SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ostatni amerykański transatlantyk – SS United States
    Artykuły

    Ostatni amerykański transatlantyk – SS United States

    Michał BanachBy Michał Banach14 listopada 20192 komentarze8 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Ostatni amerykański transatlantyk - SS United States
    Ostatni amerykański transatlantyk - SS United States
    Odwiedzając Filadelfię, zwłaszcza przejeżdżając autostradą nr 95, lub odwiedzając Ikeę, w oddali można zauważyć olbrzymi, rdzewiejący statek. Niegdyś duma Stanów Zjednoczonych, najszybszy transatlantyk w historii, największy tego typu statek zbudowany w USA, dzisiaj SS United States stoi zapomniany w porcie, a jego przyszłość nie jest zbyt optymistyczna.

    Geneza

    Stany Zjednoczone nigdy nie były znaczącym graczem w rywalizacji między największymi liniami żeglugowymi, obsługującymi trasy transatlantyckie. Amerykańskie statki były zwykle mniejsze i wolniejsze od swoich konkurentów, przez co nie były aż tak popularne i nie miały szans zdobycia Błękitnej Wstęgi Atlantyku.

    SS United States
    SS United States

    Po zakończeniu II wojny światowej najważniejsze amerykańskie linie żeglugowe – United States Lines, postanowiły rzucić rękawicę swoim konkurentom, głównie Brytyjczykom, zamawiając zupełnie nowy transatlantyk, który pod każdym względem miał przewyższać „Brytyjskie Królowe Mórz„. Ambitne plany wymagały jednak olbrzymich nakładów finansowych, na które linie nie mogły sobie pozwolić. W związku z tym przedstawiciele firmy zwrócili się z prośbą o pomoc do władz. Pomysł zbudowania olbrzymiego, szybkiego transatlantyku przypadł amerykańskim władzom do gustu, ponieważ nowy statek nie tylko mógł być wizytówką kraju, ale również mógł być przydatny dla wojska jako transportowiec.

    W prace nad statkiem zaangażowała się US Navy, która wyłożyła 50 mln dolarów, a linie United States Lines dołożyły 28 mln dolarów, aby pokryć koszty budowy statku. Projekt jednostki wykonał utalentowany amerykański projektant statków, William Francis Gibbs. Od początku SS United States, jak nazwano nowy transatlantyk, projektowany był z myślą o przekształceniu go w transportowiec wojska i krążownik pomocniczy (podczas II wojny światowej znaczna część statków pasażerskich była wykorzystywana w tej roli).

    Normandie po przewróceniu się
    Normandie po przewróceniu się

    Mając w pamięci los USS Lafayette (ex-Normandie), jaki spotkał jednostkę podczas pobytu w Nowym Jorku w 1942 roku (na statku wybuchł pożar, który doprowadził do jego zatonięcia w porcie), nowy transatlantyk zaprojektowano z wykorzystaniem całkowicie niepalnych materiałów i aluminium. Jedynymi drewnianymi przedmiotami na pokładzie były fortepiany, które wykonano z specjalnych gatunków drewna, bardziej odpornych na ogień.

    Dzięki zastosowaniu olbrzymich ilości aluminium, możliwe było również zmniejszenie wagi statku, a tym samym uzyskanie większej prędkości. Oficjalnie zamówienie na SS United States złożono w 1949 roku, a stępkę położono 8 lutego 1950 roku.

    Największy amerykański transatlantyk

    Projekt Gibbsa był pod każdym względem wyjątkowy. Chociaż SS United States nie miał być największym transatlantykiem na świecie, stał się największym statkiem tego typu zbudowanym w USA. Liniowiec miał 302 m długości i wyporność ponad 45 400 ton. Napęd stanowiły cztery turbiny parowe Westinghouse zapewniające moc 240 000 KM. Turbiny rozmieszczono w dwóch oddalonych od siebie maszynowniach, aby w razie uszkodzenia jednej z nich, statek utrzymał napęd.

    Jeden z kominów SS United States
    Jeden z kominów SS United States

    Częściowo podwójny kadłub z 12 pokładami podzielono na liczne przedziały wodoszczelne. Wiele pomieszczeń na pokładzie zaprojektowano tak, aby w razie potrzeby móc je szybko zamienić w magazyny amunicji, gdyby liniowiec był przekształcany w transportowiec wojska. SS United States mógł zabrać na pokład 3016 pasażerów (894 w I klasie, 524 w klasie kabinowej i 554 w turystycznej), a załoga liczyła 1044 osób. Po przekształceniu w transportowiec, na pokładzie znalazłoby się miejsce dla 15 000 żołnierzy wraz z wyposażeniem (sic!).

    Smukły kadłub liniowca, oraz zastosowanie lekkich materiałów umożliwiały uzyskiwanie bardzo wysokich prędkości. Początkowo zakładano, że liniowiec będzie pływał z prędkością około 34 węzłów, ale już w trakcie prób udało się uzyskać prędkość 36 węzłów, a w toku eksploatacji nawet 38 węzłów (w czasach swojej świetności, w mediach pojawiły się nawet informacje, że transatlantyk mógł osiągnąć prędkość 44 węzłów, ale nie ma potwierdzenia tych informacji).

    Śruby SS United States
    Śruby SS United States

    Budowa liniowca owiana była tajemnicą, podobnie jak jego projekt i zastosowane rozwiązania techniczne. Wszystkie prace prowadzono w suchym doku stoczni Newport News Shipbuilding and Drydock Company. wodowanie statku miało miejsce 23 czerwca 1951 roku, a w swój pierwszy rejs The Big U wypłynął 3 lipca 1952 roku. Ostatecznie koszt budowy statku wyniósł 79,4 mln dolarów (współcześnie około 733 mln dolarów).

    Krótka kariera dumy Stanów Zjednoczonych

    Już w trakcie pierwszego rejsu przez Atlantyk, SS United States zdobył Błękitną Wstęgę Atlantyku. Pokonując trasę z USA do Wielkiej Brytanii w 3 dni, 10 godzin i 40 minut. W drodze powrotnej również udało się pobić rekord, odbierając wstęgę brytyjskiemu liniowcowi Queen Mary. Trasę do USA amerykański transatlantyk pokonał w 3 dni, 12 godzin i 12 minut.

    SS United States
    SS United States

    Pobicie rekordu prędkości oraz luksusowe wnętrza statku przyciągały tłumy pasażerów. Obłożenie na wszystkich rejsach dochodziło do 90% i nic nie wskazywało na to, aby coś się zmieniło. Niestety W latach 60. popularność rejsów transatlantyckich zaczęła lawinowo spadać. Głównym powodem była rosnąca liczba połączeń lotniczych między starym kontynentem a USA.

    W tym czasie praktycznie wszystkie wielkie transatlantyki były systematycznie wycofywane z eksploatacji. Jeśli było to możliwe, przekształcano je w statki wycieczkowe (taki los spotkał m.in. SS America). w przypadku United States nie było takiej możliwości. Olbrzymi transatlantyk po prostu nie nadawał się do roli wycieczkowca. W związku z tym, 14 listopada 1969 roku, będący niegdyś dumą Stanów Zjednoczonych statek, został wycofany z eksploatacji po odbyciu 800 rejsów transatlantyckich.

    SS United States
    SS United States
    Wnętrze SS United States
    Wnętrze SS United States

    Dalsze losy

    Liniowiec zakonserwowano i zacumowano w Newport. Chociaż United States nie miał już być wykorzystywano jako statek pasażerski, wojsko traktowało go jako jednostkę rezerwową, w związku z czym do 1977 roku utrzymywano go w pełnej sprawności. Ze względu na swoje rozmiary, liniowiec stał się kulą o nogi dla armatora. Całkowicie nieekonomiczny, drogi w utrzymaniu, nienadający się do przebudowy, w 1977 roku został sprzedany nowemu właścicielowi, który mimo wszystko chciał przebudować go na wycieczkowiec.

    Z planów nic nie wyszło, a w kolejnych latach United States jeszcze kilkukrotnie zmieniał właścicieli. W latach 80. rozważano nawet przekształcenie go w statek szpitalny, ale ostatecznie, zamiast niego wykorzystano tankowce San Clemente (tworząc statki szpitalne typu Mercy). W latach 1993-1994 liniowiec przeholowano do Turcji, a później na Ukrainę, gdzie przeprowadzono operację usunięcia azbestu. Zabieg ten miał ułatwić późniejszą sprzedaż i przebudowę statku. Po zakończeniu prac, SS United States wrócił do USA i został zacumowany w Filadelfii.

    SS United States
    SS United States

    Niestety kolejne próby przywrócenia liniowca do jakiejkolwiek funkcji spełzły na niczym. W 1999 roku dzięki staraniom stowarzyszeń SS United States Foundation i SS United States Conservancy, transatlantyk został wpisany do National Register of Historic Places. Właściciel statku, Norwegian Cruise Lines w 2010 roku zaczął rozważać złomowanie problematycznego liniowca. Na szczęście, 1 lutego 2011 roku jednostkę kupiło stowarzyszenie SS United States Conservancy.

    Przez kolejne lata próbowano znaleźć nowy dom dla liniowca, który z powodu braku konserwacji zaczął rdzewieć. Kolejne oględziny wykazywały, że chociaż jednostka jest w w miarę dobrym stanie, zaczynają pojawiać się przecieki i liczne ogniska rdzy. W 2015 roku opiekujące się statkiem stowarzyszenie ogłosiło, że nie ma pieniędzy na dalsze utrzymanie jednostki, co może doprowadzić do jej zezłomowania.

    Dzięki rozpoczętej kampanii informacyjnej udało się zebrać kilkaset tysięcy dolarów, dzięki którym możliwe było utrzymanie United States przez kolejnych kilka miesięcy. 4 lutego 2016 roku firma Crystal Cruises ogłosiła, że chce kupić liniowiec i przywrócić go do służby. Po przeprowadzonych oględzinach, przedstawiciele firmy ogłosili jednak, że nie jest to możliwe. Koszt przebudowy statku (głównie wynikający z potrzeby jego dostosowania do współczesnych przepisów bezpieczeństwa) był zbyt wysoki. Mimo to firma wpłaciła na konto fundacji 350 000 dolarów, które miały pomóc w dalszym utrzymaniu statku.

    SS United States współcześnie (fot. Brian W. Schaller/Wikimedia Commons)
    SS United States współcześnie (fot. Brian W. Schaller/Wikimedia Commons)

    Obecnie SS United States cały czas znajduje się w Filadelfii, zacumowany w porcie. Dostęp do statku jest ograniczony, aby nie doszło do jego zniszczenia przez wandali, ale liniowiec jest bardzo dobrze widoczny z autostrady nr 95 oraz parkingu przy Ikei, znajdującej się niedaleko portu. Stowarzyszenie SS United States Conservancy cały czas walczy o zachowanie liniowca. Jeśli zabraknie pieniędzy, transatlantyk będzie musiał być pójść na żyletki. Ewentualnie rozważane jest jego zatopienie jako element sztucznej rafy koralowej.

    Wielki, wspaniały i zapomniany transatlantyk

    SS United States był największym liniowiec jaki kiedykolwiek zbudowano w USA oraz cały czas jest najszybszym transatlantykiem. Chociaż od czasu jego pamiętnego rejsu w 1953 roku wiele statków pokonało Atlantyk szybciej, żaden z nich nie był jednostką pasażerską. Amerykański transatlantyk jest więc ostatnim statkiem, który otrzymał Błękitną Wstęgę Atlantyku i to w obu kierunkach.

    SS United States współcześnie (fot. Lowlova/Wikimedia Commons)
    Liniowiec United States – jeden z ostatnich transatlantyków, stoi zapomniany w Filadelfii (fot. Lowlova/Wikimedia Commons)
    SS United States współcześnie (fot. Mpftmead/Wikimedia Commons)
    SS United States współcześnie (fot. Mpftmead/Wikimedia Commons)

    Z perspektywy czasu można powiedzieć, że statek ten mimo swoich sukcesów, skazany był na przegraną. Zaprojektowany według standardów przedwojennych, liniowiec przegrał z samolotami pasażerskimi. Ze względu na swoją konstrukcję nie nadawał się również do przebudowy na wycieczkowiec, co ograniczało możliwości jego dalszego wykorzystania.

    Chociaż w swoim czasie The Big U był dumą Stanów Zjednoczonych, obecnie jest smutną pamiątką po potężnych transatlantykach przemierzających oceany. Niestety jego przyszłość rysuje się kiepsko, ponieważ mimo upływu lat, nikt nie znalazł sposobu na jego dalsze wykorzystanie.

    Poniżej kilkuczęściowy film z wizyty na pokładzie SS United States:

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleZapomniany sprzęt wojskowy w obiektywie Travelers Of The Past
    Next Article Martin B-10 – rewolucyjny amerykański bombowiec
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    22 września 20234 Mins Read130 Views

    Zapomniany Heinkel He 280

    By Michał Banach0
    19 września 20233 Mins Read4 Views

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    By Michał Banach0
    13 września 20233 Mins Read

    SS Justicia – ofiara dwóch u-bootów

    By Michał Banach0
    8 września 20237 Mins Read159 Views

    Katastrofa liniowca SS Morro Castle (1934)

    By Michał Banach2
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    18 września 20233 Mins Read

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    Parady parowozów w Wolsztynie przez lata były stałym elementem kalendarza imprez kolejowych w Polsce. Niestety…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    24 września 2023

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    23 września 2023

    Pustynia Dasht-e Lut – najgorętsze miejsce na Ziemi

    22 września 2023

    Zapomniany Heinkel He 280

    21 września 2023

    Lech – pierwszy polski motocykl

    20 września 2023

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 lipca 20184 Mins Read

    Antonow A-40 – radziecki (prawie) latający czołg

    Zbudowany (prawdopodobnie) w 1942 roku Antonow A-40 (lub A-40KT) to jeden z najbardziej oryginalnych i…

    Artykuły
    3 maja 20213 Mins Read

    Węgierski rozpoznawczy samochód pancerny 39M Csaba

    Rozpoznawcze samochody pancerne 39M i 40M Csaba powstały w latach 1939-1940 i zostały zaprojektowane przez…

    Artykuły
    2 kwietnia 20193 Mins Read

    Beechcraft Starship – niespełnione marzenie

    Istnieje kilka typów samolotów dyspozycyjnych i pasażerskich, zaprojektowanych wiele dekad temu, które cały czas są…

    Artykuły
    23 lipca 20182 Mins Read

    Wrak MV Cabo Santa Maria na Boa Vista

    Na wyspie Boa Vista będącej częścią archipelagu Wysp Zawietrznych, będących częścią Wysp Zielonego Przylądka znajdują…

    Artykuły
    1 sierpnia 20236 Mins Read

    HMS Warrior – pierwszy brytyjski okręt pancerny

    Pionierami w rozwoju okrętów pancernych początkowo byli Francuzi, ale w krótkim czasie Brytyjczycy przejęli palmę…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.