Po latach eksploatacji Rosja do końca 2024 roku oficjalnie wycofa z eksploatacji ostatnie samoloty transportowe Antonow An-22 Anteusz. Tym samym prawdopodobnie zakończy się historia służby tych maszyn, ponieważ jedyny ukraiński An-22 pozostaje na lotnisku Hostomel, gdzie został poważnie uszkodzony na początku wojny rosyjsko-ukraińskiej i jest mało prawdopodobne aby wrócił do służby.

Według informacji przedstawionych przez generała Władimira Benediktowa dowodzącego rosyjskimi wojskowymi jednostkami transportowymi, do końca 2024 roku zostaną wycofane wszystkie posiadane przez Rosję An-22. Według dostępnych informacji chodzi o 4 (lub 3 samoloty według innych źródeł) zdolne do lotu oraz około 5 zmagazynowanych.

Antonow An-22 Anteusz (fot. Vitaly V. Kuzmin)
Antonow An-22 Anteusz (fot. Vitaly V. Kuzmin)

Chociaż nie podano oficjalnych powodów tej decyzji, zapewne jest ona związana z wiekiem maszyn, które opracowano w połowie lat 60. XX wieku i produkowano do 1976 roku.  Koszty eksploatacji pojedynczych An-22 były bardzo wysokie, zwłaszcza po rozpoczęciu wojny rosyjsko-ukraińskiej, a istotnym problemem było pozyskiwanie części zamiennych, ponieważ już w latach 90. był to problem. Co istotne, zadania An-22 spokojnie mogą wykonywać inne, nawet mniejsze samoloty, w tym m.in. Iljuszyn Ił-76, które są nowocześniejsze, bardziej ekonomiczne i dostępne w większych ilościach.

Pierwszy Antonow An-22 Anteusz wzbił się w powietrze 27 lutego 1965 roku. W tym samym roku rozpoczęto produkcję seryjną, która trwała do stycznia 1976 roku. W tym czasie zbudowano 66 samolotów i 2 prototypy Szybki rozwój lotnictwa sprawił jednak, że już w latach 80. zaczęto je wycofywać z eksploatacji i zastępować maszynami o napędzie odrzutowym. Pojedyncze samoloty przetrwały w eksploatacji, ale stopniowo ich liczba spadała.

Antonow An-22 Anteusz (fot. Alex Polezhaev)
Antonow An-22 Anteusz (fot. Alex Polezhaev)

Do lutego 2022 roku oprócz maszyn rosyjskich, które rzadko opuszczały terytorium Rosji, na Ukrainie stacjonował i pozostawał w eksploatacji jeszcze jeden An-22. Niestety maszyna została uszkodzona w trakcie walk o lotnisko Hostomel. Samolotu nie ewakuowano wcześniej, ponieważ od wielu miesięcy czekał na nowe śmigła, potrzebne do naprawy silników. Obecnie dokładny stan samolotu nie jest znany, ale zapewne skala uszkodzeń jest na tyle poważna, że remont uszkodzonej maszyny nie ma podstaw ekonomicznych. Bardziej przydatne są wykorzystywane jeszcze przez Antonov Airlines odrzutowe Antonowy An-124 Rusłan (z siedmiu maszyn w dwóch wersjach pięć cały czas pozostaje w eksploatacji, a dwie zostały uszkodzone w ataku na lotnisko Hostomel, a ich dalszy los jest nieznany).

Więcej informacji o An-22 znajdziecie w artykule: Antonow An-22 Anteusz – poprzednik Rusłana

Antonow An-22 Anteusz – poprzednik Rusłana

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.