SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

      6 grudnia 2023

      Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

      6 grudnia 2023

      Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ciężki śmigłowiec bojowy Mi-24
    Artykuły

    Ciężki śmigłowiec bojowy Mi-24

    Michał BanachBy Michał Banach19 września 2016Updated:18 września 202313 komentarzy8 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Ciężki śmigłowiec bojowy Mi-24
    Ciężki śmigłowiec bojowy Mi-24
    Podczas wojny w Wietnamie Amerykanie zaczęli bardzo intensywnie wykorzystywać śmigłowce bojowe i transportowe. Ich wpływ na przebieg walk był tak istotny, że nawet w ZSRR uznano, że maszyny tego typu będą ważnym elementem sił zbrojnych. Pod koniec lat 60. opracowano w ZSRR jedyny w swoim rodzaju ciężki śmigłowiec bojowo-szturmowy Mi-24.

    Geneza

    Początkowo śmigłowce wykorzystywano do zadań transportowych i rozpoznawczych. Z czasem na lżejszych maszynach zaczęto montować uzbrojenie, ale bez większej ingerencji w konstrukcję. W trakcie wojny w Wietnamie. gdzie po raz pierwszy na szeroką skalę wykorzystano śmigłowce, maszyny te odegrały znaczącą rolę w większości operacji prowadzonych przez Amerykanów.

    Mi-24A
    Mi-24A

    Analizując wnioski płynące z tego konfliktu, wojskowi zarówno w USA jak i ZSRR (które bacznie przyglądało się poczynaniom swojego przeciwnika) uznali, że oprócz standardowych maszyn transportowych i lekko uzbrojonych maszyn wsparcia, należy wprowadzić do uzbrojenia znacznie cięższe śmigłowce bojowe, których jedynym zadaniem będzie zwalczanie sił przeciwnika. Maszyny takie powinny posiadać możliwość montażu różnorodnego uzbrojenia, dostosowanego do potrzeb danej misji.

    Pomysł ten został zrealizowany w USA w postaci śmigłowców AH-1 Cobra i AH-64 Apache. W ZSRR początkowo eksperymentowano z uzbrojonymi i znacząco przebudowanymi wariantami śmigłowca Mi-2. Maszyny były cięższe i mogły zabrać 8-osobowy desant (taki sam jak wprowadzone równolegle do eksploatacji bojowe wozy piechoty BMP-1. Niestety nie zapewniały żadnej ochrony załodze, ponieważ ich napęd nie pozwalał na montaż opancerzenia.

    Mi-24A
    Mi-24A

    Prace nad tymi maszynami rozpoczęto w 1966 roku, ale już w 1967 roku do zakładów Mila wpłynęło oficjalne, rządowe zamówienie na nowy śmigłowiec bojowy. Konstruktorzy w odpowiedzi przygotowali kilka projektów śmigłowców, różniących się konstrukcją, rozmieszczeniem uzbrojenia oraz ilością silników. W większości były to projekty oparte na wcześniejszych konstrukcjach Mila – Mi-2 i Mi-8, ale z znacząco poprawionymi możliwościami bojowymi.

    Zmieniające się wymagania ze strony wojskowych sprawiły, że ostatecznie do dalszych prac wybrano śmigłowiec będący połączeniem transportowego Mi-8 z maszyną bojową z zupełnie nową, przeszkoloną kabiną pilotów. Maszyna otrzymała oznaczenie Mi-24.

    Mi-24 – jedyny w swoim rodzaju

    Prace nad śmigłowcem zaowocowały powstaniem bardzo nietypowej maszyny. Chociaż nadrzędnym zadaniem Mi-24 miało być prowadzenie działań bojowych, wyposażono go w opancerzony przedział desantowy, pozwalający na transport 8-osobowego oddziału piechoty z pełnym wyposażeniem. Załoga otrzymała natomiast przestronną i przeszkoloną kabinę z przodu.

    Mi-24A
    Mi-24A

    Uzbrojenie śmigłowca składało się z wielkokalibrowego karabinu maszynowego JaKB-12,7 kalibru 12,7 mm, umieszczonego pod kabiną pilotów oraz umieszczonych pod niewielkimi skrzydłami po bokach kadłuba niekierowanych i kierowanych rakiet różnego rodzaju i kalibru. Początkowo zakładano, że maszyna będzie wyposażona w system rakiet przeciwpancernych Szturm z pociskami 9M144 Kokon, ale ze względu na powolne prace nad nimi, pierwsze Mi-24 otrzymały rakiety typu 9M17M Falanga-M.

    Pierwszy próbny lot śmigłowca odbył się 15 września 1969 roku, ale maszyna cały czas pozostawała na uwięzi. Dopiero 19 września prototyp Mi-24 wzbił się w powietrze w pełni samodzielnie. Różnił się od wstępnych projektów przekonstruowanymi wirnikami i belką ogonową. Pierwsze próby były bardzo udane, więc w 1970 roku maszyny po kilku przeróbkach weszły do służby pod oznaczeniem Mi-24A i Mi-24B.

    Załadunek amunicji do Mi-24
    Załadunek amunicji do Mi-24

    Jednostki do których śmigłowce trafiły, nie były jednak tak entuzjastyczne i zgłosiły liczne uwagi co do konstrukcji maszyn, zwłaszcza kabiny pilotów. W pierwszej odmianie Mi-24 kabina była bardzo przestronna, a operator uzbrojenia siedział z przodu po prawej, a pilot z tyłu po lewej stronie, obaj na tej samej wysokości. Układ taki został skrytykowany przez załogi jako utrudniający pracę załogi i niebezpieczny.

    Po pierwsze znacznie przeszklona kabina była mniej odporna na ostrzał, dodatkowo obaj członkowie załogi siedzieli w jednej kabinie, przez co jeden pocisk przeciwlotniczy mógł porazić ich obu. Dodatkowo pilot miał ograniczoną widoczność do przodu, natomiast operator uzbrojenia nie widział nic do tyłu z lewej strony.

    Mi-24 w Afganistanie
    Mi-24 w Afganistanie

    W związku z tym konstruktorzy Mila przekonstruowali całą kabinę, wykorzystując doświadczenia z prób prowadzonych w zakładach już od jakiegoś czasu. W nowej wersji śmigłowca oznaczonej Mi-24D kabina została podzielona na dwie części. Pilot ponownie znalazł się z tyłu, ale wyżej niż operator uzbrojenia. Dzięki temu żaden z nich nie zasłaniał drugiemu widoku, a oddzielone i znacznie mniej przeszklone kabiny były bezpieczniejsze.

    Śmigłowiec który podbił świat

    Wraz z wprowadzeniem do produkcji śmigłowca w odmianie Mi-24D, maszyna ta zyskała olbrzymią popularność. Niecodzienny jak na śmigłowce szturmowe układ konstrukcyjny z przedziałem desantowym sprawił, że Mi-24 nie miał żadnej konkurencji i odpowiednika na całym świecie.

    Czeski Mi-24
    Czeski Mi-24

    Zbudowano około 625 śmigłowców w wersji Mi-24D i jego eksportowej odmianie Mi-25. Maszyny trafiły do wszystkich państw Bloku Wschodniego, a Mi-25 wyeksportowano do Afryki, Azji i nawet Ameryki Południowej. Wszędzie śmigłowce te zyskały miano bardzo dobrych maszyn. Szczególnie chwalono ich uniwersalne możliwości i odporność na ostrzał. Jedyną wadą, na jaką zwracano uwagę było stosunkowo ubogie wyposażenie elektroniczne oraz niezbyt skuteczne uzbrojenie przeciwpancerne.

    W 1976 roku do służby weszła kolejna odmiana śmigłowca, oznaczona Mi-24W. Wariant ten otrzymał wreszcie planowane początkowo rakiety przeciwpancerne 9K113 Szturm-W. Poprawiono również wyposażenie elektroniczne, dzięki czemu zwiększono możliwości bojowe śmigłowca. Do zakończenia produkcji w 1986 roku zbudowano 1493 egzemplarze. Tym samym wariant Mi-24W był najliczniej produkowaną odmianą. Wersja eksportowa otrzymała oznaczenie Mi-35.

    Mi-24
    Mi-24

    Równolegle z pracami nad Mi-24W opracowano kolejną wersję, oznaczoną Mi-24P. Maszyna weszła do produkcji w 1981 roku i różniła się od poprzednich wersji nowym działkiem GSz-2-30K kalibru 30 mm zamiast karabinu maszynowego JakB-12,7. Zmianie uległo również wyposażenie kabiny pilota. Produkcję tej wersji kontynuowano do 1989 roku i zamknięto w 635 egzemplarzach. Wariant eksportowy tego śmigłowca oznaczono jako Mi-35P.

    Oprócz wspomnianych podstawowych wersji śmigłowca powstało wiele specjalistycznych odmian oraz maszyn doświadczalnych i eksperymentalnych. Różniły się one od siebie przede wszystkim wyposażeniem elektronicznym i często mniejszym uzbrojeniem.

    Mi-24
    Mi-24

    Produkcję seryjną zakończono na początku lat 90-tych, ale w kolejnych latach budowano pojedyncze egzemplarze śmigłowców Mi-24 na specjalne zamówienia. Dodatkowo prowadzono remonty i modernizacje starszych maszyn, które pozwalały na znaczące zwiększenie ich możliwości.

    Ze względu na dużą ilość wyprodukowanych maszyn oraz eksport do około 50 krajów, opis eksploatacji śmigłowców Mi-24 to temat na oddzielny artykuł. Maszyny te wzięły udział przede wszystkim w wojnie w Afganistanie, gdzie odegrały znaczącą rolę w zyskały miano jednych z najlepszych śmigłowców bojowych na świecie. Aż do czasu sprowadzenia amerykańskich wyrzutni pocisków ziemia-powietrze FIM-92 Stinger, śmigłowce te dosłownie królowały w powietrzu.

    Mi-24
    Mi-24

    Maszyny te pojawiły się również w praktycznie, każdym większym konflikcie zbrojnym w Afryce i na Bliskim Wschodzie. Ponadto śmigłowce te aktywnie wykorzystywały Polskie Kontyngenty Wojskowe w Iraku i Afganistanie. Ich udział w misjach zwłaszcza w Afganistanie miał bardzo symboliczne znaczenie, ponieważ to właśnie w tym kraju w latach 1979-1989 śmigłowce te przeszły swój udany chrzest bojowy. Mimo upływu lat, Mi-24 dalej świetnie radziły sobie w afgańskich górach.

    Śmigłowce Mi-24 cały czas pozostają w eksploatacji w wielu krajach, natomiast w Rosji są stopniowo, ale dosyć powoli zastępowane przez nowsze konstrukcje. Na rynku pojawia się wiele pakietów modernizacyjnych, które mają przedłużyć żywotność śmigłowców, ale ze względu na wysokie koszty modernizacji i eksploatacji, śmigłowce Mi-24 będą sukcesywnie i z wielką niechęcią wycofywane z służby.

    Spora ilość Mi-24 bierze obecnie udział w działaniach zbrojnych w Syrii i na Ukrainie. Zwłaszcza w trakcie działań w Syrii okazało się, że Mi-24 nie są już tak skuteczne na współczesnym polu walki jak kiedyś. Niezmodernizowane maszyny syryjskie, oraz nowsze maszyny rosyjskie często padają łupem broni przeciwlotniczej.

    Dane taktyczno-techniczne

    Mi-24A Mi-24D Mi-24W Mi-24P
    Załoga/Desant 3/8 3/8 3/8 3/8
    Silnik 2x TW3-117 o mocy 2200 KM 2x TW3-117 o mocy 2200 KM 2x TW3-117B o mocy 2225 KM 2x TW3-117B o mocy 2225 KM
    Masa startowa 10 600 kg 11 100 kg 11 200 kg 11 300 kg
    Prędkość maksymalna/przelotowa 320/280 km/h 320/270 km/h 320/264 km/h 320/270 km/h
    Pułap 5120 m 4500 m 4600 m 4500 m
    Zasięg 485 km 595 km 595 km 450 km
    Uzbrojenie strzeleckie KM A-12,7 kalibru 12,7 mm WKM JaKB-12,7 kalibru 12,7 mm WKM JaKB-12,7 kalibru 12,7 mm GSz-30-2K kalibru 30 mm
    Uzbrojenie rakietowe 4x9M17M Falanga-M 4x9M17P Falanga-P 4x9M114 Szturm-M 4x9M114 Szturm-W

    Mi-24 w Polsce

    W latach 1978-1986 Polska zakupiła 34 śmigłowce Mi-24 (18 Mi-24D i 16 Mi-24W). Oficjalnie pierwsza jednostka bojowa wyposażona w te maszyny powstała 1 stycznia 1979 roku, ale loty rozpoczęto dopiero 11 stycznia. Początkowo polscy piloci latali pod czujnym okiem radzieckich instruktorów. Po rozpadzie ZSRR, plany pozyskania większej ilości śmigłowców tego typu upadły. Pod koniec 1995 roku udało się jednak pozyskać kolejnych 18 Mi-24D z Niemiec.

    Mi-24
    Mi-24

    Mi-24 są jedynymi śmigłowcami szturmowymi wykorzystywanymi przez Wojsko Polskie. Ze względu na ich znaczne zużycie oraz wiek, od wielu lat planowany jest zakup nowych śmigłowców bojowych. Niestety program ten napotyka na liczne problemy, z których oprócz braku funduszy najistotniejsze są problemy z wymaganiami technicznymi wobec nowego śmigłowca.

    Niezależnie od podjętej decyzji, następca Mi-24 będzie śmigłowcem zupełnie innego rodzaju. Maszyna będzie pozbawiona przedziału desantowego, w związku z czym jej rola na polu walki wróci do standardu NATO, gdzie nie wykorzystuje się żadnych śmigłowców podobnych do Mi-24.

    Mi-24
    Mi-24

    Według planów Mi-24 pozostaną w eksploatacji do około 2022 roku. W tym czasie rozstrzygnięty ma być program Kruk, według którego zakupione zostaną nowe śmigłowce bojowe dla Wojska Polskiego. Według najnowszych informacji, latem 2016 roku rozważano wybór jednego z czterech śmigłowców: AH-64E Apache (Boeing Company), AH-1Z Viper (Bell Helicopter Textron), Tiger (Airbus Helicopters) lub T129 ATAK (Turkish Aerospace Industries).

    Mi-24
    Mi-24
    Mi-24
    Mi-24
    Mi-24
    Mi-24
    Mi-35A
    Mi-35A
    Mi-35
    Mi-35
    Mi-24
    Mi-24
    Mi-35
    Mi-35
    Mi-35
    Mi-35
    Mi-35
    Mi-35
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePortal SmartAge.pl oczami czytelników – ankieta
    Next Article Krążowniki rakietowe typu Kirow
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    4 grudnia 20231 Min Read1 Views

    Opuszczona Armenia – filmy

    By Michał Banach0
    3 grudnia 20235 Mins Read2 Views

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    By Michał Banach0
    30 listopada 20234 Mins Read97 Views

    Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    By Michał Banach0
    26 listopada 20237 Mins Read95 Views

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    7 grudnia 2023

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    6 grudnia 2023

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    5 grudnia 2023

    Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

    4 grudnia 2023

    Opuszczona Armenia – filmy

    3 grudnia 2023

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 maja 20202 Mins Read

    Greek Ship – nietypowy wrak u wybrzeży Iranu

    U wybrzeży Iranu, znajduje się niewielka wyspa o nazwie Kish. Słynie ona z luksusowych hoteli,…

    Artykuły
    24 kwietnia 20213 Mins Read

    Prototypowe szwajcarskie niszczyciele czołgów Nahkampfkanone 1 i 2

    Pod koniec II wojny światowej i krótko po jej zakończeniu w Szwajcarii opracowano dwa niszczyciele…

    Artykuły
    18 kwietnia 20233 Mins Read

    Katastrofa, która zmieniła lotnictwo pasażerskie – TWA Fokker F-10 (1931)

    W latach 30. lotnictwo pasażerskie przeżyło swój pierwszy okres dużego rozkwitu. Coraz większa liczba samolotów…

    Artykuły
    16 maja 20207 Mins Read

    Krótka historia Oscarów

    Istnieje wiele festiwali i nagród filmowych, ale jedna nagroda najbardziej rozbudza emocje – Nagroda Amerykańskiej…

    Artykuły
    1 lutego 20212 Mins Read

    USS Plainview – pierwszy amerykański eksperymentalny wodolot

    Chociaż wodoloty najczęściej kojarzą się z Rosją, gdzie wykorzystywano je w większych ilościach, również w…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.