Pod koniec II wojny światowej, gdy większość terytorium Francji została wyzwolona przez wojska Alianckie, francuskie władze zleciły zakładom Beguet Aviation opracowanie nowego samolotu pasażerskiego i transportowego. W odpowiedzi zaprezentowano projekt dwupokładowego samolotu Breguet 761, znanego również jako Breguet Deux-Ponts.

Geneza

Wybuch II wojny światowej przerwał większość prowadzonych we Francji prac nad nowymi samolotami, samochodami czy też pojazdami wojskowymi. Mimo to francuskie zakłady przez całą wojnę produkowały sprzęt dla okupujących kraj Niemców, dzięki czemu zachowały swoje możliwości produkcyjne i rozwojowe.

Breguet 763

Breguet 763

Gdy w 1944 roku kraj był wyzwalany przez Aliantów, odradzające się francuskie władze natychmiast wznawiały przerwane przez wojnę projekty, a także zlecały nowe. W przypadku wszystkich nowych projektów starano się maksymalnie wykorzystać dostępne środki, aby przyśpieszyć prace i nadrobić pięcioletni okres okupacji kraju.

Pod koniec 1944 roku firma Breguet Aviation otrzymała od francuskich władz zlecenie opracowania nowego samolotu pasażerskiego i transportowego dla francuskiego lotnictwa cywilnego i wojskowego. Zakładano, że będzie to samolot dwupokładowy, wyposażony w dostępne na rynku silniki, tak aby maksymalnie przyśpieszyć prace. Nowy samolot miał być rozwiązaniem tymczasowym, tak aby uzupełnić braki sprzętowe odradzającego się lotnictwa.

Breguet 765

Breguet 765

Breguet Deux-Ponts

Firma Breguet zaprezentowała prototyp nowego samolotu na początku 1949 roku. Maszyna posiadała pękaty, dwupokładowy kadłub o długości 29 m i rozpiętości skrzydeł wynoszącej 43 m. Napęd stanowiły 4 silniki SNECMA 14-R-24 o mocy 1590 KM. Samolot mógł przewozić 107 pasażerów.

Oblot prototypu miał miejsce 15 lutego 1949 roku. Próby wykazały jednak potrzebę zmiany silników, które dysponowały niewystarczającą mocą. W związku z tym zbudowano drugi prototyp – Breguet 761S, wyposażony w silniki Pratt & Whitney R-2800-B31 o mocy 2020 KM. Na potrzeby testów wyprodukowano łącznie 3 maszyny tego typu.

Breguet 763

Breguet 763

Samolot w nowej konfiguracji spisywał się znacznie lepiej, w związku z czym francuskie władze zamówiły 12 maszyn seryjnych oznaczonych jako Breguet 763 – 6 dla Air France i 6 dla Ministerstwa Transportu. Samoloty te wyposażono jednak w silniki Pratt & Whitney R-2800-CA18 o mocy 2400 KM. Zapewniały one prędkość maksymalną 390 km/h i przelotową 336 km/h. Zasięg wynosił 2290 km.

Pierwszy lot Breguet 763 miał miejsce 20 lipca 1951 roku, a do służby samoloty weszły jesienią 1952 roku. W konfiguracji przygotowanej dla Air France samoloty mogły zabrać na pokład 59 pasażerów na górnym pokładzie i 48 na dolnym, a w razie potrzeby można było zmieścić nawet 135 pasażerów na obu pokładach.

Breguet 763

Breguet 763

Air France wykorzystywał swoje samoloty do 1964 roku, po czym przekazano je Francuskim Siłom Powietrznym. Głównym powodem ich wycofania były słabe osiągi w porównaniu do np. Sud Aviation Caravelle. Wcześniej, w październiku 1955 roku wojsko zamówiło 30 zmodyfikowanych Breguet 673 oznaczonych jako Breguet 765 Sahara. Maszyny posiadały przekonstruowany luk ładunkowy z tyłu kadłuba. Z zamówienia zrezygnowano, ale z racji tego, że 4 samoloty był praktycznie ukończone, wojsko przejęło je i wprowadziło do służby.

Ostatecznie wojsko przejęło wszystkie wyprodukowane Breguety 761S (3 egzemplarze), 763 (12 egzemplarzy) i 765 (4 egzemplarze). Ostatecznie wycofano je z eksploatacji w 1972 roku. Do naszych czasów przetrwały tylko 3 – jeden Br 763 i dwa Br 765.

Breguet 763

Breguet 763

W swoim czasie Breguet Deux-Ponts były bardzo lubiane przez załogi i dysponowały znakomitymi możliwościami transportowymi – maksymalna masa ładunku wynosiła aż 17 ton. Samoloty te przegrały jednak rywalizację na rynku cywilnym z samolotami o napędzie odrzutowym, w związku z czym ich cywilna kariera była bardzo krótka.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.