Zwodowany w 1892 roku krążownik pancerny Ruryk był pierwszym tego typu okrętem w rosyjskiej flocie, który przystosowano (teoretycznie) do działań rajderskich i atakowania statków handlowych wroga. Jednostka była jednak nie najlepiej zaprojektowana, a jej kariera zakończyła się w 1904 roku w trakcie wojny rosyjsko-japońskiej.

Pod koniec XIX wieku Rosjanie rozpoczęli program rozbudowy floty z myślą o przeciwdziałaniu statkom handlowym. Pierwszym okrętem zaprojektowanym całkowicie z myślą o działaniach rajderskich był krążownik pancerny Ruryk. Stępkę pod niego położono 19 maja 1890 roku, wodowanie miało miejsce 22 października 1890 roku, a do służby okręt wszedł 16 października 1895 roku.

Ruryk
Ruryk

Okręt zbudowano w Zakłądach Bałtyckich w Sankt Petersburgu. Krążownik miał 132,6 m długości i wyporność 11 690 ton. Napęd stanowiły 4 silniki parowe o mocy 13 588 KM zapewniające prędkość maksymalną 18,8 węzła oraz zasięg 7790 mil morskich (14 427 km) z prędkością 10 węzłów. Opancerzenie okrętu miało grubość 203-254 mm w pasie burtowym i 51-76 mm na pokładzie.

Uzbrojenie składało się z 4 dział kalibru 203 mm, 16 dział kalibru 152 mm, 6 dział kalibru 120 mm, 6 dział kalibru 47 mm, 10 działek kalibru 37 mm i 6 wyrzutni torped kalibru 381 mm. Załoga liczyła 719-763 oficerów i marynarzy.

Ruryk
Ruryk

Początkowo krążownik posiadał szczątkowe ożaglowanie, które zdemontowano krótko po wejściu do służby. Oddelegowano go do służby na Dalekim Wschodzie jako część zespołu krążowników, którego celem miało być kontrolowanie lokalnych wód i zwalczanie żeglugi handlowej w trakcie działań wojennych. Do wybuchu wojny rosyjsko-japońskiej Ruryk brał udział w licznych rejsach kurtuazyjnych, odwiedzając m.in. Nagasaki w Japonii.

Służba okrętu nie obfitowała w zbyt ciekawe wydarzenia. Sytuacja uległa zmianie podczas wojny z Japonią. Od początku działań wojennych Ruryk brał udział w operacjach przeciwko japońskiej żegludze, oraz atakował japońskie porty.

14 sierpnia 1904 roku Ruryk wziął udział w jak się później okazało, swojej ostatniej bitwie. Wraz z krążownikami Gromoboj i Rosija, Ruryk nawiązał walkę z japońskimi krążownikami Izumo, Tokiwa, Azuma i Iwate oraz krążownikami pancernopokładowymi Naniwa i Takachiho.

Ruryk
Ruryk

W trakcie bitwy Ruryk utracił ster, a pozostałe okręty przez dwie godziny starały się go osłonić, w trakcie prób naprawienia uszkodzeń. W tej sytuacji sprawne okręty podjęły próbę odskoczenia od japońskich jednostek, która zakończyła się sukcesem. Uszkodzony i pozbawiony steru Ruryk bronił się przez pewien czas, ale wobec rosnących strat w załodze i beznadziejności jego sytuacji, załoga dokonała samozatopienia okrętu. Zginęło 204 członków załogi, pozostali trafili do japońskiej niewoli.

Ruryk nie był najlepszym okrętem swojego typu. Rozmieszczenie uzbrojenia na burtach sprawiło, że w trakcie walki możliwe było korzystanie tylko z części dział. Opancerzenie również nie było najlepsze. Mimo to okręt zapoczątkował serię kilku podobnych jednostek, które równocześnie powielały błędy poprzedników.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.