SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read549 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read549 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Artykuły

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Michał BanachBy Michał Banach31 stycznia 2023Brak komentarzy9 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na świecie. Potężnie uzbrojone i dopracowane pod wieloma względami wozy cierpiały jednak na problemy z napędem. Chociaż wycofano je ze służby w brytyjskiej armii, wiele cały czas pozostaje w służbie w innych krajach.

    Geneza

    Po zakończeniu II wojny światowej podstawowym czołgiem brytyjskich wojsk pancernych był czołg szybki A41 Centurion. Jego kolejne wersje i modyfikacje w pełni odpowiadały potrzebom brytyjskiej armii, ale nie oznaczało to, że nie rozważano potrzeby zaprojektowania jego następcy. Centuriony miały bardzo duży potencjał modernizacyjny, ale jego granicą była konstrukcja kadłuba i wieży, których nie dało się bardziej dopancerzyć. Dodatkowo nie było możliwości zainstalowania armaty większego kalibru niż 105 mm bez znaczącej przebudowy kadłuba. Tak daleka modernizacja była równoznaczna z opracowaniem całkowicie nowego czołgu.

    A41 Centurion późniejszej serii produkcyjnej
    A41 Centurion późniejszej serii produkcyjnej

    Największym problemem Centurionów był jednak brak możliwości zwalczania radzieckich czołgów ciężkich IS-3 oraz ich następcy, T-10. W tej sytuacji w Wielkiej Brytanii opracowano czołg ciężki FV 214 Conqueror uzbrojony w armatę kalibru 120 mm. Chociaż zbudowano ich niewiele, wspólnie z Centurionami stanowiły trzon wojsk pancernych w latach 50. i na początku 60. Conqueror nie był jednak czołgiem idealnym pod względem zapotrzebowania brytyjskiej armii, dlatego już w 1966 roku wycofano go ze służby.

    W drugiej połowie lat 50. w Wielkiej Brytanii rozpoczęto więc prace nad nowym czołgiem określanym oficjalnie w dokumentacji jako Main Battle Tank (Czołg podstawowy). Początkowo powstał projekt czołgu nazywany „40-tonowym Centurionem”. Był to w praktyce powiększony i lepiej opancerzony oraz uzbrojony Centurion. Ostatecznie projektu nie dokończono. Doświadczenie zdobyte przy pracach nad tym pojazdem wykorzystano jednak przy kolejnym projekcie, który doprowadził do powstania czołgu określanego jako FV4201.

    Ciekawe zdjęcie przedstawiające czołg ciężki FV 214 Conqueror (po lewej), A41 Centurion Mk 7 (w środku) i FV 4201 Chieftain (po prawej)
    Ciekawe zdjęcie przedstawiające czołg ciężki FV 214 Conqueror (po lewej), A41 Centurion Mk 7 (w środku) i FV 4201 Chieftain (po prawej)

    Bolesne narodziny

    W 1957 roku rozpoczęto prace nad czołgiem FV4201. Pierwotne założenia zakładały opracowanie czołgu posiadającego silnik wielopaliwowy, uzbrojonego w armatę kalibru 120 mm i… posiadającego wymienne podzespoły z amerykańskim prototypowym czołgiem T95. Prace nad pojazdem szły powoli, ponieważ przyjęte założenia były na tyle nietypowe, że ich wprowadzenie generowało liczne problemy. Z czasem porzucono wymóg wymienności podzespołów z T95 (którego projekt i tak skasowano).

    Pod koniec roku brytyjska armia sfinalizowała wymagania dla nowego czołgu, a w 1958 roku ostatecznie opracowano dokument zawierający zbiorcze wymagania dla przyszłego czołgu podstawowego. Wojsko wprowadziło w projekcie kilka zmian, ale ogólnie go zaakceptowało. W tej sytuacji, w 1959 roku zamówiono 12 prototypów nowego czołgu (po 6 w 2 wersjach).

    FV4201 Chieftain i amerykańskie czołgi M60
    FV4201 Chieftain i amerykańskie czołgi M60

    W 1960 roku rozpoczęto próby pojazdów. W ich trakcie wyszło na jaw wiele wad i błędów, które stopniowo eliminowano. Najwięcej problemów sprawiał wielopaliwowy silnik L60. Był on bardzo zawodny, system zmiany paliwa działał źle, a sama procedura zmiany paliwa zajmowała aż 8 godzin, co ograniczało jej praktyczne wykorzystanie. Równolegle próby czołgu prowadzono w RFN. W ich trakcie zwrócono uwagę na brak ogrzewania wnętrza przedziału bojowego (które posiadał Centurion). Najważniejsza była jednak finalna ocena, która… stawiała go praktycznie na równi z Centurionem.

    FV4201 pod względem siły ognia i opancerzenia przewyższał swojego poprzednika, ale ustępował mu pod względem mobilności. Wprowadzono wówczas modyfikacje w konstrukcji podwozia, aby zwiększyć prześwit i zmniejszyć ryzyko zakopania się. Ostateczna ocena była jednak pozytywna, pod warunkiem, że wprowadzone będą poprawki. Chociaż lista problemów, które wymagały interwencji była długa i dotyczyła w większości napędu i ogólnej niezawodności czołgu, 1 maja 1963 roku czołg skierowano do produkcji seryjnej jako FV4201 Chieftain.

    FV4201 Chieftain
    FV4201 Chieftain

    W pierwszej kolejności wyprodukowano 40 czołgów określanych jako Chieftain Mk.1. Pojazdy te wykorzystywały koła jezdne wzorowane na kołach Centuriona, posiadały słaby silnik L60 Mk 4 o mocy 585 KM oraz wiele drobnych zmian w porównaniu z prototypami. Pojazdy te nie weszły do służby operacyjnej. Wykorzystywano je jedynie do prób, testów i szkolenia. Z czasem przebudowano je na wersje specjalistyczne.

    Dalszy rozwój brytyjskiego MBT

    Pierwszym seryjnym modelem Chieftaina był Mk. 2 z mocniejszym silnikiem (o mocy 650 KM), armatą L11A2/L11A3, systemem ochrony ABC i kilkoma kolejnymi zmianami względem wersji Mk.1. Czołgi te weszły do służby w brytyjskiej armii w listopadzie 1966 roku. W wariancie Mk.3 z 1970 roku zastosowano zmodyfikowany silnik – celem modyfikacji było zwiększenie jego żywotności i niezawodności. Na bazie tej wersji opracowano wersję eksportową dla Iranu. Czołg ten posiadał celownik laserowy zamiast karabinu maszynowego służącego do wstrzelenia się w cel.

    FV4201 Chieftain
    FV4201 Chieftain

    Kolejnym wariantem produkcyjnym i zarazem ostatnim fabrycznie nowym był model Mk.5 z silnikiem L60 Mark 8A o mocy 750 KM, nowym systemem ochrony ABC i tym samym większą masą. Opracowano go w 1975 roku. Warto w tym miejscu dodać, że model Mk.4, który poprzedzał tę wersję powstał z myślą o Izraelu. Wielka Brytania ściśle współpracowała z Izraelem przy pracach nad tą odmianą Chieftaina, a celem projektu było oprócz stworzenia nowej wersji, rozpoczęcie produkcji czołgu w Izraelu. Ostatecznie współpraca została zerwana na etapie prototypów.

    W toku służby Chieftainy poddawano dalszym modernizacjom i modyfikacjom. Tak powstały wersje Mk.6 (zmodernizowany do standardu Mk.5 Chieftain Mk.2), Mk.7 (zmodernizowany do standardu Mk.5 Chieftain Mk.3), Mk.8 (Chieftain Mk.3/3 posiadający względem wersji Mk.3 lepszy dalmierz i celownik laserowy, zmodernizowany do standardu Mk.5), Mk.9 (Chieftain Mk.6 po modernizacji w ramach programu Totem Pole, który zakładał wymianę elektroniki, instalację armaty L11A5 i silnika L60 Mark 8A), Mk.10 (Chieftain Mk.7 po modernizacji w ramach programu Totem Pole, dodatkowo wyposażony w nakładki na pancerz systemy Stillbrew Crew Protection Package – był to pancerz kompozytowy zwiększający poziom ochrony pancerza na tyle, że częściowo chronił przed amunicją przeciwpancerną kalibru 125 mm z czołgów T-72) oraz Mk.11 (Chieftain Mk.8 po modernizacji Totem Pole i Stillbrew).

    W niektórych źródłach pojawiają się informacje o wersjach Mk.12 i nawet Mk.13, ale żadna z nich nie została nigdy opracowana. Były to warianty rozważane, ale zarzucone, gdy wprowadzono do uzbrojenia czołg Challenger 1.

    Praktycznie większość modernizacji skupiała się na polepszaniu silnika i całego układu napędowego, w celu wyeliminowania wad silnik L60. W późniejszym czasie modernizowano uzbrojenie, system kierowania ogniem i elektronikę odpowiedzialną za uzbrojenie. Ostatecznie niezależnie od wersji do jakiej modernizowano czołgi, otrzymywały one nowe, mocniejsze silniki.

    FV4201 Chieftain
    FV4201 Chieftain

    Brytyjskie Chieftainy trafiły zarówno do jednostek stacjonujących w Niemczech jak i na wyspach brytyjskich. Co istotne, żaden brytyjski Chieftain nie wziął udziału w walkach. Jedynie wersje specjalistyczne (na bazie podwozia Chieftaina, głównie w oparciu o starsze wersje zaprojektowano pojazdy ewakuacyjne, mosty itp.) wykorzystano w 1991 roku podczas operacji Pustynna Burza.

    Zupełnie inaczej wyglądała kariera czołgów eksportowych. Wiele z nich wzięło udział w walkach z bardzo różnym rezultatem. Wśród zagranicznych odbiorców Chieftainów największym i najważniejszym odbiorcą był Iran, który nabył 707 czołgów w wersjach Mk.3P i Mk.5P (P – Persia). Znaczna ich część została zniszczona w trakcie wojny iracko-irańskiej, głównie z powodu problemów z silnikami. Okazało się również, że ich pancerz nie był w stanie powstrzymać pocisków z irackich T-72.

    FV4201 Chieftain (fot. Acabashi/Wikimedia Commons)
    FV4201 Chieftain (fot. Acabashi/Wikimedia Commons)

    Sam Irak stał się jednym z użytkowników Chieftainów po wojnie z Iranem, ponieważ zdobył kilkadziesiąt pojazdów tego typu. Wykorzystywano od 50 do 75 czołgów, które poddano lokalnie modernizacji, a z czasem sprzedano Jordanii. Jordania otrzymała oprócz ex-irańskich czołgów 274 Chieftainy w wersji Khalid. Kolejnym zagranicznym odbiorcą był Oman, który nabył 27 czołgów, oraz Kuwejt, który kupił 175 czołgów.

    Kuwejckie Chieftainy wzięły udział w obronie kraju w 1991 roku podczas irackiej inwazji. Co ciekawe, chociaż większość z nich została zniszczona, utracono je nie w walce, a z powodu porzucenia przez załogi. Tylko kilkadziesiąt czołgów wzięło udział w aktywnej obronie i bez strat własnych udało im się wycofać do Arabii Saudyjskiej.

    FV4201 Chieftain (fot. Alf van Beem)
    FV4201 Chieftain (fot. Alf van Beem)

    Łącznie zbudowano 1896 czołgów FV4201 Chieftain, z których 900 trafiło do Wielkiej Brytanii, a pozostałe na eksport oraz jako czołgi testowe (m.in. do Holandii). Koszt jednostkowy pierwszych czołgów tego typu w 1967 roku wynosił 90-100 tys. funtów (współcześnie około 1,8 mln funtów).

    Dane taktyczno-techniczne

    FV4201 Chieftain miał 10,7 m długości i masę około 50-56 ton w zależności od wersji. Napęd stanowił wielopaliwowy silnik Leyland L60 w różnych wersjach. Ostateczna wersja montowana seryjnie miała moc 750 KM. Prędkość maksymalna wynosiła około 40 km/h, a zasięg 500 km. Załoga liczyła 4 żołnierzy. Pancerz miał grubość około 190 mm na przodzie kadłuba i 250 mm na wieży, przy czym ze względu na jego kształt, efektywna grubość dochodziła do 400 mm. Uzbrojenie składało się z armaty L11 kalibru 120 mm w różnych wersjach. Działo wykorzystywało pociski rozdzielnego ładowania, w których ładunek miotający miał formę worków. Dodatkowe uzbrojenie składało się z 2 karabinów maszynowych L7 kalibru 7,62 mm.

    FV4201 Chieftain (fot. Andrew Skudder)
    FV4201 Chieftain (fot. Andrew Skudder)

    O ile Chieftain miał dosyć tradycyjny układ, w którym kierowca siedział z przodu w kadłubie, a dowódca, ładowniczy i celowniczy w wieży. Dużą nowością było stanowisko kierowcy, który zajmował w nim miejsce częściowo leżąc. Dzięki temu możliwe było obniżenie wysokości kadłuba. Sam kadłub miał kształt litery V od spodu, co znacząco zwiększało jego odporność na wybuchy min.

    Należy dodać, że zanim wprowadzono laserowy dalmierz (wersja Mk.3) czołgi posiadały sprzężony z działem karabin maszynowy M2HB kalibru 12,7 mm, służący do wstrzeliwania się w cel.

    FV4201 Chieftain (fot. Peter Trimming)
    FV4201 Chieftain (fot. Peter Trimming)

    Podsumowanie

    W momencie wejścia do służby FV4201 Chieftain był najlepszym brytyjskim czołgiem łączącym możliwości Centuriona i Conquerora. Był to również najpotężniejszy czołg podstawowy NATO, ze względu na zastosowanie armaty kalibru 120 mm. Pozwalała ona na zwalczanie radzieckich czołgów ciężkich oraz czołgów podstawowych, w tym T-64 i T-72 wczesnych wersji.

    Mimo olbrzymich wręcz problemów z napędem na początku swojej kariery, Chieftain zyskał dobre opinie użytkowników, ale nie zyskał popularności swojego poprzednika, Centuriona. Żaden kraj NATO nie zdecydował się na wykorzystanie Chieftainów jako swoich podstawowych czołgów – w tym miejscu Chieftain przegrał z późniejszym Leopardem 2, który wszedł do służby w 1979 roku.

    FV4201 Chieftain (fot. Bukvoed/Wikimedia Commons)
    FV4201 Chieftain (fot. Bukvoed/Wikimedia Commons)

    Szybki rozwój broni pancernej w latach 80. sprawił, że Chieftain zaczął się starzeć i ustąpił miejsca czołgom III generacji (Challenger 1, M1 Abrams, Leopard 2). Mimo to wiele Chieftainów pozostaje w służbie w krajach arabskich. W tym miejscu warto dodać, że w procesie projektowania Chieftaina brali udział wojskowi z Izraela, dzięki którym czołg ten dobrze dostosowano do potrzeb walki na pustyni.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleKuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Next Article Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read3K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    14 marca 20233 Mins Read3K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    5 marca 202311 Mins Read2K Views

    Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

    By Michał Banach0
    18 lutego 20232 Mins Read3K Views

    Jedyny w swoim rodzaju Vickers Type 161

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.