SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pogromcy prędkości – samoloty cz. 2
    Bell X-1 (fot. Kevin Jongen)
    Bell X-1 (fot. Kevin Jongen)
    Artykuły

    Pogromcy prędkości – samoloty cz. 2

    Michał BanachBy Michał Banach9 kwietnia 2014Updated:30 grudnia 2014Brak komentarzy8 Mins Read

    Marzenia o lataniu towarzyszyły ludziom od niepamiętnych czasów. Dopiero w 1903 roku, za sprawą braci Wright, człowiek po raz pierwszy w historii wzbił się w niebo w maszynie cięższej od powietrza. Wyczyn braci zainspirował wielu śmiałków, którzy postanowili zmierzyć się z lataniem i zaczęli łamać kolejne bariery. Przez lata samoloty rozwijały się, stając się coraz lepsze i szybsze. Podczas II wojny światowej, samoloty zmieniły się nie do poznania. Pojawiły się nowe technologie, nowe silniki, oraz nowe możliwości budowy samolotów. Piloci spotkali się wówczas z mało znanym zjawiskiem, które towarzyszyło im podczas lotów z prędkościami ponad 800 km/h. Zjawisko to znamy dzisiaj jako bariera dźwięku. Samoloty, które osiągały prędkości zbliżone do około 1100 km/h (w zależności od wysokości i położenia geograficznego prędkość 1 macha różni się, można więc przyjąć, że wynosi ona średnio około 1100 km/h) wpadały w olbrzymie drgania, a sterowanie nimi stawało się niemożliwe. Wielu pilotów zginęło wówczas, nie wiedząc jak poradzić sobie z tym zjawiskiem.

    Naukowcy chcieli się przekonać co się stanie, kiedy przekroczy się magiczną barierę prędkości dźwięku. Powstanie podczas II wojny światowej silników rakietowych i odrzutowych umożliwiło rozpoczęcie eksperymentów z samolotami, które przynajmniej w teorii mogły osiągać prędkość 1 macha.

    Messerschmitt Me 163
    Messerschmitt Me 163

    Ciężko jednoznacznie powiedzieć jaki samolot po raz pierwszy pokonał barierę dźwięku. Podczas wojny, niektórzy piloci, którzy wprowadzali swoje napędzane silnikami tłokowymi samoloty osiągali prędkośćci zbliżone do 1 macha. Po wojnie pierwsze głównie amerykańskie samoloty odrzutowe również ocierały się  o tę granicę. Zanim jednak przekroczono barierę dźwięku, trzeba było przekroczyć barierę 1000 km/h. Według nieoficjalnych danych, pierwszym samolotem, który pokonał tę barierę był niemiecki Messerschmitt Me 163 Komet pilotowany przez niemieckiego pilota testowego Heini-ego Dittmar-a. Miało to miejsce podczas II Wojny Światowej w czasie prób nowego samolotu.

    Oficjalnie, po raz pierwszy z prędkością ponad 1000 km/h poleciał amerykański pilot Albert Boyd, pilotujący samolot odrzutowy Lockheed P-80R Shooting Star. Ustanowił on wówczas oficjalny rekord prędkości, wynoszący 1004,2 km/h. P-80R był specjalnie zmodyfikowaną wersją myśliwca P-80, o bardziej opływowych kształtach. Miało to miejsce 19 czerwca 1947 roku.

    Formacja samolotów myśliwskich Lockheed P-80 Shooting Star
    Formacja samolotów myśliwskich Lockheed P-80 Shooting Star

    Niemcy, w związku z zakończeniem II wojny światowej odpadli z wyścigu o prędkość. Ich miejsce ponownie zajęli amerykanie. Tym razem na dobre. Już w latach 40-tych w USA prowadzono prace nad eksperymentalnymi samolotami, które miały docelowo przekroczyć barierę dźwięku. Prace te przyśpieszyły po wojnie. W 1946 roku powstał samolot, który stał się równie znany jak Flyer braci Wright – Bell X-1.

    Bell X-1 i jego nosiciel - bombowiec B-29
    Bell X-1 i jego nosiciel – bombowiec B-29

    Rozpiętość skrzydeł tego samolotu wynosiła 8,5 metra, a napęd stanowił silnik rakietowy mający ciąg 26,7 kN. Ten niepozorny pomarańczowy samolocik, był największą nadzieją konstruktorów na przełamanie bariery dźwięku. Po kilkunastu lotach próbnych i kilku wypadkach, 14 października 1947 roku za sterami samolotu usiadł młody pilot, Chuck Yeager. Był on jednym z kilku pilotów testowych stacjonujących w bazie Edwards w Kalifornii. Nie przypominał on pionierów lotnictwa, ponieważ loty które odbywał traktował bardziej jako pracę i obowiązek, który lubił, ale nie dążył do sławy. Mimo to zdecydował się na udział w eksperymentalnym locie.

    Dwa dni przed lotem, Yeager miał wypadek, spadł z konia i złamał dwa żebra. Nie chcąc stracić szansy na udział w projekcie, ukrył ten fakt. Wiedziała o nim wówczas tylko jego żona (nazwa własna samolotu pilotowanego przez Yeagera – Glamorous Glennis została nadana właśnie na jej cześć) oraz przyjaciel, Jack Ridley. Mimo bólu, zasiadł za sterami X-1. Samolot ze względu na konstrukcję silnika nie mógł startować o własnych siłach i musiał być wynoszony w powietrze przez inny samolot – w tym przypadku specjalnie przebudowany bombowiec B-29 Superfortress (samolot tego typu zrzucił bombę atomową na Hiroszimę i Nagasaki w 1945 roku).

    Chuck Yeager obok swojego X-1
    Chuck Yeager obok swojego X-1

    Related

    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePogromcy prędkości – samoloty cz. 1
    Next Article Londyn dawniej i dziś – film
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Zapomniany myśliwiec eskortowy Bell XP-83

    7 stycznia 20232 Mins Read

    Pokonanie bariery dźwięku – Chuck Yeager i jego Bell X-1

    14 października 20227 Mins Read

    Bell 47 – pierwszy na świecie cywilny śmigłowiec

    24 lipca 20214 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 sierpnia 20150

    Okręty podwodne typu Som

    Po wielkim sukcesie jakim był amerykański okręt podwodny USS Holland, wiele państw zaczęło zamawiać podobne…

    Artykuły
    8 czerwca 20190

    Trening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?

    Wśród wielu rodzajów ćwiczeń, pomagających zredukować tkankę tłuszczową, w czołówce najbardziej popularnych, a zarazem najbardziej…

    Artykuły
    11 maja 20210

    Plymouth XNR – samochód, który przetrwał wojnę domową

    Plymouth XNR był jednym z kilku samochodów koncepcyjnych zaprojektowanych przez Virgila Exnera dla Chryslera i…

    Artykuły
    2 listopada 20155

    VA-25 Toilet Bomb – czyli wietnamska bomba sedesowa

    Podczas Wojny w Wietnamie amerykanie wykorzystywali bardzo wiele różnych rodzajów uzbrojenia. Od napalmu, przez różnego…

    Artykuły
    30 czerwca 20190

    Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach

    Zbudowany w 1925 roku na Falklandach most Bodie Creek (znany również jako Bodie Creek Suspension…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.