Pod koniec XIX wieku w Rosji zbudowano serię krążowników pancernych przeznaczonych do zadań rajderskich. Jedną z takich jednostek był krążownik Rossija, którego budowę rozpoczęto w 1893 roku a do służby okręt wszedł w 1897 roku.

Budowane w Rosji krążowniki pancerne od czasu Ruryka projektowane były z myślą o prowadzeniu działań krążowniczych i rajderskich. Tym samym miały być szybkie, uzbrojone w liczne działa różnego kalibru oraz dysponować dobrym zasięgiem. W 1893 roku rozpoczęto budowę kolejnej jednostki tej klasy, która początkowo miała być rozwinięciem dotychczasowych projektów, ale ostatecznie stała się zupełnie nową jednostką, opartą o nowy projekt.

Rossija
Rossija

Okręt otrzymał nazwę Rossija, a stępkę pod niego położono w październiku 1893 roku. Wodowanie miało miejsce 30 kwietnia 1896 roku (długi czas budowy spowodowany był zmianami w projekcie i stopniowym unowocześnianiu konstrukcji wraz z pojawianiem się nowych rozwiązań technicznych). Do służby okręt wszedł w 1897 roku.

Krążownik miał 147,8 m długości i wyporność 12 195 ton. Napęd stanowiły 3 silniki parowe o mocy 14 500 KM, zapewniające prędkość maksymalną 19 węzłów i zasięg 7740 mil morskich (14 330 km) przy prędkości 10 węzłów. Uzbrojenie okrętu składało się z 4 dział kalibru 203 mm, 16 dział kalibru 152 mm, 12 dział kalibru 75 mm, 20 działek kalibru 47 mm, 18 działek kalibru 37 mm i 5 wyrzutni torped kalibru 381 mm. Pancerz miał grubość 127-203 mm w pasie burtowym, 51-76 mm na pokładzie i 305 mm na mostku. Załoga liczyła 839 oficerów i marynarzy.

Rossija
Rossija

Okręt budowano w Zakładach Bałtyckich w Sankt Petersburgu. Po próbach, jednostka została wysłana na Daleki Wschód, gdzie dołączyła do Eskadry Oceanu Spokojnego. Wraz z wybuchem wojny rosyjsko-japońskiej okręt wziął udział w kilku rejsach przeciwko japońskiej żegludze, ale nie odniósł większych sukcesów.

Pierwszą istotną operacją, w której Rossija wzięła udział była bitwa koło wyspy Ulsan 14 sierpnia 1904 roku. W wyniku potyczki okręt został trafiony 28 pociskami, zginęło 44 marynarzy a 156 zostało rannych. Uszkodzony okręt został szybko naprawiony. W przeciwieństwie do reszty rosyjskiej floty krążownik nie brał później udziału w większych operacjach i tym samym nie podzielił losu wielu rosyjskich okrętów.

Rossija
Rossija

Po wojnie krążownik wrócił do Kronsztadu, gdzie od 1906 roku modernizowano go. Prace zakończono dopiero w 1909 roku. W ich trakcie zmieniono uzbrojenie jednostki, naprawiono uszkodzenia spowodowane eksploatacją i odświeżono maszyny parowe. Po zakończeniu prac Rossija została na Bałtyku aż do końca swojej kariery (nie licząc rejsów szkolnych na Atlantyku, Karaibach i Morzu Śródziemnym).

Na początku I wojny światowej po szybkiej modernizacji, okręt wykorzystano do położenia zapory minowej, na której w styczniu 1915 roku uszkodzone zostały niemieckie krążowniki SMS Augsburg i SMS Gazelle. Była to jedyna istotna operacja, w której Rossija wzięła udział podczas I wojny światowej. W kolejnych miesiącach krążownik poddawano modernizacji, którą przerwała rewolucja bolszewicka. Załoga od początku wspierała rewolucjonistów. Tym samym krążownik szybko wszedł w skład bolszewickiej floty, ale nie weszła do służby.

Rossija
Rossija

Okręt trafił do rezerwy w której pozostał do 1922 roku, gdy wycofano go z eksploatacji w celu zezłomowania. Podczas rejsu do stoczni złomowej w Kilonii Rossija zerwała się z holu i wpadła na skały 16 października 1922 roku. Następnie okręt uwolniono i przeholowano do stoczni złomowej, kończąc jego historię.

Rossija nie miała bardzo emocjonującej historii. Okręt był jednym z kilku krążowników pancernych rosyjskiej floty, który co istotne nie podzielił losu wielu innych z swoich towarzyszy.

Rossija
Rossija

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×