Mówi się, że czas to pojęcie względne. Nie wiemy jak Wy, ale dla nas miniony rok przeleciał tak szybko, że aż ciężko w to uwierzyć. W związku z tym, jak co roku, czas na podsumowanie ostatnich 12 miesięcy i uchylenie rąbka tajemnicy co do tego, co czeka nas w najbliższych miesiącach. Oto podsumowanie roku 2023!

Tak było w 2023 roku

Miniony rok rozpoczął się spokojnie, chociaż nie bez problemów. Przez pierwsze pół roku musieliśmy zmagać się z nie do końca wyjaśnionymi spowolnieniami w działaniu strony, które na szczęście udało się wyeliminować latem. Okres letni był również czasem wielu wyjazdów (np. pokazy lotnicze w Lesznie), w tym nieplanowanych, ponieważ dzięki współpracy medialnej wyjechaliśmy do USA i po raz pierwszy mieliśmy okazję zobaczyć pokazy lotnicze AirVenture w Oshkosh. Przy okazji zwiedziliśmy okolice Green Bay i Chicago, co zaowocowało potężnym i unikalnym materiałem fotograficzny.

Lockheed C-121A Constellation (fot. Michał Banach)
Lockheed C-121A Constellation (fot. Michał Banach)

Znaczna część zdjęć i materiału, który zebraliśmy podczas tego wyjazdu cały czas czeka na obrobienie, ponieważ wyszło go bardzo dużo. W szczególności materiał z National Railroad Museum w Green Bay czeka na opracowanie, ponieważ muzeum to, chociaż pozornie niewielkie, posiada wspaniałą kolekcję pociągów, w tym kilka wyjątkowo unikalnych.

Wyjazd ten zakończył się również odwiedzinami w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce, dzięki czemu mamy zaliczone prawie wszystkie duże skanseny kolejowe w Polsce (została napisanie brakujących relacji oraz odwiedzenie kilku mniejszych skansenów i Stacji Muzeum w Warszawie, ale o tym później).

Kolejnym ważnym wyjazdem był pobyt w Atenach, gdzie oprócz zwiedzenia miasta i zrobienia sporego materiału, zobaczyliśmy pokazy lotnicze Athens Flying Week. Mimo wcześniejszej wizyty w Oshkosh, gdzie mogliśmy zobaczyć chyba największe cywilne pokazy lotnicze na świecie, impreza w Grecji wypadła nawet nie tak samo dobrze, a lepiej, o czym zresztą możecie przeczytać w relacji.

555.0153 (fot. Michał Banach)
555.0153 (fot. Michał Banach)

W minionym roku uruchomiliśmy na stronie dział recenzji gier planszowych. Prywatna pasja i zamiłowanie do planszówek przełożyło się na nowe treści na stronie. Póki co lista zrecenzowanych gier jest jeszcze mała, ale w kolejce czeka wiele ciekawych tytułów, które na pewno opiszemy.

Rok 2023 zamknęliśmy na 3792 opublikowanych wpisach. Wiele starych artykułów zostało przepisanych i opublikowanych na nowo, a sporo mniejszych tekstów otrzymało niewielkie poprawki. Nie zabrakło jednak kilku dużych i często wyczekiwanych publikacji. Trochę artykułów został jednak usuniętych – głównie dotyczy to starych artykułów sponsorowanych, bądź tekstów zdezaktualizowanych. Pod względem statystyk liczbowych, Google zmieniło system liczenia statystyk strony, więc tegoroczne dane są nieco odmienne od wcześniejszych ze względu na inne mechanizmy zliczania ruchu oraz jego opisywania. W 2023 roku SmartAge.pl odwiedziło ponad 802 tys. unikalnych użytkowników, co przełożyło się na 1,9 mln wyświetleń.

McDonnell Douglas F-4 Phantom II (fot. Michał Banach)
McDonnell Douglas F-4 Phantom II (fot. Michał Banach)

Nie wszystkie nasze plany na ten rok udało się jednak zrealizować. Dalej nie ruszył Patronite, ale zamiast tego uruchomiliśmy profil na BuyCoffee.to. Bardzo zachęcamy Was do wspierania nas na tym portalu i postawienia wirtualnej kawy 😉 Każde wsparcie pomaga nam w rozwijaniu strony i zdobywaniu coraz lepszego materiału. Sam Patronite zapewne ruszy w pierwszej połowie 2024 roku, ponieważ chcemy go uruchomić wraz… o tym później 😉

Również nie uruchomiliśmy przebudowanej wersji strony, chociaż jej główny projekt jest już gotowy. Strona miała ruszyć w grudniu, ale zapewne uruchomimy ją na 10-lecie strony. Liczymy, że spodobają się Wam często rewolucyjne zmiany jakie planujemy, ponieważ przyświeca nam jeden nadrzędny cel w tej przebudowie – ułatwić czytanie artykułów poprzez usunięcie zbędnych elementów strony, które tylko zaśmiecają widok.

SBx (fot. Michał Banach)
SBx (fot. Michał Banach)

Zanim przejdziemy do listy najpopularniejszych artykułów, kilka słów wyjaśnienia, ponieważ w ciągu roku pojawiło się sporo pytań o to. SmartAge.pl powstał w 2014 roku (chociaż pierwsze teksty zaczęliśmy pisać już w 2013 roku). Mniej więcej w 2018 roku znacznie zmieniliśmy sposób pisania i usystematyzowaliśmy teksty. W kolejnych latach część starszych tekstów była poprawiana, ale zakres zmian często był kosmetyczny. Ostatnio zaczęliśmy jednak poprawiać wiele artykułów w zupełnie inny sposób. Zamiast weryfikacji treści i poprawiania ewentualnych błędów, zaczęliśmy przepisywać niektóre artykuły na nowo. Zwykle ze starego tekstu nic nie zostaje, albo nowy tekst jest znacznie większy od starszego. Jednym z elementów poprawek jest zmiana zdjęć w tekście, w szczególności wtedy, kiedy możemy dodać do niego własne zdjęcia.

Czy proces ten dobiegnie kiedyś końca? Nie 🙂 Obecnie poprawiamy głównie artykuły z lat 2014-2020 – tekstów z 2013 roku praktycznie już nie ma – ostał się jeden, ale jego dni są policzone, praktycznie wszystkie teksty z lat 2014-2015 zostaną napisane na nowo, a podobny los zapewne spotka wiele tekstów z 2016 roku. Czasami musimy też poprawiać nowsze teksty z powodu pojawienia się nowych informacji itp. Przy okazji wielokrotnie stajemy przed wyborem czy przygotować nowy tekst, czy też poprawić i rozbudować starszy. Nie oznacza to, że brakuje nam tematów do pisania (lista tematów rośnie, a nie maleje), ale jeśli mamy dobry i ciekawy temat już opisany, to wolimy go dopracować, niż pisać nowy artykuł. Chodzi przede wszystkim o jakość materiałów.

Dziobowy przedział torpedowy na USS Cobia (fot. Michał Banach)
Dziobowy przedział torpedowy na USS Cobia (fot. Michał Banach)

Poniżej znajdziecie listę 10 naszych najpopularniejszych tekstów opublikowanych w mijającym roku oraz teksty, które po poprawkach wróciły na stronę w tym czasie:

1. GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej (napisany na nowo)

2. Zapomniane składowisko śmigłowców w bazie Gorełowo

3. PZL MD-12 – jedyny czterosilnikowy samolot polskiej produkcji (napisany na nowo)

4. PZL.38 Wilk – samolot wyprzedzający swoje czasy

5. Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie (napisany na nowo)

6. BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

7. Tunel Sachalin – niespełnione marzenie Stalina

8. Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

9. Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

10. PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

11. Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

12. Char B1 – francuski potwór z problemami

13. Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

Tak będzie w 2024 roku

Nowy rok oznacza nowe wyzwania. Będzie to szczególny rok, ponieważ dokładnie 1 lutego 2024 roku minie 10 lat od oficjalnego uruchomienia naszego portalu. W związku z tym musimy to jakoś uczcić. Jak to zrobimy? Przekonacie się już niedługo, ponieważ świętować chcemy już wcześniej, zwłaszcza, że nieoficjalnie strona działała od października 2023 roku. Data 1 lutego jest związana z zakończeniem testów strony i uruchomieniem jej w formie, która funkcjonuje do dnia dzisiejszego.

Kanał Koryncki (fot. Michał Banach)
Kanał Koryncki (fot. Michał Banach)

Jak już było wspomniane, na pewno ruszy Patronite. Wszystko co chcieliśmy przeanalizować, sprawdzić i ocenić przed jego uruchomieniem, już zrobiliśmy, więc zostało nam tylko jego uruchomienie. Przy okazji zapewne zaczną się pojawiać kolejne zaplanowane na ten rok nowości. Dużo nie chcemy zdradzać, ponieważ skala prac związanych z ich wprowadzeniem jest tak duża, że ciężko ocenić kiedy dokładnie zostaną one zrealizowane. Możemy jednak śmiało powiedzieć, że zmiany te będą wiązały się z poszerzaniem naszej działalności na inne obszar, dzięki czemu dostarczymy Wam więcej treści w różnych formach.

W pierwszych tygodniach 2024 roku na pewno ruszy nowa wersja strony. Opracowaliśmy ją pod koniec minionego roku i chcemy ją uruchomić jak najszybciej, ponieważ znacząco zmieni się dzięki temu wygląd strony. Będzie czytelniej i lżej. Strona zostanie jeszcze lepiej dostosowana do wersji mobilnej – która obecnie działa średnio.

Keller's Retired Tractor Museum (fot. Michał Banach)
Keller’s Retired Tractor Museum (fot. Michał Banach)

Mocno zmieni się strona główna, dzięki czemu łatwiej będzie znaleźć kolejne artykuły do czytania. Wraz z przebudową strony zapewne zaczniemy dodawać nowe kategorie wpisów, aby lepiej je posegregować. Rozbudujemy dział recenzji, dodając więcej recenzji gier planszowych, a także testów drobnego sprzętu. Oznacza to, że dodamy więcej tekstów o nieco bardziej subiektywnym charakterze, niż dotychczas.

Jednym z elementów przebudowy, który już jest realizowany i na pewno będzie kontynuowany po przebudowie, jest poprawienie zdjęć w artykułach. Po pierwsze poprawiamy wielkość zdjęć, tak aby były w dużych rozdzielczościach tam gdzie to możliwe, oraz aby nie utrudniały czytania. Co to oznacza? Wiele zdjęć jest kadrowanych tak, aby zajmowały mniej miejsca w pionie (czyli dostosowujemy je do formatu 16×9), przez co podczas przewijania artykułu na telefonie będzie widoczne więcej tekstu.

Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4048) (fot. Michał Banach)
Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4048) (fot. Michał Banach)

Na mijający rok zaplanowaliśmy sporo wyjazdów, głównie w Polsce. Chcemy spędzić kilka dni w różnych częściach kraju, głównie po to, aby zdobyć ciekawy materiał fotograficzny do artykułów. Będziemy kontynuowali odwiedziny w dużych muzeach – kolejowych, lotniczych, technicznych i wojskowych. Chcemy też odwiedzić kilka znanych miejsc w kraju, aby przygotować materiał do artykułów o nich. Jakie mamy plany na zagraniczne wyjazdy? Chwilowo żadnych, ale to nie oznacza, że ich zabraknie. W 2023 roku też nie planowaliśmy wyjazdu do USA i do Grecji.

Co dalej? Chcielibyśmy powiedzieć, że dużo więcej, ale najpierw skupmy się na najważniejszych tematach. Reszta potem – lepiej dopisać w kolejnym podsumowaniu, że zrobiliśmy więcej niż planowaliśmy, niż pisać, że coś się nie udało 😉

U-505 współcześnie (fot. Michał Banach)
U-505 współcześnie (fot. Michał Banach)
Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.