Produkowany w latach 1959-1960 amerykański samochód elektryczny Henney Kilowatt chociaż nie był pierwszym współczesnym samochodem elektrycznym produkowanym seryjnie, nie był nawet produkowany w większych ilościach, ale był zwiastunem powoli zbliżającej się rewolucji w motoryzacji.

Samochody elektryczne były bardzo popularne na przełomie XIX i XX wieku, ale z czasem zostały zastąpione przez samochody z silnikami spalinowymi. Ostatecznie prawie całkowicie odeszły w niepamięć, ale nie oznaczało to, że nie próbowano projektować nowych aut tego typu. W połowie lat 50. XX wieku w amerykańskiej firmie National Union Electric Company pojawił się pomysł zaprojektowania małego samochodu elektrycznego. Zakładano, że samochód będzie wykorzystywany przez firmy z branży elektrycznej oraz w mniejszym zakresie przez użytkowników indywidualnych,

Henney Kilowatt (fot. Wikimedia Commons)
Henney Kilowatt (fot. Wikimedia Commons)

National Union Electric Company było konsorcjum składającym się z firm Emerson Radio, Henney Motor Company i Eureka Williams Company. Inicjatorem prac był C. Russell Feldmann, prezes NUEC. Prace projektowe miał prowadzić zespół pod kierownictwem Victora Wouka, w skład którego wchodzili m.in. Lee DuBridge i Linus Pauling (ten ostatni nie brał aktywnego udziału w pracach projektowych). Pozostałymi członkami zespołu byli inżynierowie z California Institute of Technology (Caltech).

Napęd samochodu opracowała firma Eureka Williams Company (specjalizująca się w produkcji… odkurzaczy), a firma Henney Coachworks miała opracować nadwozie. Jako bazę do prac wykorzystano podwozie samochodu Renault Dauphine, który był małym i lekkim samochodem, idealnie nadającym się do przerobienia na auto elektryczne. Nadwozie w praktyce było kopią francuskiego nadwozia, ale nieznacznie zmodyfikowane.

Henney Kilowatt (fot. Wikimedia Commons)
Henney Kilowatt (fot. Wikimedia Commons)

Samochód otrzymał nazwę Henney Kilowatt (można również spotkać nazwę Renault Dauphine Kilowatt) i miał 3,9 m długości i masę 907 kg w pierwszej wersji z mniejszymi bateriami i 968 kg w wersji z większymi bateriami. Prędkość maksymalna wynosiła 64 km/h w wersji z 36-woltowej i 97 km/h w wersji 72-woltowej. Zasięg wynosił odpowiednio 64 km i 97 km.

Produkcję rozpoczęto w 1959 roku, ale szybko ją przerwano, ponieważ zauważono, że zastosowane akumulatory są za słabe. Po zastąpieniu ich przez mocniejsze akumulatory, produkcję wznowiono. Zbudowano 47 w pełni sprawnych samochodów, ale łącznie powstało prawdopodobnie 100 nadwozi. 36 egzemplarzy trafiło do firm z branży energetycznej, a pozostałe trafiły do klientów indywidualnych.

Henney Kilowatt (fot. dave_7/Wikimedia Commons)
Henney Kilowatt (fot. dave_7/Wikimedia Commons)

Niestety na tym zakończyła się historia projektu. Brak zainteresowania tego typu samochodami – w tym czasie w USA królowały wielkie krążowniki szos, oraz wysokie koszty produkcji, a tym samym cena jednostkowa (nie udało się zejść do zakładanej ceny 3600 dolarów) sprawiły, że nie kontynuowano produkcji.

Z dostępnych informacji wynika, że 4-8 egzemplarzy Henney Kilowatt przetrwało do naszych czasów. Dwa samochody przechowywane były w magazynach producenta, a dwa kolejne były używane prywatnie. Możliwe, że kilka egzemplarzy uchowało się gdzieś w Stanach Zjednoczonych. Henney Kilowatt nie był bardzo udanych samochodem, ale przypomniał światu o samochodach elektrycznych, tak popularnych jeszcze pół wieku wcześniej.

Henney Kilowatt (fot. dave_7/Wikimedia Commons)
Henney Kilowatt (fot. dave_7/Wikimedia Commons)

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×