SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Rosyjski krążownik pancerny Ruryk (1892)
    Rosyjski krążownik pancerny Ruryk (1892)
    Rosyjski krążownik pancerny Ruryk (1892)
    Artykuły

    Rosyjski krążownik pancerny Ruryk (1892)

    Michał BanachBy Michał Banach7 sierpnia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Zwodowany w 1892 roku krążownik pancerny Ruryk był pierwszym tego typu okrętem w rosyjskiej flocie, który przystosowano (teoretycznie) do działań rajderskich i atakowania statków handlowych wroga. Jednostka była jednak nie najlepiej zaprojektowana, a jej kariera zakończyła się w 1904 roku w trakcie wojny rosyjsko-japońskiej.

    Pod koniec XIX wieku Rosjanie rozpoczęli program rozbudowy floty z myślą o przeciwdziałaniu statkom handlowym. Pierwszym okrętem zaprojektowanym całkowicie z myślą o działaniach rajderskich był krążownik pancerny Ruryk. Stępkę pod niego położono 19 maja 1890 roku, wodowanie miało miejsce 22 października 1890 roku, a do służby okręt wszedł 16 października 1895 roku.

    Ruryk
    Ruryk

    Okręt zbudowano w Zakłądach Bałtyckich w Sankt Petersburgu. Krążownik miał 132,6 m długości i wyporność 11 690 ton. Napęd stanowiły 4 silniki parowe o mocy 13 588 KM zapewniające prędkość maksymalną 18,8 węzła oraz zasięg 7790 mil morskich (14 427 km) z prędkością 10 węzłów. Opancerzenie okrętu miało grubość 203-254 mm w pasie burtowym i 51-76 mm na pokładzie.

    Uzbrojenie składało się z 4 dział kalibru 203 mm, 16 dział kalibru 152 mm, 6 dział kalibru 120 mm, 6 dział kalibru 47 mm, 10 działek kalibru 37 mm i 6 wyrzutni torped kalibru 381 mm. Załoga liczyła 719-763 oficerów i marynarzy.

    Ruryk
    Ruryk

    Początkowo krążownik posiadał szczątkowe ożaglowanie, które zdemontowano krótko po wejściu do służby. Oddelegowano go do służby na Dalekim Wschodzie jako część zespołu krążowników, którego celem miało być kontrolowanie lokalnych wód i zwalczanie żeglugi handlowej w trakcie działań wojennych. Do wybuchu wojny rosyjsko-japońskiej Ruryk brał udział w licznych rejsach kurtuazyjnych, odwiedzając m.in. Nagasaki w Japonii.

    Służba okrętu nie obfitowała w zbyt ciekawe wydarzenia. Sytuacja uległa zmianie podczas wojny z Japonią. Od początku działań wojennych Ruryk brał udział w operacjach przeciwko japońskiej żegludze, oraz atakował japońskie porty.

    14 sierpnia 1904 roku Ruryk wziął udział w jak się później okazało, swojej ostatniej bitwie. Wraz z krążownikami Gromoboj i Rosija, Ruryk nawiązał walkę z japońskimi krążownikami Izumo, Tokiwa, Azuma i Iwate oraz krążownikami pancernopokładowymi Naniwa i Takachiho.

    Ruryk
    Ruryk

    W trakcie bitwy Ruryk utracił ster, a pozostałe okręty przez dwie godziny starały się go osłonić, w trakcie prób naprawienia uszkodzeń. W tej sytuacji sprawne okręty podjęły próbę odskoczenia od japońskich jednostek, która zakończyła się sukcesem. Uszkodzony i pozbawiony steru Ruryk bronił się przez pewien czas, ale wobec rosnących strat w załodze i beznadziejności jego sytuacji, załoga dokonała samozatopienia okrętu. Zginęło 204 członków załogi, pozostali trafili do japońskiej niewoli.

    Ruryk nie był najlepszym okrętem swojego typu. Rozmieszczenie uzbrojenia na burtach sprawiło, że w trakcie walki możliwe było korzystanie tylko z części dział. Opancerzenie również nie było najlepsze. Mimo to okręt zapoczątkował serię kilku podobnych jednostek, które równocześnie powielały błędy poprzedników.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJedyny w swoim rodzaju Dodge Firearrow II
    Next Article Wrak MV United Malika
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    3 stycznia 20235 Mins Read

    Ćwiczenia Śnieżok – niedopowiedziana historia zbrodni

    23 grudnia 20228 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.