozpoczęto w 1935 roku. Stępkę pod pierwszą z jednostek – Gneisenau, położono 6 maja 1935 roku, a 15 czerwca położono stępkę pod Scharnhorsta. Pierwszy z okrętów powstawał w stoczni Deutsche Werke w Kilonii, a drugi w Kriegsmarinewerft w Wilhelmshaven. Oba okręty budowano według tych samych planów, ale nieznacznie różniły się od siebie zarówno wymiarami jak i zastosowanym wyposażeniem.

    Pancernik Gneisenau
    Pancernik Gneisenau

    Pierwszy został zwodowany Scharnhorst. Miało to miejsce 3 października 1936 roku, ale prace wykończeniowe przedłużyły się i jednostka została ukończona dopiero 7 stycznia 1939 roku. Gneisenau został zwodowany 8 grudnia 1936 roku, a do służby wszedł 21 maja 1938 roku. W zależności od przyjętego kryterium, oba okręty określane są jako typ Gneisenau (pierwszy, którego rozpoczęto budowę i pierwszy, który wszedł do służby) lub Scharnhorst (pierwszy zwodowany).

    Okręty miały około 235 m długości i wyporność całkowitą 38 900 ton. Napęd początkowo miał składać się z silników diesla, ale dostępne jednostki napędowe nie zapewniały zakładanych osiągów. W związku z tym zainstalowano 3 turbiny parowe o łącznej mocy 149 815 KM, zapewniające prędkość maksymalną 31 węzłów. Ze względu na różnice w konstrukcji, oba okręty dysponowały innymi zasięgami – Gneisenau 6200 mil morskich (11 500 km) przy prędkości 19 węzłów, a Scharnhorst 7100 mil morskich (13 100 km) przy prędkości 19 węzłów.

    Pancernik Scharnhorst
    Pancernik Scharnhorst

    Uzbrojenie okrętów składało się z 9 dział 28 cm/54.5 SK C/34 kalibru 283 mm w trzech, trzydziałowych wieżach, 12 dział 15 cm/55 SK C/28, kalibru 150 mm, 14 dział przeciwlotniczych kalibru 105 mm, 16 działek przeciwlotniczych kalibru 37 mm i 10 (po modernizacji 16) działek kalibru 20 mm. Dodatkowo oba okręty otrzymały w toku eksploatacji po dwie, potrójne wyrzutnie torped kalibru 533 mm.

    Opancerzenie okrętów miało grubość 350 mm w pasie burtowym, 50-95 mm na pokładzie, 200-360 mm na wieżach oraz 350 mm na mostku. Dodatkowe wyposażenie stanowiły trzy wodnosamoloty Arado Ar 196A-3. Załoga liczyła standardowo 56 oficerów i 1613 marynarzy.

    Pancernik Scharnhorst
    Pancernik Scharnhorst

    Pod względem konstrukcji, kadłuby pancerników podzielono na 21 wodoszczelnych przedziałów, a ponad 3/4 kadłuba miało podwójne dno. Od początku okręty projektowano z myślą o przechwytywaniu konwojów  i prowadzeniu operacji zaczepnych, a nie walce z okrętami liniowymi przeciwnika. Dopiero po planowanej na lata 40. przebudowie, w trakcie której miały być zainstalowane nowe wieże z armatami kalibru 380 mm, okręty miały stać się pełnoprawnymi pancernikami.

    W trakcie przeprowadzonych w 1939 roku prób okazało się, że oba okręty miały zbyt niską wolną burtę, a kształt dziobu powodował, że wieża A była często zalewana przez wodę. Również rufowa wieża C narażona była na zalewanie podczas rejsów z dużą prędkością. Problem ten udało się nieznacznie poprawić poprzez zainstalowanie podwyższonego, tzw. „atlantyckiego dziobu”. Nigdy jednak w pełni nie wyeliminowano wszystkich problemów z zalewaniem pokładu wodą.

    Pancernik Gneisenau
    Pancernik Gneisenau

    Eksploatacja

    Pierwsze operacje

    W początkowym okresie II wojny światowej oba pancerniki działały często razem. Pierwszym istotnym zadaniem bojowym okrętów była operacja Weserübung rozpoczęto w kwietniu 1940 roku. W jej trakcie doszło do potyczki artyleryjskiej między niemieckimi jednostkami a krążownikiem liniowym HMS Renown. Jeden z brytyjskich pocisków uszkodził wieżę A na Gneisenau, centrum kierowania ogniem oraz jeden z dwóch radarów Seetakt. Scharnhorst również doznał uszkodzeń wieży A, ale spowodowanych przez jej zalanie wodą.

    Po naprawach, oba pancerniki wróciły w rejon wybrzeża Norwegii, gdzie 8 czerwca natknęły się na zespół brytyjskiego lotniskowca HMS Glorious, eskortowanego przez niszczyciele HMS Acasta i HMS Ardent. Mimo postawienia zasłony dymnej, Brytyjczycy nie dali rady uciec przed niemieckimi okrętami.

    Pancernik Scharnhorst
    Pancernik Scharnhorst

    W trakcie starcia, załoga Scharnhorsta ostrzelała lotniskowiec z odległości około 24 200 m, uzyskując przynajmniej 3 trafienia, które całkowicie zniszczyły okręt. Jest to jeden z najdłuższych w historii, potwierdzonych, skutecznych strzałów oddanych przez pancernik. Oba niszczyciele po krótkiej walce, w trakcie której Acasta uzyskała jedno trafienie torpedą w Scharnhorsta, zostały zatopione. Uszkodzenia na niemieckim okręcie były na tyle poważne, że musiał on wrócić do Trondheim. W trakcie odwrotu, pancerniki zostały jeszcze nieskutecznie zaatakowane z powietrza przez kilkadziesiąt samolotów m.in. z lotniskowca HMS Ark Royal.

    Przez kolejne pół roku pancerniki przechodziły remonty i drobne modernizacje, po których w styczniu 1941 roku zostały oddelegowano na Atlantyk, gdzie wzięły udział w kilku atakach na brytyjskie konwoje. Ze względu na obecność brytyjskich pancerników wśród okrętów eskorty, Niemcy ograniczyli się jednak do atakowania mniejszych konwojów. 22 marca oba okręty dopłynęły do Brestu, który stał się ich tymczasowym schronieniem.

    Nalot na port w Breście i znajdujące się w nim niemieckie pancerniki
    Nalot na port w Breście i znajdujące się w nim niemieckie pancerniki

    Ze względu na bliskość brytyjskich baz, Brest był jednak częstym celem nalotów. Scharnhorst został w tym czasie kilkukrotnie uszkodzony, przez co podjęto decyzję o przebazowaniu obu pancerników ponownie do Niemiec. W obawie o zatopienie okrętów (po zatopieniu Bismarcka Alianci polowali na wszystkie niemieckie okręty liniowe) na pełnym morzu, zaplanowano ryzykowną i wręcz szaloną operację przedarcia się Scharnhorsta i Gneisenau wraz z krążownikiem Prinz Eugen przez kanał La Manche, gdzie okręty mogły być osłaniane przez Luftwaffe. Operacja o kryptonimie Cerberus rozpoczęła się 11 lutego 1942 roku i zakończyła pełnym powodzeniem. Oba pancerniki doznały jedynie drobnych uszkodzeń od wybuchu min (Scharnhorst na krótko stracił zasilanie, ale szybko naprawiono uszkodzenia).

    Zatonięcie Scharnhorsta i koniec eksploatacji Gneisenau

    Po dotarciu do Niemiec, Gneisenau został skierowany do stoczni, gdzie miał przejść modernizację i wymianę uzbrojenia na docelowe działa kalibru 380 mm. W tym samym czasie Scharnhorst został poddany naprawie, a w styczniu 1943 roku oddelegowany do Norwegii, skąd miał prowadzić rajdy na konwoje zmierzające do ZSRR. Ze względu na brak paliwa, pancernik spędził jednak wiele miesięcy w porcie, tylko raz uczestnicząc w ataku na Spitsbergen, 6-9 września. Dopiero 20 grudnia 1943 roku dowodzącym Scharnhorstem kontradmirał Erich Bey otrzymał rozkaz wyjścia w morze wraz z kilkoma niszczycielami w celu przechwycenia konwoju JW 55B. Początkowo w operacji miał brać udział również Tirpitz, ale został on wcześniej uszkodzony. Również krążownik Lützow nie mógł wziąć udziału w misji.

    Pancernik Gneisenau
    Pancernik Gneisenau

    Dysponując ograniczonymi siłami, Niemcy wyszli w morze 25 grudnia, nie wiedząc, że ich plany były znane Brytyjczykom. Wczesnym rankiem niemiecki zespół natknął się na czekające na niego krążowniki HMS Belfast, HMS Norfolk i HMS Sheffield. Po krótkiej wymianie ognia niemiecki okręt utracił radar, co znacząco ograniczyło jego możliwości bojowe. Dzięki znacznej prędkości, Scharnhorst na pewien czas oderwał się od Brytyjczyków, kontynuując rejs na północ. Ostatecznie Bey podjął jednak decyzję o powrocie do portu z powodu uszkodzeń i pogarszającej się pogody.

    Po południu, niemiecki zespół, cały czas śledzony przez krążowniki, natknął się na zespół pancernika HMS Duke of York, należącego do eskorty konwoju. Zadaniem okrętu było przechwycenie Scharnhorsta i jego zatopienie. W ciągu trwającej kilka godzin wymiany ognia, Brytyjczycy uzyskali kilka trafień w niemiecki okręt, które unieruchomiły go oraz wyeliminowały jego wieże dziobowe.

    Pancernik Gneisenau
    Pancernik Gneisenau

    Dryfujący pancernik został wówczas zaatakowany torpedami z brytyjskich krążowników i niszczycieli – w starciu oprócz HMS Duke of York i ścigających Scharnhorsta krążowników wzięło udział 9 niszczycieli i krążownik HMS Jamaica. Po otrzymaniu kilku trafień torpedami (ich liczba nie jest do końca znana), niemiecki okręt zatonął 26 grudnia 1943 roku o godzinie 19:45. Z całej jego załogi uratowało się jedynie 36 marynarzy. Brytyjczycy utracili w tym starciu jedynie 20 zabitych, a okręty odniosły drobne uszkodzenia (tylko HMS Norfolk doznał poważniejszych uszkodzeń).

    W wyniku poniesionych strat, Niemcy uznali, że dalsze posiadanie okrętów liniowych nie ma większego sensu. Trwające prace modernizacyjne na Gneisenau, w trakcie których usunięto wieże B i C, które przetransportowano do Norwegii, przerwano. Następnie okręt rozbrojono i przeniesiono do Gdyni, gdzie pozostawiono go własnemu losowi. Stojący w porcie okręt nie był używany i dopiero w marcu 1945 roku, przed zajęciem miasta przez Sowietów, postanowiono go wykorzystać do zablokowania portu.

    Pancernik Gneisenau
    Pancernik Gneisenau

    Operacja zatopienia dawnego pancernika przebiegła z problemami, ale ostatecznie Gneisenau zablokował wejście do portu. Po wojnie wrak pancernika stał się… atrakcją turystyczną. Zimą, kiedy port zamarzał, wielu śmiałków wchodziło nawet na pokład zniszczonej jednostki.

    15 lipca 1949 roku polskie władze podjęły decyzję o usunięciu wraku, w celu odblokowania portu. Najpierw zaczęto demontować nadbudówkę oraz uszczelniać kadłub, aby możliwe było podniesienie wraku z dna. Prace były bardzo skomplikowane i niebezpieczne – w ich trakcie zginął jeden polski nurek. 12 września 1951 roku częściowo rozebrany wrak pancernika podniesiono z dna i przeholowano do stoczni w celu zezłomowania.

    Wrak pancernika Gneisenau w Gdyni
    Wrak pancernika Gneisenau w Gdyni

    W trakcie rozbiórki okrętu, udało się odzyskać sporo materiałów, w tym 400 ton metali kolorowych, 30 000 ton wysokogatunkowej stali, dwie turbiny, które po remoncie można było ponownie wykorzystać (podobno jedna z nich trafiła do elektrowni), kilkaset kilometrów kabli, oraz liczne mniejsze części wyposażenia. Wydobywane z wraku fragmenty konstrukcji składowano początkowo na plażach (niedaleko miejsca, gdzie obecnie znajduje się Jachtklub Marynarki Wojennej “Kotwica”).

    Do dnia dzisiejszego po pancerniku pozostały jedynie wieża artylerii rufowej (nazwana Caesar), która znajduje się obecnie w Norwegii, dwie wieże artylerii kalibru 150 mm w Danii oraz fragment łańcucha kotwicy, wykorzystany do budowy pomnika Zdobywców Wału Pomorskiego w Szczecinku.

    Wrak pancernika Gneisenau w Gdyni
    Wrak pancernika Gneisenau w Gdyni

    Podsumowanie

    Pancerniki Scharnhorst i Gneisenau odebrały w trakcie II wojny światowej o wiele większą rolę niż Bismarck i Tirpitz, ale ich wpływ na działania wojenne były minimalny. Okręty te nie były w stanie zagrozić brytyjskiej flocie pod żadnym pozorem ze względu na słabe uzbrojenie, uniemożliwiające walkę z pancernikami, oraz brak sensownego pomysłu na ich wykorzystanie.

    Po utracie Bismarcka, rajdy na konwoje stały się bardzo ryzykowne, ponieważ Brytyjczycy wiedząc o obecności niemieckich okrętów liniowych znacząco wzmocnili eskortę narażonych na atak konwojów, często przydzielając do niej pancerniki. Nawet gdyby zmodernizowano uzbrojenie obu okrętów, dalej nie stanowiłyby one zbyt dużej wartości bojowej, ponieważ niemiecka flota nie była w stanie zapewnić im odpowiedniego wsparcia na morzu.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręty te dostępne są również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNissan Be-1 – pierwszy Pike car
    Next Article Tkaniny poliestrowe – co można z nich uszyć?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.