W niedzielę 25 sierpnia 1991 roku na poznańskim lotnisku Ławica odbyły się pierwsze w Polsce międzynarodowe pokazy lotnicze. Chociaż już wcześniej w Polsce odbywały się podobne imprezy, miały one charakter lokalny i nie uczestniczyli w nich piloci zwłaszcza zachodni. Impreza ta na stałe zapisała się w historii miasta i imprez lotniczych w Polsce.

Pokazy odbyły się w niedzielę 25 sierpnia 1991 roku z okazji Święta Lotnictwa Polskiego (data święta była wielokrotnie zmieniana, a obecnie obchodzone jest 28 sierpnia). Uczestniczyli w nich piloci z Polski, USA, Wielkiej Brytanii, Francji i ZSRR. Sama impreza miała podobny charakter do współczesnych pokazów, ale… zupełnie inną skalę oraz dobór uczestników. Oprócz pilotów wojskowych zaprezentowali się piloci szybowców, śmigłowców oraz modeli zdalnie sterowanych. Wszystkie loty odbywały się zdecydowanie bliżej publiczności niż obecnie, a piloci nieograniczeni przepisami mogli wykonywać o wiele bardziej efektowne manewry i akrobacje. Dodatkowo miały miejsce pokazy maszyn pożarniczych oraz liczne pokazy śmigłowców. Co ciekawe, wiele maszyn bojowych prezentowało się w formacjach nawet 4 maszyn i co istotne, nie były to zespoły akrobacyjne.

Suchoj Su-27 (w tle) i PZL-130 T Orlik (na pierwszym planie) podczas Air Show Poznań 1991 (fot. Rafał Banach)
Suchoj Su-27 (w tle) i PZL-130 T Orlik (na pierwszym planie) podczas Air Show Poznań 1991 (fot. Rafał Banach)

Wśród maszyn, które zaprezentowały się w powietrzu znalazły się m.in. Mi-2, PZL-Kania, PZL W-3 Sokół, PZL-M18 Dromader, An-2, An-24, Zlin Z-50, PZL-104 Wilga, PZL-M26 Iskierka, Mi-8, Mi-14, Mi-24, TS-11 Iskra, PZL-130 Orlik, PZL I-22 Iryda, MiG-21, MiG-23, Su-20, Su-22, MiG-29. Z zagranicznych maszyn pojawiły się C-130 Hercules, C-160 Transall, F-15, F-16, Panavia Tornado, Mirage 2000 oraz Su-27.

Air Show Ławica 1991 był niesamowitą imprezą nie tylko ze względu na polskie maszyny, które pojawiły się na niebie, a ze względu na zagraniczne konstrukcje. Dla wielu osób była to pierwsza w życiu możliwość zapoznania się z bliska z takimi samolotami jak F-15, F-16, Panavia Tornado czy też Mirage 2000. Oczywiście również maszyny rodzime robiły wrażenie, zwłaszcza rozwijana wówczas Iryda, oraz świeżo pozyskane myśliwce MiG-29.

MiG-29 podczas Air Show Poznań 1991 (fot. Rafał Banach)
MiG-29 podczas Air Show Poznań 1991 (fot. Rafał Banach)

Poznańskie lotnisko nie było wtedy aż tak rozbudowane, a północna część wykorzystywana była przez wojsko, w związku z czym wystawa statyczna znajdowała się po obu stronach pasa startowego – przy czym główna strefa publiczności zlokalizowana była przy wieży kontroli lotów po południowej stronie. Loty komentował Tadeusz Sznuk. Według dostępnych informacji, imprezę odwiedziło około 200 000 osób, nie licząc oczywiści okolicznych mieszkańców, którzy mogli podziwiać pokazy z własnych domów oraz okolic ul. Bukowskiej.

Poniżej znajdziecie kilka filmów, w tym jeden, pochodzący z mojego rodzinnego archiwum, nigdy wcześniej nie publikowany, oraz zdjęcia pochodzące z archiwum NAC oraz mojego rodzinnego archiwum. Film pochodzący z mojego archiwum jest kompilacją dwóch nagrań wykonanych 25 sierpnia 1991 roku przez Krzysztofa Świątkowskiego oraz mojego tatę Rafała Banacha. Oba filmy nagrywane były w tym samym czasie, w związku z czym część ujęć pokrywa się.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.