SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Made in NRD – ciężarówki Robur
    Made in NRD - ciężarówki Robur
    Made in NRD - ciężarówki Robur
    Artykuły

    Made in NRD – ciężarówki Robur

    Michał BanachBy Michał Banach14 marca 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Ciężarówki i autobusy marki Robur, produkowane w latach 1961-1991 były prawdopodobnie jednymi z najbardziej charakterystycznych i rozpoznawalnych pojazdów tego typu, jakie powstały w NRD. Ich historia zakończyła się wraz z zjednoczeniem Niemiec.

    Po zakończeniu II wojny światowej Niemcy zostały podzielone na strefy okupacyjne, które w 1949 roku przerodziły się w dwa kraje –  Republikę Federalną Niemiec (RFN) i Niemiecką Republikę Demokratyczną (NRD). Oba kraje znalazły się po przeciwnych stronach Żelaznej Kurtyny, w związku z czym ich gospodarki rozwijały się w zupełnie inny sposób.

    Ciężarówka Robur (fot. Torsten Maue)
    Ciężarówka Robur (fot. Torsten Maue)

    Jednym z problemów, z jakim musiały sobie radzić komunistyczne władze NRD, był brak odpowiedniej liczby samochodów ciężarowych. Na przełomie lat 40. i 50. rozpoczęto produkcję wielu pojazdów tego typu w oparciu o dostępne plany, zarówno pojazdów pamiętających okres wojny, jak i stworzone na szybko już po jej zakończeniu. Większość tych konstrukcji powstawała na szybko i nie należała do zbyt udanych

    W 1957 roku firma Phänomen, specjalizująca się w budowie ciężarówek, zmieniła nazwę na VEB Robur Werke Zittau, rozpoczynając równocześnie prace nad nową ciężarówką, zbudowaną na uniwersalnym podwoziu, nadającym się również do zabudowy jako autobus. Samochód oficjalnie zaprezentowano na targach w Lipsku w 1961 roku w wersji autobus, oznaczonej jako Robur LO 2500. Wkrótce rozpoczęto produkcję podwozi, które zabudowywano w zależności od zamówień jako autobusy, bądź samochody ciężarowe z różnymi nadwoziami.

    Ciężarówka Robur (fot. Matti Blume)
    Ciężarówka Robur (fot. Matti Blume)

    Robur wyróżniał się jak na tamte lata nowoczesną stylistyką nadwozia oraz czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 3,3 litra i mocy około 70 KM, dzięki czemu uzyskano ładowność 2,5 tony (stąd oznaczenie LO2500). Początkowo ciężarówki miały napęd tylko na jedną oś, ale z czasem wprowadzono do produkcji wersje z napędem na obie osie, ale dysponujące nieco mniejszą ładownością.

    Od początku Robury produkowano w kilku wersjach nadwozi, dzięki czemu trafiły zarówno na rynek cywilny jak i do służb mundurowych i wojska. W 1968 roku samochody te przeszły pierwszą modernizację, a w 1974 roku wprowadzono do produkcji wersję o ładowności 3 ton (LO 3000). Aby sprostać oczekiwaniom odbiorców i użytkowników, w 1982 roku wprowadzono do produkcji wersję wyposażoną w silnik diesla.

    Bus Robur (fot. Thomas Kohler)
    Bus Robur (fot. Thomas Kohler)

    Istniało kilka podstawowych wersji nadwozia – skrzyniowe, dźwig, platforma, podwójna kabina, nadwozie do zabudowy, furgon oraz autobus. Jednym z głównych odbiorców tych samochodów była NRD-owska armia, która wykorzystywała je m.in. w roli samochodów sanitarnych oraz wozów dowodzenia. Robury trafiły również na eksport, głównie do państw bloku wschodniego. Z myślą o bardziej wymagających rynkach powstała natomiast wersja ciężarówki wyposażona w klimatyzację.

    W toku produkcji Robury poddawano mniejszym bądź większym modernizacjom, ale miały one dosyć ograniczony zakres. Ciężarówki te miały od 5,3 do 6,1 m długości, oraz masę od 3200 do 3400 kg. Na początku lat 70. rozpoczęto prace nad nowocześniejszą wersją ciężarówki z nową kabiną, ale mimo zaawansowania prac, projekt trafił do kosza z przyczyn ekonomicznych i politycznych.

    Ciężarówka Robur LO 2002A (fot. Wikimedia Commons)
    Ciężarówka Robur LO 2002A (fot. Wikimedia Commons)

    Za względu na ograniczony zakres modernizacji, jakim poddawano te samochody, w latach 80. były one już przestarzałe i znacząco ustępowały nowszym konstrukcjom. Mimo to kontynuowano ich produkcję. Wraz z zjednoczeniem Niemiec i otworzeniem rynku na samochody produkowane w RFN, Robury nie miały najmniejszych szans. Podjęto kilka prób ratowania marki (powstała nawet „współczesna wersja z nową kabiną, nazwana LD 3004), w ramach których próbowano nawet rozpocząć produkcję tych aut w Polsce w zakładach Autosan, ale w 1991 roku zakończono produkcję Roburów. W ciągu kilku kolejnych lat ciężarówki te dosyć szybko zniknęły z ulic, stając się obecnie zabytkami. W toku produkcji powstało około 250 000 samochodów tego typu w różnych wersjach nadwozia.

    Ciężarówka Robur (fot. Wikimedia Commons)
    Ciężarówka Robur (fot. Wikimedia Commons)
    Ciężarówka Robur (fot. Matti Blume)
    Ciężarówka Robur (fot. Matti Blume)
    Ciężarówka Robur LO 3000 (fot. Wikimedia Commons)
    Ciężarówka Robur LO 3000 (fot. Wikimedia Commons)
    Autobus Robur (fot. Wikimedia Commons)
    Autobus Robur (fot. Wikimedia Commons)
    Ciężarówka Robur LD 3004 (fot. Wikimedia Commons)
    Ciężarówka Robur LD 3004 (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSzkolenia IPC podnoszące kwalifikacje elektroników
    Next Article Obiekt 760 – radziecki eksperymentalny czołg-poduszkowiec
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Mil Mi-10 – latający dźwig

    15 czerwca 20225 Mins Read

    Jeep Forward Control – zapomniana ciężarówka Jeepa

    3 czerwca 20223 Mins Read

    Przełomowe momenty w historii lotnictwa

    12 października 20214 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.