SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej
    Artykuły

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    Michał BanachBy Michał Banach25 sierpnia 2023Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    GM Aerotrain - pociąg, który miał odmienić kolej
    GM Aerotrain - pociąg, który miał odmienić kolej
    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W odpowiedzi General Motors Electro-Motive Division (GM EMD) zaprezentował w 1955 roku nowatorski, lekki pociąg GM Aerotrain, który miał stać się nową jakością w amerykańskiej kolei. Niestety tak się nie stało.

    Lata 50. przyniosły sporo zmian w amerykańskim transporcie lądowym. Fabryki produkujące podczas II wojny światowej uzbrojenie przeszły m.in. na produkcję samochodów, które zalały kraj. Moda na samochody sprawiła, że zmieniła się struktura transportu w Stanach Zjednoczonych – samochody i z czasem samoloty przejęły rolę głównego środka transportu również na dalekich dystansach spychając z piedestału pociągi.

    GM Aerotrain
    GM Aerotrain

    W odpowiedzi na te zmiany, przedstawiciele General Motors Electro-Motive Division (GM EMD) podjęli decyzję o zaprojektowaniu nowego pociągu, nawiązującego w pewnym stopniu do złotych czasów transportu kolejowego z lat 30. XX wieku. Założeniem było zaprojektowanie nowoczesnego, efektownie wyglądającego, szybkiego i lekkiego pociągu, który przykuwałby wzrok i dawał nowe możliwości transportu. Zakładano, że nowy pociąg byłby w stanie pokonać trasę Nowy Jork – Chicago w 10,5 godziny (warto w tym miejscu dodać, że obecnie pociągi pokonują tę trasę w czasie 18-19 godzin, a samochody ponad 12 godzin).

    Za projekt nowego pociągu odpowiadał zespół GM Special Projects Studio pod kierownictwem Chucka Jordana. Zespół zaprojektował nowoczesny, wykonany z aluminium pociąg składający się z lokomotywy z silnikiem diesla oraz 8-10 wagonów pasażerskich mieszczących po 40 osób każdy. Wagony były krótsze od standardowych ówcześnie wykorzystywanych wagonów, dzięki czemu były lżejsze i swoim projektem wzorowane były na autobusach GMC PD-4501 Scenicruiser. Napęd zapewniał dwunastocylindrowy silnik diesla EMD 567C o mocy 1200 KM pochodzący z lokomotywy manewrowej EMD SW1200. Cechą charakterystyczną było zastosowanie zawieszenia pneumatycznego, które miało w teorii zwiększyć komfort jazdy.

    GM Aerotrain
    GM Aerotrain

    Skompletowano dwa pełne składy oraz zbudowano trzecią lokomotywę. Pierwszy skład zaprezentowano 22 sierpnia 1955 roku, a po serii testów 5 stycznia 1956 roku GM Aerotrain jak nazwano pociąg rozpoczął testowe kursy na trasie Nowy Jork – Pittsburgh. Drugi skład wkrótce rozpoczął próbne kursy na różnych trasach w całych Stanach Zjednoczonych.

    Przez większość czasu jeden ze składów operował w okolicach Chicago, a drugi na zachodnim wybrzeżu. Szybko jednak okazało się, że Aerotrain nie tylko nie osiągał zakładanych prędkości około 161 km/h, ale również musiał zwolnić do 129 km/h z powodu wprowadzonych modyfikacji zawieszenia. Głównym celem wprowadzanych modyfikacji była redukcja hałasu i zwiększenie komfortu jazdy. Zastosowane w pociągu rozwiązania techniczne mimo swojej oryginalności i nowoczesności negatywnie wpływały na komfort jazdy, w szczególności z powodu hałasu jaki panował w wagonach pasażerskich. Konstruktorzy tak bardzo skupili się na zewnętrznym wyglądzie pociągu, że zapomnieli o komforcie pasażerów.

    GM Aerotrain
    GM Aerotrain

    W toku dalszej eksploatacji zaczęły wychodzić na jaw kolejne wady pociągu. Zastosowany silnik był za słaby dla i tak odciążonego składu. Na trasach wymagających pokonania różnicy wzniesień Aerotrain musiał korzystać ze wsparcia dodatkowej lokomotywy. Kolejnym problemem była mała pojemność wagonów, przez co pociąg nie przynosił odpowiednich przychodów.

    Ostatecznie po licznych zmianach tras i oddelegowaniu Aerotrainów do obsługi krótszych lokalnych tras wokół Chicago, w 1966 roku podjęto decyzję o ich wycofaniu z eksploatacji. Większość wagonów zezłomowano, podobnie jak trzecią lokomotywę (która nigdy formalnie nie nosiła nazwy Aerotrain tylko EMD LWT12). Do naszych czasów zachowały się dwie lokomotywy z łącznie czterema wagonami, które obecnie znajdują się w muzeach – National Railroad Musuem w Green Bay oraz w National Museum of Transportation w Kirkwood. Ponadto powstało wiele pomniejszonych kopii Aerotrainów.

    GM Aerotrain
    GM Aerotrain

    Jako ciekawostkę warto dodać, że powstały dwa miniaturowe Aerotrainy – Viewliner działający w Disneylandzie w Santa Fe oraz Zooliner działający w Washington Park i Washington Zoo. Ten ostatni działa do dnia dzisiejszego.

    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)

    GM Aerotrain
    GM Aerotrain
    GM Aerotrain
    GM Aerotrain
    GM Aerotrain
    GM Aerotrain
    GM Aerotrain
    GM Aerotrain
    GM Aerotrain
    GM Aerotrain
    GM Aerotrain
    GM Aerotrain
    GM Aerotrain
    GM Aerotrain
    GM Aerotrain
    GM Aerotrain
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    GM Aerotrain (fot. Michał Banach)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleSS Paderewski – statek z rezerwy
    Next Article Erupcja wulkanu Krakatau (1883) – najgłośniejsza eksplozja w historii
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    1 października 20233 Mins Read1 Views

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    By Michał Banach0
    27 września 20235 Mins Read3 Views

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    By Marta Liberska0
    24 września 20234 Mins Read1 Views

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    By Michał Banach0
    10 września 20234 Mins Read

    Radithor – „lek”, który zabijał

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 października 2023

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    28 września 2023

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    Reklama




    Losowe
    Lotnictwo
    9 maja 20161 Min Read

    Montaż iglic na Warsaw Spire – galeria

    Na początku stycznia w Warszawie rozpoczęto montaż iglic na wieżowcu Warsaw Spire. Operacja ta, trwająca…

    Artykuły
    14 września 20154 Mins Read

    Prasa, czyli o rejestracji słów kilka

    Prowadzisz bloga? Komentujesz bieżące wydarzenia w Internecie? Powinieneś zarejestrować swój tytuł w sądzie. Wiele wątpliwości…

    Artykuły
    23 listopada 20164 Mins Read

    La Gomera – najbardziej niedoceniona z Wysp Kanaryjskich

    Wyspy Kanaryjskie są obecnie jednym z najpopularniejszych kierunków wakacyjnych. Najczęściej jednak wybierane są największe z…

    Fotografia
    17 stycznia 20162 Mins Read

    Leopardy 2A5 na poligonie – galeria

    Pod koniec zeszłego roku do Polski przyjechały ostatnie z zakupionych Leopardów 2A5. Teraz pancerniacy z…

    Artykuły
    4 kwietnia 20222 Mins Read

    Do czego służą kleje polimerowe?

    Kleje polimerowe znajdują bardzo szerokie zastosowanie w przemyśle, jak i zastosowaniach domowych. Użycie kleju polimerowego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.