SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      30 czerwca 2022

      Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022

      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Rosyjski myśliwiec frontowy MiG-29 Fulcrum
    Rosyjski myśliwiec frontowy MiG-29 Fulcrum
    Rosyjski myśliwiec frontowy MiG-29 Fulcrum
    Artykuły

    Rosyjski myśliwiec frontowy MiG-29 Fulcrum

    Michał BanachBy Michał Banach12 marca 2022Brak komentarzy15 Mins Read
    Zaprojektowane w latach 70. w ZSRR myśliwce MiG-29 powstały jako następcy MiG-ów-21 i 23, a także uzupełnienie znacznie cięższych myśliwców Su-27. Maszyny te mimo upływu lat cały czas pozostają w eksploatacji w siłach powietrznych wielu państw, w tym Rosji, Ukrainy, Indii oraz Polski.

    Geneza

    Podczas działań bojowych w Wietnamie, Amerykanie zauważyli, że chociaż dysponowali znacznie lepszymi samolotami niż Wietnamczycy, wiele nowoczesnych maszyn, takich jak np. F-105 często padało łupem przestarzałych, ale równocześnie znacznie zwrotniejszych MiG-ów-17. Głównym powodem takiego stanu rzeczy był fakt, iż nowe samoloty projektowano z myślą o osiąganiu dużych prędkości przelotowych kosztem zwrotności. W trakcie zadań operacyjnych musiały one zwalniać, przez co przewaga prędkości przestawała mieć znaczenie, a samoloty stawały się łatwym celem.

    Pierwszy prototyp MiG-a-29 (fot. Alan Wilson/Wikimedia Commons)
    Pierwszy prototyp MiG-a-29 (fot. Alan Wilson/Wikimedia Commons)

    W odpowiedzi, USAF zainicjowało program budowy nowych myśliwców, którego efektem było powstanie samolotów McDonnell Douglas F-15 Eagle i General Dynamics F-16 Fighting Falcon. Podczas prac nad nimi położono nacisk na możliwości bojowe, osiągi i optymalną manewrowość. Co istotne, samoloty te dysponowały również o wiele lepszymi możliwościami bojowymi od używanych wówczas w ZSRR MiG-ów-23.

    Zdając sobie sprawę z rosnącej przewagi Amerykanów, Rosjanie musieli rozpocząć prace nad nowymi myśliwcami o podobnych możliwościach. W pierwszej kolejności rozpoczęto prace nad ciężkim myśliwcem frontowym, który miał służyć do wywalczenia przewagi powietrznej. Ostatecznie rolę tę powierzono zaprojektowanemu w biurze Suchoja myśliwcowi Su-27.

    MiG-29 nad Alaską (fot. SSgt. Kevin L. Bishop)
    MiG-29 nad Alaską (fot. SSgt. Kevin L. Bishop)

    W trakcie prac nad maszyną okazało się jednak, że samolot ten chociaż dysponuje bardzo dużymi możliwościami bojowymi, nie nadaje się do szybkich działań na froncie, głównie z powodu kosztów eksploatacji, osiągów oraz braku możliwości operowania z lotnisk polowych. W związku z tym w 1971 roku podjęto decyzję o rozpoczęciu prac nad lekkim myśliwcem frontowym, który docelowo miał stanowić aż 2/3 radzieckiej floty myśliwskiej. Projekt samolotu powierzono zakładom MiG-a.

    Narodziny MiG-a-29

    Ze względu na dosyć chaotyczny początek prac nad nowymi myśliwcami i często zmieniające się oczekiwania wojska, faktyczne prace nad MiG-iem-29 rozpoczęto oficjalnie w 1972 roku na podstawie koncepcji stworzonej przez konstruktora Gleba Łozino-Łozinskiego. To na podstawie jego pomysłu sformułowano również wstępne wymagania dla nowego myśliwca.

    Niemiecki MiG-29 (fot. Tech. Sgt. Michael Ammons)
    Niemiecki MiG-29 (fot. Tech. Sgt. Michael Ammons)

    W 1973 roku wymagania te doprecyzowano, kładąc równocześnie większy nacisk na zaprojektowanie nowoczesnego myśliwca posiadającego jak najlepsze wyposażenie elektroniczne, które miało odciążyć pilota w zakresie wykrywania i śledzenia celów. Zgodnie z założeniami, uzbrojenie miało składać się z dwulufowego działka GSz-23 lub GSz-30 i pocisków rakietowych powietrze-powietrze R-27, R-14 lub R-73, a w razie potrzeby z bomb i niekierowanych rakiet powietrze-ziemia do zwalczania celów naziemnych.

    Z powodu opóźnień w pracach nad radarem i systemami uzbrojenia, w początkowym etapie prac zdecydowano się na zastosowanie tymczasowo systemów pochodzących z myśliwców MiG-23ML, co oznaczało zainstalowanie prostszej stacji radiolokacyjnej S-29, oraz przystosowanie samolotu do pracy z pociskami R-23M i R-60. Maszyna w tej wersji otrzymała oznaczenie MiG-29A i miała wejść do eksploatacji pod koniec lat 70. Docelowy myśliwiec MiG-29 miał natomiast wejść do służby na początku lat 80.

    Polski MiG-29 (114) (fot. Michał Banach)
    Polski MiG-29 (114) (fot. Michał Banach)

    15 lipca 1974 roku zatwierdzono projekt koncepcji myśliwca MiG-29A, co oznaczało rozpoczęcie prac nad prototypem. Według planów, maszyna miała posiadać dwa silniki, gwarantujące większą przeżywalność w razie uszkodzenia jednego z nich, oraz lepsze osiągi. Jako napęd wybrano nowe silniki RD-33, które dysponując ciągiem 49,42 kN (i 81,4 kN z dopalaczem) każdy, miały zapewniać prędkość maksymalną 2,3 Ma.

    Prace nad myśliwcem przebiegały dosyć sprawnie, ale w 1976 roku przerwano je z powodu ucieczki radzieckiego pilota Wiktora Bielenko pilotującego myśliwiec MiG-25 do Japonii. Chociaż maszyna wróciła do ZSRR, Rosjanie wiedzieli, że została wcześniej dokładnie sprawdzona przez Amerykanów, a co za tym idzie poznali oni jej możliwości bojowe, zwłaszcza możliwości stacji radiolokacyjnej i wyposażenia elektronicznego. W związku z tym podjęto decyzję o modernizacji całej floty tych maszyn do nowej wersji. Program ten uzyskał pierwszeństwo, kosztem prac nad myśliwcem MiG-29A.

    Polski MiG-29 (114) (fot. Michał Banach)
    Polski MiG-29 (114) (fot. Michał Banach)

    W tej sytuacji konstruktorzy nowego myśliwca uznali, że lepiej porzucić prace nad tymczasowym MiG-iem-29A na rzecz prac nad docelowym wariantem MiG-29. Ostatecznie prototyp samolotu w tej wersji ukończono w sierpniu 1977 roku (wcześniej, w lipcu ukończono prototyp przeznaczony do prób statycznych). Po serii prób naziemnych, 6 października 1977 roku maszyna została oblatana. Za jej sterami zasiadł Aleksander Fiedotow. Lot przebiegł sprawnie, dzięki czemu możliwe było rozpoczęcie dalszych prób zakładowych oraz państwowych, w których zakładano, że miało uczestniczyć łącznie aż 25 maszyn – 14 prototypów i 11 maszyn serii informacyjnej.

    Z racji rezygnacji z prac nad MiG-iem-29A, zbudowano tylko część prototypów, pomijając maszyny, które miały służyć do prób prostszych systemów radarowych i kierowania uzbrojeniem. Ostatecznie próby państwowe i wojskowe MiG-a-29 pomyślnie zakończono 27 października 1983 roku. W ich trakcie na 10 jednomiejscowych i 2 dwumiejscowych prototypach wykonano 2330 lotów, tracąc przy tym dwie maszyny (piloci przeżyli). W trakcie prób na bieżąco wprowadzano poprawki na podstawie wniosków z badań.

    Polski MiG-29 (105) (fot. Michał Banach)
    Polski MiG-29 (105) (fot. Michał Banach)

    Eksploatacja

    Dostawy produkcyjnych MiG-ów-29 rozpoczęły się już pod koniec 1983 roku. Chociaż maszyny spełniały oczekiwania wojska, cały czas prowadzono prace nad kolejnymi wersjami myśliwca, w których eliminowano wady zauważone w trakcie eksploatacji – m.in. mały zasięg operacyjny. Podobnie jak w przypadku innych radzieckich konstrukcji, początkowo MiG-i-29 owiane były tajemnicą. W związku z tym, w NATO przez długi czas znano je tylko pod kodowym oznaczeniem Fulcrum (które co ciekawe, stało się nieoficjalną nazwą samolotu nawet w Rosji).

    Oprócz radzieckich sił powietrznych, MiG-i-29 szybko zaczęły trafiać do odbiorców zagranicznych, początkowo głównie państw Bloku Wschodniego, ale z czasem również i dalszych sojuszników ZSRR, a po jego rozpadzie wiele maszyn zostało odziedziczonych przez nowe republiki. To właśnie podczas służby w siłach powietrznych innych państw myśliwce te miały okazję wziąć udział w działaniach bojowych. Doświadczenia z eksploatacji wykazały jednak, że w porównaniu do maszyn zachodnich (oraz Su-27), MiG-i-29 w walce wypadają blado – głównie z powodu słabego wyszkolenia pilotów w Iraku oraz Serbii.

    Polski MiG-29 (114) (fot. Michał Banach)
    Polski MiG-29 (114) (fot. Michał Banach)

    W dobrych rękach zwrotny MiG-29 był jednak bardzo skuteczną maszyną (czego dowodzili polscy piloci w trakcie licznych ćwiczeń NATO). Obecnie jednak samoloty te (nie licząc modernizowanych wersji rosyjskich i indyjskich) są już przestarzałe lub po prostu przeciętne. Warto jednak dodać, że początkowo myśliwce MiG-29 wzbudziły spore zainteresowanie w NATO, głównie z powodu swoich osiągów, możliwości bojowych oraz zwrotności.

    W porównaniu do starszych radzieckich myśliwców, MiG-29 zapewnia dobrą widoczność z kokpitu, a zastosowane osłony wlotów powietrza sprawiają, że może być używany na bardziej prowizorycznych lotniskach, bez obawy o zaciągnięcie do silnika kamieni i piasku. Znacząco ułatwia to eksploatację maszyn w warunkach frontowych.

    Serbski MiG-29 (fot. Srđan Popović/Wikimedia Commons)
    Serbski MiG-29 (fot. Srđan Popović/Wikimedia Commons)
    1 2
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułPommern – jeden z słynnych „p-linerów”
    Następny artykuł Bezpieczna sieć Wi-Fi. O czym pamiętać?
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911

    24 czerwca 20223 Mins Read

    Zapomniany Kamow Ka-22 Wintokryl

    17 czerwca 20224 Mins Read

    Mil Mi-10 – latający dźwig

    15 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 czerwca 2022

    Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

    30 czerwca 2022

    Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022

    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    Reklama




    Losowe
    Lifestyle
    21 listopada 20200

    Sprawdzony sposób na jesienne zmęczenie

    Każdemu może zdarzyć cię jesienna chandra albo brak motywacji. Jakie sprawdzone sposoby warto zastosować, by…

    Artykuły
    5 lutego 20220

    Spähpanzer Luchs – niemiecki pływający bojowy wóz rozpoznawczy

    Na początku lat 60. podstawowymi pojazdami rozpoznawczymi Bundeswehry były czołgi M41 Walker Bulldog oraz gąsienicowe…

    Artykuły
    27 sierpnia 20213

    Eksperymentalny samolot odrzutowy Caproni Campini N.1

    Na początku lat 40. włoskie lotnictwo prezentowało bardzo mieszany poziom technologiczny. W kraju zaprojektowano wiele…

    Miejsca
    4 maja 20150

    Plaża Nantasket w Massachusetts – lata 20.

    Tłumy turystów i dziesiątki samochodów zaparkowanych przy plaży Nantasket w miasteczku Hull w stanie Massachusetts…

    Artykuły
    12 czerwca 20220

    Chrysler Building – jedna z ikon Nowego Jorku

    Lista miejsc i budynków, które są ikonami Nowego Jorku jest całkiem spora. Jednym z takich…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.