SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth » Strona 3
    Brytyjskie królowe mórz - Queen Mary i Queen Elizabeth
    Brytyjskie królowe mórz - Queen Mary i Queen Elizabeth
    Artykuły

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    Michał BanachBy Michał Banach9 stycznia 2016Updated:26 września 2019Brak komentarzy12 Mins Read

    Queen Elizabeth

    Drugim liniowcem zamówionym przez nowo linie Cunard White Star Line była Queen Elizabeth. Jednostka powstawała według zupełnie innego projektu niż wcześniejszy statek i znacząco się od niego różniła. Początkowo podobnie jak w przypadku Queen Mary, nazwa liniowca ukryta była pod oznaczeniem Hull 552.

    Queen Elizabeth
    Queen Elizabeth

    Stępkę pod statek położono 4 grudnia 1936 roku, a wodowanie miało miejsce 27 września 1938 roku. Wówczas transatlantyk otrzymał nazwę Queen Elizabeth. Liniowiec miał wyporność 83 000 ton i długość 314 m. Napęd stanowiły turbiny parowe o mocy 160 000 KM. Na pokładzie znalazło się miejsce dla 2283 pasażerów i ponad 1000 członków załogi.

    Queen Elizabeth
    Queen Elizabeth

    Prace wykończeniowe przedłużały się i według wstępnych planów Queen Elizabeth miała wejść do służby po 1940 roku. Niestety wybuch wojny zastał częściowo wykończony statek w doku. Jednostka miała prawie całe wyposażenie, ale stocznia nie była w stanie ukończyć statku ze względu na przeniesienie ludzi i sprzętu do pracy nad okrętami wojennymi.

    Queen Elizabeth
    Queen Elizabeth

    Stojący w doku liniowiec nie tylko był łatwym łupem dla niemieckiego lotnictwa, ale również zabierał sporo miejsca, zwłaszcza, że suchy dok w którym wykańczano statek był jedynym w  którym mieściły się pancerniki typu King George V.

    Queen Elizabeth
    Queen Elizabeth

    29 grudnia 1939 roku przeprowadzono testy silników, a następnie rozpoczęto przygotowania do wypłynięcia. Wszystkie prace prowadzone były w tajemnicy, w obawie przed niemieckim atakiem lub sabotażem (zatopienie statku w stoczni byłoby olbrzymim problemem).

    Queen Elizabeth
    Queen Elizabeth

    Rejs rozpoczął się 3 marca 1940 roku. Nieprzetestowany statek obsadzony był szczątkową załogą, która miała doprowadzić go do Nowego Jorku. Ryzykowna wyprawa zakończyła się szczęśliwie po trwającym 6 dni rejsie. Queen Elizabeth umieszczono przy nabrzeżu obok Queen Mary i Normandie.

    Queen Elizabeth w Nowym Jorku wraz z licznymi innymi liniowcami
    Queen Elizabeth w Nowym Jorku wraz z licznymi innymi liniowcami

    Przez kilka kolejnych miesięcy statek pozostawał w porcie, ale w listopadzie podobnie jak inne transatlantyki, podjęto decyzję o jego przebudowie na transportowiec wojska. 13 listopada 1940 roku liniowiec opuścił Nowy Jork i skierował się do Singapuru, gdzie miał przejść przebudowę. Ze względu na niepełne wykończenie wnętrz, przebudowa była bardzo szybka.

    Queen Elizabeth
    Queen Elizabeth

    Potężny napęd Queen Elizabeth sprawił, że podobnie jak Queen Mary, liniowiec pływał samotnie, bez eskorty. W trakcie II wojny światowej statek operował zarówno na Pacyfiku jak i na Atlantyku, przewożąc łącznie ponad 750 000 żołnierzy i pokonując dystans 800 000 km. Wojenna kariera liniowca była bardzo spokojna.

    Queen Elizabeth
    Queen Elizabeth

    W 1946 roku Queen Elizabeth zakończyła swoją wojenną służbę i powróciła do Wielkiej Brytanii w celu przebudowy na luksusowy liniowiec, jakim miała być od samego początku. Prace prowadzono w kilku stoczniach i ostatecznie zakończono je 16 października 1946 roku.

    Queen Elizabeth
    Queen Elizabeth

    Powojenna kariera liniowca nie była jednak zbyt udana. Polityka linii Cunard zabraniała rywalizacji między statkami, w związku z czym Queen Elizabeth pozostawała w cieniu starszej Queen Mary. W latach 50. transatlantyk przeszedł kilka przebudów, w ramach których dodano klimatyzację, a w 1955 roku dodano stabilizatory burtowe, które miały zapobiegać przechyłom w czasie rejsu przez Atlantyk.

    Queen Elizabeth
    Queen Elizabeth

    Niestety zmniejszająca się ilość pasażerów podróżujących drogą wodną przez Atlantyk sprawiła, że podobnie jak Queen Mary, również Queen Elizabeth została wycofana. W 1969 roku liniowiec trafił do Port Everglades na Florydzie, gdzie planowano przerobić go na atrakcję turystyczną podobną do Queen Mary w Long Beach w Kalifornii.

    Niestety pomysł okazał się porażką, ponieważ miejscowe władze uznały, że statek nie spełnia norm przeciwpożarowych i zamknęły go. Utrzymanie jednostki było bardzo drogie, w związku z czym statek musiał zostać sprzedany.

    Queen Elizabeth a w tle za nią United States, który odebrał Błękitną Wstęgę Queen Mary
    Queen Elizabeth a w tle za nią United States, który odebrał Błękitną Wstęgę Queen Mary

    W 1970 roku liniowiec sprzedano do Hong Kongu, gdzie planowano przebudować go na pływający uniwersytet. Jednostka otrzymała wówczas nową nazwę – Seawise University. Koszt przebudowy wyniósł ponad 5 mln funtów i miał się zakończyć pod koniec stycznia 1972 roku. Niestety 9 stycznia doszło na pokładzie do wybuchu pożaru.

    Wrak Seawise University
    Wrak Seawise University

    Ze względu na prowadzone prace, system przeciwpożarowy nie był uruchomiony, a szczątkowa załoga nie była w stanie poradzić sobie z ogniem. Mimo przybycia jednostek gaśniczych, statek spłonął, a olbrzymie ilości wody użyte do opanowania ognia sprawiły, że liniowiec przewrócił się burtę.

    Wrak Seawise University
    Wrak Seawise University

    Wstępne oględziny wykazały, że statek nie nadaje się już do remontu i musi zostać zezłomowany. W latach 1974-1975 usunięto część statku wystającą ponad powierzchnię wody. W latach 90. podjęto decyzję o usunięciu reszty statku.

    Wrak Seawise University
    Wrak Seawise University

    Tak zakończyła się historia Queen Elizabeth. Ostatnim ciekawym epizodem w jej historii był udział w filmie o agencie 007 – Człowiek ze złotym pistoletem w 1974 roku. Na pokładzie przewróconego liniowca umieszczono filmowy sztab dowodzenia MI6.

    1 2 3 4
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułU.S. Army consolidating station – 1943 – zdjęcie
    Następny artykuł EHang 184 – dron pasażerski
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    15 maja 20228 Mins Read

    HMS Vanguard – ostatni pancernik

    12 maja 20226 Mins Read

    France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk

    11 maja 20226 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.