SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40
    Wojenna prowizorka - "niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40
    Wojenna prowizorka - "niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40
    Artykuły

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Paweł DąbrowskiBy Paweł Dąbrowski18 stycznia 2023Brak komentarzy4 Mins Read
    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim czasie mają rozwiązać jakiś problem. Przykładem takiego rozwiązania jest pojazd RSO/PaK 40, który był w praktyce armatą PaK 40 zamontowaną na podwoziu pojazdu RSO. Kilkadziesiąt pojazdów tego typu trafiło na front wschodni podczas II wojny światowej.

    Doświadczenia kampanii jesienno – zimowej lat 1941/42 na froncie wschodnim, sprawiły, że w Wehrmachcie dojrzał pomysł wprowadzenia do służby pojazdu, który byłby w stanie dostarczyć walczącym jednostkom niezbędne zaopatrzenie na pierwszą linię frontu. Pojazd ten miał się charakteryzować wysoką mobilnością i możliwością operowania w trudnym terenie, z dala od dróg (które w ZSRR i tak były w tragicznym stanie).

    RSO
    RSO

    W efekcie, latem 1942 roku w zakładach Steyr opracowano prototyp lekkiego, gąsienicowego pojazdu, który mógł spełniać powyższe zadania. Ważący około 3 ton pojazd zabierał ładunek do komory transportowej oraz miał możliwość holowania przyczepy lub działa artyleryjskiego. Otrzymał on oznaczenie „Raupenschlepper Ost” i okazał się na tyle udany, że od chwili uruchomienia produkcji seryjnej w końcu 1942 roku do zakończenia działań wojennych wyprodukowano go w astronomicznej ilości 28 tysięcy sztuk. Produkowano go w kilku wersjach, różniących się zabudową oraz silnikami.

    Na początku 1943 roku, inżynierowie zakładów Steyr wpadli na pomysł wykorzystania produkowanego ciągnika jako bazy do stworzenia lekkiego niszczyciela czołgów/działa samobieżnego. W teorii było to możliwe poprzez usunięcie przestrzeni ładunkowej z tyłu pojazdu i umieszczenie w jej miejscu platformy z powszechnie używanym działem przeciwpancernym PaK 40 kalibru 75 mm. Budowa takich  improwizowanych pojazdów, miała zapewnić niemieckiej piechocie wsparcie mobilnej artylerii przeciwpancernej, nieocenionej w walce z wciąż rosnącym potencjałem radzieckich wojsk pancernych. Atutem miała być prosta konstrukcja i dużo niższy koszt i czas produkcji w stosunku do pełnowymiarowych czołgów i dział pancernych.

    RSO (fot. Valder137/Wimikedia Commons)
    RSO (fot. Valder137/Wimikedia Commons)

    W połowie 1943 roku, powstały trzy prototypy, które poddano testom, w trakcie których wykazano pewne niedociągnięcia konstrukcyjne. Jeszcze przed ukończeniem pełnej fazy badań, pojazd skierowano do produkcji seryjnej, która miała osiągnąć poziom 400 sztuk miesięcznie. Ostatecznie, w styczniu 1944 roku zakończono oficjalne testy i pojazd otrzymał nazwę Selbstfahrlafette Raupenschlepper Ost, stosując zarazem skróconą nazwę RSO/Pak 40.

    Powstały pojazd miał masę około 5 ton, napędzany był silnikiem Steyra o mocy 85 KM (według niektórych źródeł stosowano również silniki innych producentów), pozwalającym osiągnąć prędkość maksymalną 17-25 km/h (tu źródła nie są zgodne), pancerz miał jedynie symboliczny charakter – załogę chroniło od 5 do 10 mm stali. Teoretyczny zasięg RSO/Pak 40 wynosił 250 – 300 km. Pojazd posiadał składane burty i dach, co mogło go maskować jako ciężarówkę, ponadto zachowano w nim możliwość holowania przyczep o masie do 2 ton lub kolejnego działa.

    RSO/Pak 40
    RSO/Pak 40

    Głównym i jedynym uzbrojeniem RSO była popularna armata przeciwpancerna Pak 40 kalibru 75 mm z hamulcem wylotowym. Pociski wystrzeliwane z tego działa osiągały prędkość 930 m/s i pozwalały na przebicie 154 mm pancerza z odległości 500 metrów. Działo zamontowane na RSO miało kąt ostrzału 65o w poziomie oraz od -5o do +22o w pionie. W konstrukcji pojazdu nie przewidziano broni maszynowej do samoobrony przed piechotą nieprzyjaciela.

    Pomimo tego, że w zamierzeniu RSO/Pak 40 przewidziany był jako broń wsparcia piechoty, pierwsze egzemplarze przedseryjne skierowano do jednostek 743 oraz 744 batalionu niszczycieli czołgów ze składu 18 Dywizji Grenadierów Pancernych lub (tu znów brak zgody w źródłach) 751 i 752 batalionu niszczycieli czołgów 1 Brygady Narciarskiej.

    RSO/Pak 40
    RSO/Pak 40

    Pierwsze starcia wykazały, że w składzie Panzertruppen, pojazdy te nie zdają egzaminu z uwagi na niską prędkość i słabe opancerzenie. Pomimo tego, że Steyr przeprogramował swoją linię produkcyjną na produkcję RSO/PaK 40 oraz podjął prace nad wersją rozwojową, uzbrojoną w ciężką armatę przeciwpancerną Pak 43 kalibru 88 mm, projekt skasowano po wyprodukowaniu około 60 – 90 egzemplarzy. Większość została utracona w walkach lub zezłomowana. Jeden z ocalałych pojazdów (nie udało mi się ustalić czy jedyny) znajduje się w zbiorach Muzeum Broni Pancernej w Munster.

    RSO/Pak 40
    RSO/Pak 40
    RSO/Pak 40
    RSO/Pak 40
    RSO/Pak 40 (fot. baku13/Wikimedia Commons)
    RSO/Pak 40 (fot. baku13/Wikimedia Commons)
    RSO/Pak 40 (fot. Triple-green/Wikimedia Commons)
    RSO/Pak 40 (fot. Triple-green/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleUSS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor
    Next Article Bojowy wóz piechoty Marder 1
    blank
    Paweł Dąbrowski

    Jestem doktorem nauk o bezpieczeństwie, policjantem i przy okazji interesuję się militariami, historią oraz geopolityką. Jako czytelnik portalu SmartAge.pl postanowiłem podzielić się z innymi tekstami swojego autorstwa.

    Related Posts

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    15 listopada 20220

    Zapomniany okręt podwodny SS-310

    Ukraińska flota obecnie praktycznie nie istnieje, chociaż jeśli się zastanowić nigdy nie była ona w…

    Artykuły
    17 października 20192

    Opuszczone lotnisko Stapleton International Airport

    Uruchomiony w 1929 roku Stapleton International Airport w swoim czasie był głównym portem lotniczym obsługującym…

    Artykuły
    21 listopada 20210

    Wypadanie włosów – jakie są przyczyny i jak sobie z tym radzić?

    Czy łysienie jest jednym z większych problemów cywilizacyjnych? Według statystyk co drugi dorosły mężczyzna łysieje.…

    Biznes
    28 grudnia 20170

    Ekologiczność hali magazynowej na etapie jej budowy

    W branży architektonicznej i budowlanej coraz większą rolę i znaczenie przykłada się do aspektów ekologiczności…

    Artykuły
    3 sierpnia 20220

    James Craig – jeden z ostatnich XIX-wiecznych barków

    Zbudowany w 1874 roku bark James Craig to jeden z ostatnich tego typu statków, jaki…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.