SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Star 66 i 660 – woły robocze Ludowego Wojska Polskiego
    Artykuły

    Star 66 i 660 – woły robocze Ludowego Wojska Polskiego

    Michał BanachBy Michał Banach6 lutego 20213 komentarze4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Star 66 i 660 - woły robocze Ludowego Wojska Polskiego
    Star 66 i 660 - woły robocze Ludowego Wojska Polskiego
    Po wprowadzeniu do produkcji pierwszych samochodów ciężarowych Star 20, Wojsko Polskie stało się jednym z ich licznych użytkowników. Pojazdy te nie były jednak przystosowane do działania w trudnym terenie. Potrzebny był nowy pojazd. Tak powstał Star 66 i Star 660.

    Na przełomie 1951 i 1952 roku Państwowa Komisja Planowania Gospodarki i Zarząd Główny Planowania Uzbrojenia i Techniki Wojennej zorganizowały konkurs na opracowanie nowego, terenowego samochodu ciężarowego. Duża ilość nadesłanych projektów pozwoliła na sprecyzowanie wymagań dla nowego pojazdu, które przekazano do Biura Konstrukcyjnego Przemysłu Motoryzacyjnego (BKPMot.).

    Star 660M2 (fot. nieznany)
    Star 660M2 (fot. nieznany)

    Według wstępnych założeń zlecono opracowanie dwóch pojazdów w układzie 4×4 i 6×6. Podstawowym wymaganiem była maksymalna unifikacja podzespołów z Starem 20, przy równoczesnym zapewnieniu dobrych właściwości terenowych. Zespołem odpowiedzialnym za opracowanie nowych pojazdów kierował Jerzy Werner, a pozostałymi członkami zespołu byli m.in. inżynierowie L. Drecki, W. Kończykowski, Z. Kozik, W. Pokorski oraz J. Romanowski.

    W czerwcu 1952 roku zatwierdzono wstępne projekty i dokumentację, a w połowie 1953 roku ukończono 4 prototypy nowych ciężarówek, oznaczone jako Star 44 (4×4) i Star 66 (6×6). Po trwających kilka miesięcy intensywnych testach oba pojazdy dostały wysokie oceny. Niestety ówczesny przemysł nie był w stanie rozpocząć produkcji obu pojazdów na raz. Podjęto wówczas decyzję o skierowaniu do dalszych prac tylko wersji z napędem na trzy osie.

    Star 660M2 (fot.  SuperTank17/Wikimedia Commons)
    Star 660M2 (fot. SuperTank17/Wikimedia Commons)

    Pojazd miał 6,5 m długości i masę własną 5200 kg, a dopuszczalny udźwig wynosił 4000 kg na szosie i 2500 kg w terenie. Napęd stanowił sześciocylindrowy benzynowy silnik S-47 o pojemności 4,7 litra i mocy 105 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną 73,5 km/h, przy zużyciu paliwa wynoszącym 37 l/100 km na drogach i 52 l/100 km w terenie. Dzięki prześwitowi wynoszącemu 28,5 cm głębokość brodzenia wynosiła aż 90 cm,kąt natarcia 33° a kąt zejścia 45°. Właściwości terenowe pojazdu były bardzo dobre dzięki zainstalowanemu reduktorowi.

    Nadwozie miało bardzo prostą konstrukcję – szoferka dysponowała płóciennym dachem, a szyby boczne i przednia były składane. W wersji podstawowej skrzynia ładunkowa wykonana była z drewna, ale w drugim wariancie, tzw. obniżonym, była po prostu płaską powierzchnią na której możliwe było zainstalowanie specjalnej nadbudowy.

    Star 660M2
    Star 660M2

    Pierwsze seryjne Stary 66 zjechały z linii montażowych w połowie 1958 roku po dopracowaniu konstrukcji. Mimo rozpoczęcia produkcji seryjnej kontynuowano prace rozwojowe, które zaowocowały powstaniem licznych drobnych modernizacji ciężarówek oraz kilku głębokich modernizacji oznaczonych jako Star 660. W 1965 roku do produkcji wszedł model Star 660M1, a w 1968 roku Star 660M2 oraz Star 660D wyposażony w sześciocylindrowy silnik diesla S530A o pojemności 6,2 litra i mocy 100 KM.

    Wizualnie z zewnątrz Star 660 praktycznie nie różnił się od modelu 66. Zmiany dotyczyły głównie ulepszonej konstrukcji i bardziej dopracowanych podzespołów. Produkcję modelu 66 wstrzymano w 1965 roku, a Star 660 produkowany był w starachowickiej Fabryce Samochodów Ciężarowych Star do 1983 roku, czyli długo po wprowadzeniu do produkcji jego następcy, czyli modeli Star 244 i Star 266.

    STAR PP-64  (fot. Wisnia6522/Wikimedia Commons)
    STAR PP-64 (fot. Wisnia6522/Wikimedia Commons)

    Ze względu na prostą konstrukcję, Star 66 i 660 był bardzo łatwy w dostosowaniu do potrzeb sił zbrojnych oraz innych użytkowników (na rynek cywilny trafiła niewielka część wyprodukowanych pojazdów). wśród licznych wersji specjalnych jakie zbudowano warto wymienić żuraw samochodowy Hydros R-061 i ŻSH-6S, wozy dowodzenia i łączności, stacje radioliniowe, pojazdy naprawcze, pojazd do przewożenia bloków pontonowych AP-64 i pojazd do przewozu bloków brzegowych BP-64 czy też most towarzyszący SMT-1. Powstały również liczne wozy strażackie.

    Wszystkie te pojazdy pozostawały w eksploatacji przez długie lata i dopiero po przemianach politycznych w latach 90. zaczęto się ich pozbywać. Wiele pojazdów trafiło na sprzedaż, jednak ze względu na swój wiek, ich stan często pozostawia wiele do życzenia. Ceny Starów 660 wahają się od kilku do kilkudziesięciu tysięcy zł w zależności od stanu.

    STAR 66 i ZiŁ 130
    STAR 66 i ZiŁ 130

    Najsłynniejszym Starem 660 jest jednak zbudowany w 1979 roku Papamobile. Pojazd (dokładnie 2 egzemplarze) powstał w wyniku przebudowy seryjnego Stara 660M2, przeprowadzonej przez Przemysłowy Instytut Motoryzacyjny PIMOT. Zabudowę zaprojektował Zbigniew Gonciarz. Samochód otrzymał zupełnie nową nadbudowę skrzyni ładunkowej na której umieszczono zadaszony podest dla Papieża, system nagłośnienia oraz kilka dodatkowych siedzeń. Przebudowano również skrzynię biegów, dostosowując ją do bardzo powolnej jazdy. Niestety oryginalne pojazdy zostały zniszczone po pielgrzymce Jana Pawła II. Dopiero w 2005 roku pojazd został odbudowany przez Marka Adamczaka.

    STAR 660M2 Papamobile
    STAR 660M2 Papamobile
    STAR 660M2 Papamobile
    STAR 660M2 Papamobile
    Star 66 (fot. Alf van Beem)
    Star 66 (fot. Alf van Beem)
    Star 66 (fot. Alf van Beem)
    Star 66 (fot. Alf van Beem)
    Star 660 (fot. Felix O/Wikimedia Commons)
    Star 660 (fot. Felix O/Wikimedia Commons)
    Star 660 (fot. Jakub Maciejewski)
    Star 660 (fot. Jakub Maciejewski)
    Star 660 przebudowany na wóz strażacki (fot. Michał Derela)
    Star 660 przebudowany na wóz strażacki (fot. Michał Derela)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePZL TS-11 Iskra – polski samolot szkolno-treningowy
    Next Article Panele mono- czy polikrystaliczne? Które wybrać?
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    By Michał Banach0
    20 września 20232 Mins Read1 Views

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    By Michał Banach0
    18 września 20233 Mins Read2 Views

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    By Michał Banach0
    2 września 20232 Mins Read777 Views

    Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    18 września 20233 Mins Read

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    Parady parowozów w Wolsztynie przez lata były stałym elementem kalendarza imprez kolejowych w Polsce. Niestety…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    24 września 2023

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    23 września 2023

    Pustynia Dasht-e Lut – najgorętsze miejsce na Ziemi

    22 września 2023

    Zapomniany Heinkel He 280

    21 września 2023

    Lech – pierwszy polski motocykl

    20 września 2023

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    8 lipca 20222 Mins Read

    Loire 210 – 4 lata rozwoju i 3 miesiące eksploatacji

    W 1933 roku francuska Marynarka Wojenna ogłosiła wymagania dla nowego myśliwca pływakowego. Zgodnie z planem…

    Artykuły
    27 sierpnia 20155 Mins Read

    L-ATV – następca HMMWV

    Każda armia na świecie ma swoje najsłynniejsze pojazdy i uzbrojenie. W przypadku USA, jednym z…

    Artykuły
    2 października 20163 Mins Read

    Krótka historia budek telefonicznych

    Wraz z wynalezieniem telefonu w 1876 roku rozpoczęła się nowa era w komunikacji. Zdani niegdyś…

    Artykuły
    30 maja 20225 Mins Read

    Włoski czołg podstawowy C1 Ariete

    Włoskie wojska pancerne były w okresie Zimnej Wojny zbieraniną sprzętu amerykańskiego i niemieckiego co nie…

    Artykuły
    4 maja 20162 Mins Read

    Pierwsza opona zimowa

    Pierwszą oponę zimową na świecie zaprezentowano w 1934 roku w Finlandii. Jej twórcami byli August…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.