SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pogromcy prędkości – samoloty cz. 1
    Pogromcy prędkości - samoloty cz. 1
    Pogromcy prędkości - samoloty cz. 1
    Artykuły

    Pogromcy prędkości – samoloty cz. 1

    Michał BanachBy Michał Banach8 kwietnia 2014Updated:15 kwietnia 2020Brak komentarzy8 Mins Read
    Gdy 17 grudnia 1903 roku Wilbur Wright dokonał niemożliwego i po raz pierwszy wzbił się w powietrze, urzeczywistniły się marzenia ludzi o lataniu. 73 lata później kapitan Eldon W. Joersz i major Goerge T. Morgan zasiedli za sterami samolotu, który ani trochę nie przypominał drewnianego dwupłatowca braci Wright. 28 lipca 1976 roku pilotowany przez nich samolot ustanowił rekord prędkości w powietrzu i podobnie jak wielu innych śmiałków, zapisali się oni na kartach historii.

    Skromne początki

    Ludzie marzyli o lataniu od niepamiętnych czasów. Obserwując ptaki kolejni wizjonerzy próbowali poczuć tę samą wolność i wzbić się w powietrze. Wielu z nich zapłaciło najwyższą cenę za swoje marzenia, inni nie osiągnęli nic, ale kilku się udało. Wszystko zmieniło się w 1903 roku za sprawą braci Wright.

    Mimo przeciwności losu, wątpliwości i strachu przed nieznanym, zaryzykowali i w wietrzny dzień w Kitty Hawk w Karolinie Północnej ich samolot noszący nazwę Flyer wzbił się w powietrze. Bracia wykonali tego dnia 4 loty, z których najdłuższy trwał zaledwie minutę. Ten dzień zmienił jednak świat. Bracia nie tylko wzbili się w powietrze ale również ustanowili pierwszy w historii rekord prędkości w powietrzu.

    Ich samolot leciał z prędkością około 11 km/h. Dzisiaj prędkość ta nie robi żadnego wrażenia (w 2009 roku Usain Bolt ustanawiając rekord prędkości w biegu, osiągnął prędkość około 38 km/h) ale wówczas, była czymś niesamowitym.

    Flyer braci Wright podczas swojego pierwszego lotu - 17 grudnia 1903 roku
    Flyer braci Wright podczas swojego pierwszego lotu – 17 grudnia 1903 roku

    Samolot braci Wright różnił się od konstrukcji, jakie powstawały wcześniej (i nie latały) oraz od maszyn jakie powstawały później. Flyer miał rozpiętość 12,3 m i napędzany był silnikiem o mocy 12 KM. Podczas prób pokonał odległość kilkudziesięciu metrów.

    Po czwartym locie maszyna rozbiła się i nie nadawała się do dalszych prób. Bracia zebrali więc wszystko co z niej zostało i wrócili do swojego warsztatu, gdzie rozpoczęli prace nad kolejnym samolotem. Podczas prób w Kitty Hawk zdobyli bardzo dużo doświadczenia, dzięki czemu mogli udoskonalić swoją konstrukcję. Dostępne wówczas technologie były jednak bardzo prymitywne, w związku z czym ich maszyna nie była zbyt dobra. W kolejnych latach wykonali oni kilka lotów i stworzyli podstawy pod konstrukcję kolejnych samolotów.

    Wyczyn braci Wright zainspirował konstruktorów z całego świata. Zaczęli oni kopiować rozwiązania amerykanów, udoskonalając je i przerabiając. Pionierzy lotnictwa byli samoukami, nikt nie mógł im pomóc, ponieważ ludzie sami nie do końca rozumieli fenomen latania. Mimo to ryzykowali i podejmowali kolejne próby wzbicia się w powietrze, a gdy już się im udawało, zaczynali bić kolejne rekordy i pokonywali kolejne bariery.

    Czas pionierów

    Samolot dawał wolność i szanse na przekraczanie barier. Wszyscy chcieli latać dalej, wyżej i szybciej. W 1911 roku Léon Morane lecący samolotem Blériot pokonał kolejną, magiczną wręcz barierę. Jego samolot osiągnął prędkość ponad 100 km/h (106,5 km/h). Morane był pionierem lotnictwa, który przyczynił się znacząco do rozwoju samolotów we Francji. Niestety wyczyny ówczesnych pilotów przyćmiewał fakt, że prędkości jakie osiągali, już dawno przekraczały samochody. W związku z tym, musiało minąć wiele lat zanim samoloty przejęły pałeczkę pierwszeństwa.

    Blériot Monoplane
    Blériot Monoplane

    Sytuacja zaczęła się zmieniać w 1913 roku, kiedy Maurice Prévost lecący samolotem Deperdussin Monocoque pokonał kolejną barierę prędkości, lecąc z szybkością 203,8 km/h. Tym samym samoloty zaczęły dorównywać prędkością samochodom, które w tym czasie mogły osiągać prędkości nieco ponad 200 km/h.

    Należy oczywiście pamiętać, że były to osiągi specjalnie przygotowanych samochodów, które służyły tylko do bicia kolejnych rekordów. Podobnie wyglądała sprawa samolotów, z tą tylko różnicą, że wysokie prędkości samolotów szybko się rozprzestrzeniały, natomiast samochodów nie.

    Deperdussin Monocoque
    Deperdussin Monocoque

    Monocoque powstał w 1911 roku. Samolot miał konstrukcję drewnianą i był kryty płótnem. Był jednym z lepszych samolotów swoich czasów. Wyposażono go w silnik o mocy 160 KM, dzięki czemu mógł osiągać wysokie prędkości. Po raz pierwszy rekord prędkości maszyna ustanowiła 29 lutego 1912 roku, lecąc z prędkością 162,4 km/h. W kolejnych latach samolot 6-krotnie ustanawiał kolejne rekordy, aż do 29 września 1913 roku, kiedy przekroczył 200 km/h.

    Related

    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleDetroit dawniej i dziś – zdjęcia
    Next Article Pogromcy prędkości – samoloty cz. 2
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read

    Bartel BM-6 – polski samolot szkolno-myśliwski

    31 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.