SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Poduszkowce pasażerskie SR.N4 typu Mountbatten
    Poduszkowce pasażerskie SR.N4 typu Mountbatten
    Poduszkowce pasażerskie SR.N4 typu Mountbatten
    Artykuły

    Poduszkowce pasażerskie SR.N4 typu Mountbatten

    Michał BanachBy Michał Banach4 lutego 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Zaprojektowane pod koniec lat 60. brytyjskie poduszkowce SR.N4 typu Mountbatten przez wiele lat były jednymi z największych poduszkowców na świecie, aż do pojawienia się radzieckich jednostek typu Żubr. Do naszych czasów przetrwał jeden z pięciu zbudowanych pojazdów tego typu.

    Sukces osiągnięty przez pierwsze poduszkowce projektowane przez Christophera Cockerella sprawił, że w zakładach Saunders-Roe podjęto prace nad kolejnymi, znacznie większymi pojazdami tej klasy. Pierwsze prace nad nowym, dużym poduszkowcem pasażerskim rozpoczęto w sierpniu 1962 roku, jednak szybko je zarzucono ze względu na problemy z wybraną koncepcją (nowy poduszkowiec miał powstać w wyniku połączenia dwóch mniejszych SR.N2) oraz wyborem jednostki napędowej.

    SR.N4 02 "Swift" (fot. MJ Downing)
    SR.N4 02 „Swift” (fot. MJ Downing)

    Dopiero w 1964 roku powrócono do pomysłu, głównie dzięki doświadczeniu zdobytemu przy pracach nad poduszkowcami SR.N5 i SR.N6. W 1965 roku na krótko przed powstaniem firmy British Hovercraft Corporation (w wyniku połączenia Saunders-Roe i Vickers Supermarine) rozpoczęto prace nad zarzuconym kilka lat wcześniej projektem SR.N4 (zachowano jednak tylko nazwę, ponieważ poduszkowiec konstruowano od podstaw).

    Równocześnie z pracami nad poduszkowcem poszukiwano sposobu na skomercjalizowanie projektu. Przy planowanych rozmiarach pojazdu, idealnie nadawał się on do transportu pasażerów. Problemem było jednak znalezienie chętnych do zaryzykowania w nowy środek transportu. W wyniku prowadzonych rozmów BHC ostatecznie zdobyło zamówienia od trzech firm na 5 poduszkowców plus prototyp, który ukończono już w październiku 1967 roku. Jego pierwszy test na ladzie rozpoczął się 20 listopada, a testy na wodzie ruszyły 4 lutego 1968 roku.

    SR.N4
    SR.N4

    Wyniki prób były bardzo dobre, w związku z czym prototyp przebudowano i dostosowano do przewozu pasażerów. Oficjalnie pierwszy SR.N4 o nazwie własnej Princess Margaret wszedł do służby w sierpniu 1968 roku, obsługując ruch pasażerski między Wielką Brytanią w Francją przez kanał La Manche. Dziennie poduszkowce wykonywały około 6 rejsów, trwających 35 minut (14 września 1995 roku SR.N4 04 pokonał kanał La Manche w rekordowym czasie 22 minut).

    Równocześnie z budową kolejnych egzemplarzy SR.N4 rozpoczęto prace nad ich modernizacją w oparciu o doświadczenie z eksploatacji. W połowie lat 70. poduszkowce przebudowano do wersji MK II dysponującej lepszą aranżacją przestrzeni ładunkowej pozwalającą na zabranie na pokład 36 samochodów i 278 pasażerów (wobec 30 samochodów i 250 pasażerów w wersji Mk I). Wersje Mk I i Mk II miały 39,7 m długości i masę odpowiednio 165 i 200 ton. Napęd stanowiły 4 turbiny gazowe Rolls-Royce Proteus o mocy 3400 KM każda), zapewniające prędkość maksymalną 65-70 węzłów i rejsową 40-60 węzłów.

    SR.N4 01 "Princess Margaret" podczas swojego ostatniego rejsu 1 października 2000 roku (fot. Andrew Berridge)
    SR.N4 01 „Princess Margaret” podczas swojego ostatniego rejsu 1 października 2000 roku (fot. Andrew Berridge)

    W 1979 roku SR.N4 01 i SR.N4 04 przebudowano do wariantu Mk III. Wersja ta miała 56,4 m długości i masę 320 ton. Zmodernizowano również silniki, zwiększając ich moc do 3800 KM. Dzięki powiększeniu kadłuba poduszkowiec mógł zabrać na pokład aż 418 pasażerów i 60 samochodów.

    Wszystkie poduszkowce wykorzystywano w rejonie kanału La Manche na kilku trasach. W 1983 roku SR.N4 03 został wycofany z eksploatacji i rozebrany na części. Taki sam los spotkał w 1998 roku SR.N4 05. W 1993 roku z powodu pożaru  z eksploatacji wycofano SR.N4 06. Pozostałe trzy egzemplarze wykorzystywano do 2000 roku po czym wycofano je z eksploatacji i przekazano do Hovercraft Museum, gdzie egzemplarze 02 i 01 zostały zezłomowane z powodu kosztów utrzymania odpowiednio w 2004 roku i w marcu 2018 roku. Do naszych czasów przetrwał tylko egzemplarz SR.N4 04.

    SR.N4 04 "Princess Anne"
    SR.N4 04 „Princess Anne”

    W swojej długiej karierze, poduszkowce SR.N4 kilkukrotnie ulegały uszkodzeniu podczas rejsów w trudnych warunkach pogodowych, ale tylko raz, 30 marca 1985 roku doszło do wypadku śmiertelnego. SR.N4 01 uderzył o falochron w Dover, a czterech pasażerów zginęło.

    SR.N4 01 "Princess Margaret" (fot. Manfred Heyde)
    SR.N4 01 „Princess Margaret” (fot. Manfred Heyde)
    SR.N4 05 "Sir Christopher" (fot. Peter Nath)
    SR.N4 05 „Sir Christopher” (fot. Peter Nath)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMedium Mark A Whippet – pierwszy brytyjski czołg szybki
    Next Article Spähpanzer Luchs – niemiecki pływający bojowy wóz rozpoznawczy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.