SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Star 266 – następca Starów 66 i 660
    Star 266 - następca Starów 66 i 660
    Star 266 - następca Starów 66 i 660
    Artykuły

    Star 266 – następca Starów 66 i 660

    Michał BanachBy Michał Banach20 lutego 2021Updated:20 lutego 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Krótko po rozpoczęciu produkcji seryjnej ciężarówek Star 660 w Fabryce Samochodów Ciężarowych „Star” w Starachowicach rozpoczęto prace nad następcą tych pojazdów. Zakładając, że nowa ciężarówka będzie o wiele nowocześniejsza, uznano, że prace nad nią potrwają kilka lat. Ostatecznie, po długich próbach, w 1973 roku rozpoczęto produkcję ciężarówek Star 266, które wytwarzano aż do 2000 roku.

    Następca Starów 66 i 660

    O ile ciężarówki Star 66 i 660 spełniały oczekiwania wojska, można było poprawić je pod wieloma względami, co jednak oznaczało zaprojektowanie nowej konstrukcji. Prace projektowe nad takim pojazdem rozpoczęto w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym FSC Star, Biurze Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie oraz Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku w 1968 roku.

    Star 266 (fot. SuperTank17/Wikimedia Commons)
    Star 266 (fot. SuperTank17/Wikimedia Commons)

    W tym samym czasie opracowywano kilka ciężarówek, których prototypy ukończono w 1969 roku. Pierwszą z nich był Star 244 zbudowany w oparciu o rozwiniętą konstrukcję Stara 200, przeznaczony bardziej do cywilnych zastosowań, lub lżejszych zadań, oraz Star 266, będący terenowym samochodem ciężarowym. Mimo powstania w tym samym czasie oraz wielu wizualnych podobieństw, obie konstrukcje powstawały niezależnie.

    Star 266 miał 6,8 m długości, masę własną 7350 kg i ładowność 3500 lub 5000 kg (w terenie lub na szosie). Napęd stanowił początkowo sześciocylindrowy silnik diesla typu 359 o mocy 150 KM, zsynchronizowany z 5-biegową manualną skrzynią biegów SS-45. Prędkość maksymalna wynosiła 90 km/h, a zasięg 1040 km. W wersji podstawowej Star 266 miał dwuosobową szoferkę z leżanką, posiadającą dwa włazy w dachu oraz odchylaną przednią szybę, oraz nadwozie skrzyniowe. Ciężarówka miała napęd na wszystkie koła, oraz blokadę mechanizmu różnicowego. Silnik przystosowano do pracy zarówno w bardzo wilgotnym klimacie jak i dużym zapyleniu, oraz przy bardzo niskich minusowych temperaturach jak i w tropikach. Taka wersja testowana była w latach 1970-1973. Wyposażenie dodatkowe składało się z wyciągarki oraz podgrzewacza, umożliwiającego uruchomienie silnika nawet przy bardzo niskich temperaturach.

    Star 266 (fot. Alf van Beem/Wikimedia Commons)
    Star 266 (fot. Alf van Beem/Wikimedia Commons)

    Eksploatacja

    Gdy testy dobiegły końca, pojazd wszedł do produkcji seryjnej w 1973 roku, szybko stając się podstawową ciężarówką Ludowego Wojska Polskiego, a później Wojska Polskiego. Pierwotnie pojazd powstawał z myślą o wojsku, ale z czasem zaczęto go również produkować z myślą o innych odbiorcach, którzy potrzebowali ciężarówki zdolne do poruszania się w trudnym terenie.

    W toku produkcji oprócz tradycyjnego nadwozia skrzyniowego powstały liczne wersje specjalistyczne i przystosowane do dodatkowej zabudowy, jak np. wozy dowodzenia, dźwigi, wozy strażackie, opancerzone samobieżne zestawy przeciwlotnicze Hibneryt z działkami ZU-23-2 i wiele innych. Star 266 stał się szybko podstawową ciężarówką polskiej armii.

    Star 266 (fot. Stiopa/Wikimedia Commons)
    Star 266 (fot. Stiopa/Wikimedia Commons)

    W drugiej połowie lat 70. rozpoczęto również eksport Starów 266. 2785 pojazdów trafiło w latach 1977-1987 do Angoli, 650 trafiło w 1986 roku do Libii, 400 w latach 1999-2000 do Jemenu, 106 w 1990 roku do Birmy, 174 w latach 1986-1989 na Węgry a 394 w latach 1987-1989 wyeksportowano do ZSRR. Pewna liczba ciężarówek tego typu została zdobyta przez wojska RPA w trakcie walk z Angolą i wcielona do eksploatacji.

    Dużym sukcesem w karierze Starów 266 był udział w 1988 roku dwóch takich pojazdów w Rajdzie Paryż-Dakar. Obie załogi – Jerzy Franek i Tomasz Sikora oraz Jerzy Mazur z Julianem Obrockim, dotarli do mety.

    Star 266 (fot. Wikimedia Commons)
    Star 266 (fot. Wikimedia Commons)

    Dalsze losy i modernizacje

    Ciężarówki Star 266 produkowano do 2000 roku, kiedy to do produkcji weszła wersja Star 1466. Mimo to, starsze ciężarówki pozostały w eksploatacji ponieważ jest ich za dużo, aby w krótkim czasie zastąpić je nowszymi. W tej sytuacji podjęto decyzję o modernizacji części z nich.

    W latach 2002-2010 powstało wiele propozycji modernizacji starych Starów 266, z których najważniejszymi były warianty Star 266M, w którym zastosowano nowy silnik MAN D0824 LFG01 o mocy 155 KM oraz zupełnie nową kabinę, prawie taką samą jak w modelu 1466, Star 266M2 z silnikiem Iveco Tector 4 F4AE0481 o mocy 170 KM i znacznie zmodyfikowanym nadwoziem oraz kabiną, a także Star 266MS, która jednak pozostała tylko propozycją modernizacji.

    Star 266 (fot. Stiopa/Wikimedia Commons)
    Star 266 (fot. Stiopa/Wikimedia Commons)

    Stary 266 zarówno w niezmodernizowanej jak i zmodernizowanej wersji pozostają cały czas w eksploatacji w Wojsku Polskim, ale stopniowo zastępowane są nowszymi konstrukcjami zarówno spod marki Star jak i innych, m.in. MAN i Jelcz oraz innymi. Minie jednak dużo czasu, zanim całkowicie znikną z eksploatacji.

    Star 266 (fot. Stiopa/Wikimedia Commons)
    Star 266 (fot. Stiopa/Wikimedia Commons)
    Star 266M (fot. Stiopa/Wikimedia Commons)
    Star 266M (fot. Stiopa/Wikimedia Commons)
    Hibneryt (fot. Wistula/Wikimedia Commons)
    Hibneryt (fot. Wistula/Wikimedia Commons)
    Star 266M (fot. Alf van Beem/Wikimedia Commons)
    Star 266M (fot. Alf van Beem/Wikimedia Commons)
    Hibneryt (fot. Pibwl/Wikimedia Commons)
    Hibneryt (fot. Pibwl/Wikimedia Commons)
    Star 266M2 (fot. Michał Derela)
    Star 266M2 (fot. Michał Derela)
    Star 266M (fot. Luftschutz/Wikimedia Commons)
    Star 266M (fot. Luftschutz/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKolimator przepisem na idealny celownik?
    Next Article Niepozorny myśliwiec pokładowy Fairey Flycatcher
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read

    Bartel BM-6 – polski samolot szkolno-myśliwski

    31 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.