SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Breguet Deux-Ponts – francuski dwupokładowy samolot pasażerski
    Breguet Deux-Ponts - francuski dwupokładowy samolot pasażerski
    Artykuły

    Breguet Deux-Ponts – francuski dwupokładowy samolot pasażerski

    Michał BanachBy Michał Banach24 marca 2017Updated:25 marca 20172 komentarze3 Mins Read
    Pod koniec II wojny światowej, gdy większość terytorium Francji została wyzwolona przez wojska Alianckie, francuskie władze zleciły zakładom Beguet Aviation opracowanie nowego samolotu pasażerskiego i transportowego. W odpowiedzi zaprezentowano projekt dwupokładowego samolotu Breguet 761, znanego również jako Breguet Deux-Ponts.

    Geneza

    Wybuch II wojny światowej przerwał większość prowadzonych we Francji prac nad nowymi samolotami, samochodami czy też pojazdami wojskowymi. Mimo to francuskie zakłady przez całą wojnę produkowały sprzęt dla okupujących kraj Niemców, dzięki czemu zachowały swoje możliwości produkcyjne i rozwojowe.

    Breguet 763
    Breguet 763

    Gdy w 1944 roku kraj był wyzwalany przez Aliantów, odradzające się francuskie władze natychmiast wznawiały przerwane przez wojnę projekty, a także zlecały nowe. W przypadku wszystkich nowych projektów starano się maksymalnie wykorzystać dostępne środki, aby przyśpieszyć prace i nadrobić pięcioletni okres okupacji kraju.

    Pod koniec 1944 roku firma Breguet Aviation otrzymała od francuskich władz zlecenie opracowania nowego samolotu pasażerskiego i transportowego dla francuskiego lotnictwa cywilnego i wojskowego. Zakładano, że będzie to samolot dwupokładowy, wyposażony w dostępne na rynku silniki, tak aby maksymalnie przyśpieszyć prace. Nowy samolot miał być rozwiązaniem tymczasowym, tak aby uzupełnić braki sprzętowe odradzającego się lotnictwa.

    Breguet 765
    Breguet 765

    Breguet Deux-Ponts

    Firma Breguet zaprezentowała prototyp nowego samolotu na początku 1949 roku. Maszyna posiadała pękaty, dwupokładowy kadłub o długości 29 m i rozpiętości skrzydeł wynoszącej 43 m. Napęd stanowiły 4 silniki SNECMA 14-R-24 o mocy 1590 KM. Samolot mógł przewozić 107 pasażerów.

    Oblot prototypu miał miejsce 15 lutego 1949 roku. Próby wykazały jednak potrzebę zmiany silników, które dysponowały niewystarczającą mocą. W związku z tym zbudowano drugi prototyp – Breguet 761S, wyposażony w silniki Pratt & Whitney R-2800-B31 o mocy 2020 KM. Na potrzeby testów wyprodukowano łącznie 3 maszyny tego typu.

    Breguet 763
    Breguet 763

    Samolot w nowej konfiguracji spisywał się znacznie lepiej, w związku z czym francuskie władze zamówiły 12 maszyn seryjnych oznaczonych jako Breguet 763 – 6 dla Air France i 6 dla Ministerstwa Transportu. Samoloty te wyposażono jednak w silniki Pratt & Whitney R-2800-CA18 o mocy 2400 KM. Zapewniały one prędkość maksymalną 390 km/h i przelotową 336 km/h. Zasięg wynosił 2290 km.

    Pierwszy lot Breguet 763 miał miejsce 20 lipca 1951 roku, a do służby samoloty weszły jesienią 1952 roku. W konfiguracji przygotowanej dla Air France samoloty mogły zabrać na pokład 59 pasażerów na górnym pokładzie i 48 na dolnym, a w razie potrzeby można było zmieścić nawet 135 pasażerów na obu pokładach.

    Breguet 763
    Breguet 763

    Air France wykorzystywał swoje samoloty do 1964 roku, po czym przekazano je Francuskim Siłom Powietrznym. Głównym powodem ich wycofania były słabe osiągi w porównaniu do np. Sud Aviation Caravelle. Wcześniej, w październiku 1955 roku wojsko zamówiło 30 zmodyfikowanych Breguet 673 oznaczonych jako Breguet 765 Sahara. Maszyny posiadały przekonstruowany luk ładunkowy z tyłu kadłuba. Z zamówienia zrezygnowano, ale z racji tego, że 4 samoloty był praktycznie ukończone, wojsko przejęło je i wprowadziło do służby.

    Ostatecznie wojsko przejęło wszystkie wyprodukowane Breguety 761S (3 egzemplarze), 763 (12 egzemplarzy) i 765 (4 egzemplarze). Ostatecznie wycofano je z eksploatacji w 1972 roku. Do naszych czasów przetrwały tylko 3 – jeden Br 763 i dwa Br 765.

    Breguet 763
    Breguet 763

    W swoim czasie Breguet Deux-Ponts były bardzo lubiane przez załogi i dysponowały znakomitymi możliwościami transportowymi – maksymalna masa ładunku wynosiła aż 17 ton. Samoloty te przegrały jednak rywalizację na rynku cywilnym z samolotami o napędzie odrzutowym, w związku z czym ich cywilna kariera była bardzo krótka.

    Wnętrze Breguet 763
    Wnętrze Breguet 763
    Breguet 763
    Breguet 763
    Breguet 763
    Breguet 763
    Breguet 763
    Breguet 763
    Breguet 763
    Breguet 763

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZłoty numer – jak zdobyć numer marzeń?
    Next Article Erupcja wulkanu Krakatau (1883) – najgłośniejsza eksplozja w historii
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.