SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMS Ark Royal – (nie)szczęśliwy okręt
    HMS Ark Royal - (nie)szczęśliwy okręt
    Artykuły

    HMS Ark Royal – (nie)szczęśliwy okręt

    Michał BanachBy Michał Banach1 grudnia 2018Updated:2 lipca 2019Brak komentarzy7 Mins Read
    Zbudowany w oparciu o ograniczenia Traktatu Waszyngtońskiego lotniskowiec HMS Ark Royal (91) zyskał miano „lucky ship”, ponieważ kilkukrotnie uniknął zatopienia podczas kilku operacji w których wziął udział. Niestety jego szczęście wyczerpało się w listopadzie 1941 roku.

    Geneza

    Pierwsze przymiarki do budowy lotniskowca, który ostatecznie otrzymał nazwę HMS Ark Royal miały miejsce już w 1923 roku. Stworzono wówczas plan rozbudowy floty, w ramach którego miał powstać nowy lotniskowiec mogący zabrać na pokład grupę lotniczą składającą się z 72 samolotów, dysponujący opancerzonym kadłubem i pokładem oraz dwupoziomowymi hangarami wewnątrz kadłuba, a nie jak w przypadku wielu pierwszych lotniskowców, w nadbudówce pod pokładem startowym.

    HMS Ark Royal
    HMS Ark Royal

    Wraz z wejściem w życie postanowień Traktatu Waszyngtońskiego, plany Admiralicji uległy zmianie, a budowa lotniskowca została opóźniona. Do pomysłu powrócono dopiero w 1934 roku, wraz z coraz bardziej napiętą sytuacją międzynarodową, oraz przede wszystkim z powodu rozbudowy zarówno niemieckiej, jak i japońskiej floty. Mimo to, Brytyjczycy postanowili zbudować okręt według ograniczeń narzuconych przez Traktat Waszyngtoński.

    W związku z tym wcześniejsze plany okrętu zostały zaktualizowane tak, aby zmieścić się przede wszystkim w limicie wyporności, wynoszącym 22 000 ton. Aby to osiągnąć, zrezygnowano z opancerzenia pokładu oraz znacznej części opancerzenia kadłuba. Usunięto uzbrojenie obronne, pozostawiając jedynie uzbrojenie przeciwlotnicze. Dodatkowo w konstrukcji kadłuba na większą skalę wykorzystano spawanie zamiast nitowania, co pozwoliło oszczędzić około 510 ton.

    HMS Ark Royal
    HMS Ark Royal

    Stępkę pod lotniskowiec położono 16 września 1935 roku, wodowanie miało miejsce 13 kwietnia 1937 roku (warto dodać, że butelka z szampanem nie rozbiła się za pierwszym razem), a do służby okręt wszedł 16 grudnia 1938 roku. Był to wówczas jeden z najnowocześniejszych brytyjskich lotniskowców, wyróżniający się nowoczesną konstrukcją. Niestety, jak się później okazało, okręt nie był pozbawiony wad konstrukcyjnych.

    HMS Ark Royal – lucky ship

    Ark Royal miał 240 m długości, ale kadłub przy linii wodnej miał 219 m długości. Wyporność standardowa wynosiła oficjalnie 22 000 ton, jednak maksymalna wyporność wynosiła już 28 160 ton. Napęd stanowiły trzy turbiny parowe zapewniające prędkość 30 węzłów oraz zasięg 14 100 km przy prędkości 20 węzłów. Uzbrojenie obronne składało się z 16 uniwersalnych dział kalibru 110 mm umieszczonych w ośmiu podwójnych wieżach, 32 działek kalibru 40 mm (pom-pom) w czterech zestawach po osiem działek oraz 32 karabinów maszynowych kalibru 12,5 mm w ośmiu poczwórnych zestawach. Grupa lotnicza oficjalnie liczyła 72 samoloty, ale z racji rozmiaru ówczesnych maszyn, przenoszono 50-60 samolotów typu Fairey Swordwish, Blackburn Skua a później Fairey Fulmar.

    HMS Ark Royal
    HMS Ark Royal

    Okręt posiadał pas pancerny o grubości 114 mm oraz częściowo opancerzony pokład startowy (pancerz o grubości 89 mm umieszczono nad kotłownią i magazynami amunicji). Cechą charakterystyczną były dwie katapulty startowe oraz trzy windy obsługujące dwupoziomowe hangary. Załoga liczyła 1580 oficerów i marynarzy.

    Eksploatacja

    Początkowo HMS Ark Royal miał służyć na Dalekim Wschodzie, ale sytuacja w Europie sprawiła, że przydzielono go do Home Fleet oraz rezerwowo do Floty Śródziemnomorskiej. W pierwszych tygodniach II wojny światowej lotniskowiec oddelegowano do grupy bojowej, której celem było polowanie na niemieckie u-booty.

    HMS Ark Royal
    HMS Ark Royal

    14 września 1939 roku podczas jednej z misji poszukiwania okrętów podwodnych stał się celem niemieckiego u-boota U-39, który wystrzelił dwie torpedy. Dzięki czujności załogi udało się je wyminąć, a eskortujące Ark Royal niszczyciele zmusiły niemiecki okręt do wynurzenia, po czym zatopiły go. Do kolejnego kontaktu z przeciwnikiem doszło 25 września, gdy lotniskowiec zaatakowały niemieckie bombowce. Większość maszyn została odgoniona, ale jedna zrzuciła bombę o wadze 1000 kg. Na szczęście również i tym razem okręt nie został trafiony, o czym nie wiedzieli Niemcy. Gdy po kilku godzinach niemiecki samolot rozpoznawczy zauważył brytyjskie niszczyciele, ale bez lotniskowca, uznano, że udało się go zatopić. Gdy informacja zaczęła się rozprzestrzeniać, Brytyjczycy przekazali różnym źródłom prawdziwą informację, aby zmniejszyć siłę niemieckiej propagandy.

    W październiku 1939 roku HMS Ark Royal został oddelegowany na południowy Atlantyk, gdzie miał wziąć udział w poszukiwaniach niemieckiego krążownika Admiral Graf Spee. W trakcie misji brytyjskie samoloty przechwyciły kilka statków towarowych zarówno niemieckich jak i neutralnych. Dwukrotnie doszło do nietypowego incydentu, gdy załogi dwóch neutralnych statków uznały przelatujący samolot za atak i opuściły pokład. Za pierwszym razem załoga jednego z samolotów zrzuciła pakunek z wiadomością, informujący o braku zagrożenia, ale za drugim razem pakunek nie trafił w cel.

    HMS Ark Royal
    HMS Ark Royal

    Gdy Admiral Graf Spee został odnaleziony w Montevideo, Ark Royal znajdował się zbyt daleko, aby wziąć udział w ataku. Mimo to brytyjskie władze wykorzystały obecność lotniskowca na morzu do mistyfikacji, informując, że płynie on do Buenos Aires w celu pobrania zaopatrzenia. Gdy informacja ta dotarła do załogi niemieckiego krążownika, kapitan Langsdorff ostatecznie zdecydował się na samozatopienie okrętu.

    Wiosnę 1940 roku lotniskowiec miał spędzić na Morzu Śródziemnym, ale został przekierowany w rejon Norwegii, gdzie zapewniał wsparcie lotnicze oddziałom walczącym na lądzie. Również i tym razem Ark Royal uniknął trafienia mimo ataków lotniczych. Po zakończeniu działań w Norwegii lotniskowiec powrócił na Morze Śródziemne, gdzie brał udział w kilku atakach na włoskie bazy oraz przede wszystkim zapewniał rozpoznanie okrętom, które w ramach Operacji Catapult zaatakowały francuskie okręty wojenne w Mers-el-Kébir. W listopadzie 1940 roku Ark Royal wrócił do Wielkiej Brytanii gdzie przeszedł remont połączony z małą modernizacją.

    HMS Ark Royal
    HMS Ark Royal

    W lutym 1941 roku brytyjski lotniskowiec brał udział w poszukiwaniach niemieckich pancerników Gneisenau i Scharnohorst, a następnie powrócił na Morze Śródziemne, gdzie oddelegowano go do eskortowania konwojów na Maltę. Po zatopieniu przez Bismarcka brytyjskiego pancernika HMS Hood, Ark Royal został włączony w skład sił, których zadaniem było zatopienie niemieckiego okrętu. Po odnalezieniu przez alianckie jednostki Bismarcka, samoloty z Ark Royal przeprowadziły ataki torpedowe, uzyskując dwa trafienia, w tym jedno, które uszkodziło ster niemieckiego okrętu.

    Koniec szczęścia

    Po zatopieniu Bismarcka, Ark Royal wrócił na Morze Śródziemne, gdzie dalej eskortował konwoje. Niestety 13 listopada 1941 roku szczęście lotniskowca dobiegło końca. Podczas rejsu na Gibraltar grupa bojowa Ark Royal została zauważona przez niemiecki okręt podwodny U-81, który wystrzelił torpedę w kierunku lotniskowca, uzyskując trafienie niedaleko maszynowni.

    HMS Ark Royal
    HMS Ark Royal

    Chociaż w wyniku eksplozji zginął tylko jeden marynarz, pojawiły się liczne przecieki, których załoga nie była w stanie opanować. Dodatkowo eksplozja przerwała łączność między mostkiem a maszynownią, oraz doprowadziła do utraty zasilania w znacznej części okrętu. HMS Ark Royal został opuszczony przez załogę, a z powodu pogłębiającego się przechyłu, 14 listopada 1941 roku o godzinie 6:19 przewrócił się na burtę, przełamał na dwie części i zatonął.

    Przeprowadzone następnie śledztwo wykazało, że dowodzący lotniskowcem kapitan Loben Maund nie przygotował jednostki na ewentualny atak torpedowy, a po ewakuacji części załogi, nie wydał rozkazu wysłania pod pokład zespołu naprawczego, który miał ocalić okręt przed zatonięciem. Komisja badająca zatonięcie Ark Royal uznała ponadto, że jednostka miała wady konstrukcyjne, z których najważniejszymi były brak zasilania awaryjnego oraz zła konstrukcja grodzi. Na podstawie tych wniosków wprowadzono następnie zmiany w konstrukcji nowych brytyjskich lotniskowców.

    HMS Ark Royal
    HMS Ark Royal

    Warto dodać, że chociaż okręt do samego końca była „pod opieką” jednostek eskortowych, dokładna pozycja jego zatonięcia nie była znana. Dopiero w grudniu 2002 roku wrak został odnaleziony na głębokości 1000 m, około 56 km od Gibraltaru i dokładnie zbadany.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Tonący HMS Ark Royal
    Tonący HMS Ark Royal
    Tonący HMS Ark Royal
    Tonący HMS Ark Royal

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMalowniczy Zamek Eltz
    Next Article Wyścigowy Travel Air Type R „Mystery Ship”
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.