SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read395 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read395 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read77 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read27 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read170 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read10 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    Artykuły

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Michał BanachBy Michał Banach28 stycznia 2023Brak komentarzy2 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Genex Tower - Zachodnia Brama Belgradu
    Genex Tower - Zachodnia Brama Belgradu
    W 1980 roku w Belgradzie w Jugosławii (obecnie Serbia) otwarto niesamowity, 140-metrowy wieżowiec – Kula Geneks, znany bardziej jako Zachodnia Brama Belgradu, lub oficjalnie Genex Tower. Brutalistyczny wieżowiec wyróżniał się nietypową konstrukcją i miał być wizytówką miasta. Obecnie z braku konserwacji staje się raczej smutną pamiątką po dawnych czasach.

    Prace nad wieżowcem rozpoczęto w połowie lat 70. a projekt stworzył Mihajlo Mitrović. Budynek składa się z dwóch wież połączonych ze sobą na najwyższych piętrach. Nad jedną z nich wznosi się dodatkowo obrotowa restauracja. Klatki schodowe i windy umieszczono w szybach na bocznych ścianach budynku.

    Zachodnia Brama Belgradu (fot. Michael Angelkovich)
    Zachodnia Brama Belgradu (fot. Michael Angelkovich)

    Od początku budynek powstawał dla firmy Geneks, przy czym niższa, 26-piętrowa wieża miała być biurowcem, a wyższa, 31-piętrowa miała być blokiem mieszkalnym. Obrotową restaurację (wykonującą jeden obrót na godzinę) umieszczono nad częścią biurową. Budynek zlokalizowano przy drodze z Portu Lotniczego im. Nikoli Tesli w zachodniej części miasta. Dzięki swojej bryle, budynek wyglądał jak brama witająca przyjeżdżających do Belgradu.

    Biurowiec i restaurację wykorzystywano do do lat 90. Ekskluzywne wnętrza i nietypowa lokalizacja oraz przede wszystkim fakt, że wieżowiec był drugim po Ušće Tower najwyższym budynkiem w Belgradzie sprawiały, że w restauracji często gościli politycy i przedstawiciele biznesu.

    Zachodnia Brama Belgradu (fot. Michael Angelkovich)
    Zachodnia Brama Belgradu (fot. Michael Angelkovich)

    W wyniku rozpadu Jugosławii i walk jakie przetoczyły się przez cały kraj, biurowiec stracił jednak rację bytu. Mimo upływu lat nie udało się go ponownie wynająć, podobnie jak nie udało się uruchomić restauracji. Jedynie część mieszkalna cały czas pozostaje w użytku. Na dawnej części biurowej regularnie wieszane są olbrzymie reklamy.

    Niestety wraz z upływem lat stan budynku systematycznie ulega pogorszeniu. Obecnie jego konstrukcja wymaga renowacji, a fasada w wielu miejscach wygląda bardzo źle. Co ciekawe, zamontowane w 1980 roku windy firmy Otis cały czas są wykorzystywane i mimo swojego wieku, pozostają w pełni sprawne – nigdy ich nie wymieniano.

    Budynek jest jednym z ciekawszych przykładów brutalizmu w Europie. W swoim czasie był nie tylko ikoną Belgradu, ale również typowym budynkiem tworzonym w duchu socjalizmu, w którym próbowano połączyć życie codzienne mieszkańców, ich pracę oraz rozrywkę w jednym miejscu.

    Zachodnia Brama Belgradu (fot. Błażej Pindor)
    Zachodnia Brama Belgradu (fot. Błażej Pindor)
    Zachodnia Brama Belgradu (fot. Lessormore/Wikimedia Commons)
    Zachodnia Brama Belgradu (fot. Lessormore/Wikimedia Commons)
    Zachodnia Brama Belgradu (fot. Fred Romero)
    Zachodnia Brama Belgradu (fot. Fred Romero)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleWschodnia Brama Belgradu
    Next Article Pancerniki typu Iowa
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    10 lutego 20233 Mins Read809 Views

    MV Derbyshire – największy brytyjski statek utracony na morzu

    By Michał Banach0
    27 stycznia 20232 Mins Read83 Views

    Wschodnia Brama Belgradu

    By Michał Banach0
    21 listopada 20222 Mins Read181 Views

    Wszędołaz – polski prototypowy pojazd terenowy

    By Michał Banach0
    19 września 20222 Mins Read18 Views

    Ikarus 214 – od lekkiego bombowca, przez samolot szkolny po transportowy

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    24 marca 20202 Mins Read29 Views

    Zapomniany Boeing 720 N720JR na Malcie

    W Porcie Lotniczym Malta, znajdującym się 5 km od stolicy wyspy, Valetty można było znaleźć…

    Lifestyle
    13 stycznia 20193 Mins Read2 Views

    Strzelectwo – sport nie tylko dla mężczyzn

    Znalezienie odpowiedzi na pytanie o źródła popularności strzelectwa rekreacyjnego wcale nie jest proste. Niektórzy odnajdują…

    Artykuły
    21 kwietnia 20182 Mins Read20 Views

    Fiat 7002 – latająca Multipla

    Fiat na swoim koncie ma bez wątpienia jeden z najbrzydszych samochodów (tak brzydkich, że ma…

    Artykuły
    27 sierpnia 20153 Mins Read12 Views

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    25 czerwca 20174 Mins Read4 Views

    Irlandzki samochód pancerny Leyland Armoured Car

    Wraz z rozpoczęciem w latach 30. procesu uniezależniania się od Wielkiej Brytanii, Irlandzka armia zaczęła…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.