SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read553 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read553 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pogromcy prędkości – samoloty cz. 2 » Strona 2
    Artykuły

    Pogromcy prędkości – samoloty cz. 2

    Michał BanachBy Michał Banach9 kwietnia 2014Updated:30 grudnia 2014Brak komentarzy8 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Bell X-1 (fot. Kevin Jongen)
    Bell X-1 (fot. Kevin Jongen)

    Pilotowany przez Yeagera X-1 przełamał barierę dźwięku osiągając prędkość 1,06 macha (około 1100 km/h). Był to wielki sukces dla amerykanów. Wojsko wiązało z nim nadzieję, na budowę nowoczesnych myśliwców naddźwiękowych. W związku z tym projekt od samego początku był utajniony. Oficjalna informacja na temat przekroczenia przez Yeagera bariery dźwięku pojawiła się w mediach dopiero 22 grudnia 1947 roku. Mimo olbrzymiej machiny, która miała utrzymywać te informacje w tajemnicy, rozniosły się one po świecie bardzo szybko. NA szczęście, informacje o konstrukcji samolotu (zwłaszcza ruchomych statecznikach, które znacząco przyczyniły się do powodzenia lotu) wyciekły dopiero 5 lat po słynnym locie.

    Poniżej fragment filmu Pierwszy krok w kosmos z 1983 roku przedstawiający scenę przekroczenia bariery dźwięku. Film ten opowiada o początkach lotów w kosmos od właśnie momentu przekroczenia bariery dźwięku.

    W kolejnych latach program X-1 był kontynuowany, ale jego rezultaty były jeszcze bardziej utajnione. Kolejne rekordy prędkości zaczęły wówczas bić samoloty produkowane seryjnie, często nie przygotowywane specjalnie do bicia rekordów. Wiązało się to z tym, że rozwój silników rakietowych i odrzutowych był bardzo szybki i sami konstruktorzy nie byli do końca pewni jakie granice mają projektowane przez nich maszyny. Wszystko zależało od odwagi pilotów.

    Po roku 1953 zmienił się po raz kolejny sposób klasyfikacji rekordów prędkości. Dotychczas istniała jedna klasa podzielona na lot nad lądem, lub nad wodą. Od 1953 roku zaczęto wprowadzać podział na różne pułapy wysokości nad ziemią (już nie nad powierzchnią wody). Do wyścigu o prędkość dołączył wyścig o wysokość. Równocześnie przekraczając kolejne bariery, z wyścigu odpadli całkowicie zwyczajni piloci. Cała rywalizacja toczyła się między pilotami testowymi, głównie w USA i ZSRR, ponieważ tylko te państwa były w stanie budować tak skomplikowane i nowoczesne maszyny, które mogły bić kolejne rekordy. Żaden inny kraj nie znalazł się już na liście rekordzistów. Równocześnie miała miejsce ciekawa walka między Chuckiem Yeagerem a Scottem Crossfieldem o miano najszybszego człowieka na świecie. Ze względu na to, że ich loty miały tajny charakter, ich wyniki nie zostały odnotowane w oficjalnych rekordach prędkości. 

    Lockheed F-104C Starfighter
    Lockheed F-104C Starfighter

    Po przekroczeniu prędkości 1 macha, jak łatwo się domyśleć, zaczęto podejmować próby przekroczenia prędkości 2 machów (ponad 2200 km/h). Pierwszym samolotem, który tego dokonał był Lockheed F-104C Starfighter pilotowany przez Waltera W. Irwina. 18 maja 1958 roku pilotowana przez niego maszyna poleciała z prędkością 2259,5 km/h. Lot ponownie odbył się w rejonie bazy Edwards.

    Po roku 1958 walka o prędkość zaczęła odchodzić w cień, ustępując miejsca walce o wysokość. Ludzie zaczęli marzyć o przekroczeniu kolejnej bariery – locie w kosmos. Zaczęto budować rakiety, które mogły osiągać zawrotne prędkości. Mimo, iż w epoce lotów w kosmos rakiety wynosiły ludzi na orbitę, nie uznawano tego za rekordy prędkości.

    Mimo to, wielu pilotów testowych, którzy niekoniecznie byli zainteresowani kosmosem dalej toczyło rywalizację o miano najszybszego pilota świata. Kolejne rekordy nie były już jednak tak znaczące jak kiedyś. W rywalizacji pojawili się po raz pierwszy Rosjanie, którzy dwukrotnie w 1959 i 1962 roku pobili kolejne rekordy szybkości na specjalnie zmodyfikowanych samolotach MiG-21 (samoloty te jednak niczym nie przypominały swoich seryjnych kuzynów).

    Radziecki Ye-152 (fot. Kev's Military Aviation Pics)
    Radziecki Ye-152 (fot. Kev’s Military Aviation Pics)

    1 maja 1965 roku, Robert L. Stephens i Daniel Andre zasiedli za sterami jednego z najbardziej niesamowitych samolotów jakie kiedykolwiek powstały – Lockheed YF-12A. Samolot ten zaprojektowano z myślą o osiąganiu olbrzymich prędkości, które miały być wykorzystywane podczas eskortowania naddźwiękowych bombowców strategicznych. Gdy program bombowców skasowano, samoloty YF-12 przeprojektowano na maszyny szpiegowskie. Ich nazwę przemianowano na SR-71 Blackbird.

    Lockheed YF-12A
    Lockheed YF-12A

    Podczas majowego lotu, w 1965 roku wspomniani piloci ustanowili rekord prędkości, wynoszący 3331,5 km/h. Dla człowieka nie była to największa prędkość, ponieważ rakiety wynosiły astronautów na orbitę znacznie szybciej. Mimo to, dla samolotów, rekord ten był bardzo istotny.

    Jedenaście lat później, samolot SR-71 Blackbird pilotowany przez Eldona W. Joersza i Georgea T. Morgana ustanowił ostatni w historii rekord prędkości. 28 lipca 1976 w bazie lotniczej Beale w Kalifornii, pilotowana przez nich maszyna ustanowiła niepobity do dzisiaj rekord, wynoszący 3529,6 km/h. Był to ostatni lot, którego celem było pobicie rekordu prędkości. Od tego czasu ze względu na stopień skomplikowania samolotów i wymogi związane z lotami z tak olbrzymią prędkością, rywalizacja przeniosła się na inne rodzaje maszyn latających. Nie było zresztą potrzeby budowania szybszych samolotów.

    SR-71 Blackbird na lotnisku (fot. Lockheed Martin)
    SR-71 Blackbird na lotnisku (fot. Lockheed Martin)

    Patrząc na dzieje lotnictwa, ludzi, którzy ryzykowali swoje życie podczas prób bicia kolejnych rekordów oraz to jaką drogę pokonał samolot od 1903 roku do dnia dzisiejszego, można śmiało powiedzieć, że ludzkość dokonała czegoś naprawdę niesamowitego. Flayer braci Wright w niczym nie przypomina dzisiejszych samolotów. Drewniane konstrukcje zastąpiły kompozyty, aluminium i opływowe kształty zastąpiły kryte płótnem konstrukcje z lat 20-tych.

    Początkowo latanie zarezerwowane było dla wybranych, oraz dla odważnych, którzy nie bali zaryzykować swojego życia. Dzisiaj, za kilkaset złotych można już kupić bilet na samolot i polecieć na inny kontynent. Loty na krótsze dystanse są jeszcze tańsze. Samolot nie jest już drogą alternatywą dla transportu kolejowego, czy też samochodowego. Także następnym razem, gdy wsiądziecie do samolotu pomyślcie o tych śmiałkach, którzy gonili za swoimi marzeniami i przekraczali kolejne bariery.

    Pierwsza część artykułu: Pogromcy prędkości – samoloty cz. 1

    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePogromcy prędkości – samoloty cz. 1
    Next Article Londyn dawniej i dziś – film
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    7 stycznia 20232 Mins Read194 Views

    Zapomniany myśliwiec eskortowy Bell XP-83

    By Michał Banach0
    14 października 20227 Mins Read34 Views

    Pokonanie bariery dźwięku – Chuck Yeager i jego Bell X-1

    By Michał Banach0
    24 lipca 20214 Mins Read24 Views

    Bell 47 – pierwszy na świecie cywilny śmigłowiec

    By Michał Banach0
    26 września 20202 Mins Read63 Views

    L0 – najszybszy pociąg świata

    By Michał Banach3
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.