SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » RMS Aquitania – ostatni czterokominowiec
    Artykuły

    RMS Aquitania – ostatni czterokominowiec

    Michał BanachBy Michał Banach13 czerwca 2020Updated:13 czerwca 2020Brak komentarzy7 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    RMS Aquitania - ostatni czterokominowiec
    Zbudowana w 1914 roku RMS Aquitania zapisała się w historii jako jeden z najdłużej eksploatowanych statków Cunard Line, oraz ostatni wycofany z eksploatacji czterokominowiec. Liniowiec przetrwał dwie wojny światowe, a w okresie międzywojennym był jednym z najpopularniejszych transatlantyków.

    Geneza

    Po zbudowaniu RMS Mauretanii oraz RMS Lusitanii, władze Cunard Line uznały, że należy wprowadzić do eksploatacji jeszcze jeden czterokominowy, luksusowy transatlantyk. Jednostka miała być rozwinięciem wcześniejszych projektów, przy czym zakładano, że nowy statek będzie większy, nieco wolniejszy, ale za to bardziej luksusowy. Dzięki temu jednostka ta miała dorównywać nowym liniowcom typu Olympic, należącym do White Star Line.

    RMS Aquitania
    RMS Aquitania

    Prace ruszyły w 1910 roku, a stępkę położono już w grudniu tego roku. Prace projektowe prowadził Leonard Peskett (który wcześniej pracował przy Mauretanii i Lusitanii), natomiast za projekt wnętrza odpowiadał Arthur Joseph Davis. Co ciekawe, w tym samym czasie firma Davisa – Mewès and Davis, pracowała nad projektem wnętrz dla liniowców Imperator, Vaterland i Bismarck należących do konkurencyjnych linii Hamburg America Line (HAPAG).

    Z tego powodu, według oficjalnych ustaleń, Davis nie miał wiedzieć nic na temat projektów dla HAPAG, a pozostali projektanci nie mieli nic wiedzieć o zakresie prac dla Cunard Line. Przyglądając się jednak projektom wymienionych statków, wyraźnie widać, że ich wnętrza był podobne, a pod wieloma względami nawet takie same. Oznacza to, że oficjalne ustalenia nie były do końca przestrzegane.

    RMS Aquitania
    RMS Aquitania

    RMS Aquitania

    Nowy liniowiec otrzymał nazwę RMS Aquitania, nawiązującą do poprzednich jednostek i wywodzącą się z nazw rzymskich prowincji. Statek miał 274,6 m długości i tonaż 45 647 BRT. Napęd zapewniały turbiny parowe Parsonsa o mocy 59 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 24 węzłów i standardową 23 węzłów. W początkowej konfiguracji, Aquitania mogła zabrać na pokład 618 pasażerów I klasy, 614 II klasy i 2004 III klasy. Do dyspozycji pasażerów oddano liczne pomieszczenia socjalne, salony, kawiarnie, palarnie i siłownię. Kajuty były urządzone luksusowo, tak, aby statek mógł konkurować z uchodzącymi za najbardziej luksusowe liniowcami White Star Line.

    Zewnętrznie, statek nie wyróżniał się aż tak dopracowaną linią jak poprzednie projekty Pesketta, a sam kadłub był wyraźnie szerszy. Zmiany te wpływały na większe możliwości dopracowania wnętrza i powiększenia wielu pomieszczeń wspólnych. W przeciwieństwie do transatlantyków typu Olympic, wszystkie cztery kominy Aquitanii był prawdziwe. Chociaż liniowiec budowany był z środków własnych Cunard Line, Peskett uwzględnił w projekcie wytyczne brytyjskiej Admiralicji, zakładające możliwość przekształcenia statku w transportowiec wojska lub krążownik pomocniczy.

    RMS Aquitania
    RMS Aquitania
    RMS Aquitania
    RMS Aquitania

    Budowę liniowca prowadzono w stoczni John Brown & Company, tej samej, która zbudowała Lusitanię. Co ciekawe, Aquitania była budowana w tej samej części stoczni co Lusitania. Wodowanie miało miejsce 21 kwietnia 1913 roku, a prace wykończeniowe trwały do 24 maja 1914 roku. W toku prac, ze względu na zatonięcie Titanica, nieznacznie zmodyfikowano układ nadbudówek, tak aby pomieścić wystarczającą liczbę szalup i łodzi ratunkowych. Warto dodać, że Aquitania posiadała dwie łodzie motorowe wyposażone w telegraf.

    Eksploatacja

    I wojna światowa

    W swój pierwszy rejs RMS Aquitania wyruszyła 30 maja 1914 roku, zaledwie dzień po zatonięciu RMS Empress of Ireland, przez co wydarzenie to znalazło się w cieniu tragedii u wybrzeży Kanady. Mimo to, żaden z 1055 pasażerów nie zrezygnował z rejsu (była to zaledwie 1/3 pojemności liniowca, ale po zatonięciu Titanica wiele osób obawiało się udziału w dziewiczych rejsach).

    RMS Aquitania
    RMS Aquitania

    Statek dotarł bezpiecznie do USA, osiągając średnią prędkość 23 węzłów, a momentami rozpędzał się do 25 węzłów. Po powrocie do Wielkiej Brytanii Aquitania wróciła do stoczni na niewielkie prace modernizacyjne, w trakcie których usunięto zauważone podczas pierwszego rejsu wady. Wraz z wybuchem I wojny światowej, dalsza kariera liniowca stanęła pod znakiem zapytania.

    5 sierpnia 1914 roku statek został przejęty przez flotę i przekształcony w krążownik pomocniczy. 8 sierpnia usunięto z niego całe zbędne wyposażenie, które trafiło do magazynu. W nowej roli Aquitanię wykorzystywano zaledwie przez nieco ponad miesiąc, ponieważ uznano, że jest zbyt kosztowna w eksploatacji. Zwrócono ją więc Cunardowi i zacumowano w porcie. Wiosną 1915 roku podjęto decyzję o ponownym wcieleniu statku do służby, tym razem w roli transportowca żołnierzy.

    RMS Aquitania
    RMS Aquitania

    Po wprowadzeniu stosownych przeróbek, Aquitania została wysłana na Morze Śródziemne, gdzie uczestniczyła w kampanii dardanelskiej jako statek transportowy, a później szpitalny. W 1917 roku ponownie wycofano ją z służby i odstawiono do rezerwy. Do służby przywrócono ją w 1918 roku, tym razem w celu transportowania amerykańskich żołnierzy do Europy. Łącznie statek wziął udział w 9 takich rejsach, przewożąc około 60 000 żołnierzy. Podczas jednego z rejsów liniowiec przypadkowo staranował i zatopił niszczyciel USS Shaw.

    Okres międzywojenny

    Po wojnie, w czerwcu 1919 roku Aquitania została przywrócona do oryginalnej konfiguracji i wróciła do cywilnej eksploatacji. W tym samym czasie dobudowano nową sterówkę, aby poprawić widoczność przez dziób. Zmodernizowano również kotły, dzięki czemu mogły być opalane olejem napędowym a nie węglem, co zmniejszyło koszty eksploatacji oraz wielkość załogi maszynowni. Liniowiec szybko zyskał dużą popularność, przewożąc w samym tylko 1921 roku aż 60 000 pasażerów.

    RMS Aquitania
    RMS Aquitania

    Wraz z zmianą amerykańskich przepisów imigracyjnych w 1924 roku zmniejszeniu uległa liczba pasażerów III klasy, przez co w 1926 roku podjęto decyzję o modernizacji statku i przerobieniu III klasy na klasę turystyczną. Po zmianach Aquitania mogła zabrać na pokład 610 pasażerów I klasy, 950 II klasy i 640 klasy turystycznej. Zmniejszono również załogę z 1200 osób do 850.

    W 1929 roku wraz z wybuchem wielkiego kryzysu, liczba pasażerów podróżujących Aquitanią ponownie spadła. W związku z tym przeprowadzono ponowną modernizację, w ramach której odświeżono wnętrze, dodano więcej łazienek (nie wszystkie kabiny, nawet I klasy miały własne łazienki). Następnie liniowiec oddelegowano do obsługi rejsów turystycznych po Morzu Śródziemnym, które był wyjątkowo popularne wśród Amerykanów, ponieważ na pokładzie statku mogli oni swobodnie spożywać alkohol zabroniony w USA przez prohibicję.

    RMS Aquitania
    RMS Aquitania

    W 1932 roku przeprowadzono kolejną modernizację, w trakcie której Aquitania zyskała kino. Po powstaniu połączonych linii Cunard-White Star, wiele starych liniowców zostało wycofanych z eksploatacji, ale Aquitania uniknęła takiego losu, mimo swojego wieku. Mimo to zakładano jej wycofanie na początku lat 40. wraz z wejściem do służby RMS Queen Elizabeth. Wybuch II wojny światowej zmienił jednak te plany, a wysłużony liniowiec ponownie został wcielony do służby wojskowej jako transportowiec wojska o pojemności aż 7400 żołnierzy.

    II wojna światowa i zakończenie kariery

    Początkowo liniowiec transportował kanadyjskich żołnierzy do Europy, ale w 1940 roku Aquitanię skierowano na Pacyfik, gdzie miała transportować australijskich żołnierzy, a od 1942 roku również amerykańskich. Do 1944 roku liniowiec wykorzystywany był do transportu żołnierzy zarówno między Afryką Północną a Australią, jak i między Stanami Zjednoczonymi a bazami na Pacyfiku i w Australii. Przed inwazją w Normandii Aquitania wraz z innymi dużymi liniowcami wróciła do transportowania żołnierzy do Wielkiej Brytanii.

    RMS Aquitania
    RMS Aquitania

    Do końca wojny, RMS Aquitania przewiozła około 400 000 żołnierzy, odwiedzając porty m.in. w Nowej Zelandii, Australii, Afryce Południowej, Grecji i na Oceanie Indyjskim. Po wojnie wykorzystywano ją przez pewien czas do transportu żołnierzy z Europy do Kanady. W 1948 roku przywrócono ją do służby cywilnej, ale i tym razem bardziej jako transportowiec, niż typowy statek pasażerski. W 1949 roku podczas rutynowych oględzin, potrzebnych do odnowienia certyfikatów dopuszczających liniowiec do służby, uznano, że stan statku nie pozwala na jego dalszą, bezpieczną eksploatację.

    Komisja badająca Aquitanię stwierdziła, że stan kadłuba jest bardzo zły, a wiele elementów jest bardzo skorodowanych. Dowodem na fatalny stan jednostki miały być incydenty, do jakich zaczęło dochodzić. Podczas jednego z rejsów, zapadła się podłoga pod fortepianem, który spadł na pokład poniżej, a niektóre ścianki oraz podobno nawet grodzie, były tak przeżarte przez rdzę, że można było przebić się przez nie pięścią.

    RMS Aquitania
    RMS Aquitania

    W 1950 roku Aquitania została sprzedana na złom za cenę 125 000 funtów (współcześnie około 4,2 mln funtów). W swojej długiej, trwającej 36 lat karierze, liniowiec przebył ponad 3 mln mil morskich w trakcie 450 rejsów pasażerskich i przewiózł 1,2 mln pasażerów. W momencie wycofania z służby był to jeden z najdłużej eksploatowanych statków Cunarda, jeden z niewielu liniowców, który wykorzystywano podczas obu wojen światowych i ostatni wycofany z eksploatacji czterokominowiec.

    RMS Aquitania
    RMS Aquitania
    RMS Aquitania
    RMS Aquitania
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleUSS Galena – jeden z pierwszych amerykańskich okrętów pancernych
    Next Article Spędź czas wolny od pracy z dala od miejskiego zgiełku!
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 września 202318 Mins Read511 Views

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    By Michał Banach0
    22 września 20234 Mins Read130 Views

    Zapomniany Heinkel He 280

    By Michał Banach0
    17 września 20233 Mins Read77 Views

    Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji

    By Michał Banach0
    13 września 20233 Mins Read2 Views

    SS Justicia – ofiara dwóch u-bootów

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 października 2023

    Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

    2 października 2023

    Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

    2 października 2023

    Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    1 października 2023

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20193 Mins Read

    Węgierski czołg średni Turán

    Podczas II wojny światowej węgierskie wojska pancerne wykorzystywały około 1200 czołgów i pojazdów opancerzonych, z…

    Lifestyle
    24 lipca 20203 Mins Read

    Pomysł na ciekawy wyjazd do Poznania

    Poznań to wyjątkowe miasto, które zawsze odkrywa się na nowo. Niezależnie, czy jesteś tam po…

    Historia
    17 października 20151 Min Read

    C-47 Skytrain nad piramidami – zdjęcia

    W trakcie II wojny światowej zbudowano ponad 10 000 samolotów transportowych C-47 Skytrain. Wykorzystywano je…

    Artykuły
    4 października 20174 Mins Read

    BAP Almirante Grau – ostatni tradycyjny krążownik

    Wraz z rozwojem uzbrojenia rakietowego, w latach 50. do służby zaczęły wchodzić pierwsze krążowniki rakietowe.…

    Artykuły
    27 października 20207 Mins Read

    PzKpfw I – pierwszy czołg III Rzeszy

    Zaprojektowany na początku lat 30. początkowo potajemnie, a później rozwijany już oficjalnie czołg lekki Panzerkampfwagen…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.