SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » MV Georgic – ostatni liniowiec White Star Line
    MV Georgic - ostatni liniowiec White Star Line
    MV Georgic - ostatni liniowiec White Star Line
    Artykuły

    MV Georgic – ostatni liniowiec White Star Line

    Michał BanachBy Michał Banach8 maja 2021Updated:8 maja 2021Brak komentarzy6 Mins Read
    Zanim w 1934 roku linie White Star Line połączyły się z swoim rywalem, Cunard Line, w 1932 roku do służby wszedł ostatni zbudowany dla tej linii liniowiec – MV Georgic. Oficjalnie siostrzana jednostka MV Britannic, statek był nieco większy. Jednostka została zatopiona w 1941 roku, ale po trwającej 3 lata odbudowie, wróciła do służby, pływając w różnych rolach aż do 1956 roku.

    Geneza i służba do II wojny światowej

    Przełom lat 20. i 30. przyniósł liniom White Star Line wiele wyzwań. Zmieniające się trendy w transporcie morskim, rosnąca popularność statków z silnikami diesla oraz później Wielki Kryzys sprawiły, że dotychczas używane liniowce zaczęły sprawiać wiele problemów, głównie finansowych. W związku z tym, już w 1927 roku linie zamówiły nowy statek pasażerski MV Britannic o długości 208 m, który miał częściowo zastąpić dotychczasowe jednostki.

    MV Georgic
    MV Georgic

    Największą różnicą w porównaniu do dotychczas używanych statków było zastosowanie silników diesla jako głównego napędu. Zapewniały one zdecydowanie niższe koszty eksploatacji. Początkowo zakładano, że następnie powstanie jeszcze jeden liniowiec, ale o długości 300 m i z napędem w postaci turbin parowych. Problemy finansowe sprawiły, że w 1929 roku zrezygnowano z prac nad większą jednostką, zamiast której linie White Star postanowiły zamówić drugi liniowiec podobny konstrukcyjnie do Britannica, ale nieznacznie od niego większy.

    Stępkę pod statek położono w lipcu 1929 roku, wodowanie miało miejsce 12 listopada 1931 roku, a próby morskie rozpoczęły się 4 czerwca 1932 roku. Oficjalnie do służby statek wszedł 10 czerwca 1932 roku pod nazwą MV Georgic.

    Liniowiec miał 216 m długości i tonaż 27 760 ton. Napęd stanowiły silniki diesla o mocy 20 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 18,5 węzła. Wizualnie statek otrzymał nieco inaczej zaprojektowaną nadbudówkę, oraz całkowicie inaczej wykończone wnętrza niż Britannic. Całe wnętrze wykończono w stylu Art Deco. Chociaż formalnie Georgic miał dwa kominy, pierwszy z nich był atrapą. Jednostka mogła zabrać na pokład 479 pasażerów I klasy, 557 pasażerów klasy turystycznej oraz 506 pasażerów trzeciej klasy.

    MV Georgic
    MV Georgic

    Pierwszy rejs liniowca rozpoczął się 25 czerwca 1932 roku. Zastąpił on transatlantyk RMS Olympic na trasie Liverpool-Nowy Jork. Ze względu na niższe koszty eksploatacji, MV Georgic szybko stał się wraz z MV Britanniciem najważniejszym statkiem White Star Line. Gdy w 1934 roku doszło do połączenia linii z Cunard Line, oba statki pozostały w eksploatacji.

    II wojna światowa

    W momencie wybuchu II wojny światowej, Georgic pozostał w cywilnej służbie i wykonał kilka rejsów przez Atlantyk, po czym 11 marca 1940 roku został przejęty przez Admiralicję z zamiarem wykorzystania go jako transportowiec wojska. W kwietniu statek poddano przebudowie, która sprawiła, że mógł zabrać na pokład 3000 żołnierzy.

    W nowej roli Georgic został wykorzystany najpierw podczas ewakuacji z Narwiku, a później ewakuacji oddziałów francuskich z Brestu i Saint-Nazaire. Następnie oddelegowano go do rejsów między Kanadą a Wielką Brytanią, a później między Wielką Brytanią a Bliskim Wschodem, ale wokół Afryki i Przylądka Dobrej Nadziei, a nie przez Morze Śródziemne. W okresie od maja 1940 roku do lipca 1941 roku dawny liniowiec przetransportował około 25 000 żołnierzy.

    MV Georgic
    MV Georgic

    14 lipca 1941 roku Georgic znajdował się w Zatoce Sueskiej, gdzie miał zabrać na pokład 800 włoskich jeńców. Zanim jednak rozpoczęto załadunek, nad kotwicowiskiem pojawił się niemiecki samolot, który zaatakował statek. Po kilku próbach uzyskał on dwa trafienia bombami – jedna wybuchła obok kadłuba w wodzie, doprowadzając do licznych przecieków, a druga przebiła się przez 5 pokładów i eksplodowała w ładowni, wzniecając pożar, który szybko ogarnął magazyn amunicji i wyciekające z zbiorników paliwo.

    Z powodu uszkodzeń, dowodzący statkiem kapitan A.G. Greig wydał rozkaz uruchomienia maszyn i podjął desperacką próbę osadzenia jednostki na mieliźnie, aby nie zatonęła na środku zatoki i nie zablokowała trasy. Ostatecznie udało mu się wpłynąć na mieliznę i gdy tylko szalejący na pokładzie ogień dotarł do mostku, cała załoga opuściła pokład. Z racji braku możliwości ugaszenia pożaru, podjęto decyzję o pozostawieniu statku własnemu losowi.

    Dopiero 14 września podjęto decyzję o sprawdzeniu wraku i ocenieniu jego stanu. Okazało się, że z woda, która wlewała się do kadłuba przez uszkodzony kadłub zalała maszynownię, przez co ta nie została zniszczona przez pożar. Chociaż cała nadbudówka uległa zniszczeniu, a kadłub został uszkodzony w wielu miejscach, oceniono, że statek nadaje się do naprawy.

    MV Georgic
    MV Georgic

    Po prowizorycznym załataniu dziur w kadłubie, jednostkę ściągnięto na wodę. 29 grudnia 1941 roku pozbawiony napędu wrak przeholowano do Port Sudan, gdzie przez 8 tygodni uszczelniano kadłub tak, aby możliwe było przeholowanie Georgica do Karaczi. Rejs rozpoczął się 5 marca 1942 roku, ale zakończył się dopiero 31 marca, ponieważ wybrane do holowania jednostki były za słabe i musiały zostać wsparte przez dodatkowe holowniki.

    W Karaczi przeprowadzono wszystkie naprawy, które dało się wykonać bez umieszczania statku w suchym doku. Po 8 miesiącach statek już o własnych siłach wypłynął do Bombaju, gdzie umieszczono go w suchym doku i poddano dalszym pracom remontowym, w trakcie których wyremontowano cała maszynownię i przebudowano wnętrza. 20 stycznia 1943 roku Georgic wypłynął z Bombaju i skierował się do Liverpoolu, gdzie dotarł 1 marca. Cały rejs statek wykonał samodzielnie, bez eskorty.

    W Liverpoolu zdecydowano, że przeprowadzone prace naprawcze były niewystarczające, więc statek został wysłany do stoczni Harland and Wolff w Belfaście, w której go zbudowano. Tam Georgic przeszedł całkowitą przebudowę, która zmieniła go w pełnoprawny transportowiec wojska. 17 grudnia 1944 roku Georgic wrócił do służby.

    MV Georgic
    MV Georgic

    Dalsze losy

    Do końca wojny Georgic wykorzystywany był do transportu żołnierzy. W roli tej pływał też po wojnie, aż do 1948 roku. Dopiero wtedy wycofano go z służby, ale z racji tego, że nie należał on już do cywilnych linii żeglugowych, został przekształcony w statek pasażerski obsługujący ruch emigracyjny między Australią i Nową Zelandią, a Wielką Brytanią. Nie poddano go jednak znaczącej przebudowie, przez co jego wnętrze było bardzo surowe i w niczym nie przypominało dawnych luksusów w jakich rejsy spędzali pasażerowie.

    Liniowiec wykorzystywano do października 1953 roku na trasie Wielka Brytania – Australia, przy czym w okresie letnim pływał między Wielką Brytanią a USA. Od listopada 1953 roku do kwietnia 1955 roku Georgic ponownie wykorzystywany był do transportu żołnierzy, ale tym razem do Korei.

    Po zakończeniu służby w Korei, brytyjskie Ministerstwo Transportu ogłosiło, że jednostka zostanie wycofana z eksploatacji i sprzedana. Mimo to Georgic został użyty jeszcze do kilku rejsów pasażerskich i transportowych, zanim w styczniu 1956 roku wycofano go z eksploatacji i sprzedano na złom z powodu bardzo złego stanu technicznego, uniemożliwiającego jego naprawę.

    MV Georgic
    MV Georgic

    Podsumowanie

    MV Georgic był ostatnim liniowcem zbudowanym dla White Star Line. Co ciekawe, mimo zatopienia, statek wrócił do służby i przeżył nawet linie Cunard-White Star Line, które zakończyły działalność w 1949 roku. Historia remontu liniowca podczas wojny uznawana jest za jeden z ciekawszych przykładów uratowania zniszczonych statków w historii transportu morskiego.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOperacja Mount Hope III – czyli jak Amerykanie zdobyli Mi-25 w Czadzie
    Next Article Huacachina – oaza w (prawie) sercu pustyni
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.