SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Niemieckie transatlantyki Bremen i Europa
    Niemieckie transatlantyki Bremen i Europa (1929)
    Artykuły

    Niemieckie transatlantyki Bremen i Europa

    Michał BanachBy Michał Banach10 grudnia 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowane w 1929 roku transatlantyki Bremen oraz jego siostrzana jednostka Europa, były jednymi z ostatnich niemieckich liniowców pasażerskich zbudowanych przed II wojną światową. W swoim czasie były to jedne z najnowocześniejszych i najszybszych transatlantyków na świecie.

    Nowe niemieckie transatlantyki

    Niemieckie linie Norddeutscher Lloyd zamówiły w latach 20. w styczniach Deutsche Schiff- und Maschinenbau i Blohm & Voss dwa nowoczesne liniowce wyposażone w turbiny parowe i zdolne do przewożenia ponad 2000 pasażerów na trasach transatlantyckich. Prace nad obiema jednostkami prowadzono równolegle w dwóch różnych stoczniach, aby przyśpieszyć ich budowę.

    Transatlantyk Europa
    Transatlantyk Europa

    Jednostki miały uzupełnić straty poniesione przez niemieckie linie po I wojnie światowej, oraz zapoczątkować nową erę w podróżach transatlantyckich. Pod względem konstrukcyjnym obie jednostki były bardzo do siebie podobne i posiadały takie samo wyposażenie, różniąc się jedynie nieznacznie wymiarami.

    Oba liniowce miały ponad 283 m długości i wyporność 56 000 ton, przekładającą się na tonaż około 51 656 BRT w przypadku Bremen i 49 746 BRT w przypadku Europy. Napęd stanowiły cztery turbiny parowe o łącznej mocy maksymalnej 135 000 KM. Pozwalało to na osiąganie prędkości 27 węzłów (niektóre źródła sugerują, że Bremen osiągnął nawet prędkość 32 węzłów podczas prób). Na pokładzie znajdowało się miejsce dla około 2200 pasażerów – 811-860 w pierwszej klasie, 500 w drugiej klasie, 300 w klasie turystycznej oraz 617 w trzeciej klasie. Załoga liczyła 965 osób.

    Transatlantyk Bremen
    Transatlantyk Bremen

    Wnętrza urządzono z należytą dbałością o luksus, typową dla międzywojennych jednostek. Oba liniowce wyróżniały się również obecnością katapulty i wodnosamolotu Heinkel HE 12, który wykorzystywano do transportowania poczty. Gdy statek znajdował się niedaleko portu, maszyna była wysyłana wraz z ładunkiem poczty, aby wysłać listy zanim jednostka dobije do nabrzeża. Po kilku latach eksploatacji uznano jednak, że jest to zbyt skomplikowane i kosztowne rozwiązanie i katapulty usunięto z obu liniowców.

    Heinkel HE 12/He 58

    Na potrzeby liniowców Bremen i Europa zbudowano dwa wodnosamoloty oznaczone jako HE 12 New York i He 58 Atlantik. Samoloty nieznacznie różniły się rozmiarami i miały odpowiednio 11,5 i 11,7 m długości, 16,8 i 17,2 m rozpiętości skrzydeł oraz masę 2600 kg i 3140 kg. Napęd stanowił w obu maszynach dziewięciocylindrowy silnik Pratt & Whitney Hornet o mocy 500 KM. Prędkość maksymalna wynosiła odpowiednio 134 i 204 km/h. HE 12 został uszkodzony 5 października 1931 roku, a He 58 zastąpiono w 1932 roku wodnosamolotem Junkers Ju 46.

    Heinkel He 58 na pokładzie Europy
    Heinkel He 58 na pokładzie Europy

    Eksploatacja

    Zamówienie na obie jednostki oficjalnie wpłynęło w 1927 roku, a wodowanie miało miejsce 15 sierpnia 1928 roku (Europa) i 16 sierpnia 1928 roku (Bremen). Oba statki miały wejść do służby równocześnie, ale 26 marca 1929 roku na pokładzie Europy wybuchł pożar, który opóźnił wejście jednostki do służby aż do 19 marca 1930 roku.

    Bremen wyruszył w swój pierwszy rejs przez Atlantyk 16 lipca 1929 roku, docierając do Nowego Jorku po 4 dniach, 17 godzinach i 42 minutach, dzięki czemu zdobył Błękitną Wstęgę Atlantyku na trasie zachodniej. W drodze powrotnej, rejs do Bremerhaven również zakończono rekordowo po 4 dniach, 14 godzinach i 30 minutach.

    Transatlantyk Bremen
    Transatlantyk Bremen

    Błękitną wstęgę na trasie zachodniej Bremen utracił 19 marca 1930 roku na rzecz siostrzanej Europy, która do Nowego Jorku dotarła po 4 dniach, 17 godzinach i 6 minutach. W 1935 roku Błękitną Wstęgę przejął natomiast francuski liniowiec Normandie.

    W początkowym okresie eksploatacji rejsy obu transatlantyków cieszyły się sporą popularnością, ale pobyty w Nowym Jorku często kończyły się incydentami, z powodu protestów różnych środowisk przeciwko nazistowskiej polityce Niemiec. Wraz z wybuchem II wojny światowej Bremen i Europa zostały wyłączone z eksploatacji.

    Transatlantyk Bremen
    Transatlantyk Bremen

    Bremen po raz ostatni odwiedził Nowy Jork 30 sierpnia 1939 roku, po czym bez pasażerów udał się w rejs do Europy. Z powodu obecności alianckich statków, liniowiec został jednak przekierowany do Murmańska, gdzie przebywał do grudnia 1939 roku i dopiero 13 grudnia wrócił do Niemiec. Transatlantyki przeniesiono następnie do rezerwy i zaczęto przygotowywać do roli transportowców lub koszar – rozważano ich wykorzystanie podczas inwazji na Wielką Brytanię, do której nigdy nie doszło.

    Koniec kariery

    Kariera Bremen zakończyła się 16 marca 1941 roku wraz z pożarem wywołanym przez jednego z członków załogi, który doszczętnie niszczył statek (pożar wywołano w akcie zemsty na armatorze, a nie jako sabotaż). Wrak rozebrano aby odzyskać cenne surowce, a w 1946 roku jego resztki zezłomowano.

    Transatlantyk Europa
    Transatlantyk Europa

    Nieco lepiej wyglądała historia Europy, która przetrwała całą wojnę bezpiecznie w porcie. 8 maja 1945 roku została przejęta przez Amerykanów i przebudowana na transportowiec wojska USS Europa. W tej roli wykorzystywano ją do 2 maja 1946 roku, po czym 8 czerwca przekazano ją Francuzom w ramach niemieckich odszkodowań za straty wojenne. Po zmianie nazwy na Liberte, rozpoczęto remonty przerywane licznymi wypadkami, które zakończono w 1950 roku.

    W ich trakcie, 8 grudnia 1946 roku liniowiec zerwał się z cum w Hawrze i uderzył o wrak liniowca Paris, który leżał w porcie od 1939 roku. Uszkodzenia były na tyle poważne, że jednostka zatonęła w porcie. Dopiero w kwietniu podniesiono ją z dna i kontynuowano remont. Wykorzystywano ją do 1961 roku, ale rejsy były zwykle bardzo problematyczne. Po wycofaniu z służby, w 1963 roku zezłomowano ją w włoskim porcie La Spezia.

    Transatlantyk Europa
    Transatlantyk Europa
    Transatlantyk Bremen
    Transatlantyk Bremen
    Transatlantyk Europa
    Transatlantyk Europa
    Transatlantyk Europa
    Transatlantyk Europa

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTkaniny poliestrowe – co można z nich uszyć?
    Next Article Transatlantyk, transportowiec wojska i okręt-baza SS Kościuszko
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.