SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » ThrustSSC – samochód, który ustanowił rekord prędkości na lądzie
    ThrustSSC - samochód, który ustanowił rekord prędkości na lądzie
    ThrustSSC - samochód, który ustanowił rekord prędkości na lądzie
    Artykuły

    ThrustSSC – samochód, który ustanowił rekord prędkości na lądzie

    Michał BanachBy Michał Banach13 lutego 2019Updated:13 lutego 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w połowie lat 90. ThrustSSC zapisał się w historii jako najszybszy samochód jaki kiedykolwiek zbudowano. 15 października 1997 roku kierowany przez Andiego Greena pojazd ustanowił cały czas niepobity rekord prędkości na lądzie, wynoszący 1227,986 km/h, pokonując tym samym barierę dźwięku.

    Lata 60. były przełomem w historii prób pobicia rekordu prędkości. 5 sierpnia 1963 roku Craig Breedlove w swoim Spirit of America ustanowił pierwszy rekord prędkości na lądzie dla pojazdu o napędzie turboodrzutowym, wynoszący 655,722 km/h. 12 listopada 1965 roku miał natomiast miejsce ostatni rekordowy przejazd samochodu z silnikiem spalinowym. Goldenrod kierowany przez Boba Summersa ustanowił rekord prędkości wynoszący 658,526 km/h.

    ThrustSSC (fot. Cmglee/Wikimedia Commons)
    ThrustSSC (fot. Cmglee/Wikimedia Commons)

    W kolejnych latach pomijając rekordy prędkości dla różnych kategorii pojazdów lądowych, królowały samochody o napędzie turboodrzutowym i rakietowym. Ustanowiono jeszcze kilka rekordów prędkości, a 23 października 1970 roku Gary Gabelich w sowim Blue Flame jako pierwszy przekroczył magiczną wartość 1000 km/h (osiągając prędkość 1001,667 km/h) – nie było to jednak równoznaczne z przekroczeniem bariery dźwięku.

    Punktem zwrotnym był natomiast rok 1983, gdy Richard Noble w swoim Thrust2 ustanowił 4 października rekord prędkości wynoszący 1019,47 km/h. Noble nie spoczął na laurach i postanowił podjąć kolejne próby, które miały nie tylko pozwolić na pobicie rekordu, ale również przekroczenie bariery dźwięku na lądzie.

    ThrustSSC (fot. Ben Sutherland/Wikimedia Commons)
    ThrustSSC (fot. Ben Sutherland/Wikimedia Commons)

    Noble wspólnie z Glynnem Bowsherem, Ronem Ayersem i Jeremym Blissem rozpoczął prace nad nowym pojazdem do bicia rekordów prędkości ThrustSSC (ang. Super Sonic Car, pol. samochód naddźwiękowy). Ukończono go dopiero w 1996 roku. Pojazd powstał na bazie kadłuba samolotu F-104 Starfighter, po bokach którego zainstalowano dwa silniki turboodrzutowe Rolls-Royce Spey Mk.2 z F-4 Phantom II. Podwozie składało się z czterech kół, przy czym tylne koła nie były zamontowane na jednej osi i były lekko przesunięte względem siebie. Zabieg ten miał poprawić stabilność jazdy przy wysokich prędkościach. ThrustSSC miał 16,5 m długości, 3,7 m szerokości i masę 10,5 tony. Wykonane z aluminium koła były w stanie wytrzymać jazdę z prędkością 9500 obrotów na minutę.

    Próby prowadzono początkowo na pustyni Al-Jafr w Jordanii jesienią 1996 roku i na wiosnę 1997 roku. Następnie pojazd został przetransportowany do USA i we wrześniu 1997 roku trafił na słoną pustynię Black Rock Desert w stanie Nevada. Kierowcą został oficer RAF, Andy Green. 25 września ThrustSSC po raz pierwszy pobił rekord prędkości osiągając 1149,606 km/h (oficjalnie). Zabrakło jednak kilkunastu km/h do przekroczenia bariery dźwięku.W związku z tym zespół Noble’a podjął kolejną próbę.

    ThrustSSC
    ThrustSSC

    15 października 1997 roku kierowany przez Andiego Greena ThrustSSC ustanowił rekord prędkości wynoszący 1227,986 km/h. Rekord został oficjalnie uznany, ponieważ wykonano dwa przejazdy, zgodnie z wymaganiami FAI. Nie tylko udało się ustanowić nowy, cały czas nie pobity rekord prędkością na lądzie, ale również pokonać barierę dźwięku. Co ciekawe, rekord ustanowiono dokładnie 50 lat i jeden dzień po pokonaniu bariery dźwięku przez Chucka Yeagera. Podczas przejazdu silniki ThrustSSC osiągnęły ciąg 223 kN, co odpowiada około 110 000 KM i przełożyło się na spalanie około 18 litrów paliwa na… sekundę (czyli 4850 l/100 km). Prędkość maksymalną osiągnięto po 30 sekundach jazdy.

    Mimo upływu lat, żaden pojazd nie pokonał rekordu ustanowionego przez ThrustSSC, ale może się to zmienić, ponieważ prowadzone są prace nad kilkoma rekordowymi pojazdami. Na koniec warto dodać, że zarówno ThrustSSC jak i Thrust2 znajdują się obecnie w Muzeum Transportu w Coventry w Wielkiej Brytanii.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTupolew MK-1 – radziecki „latający morski krążownik”
    Next Article Tunel Sonnenberg – olbrzymi szwajcarski schron atomowy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.