SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Japońskie czołgi wielowieżowe Type 91 i Type 95
    Japońskie czołgi wielowieżowe Type 91 i Type 95
    Japońskie czołgi wielowieżowe Type 91 i Type 95
    Artykuły

    Japońskie czołgi wielowieżowe Type 91 i Type 95

    Michał BanachBy Michał Banach19 maja 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Na początku alt 30. w wielu armiach świata narodziła się fascynacja czołgami wielowieżowymi. Pojazdy w takiej konfiguracji uznawano za rozwiązanie wszelkich problemów trapiących pierwsze czołgi. Również w Japonii opracowano tego typu pojazdy – czołgi ciężkie Type 91 i Type 95. Oba pojazdy nie wyszły jednak poza fazę prototypów.

    Pierwsze plany stworzenia czołgów wielowieżowych pojawiły się w Japonii na początku lat 30. Według założeń, czołgi te miały być wykorzystywane do walki z m.in. Rosjanami, którzy w tym samym czasie pracowali nad własnymi czołgami wielowieżowymi T-28 i T-35.

    Type 91
    Type 91

    W 1931 roku zbudowano pierwszy prototyp czołgu w konfiguracji trzywieżowej, który otrzymał oznaczenie Type 91. Pojazd uzbrojono w armatę kalibru 57 mm w głównej wieży, oraz karabiny maszynowe kalibru 6,5 mm w dwóch dodatkowych wieżach, po jednej z przodu i z tyłu kadłuba. Pancerz miał grubość 8-17 mm, a napęd zapewniał sześciocylindrowy silnik BMW IV. Masa pojazdu wynosiła 18 ton.

    Cechą charakterystyczną Type 91 oprócz dodatkowej wieży z tyłu kadłuba (podobny układ zastosowano w francuskim czołgu ciężkim FCM 2C) było podwozie składające się z łącznie 34 małych kół (po 17 na każdą stronę). Skomplikowane podwozie było nie tylko trudne w obsłudze i konserwacji, ale też narażone na uszkodzenia.

    Type 91
    Type 91

    Po serii testów, wojskowi uznali, że o ile ogólny układ konstrukcji odpowiadał ich oczekiwaniom, słaby pancerz, skomplikowane podwozie i mimo wszystko dosyć słabe uzbrojenie sprawiały, że Type 91 nie nadawał się do wprowadzenia do służby. Nie oznaczało to jednak porzucenia koncepcji czołgów wielowieżowych w Japonii.

    Na podstawie doświadczeń z prac nad Type 91 w 1932 roku rozpoczęto prace nad jego ulepszoną, cięższą wersją, oznaczoną jako Type 85. Pojazd miał podobny układ konstrukcji i bryłę, ale zmieniono uzbrojenie, montując armatę kalibru 70 mm w głównej wieży, armatę kalibru 37 mm w przedniej wieży i dodatkowy karabin maszynowy w głównej wieży, zachowując jednocześnie karabin maszynowy w tylnej wieży. Grubość pancerza zwiększono do 12-35 mm, co podniosło masę czołgu do aż 26 ton. Napęd w postaci sześciocylindrowego silnika o mocy 290 KM zapewniał prędkość maksymalną 22 km/h i zasięg 110 km.

    Type 91
    Type 91

    Największą zmianą było całkowite przebudowanie podwozia i uproszczenie jego konstrukcji. Zakres zmian był spory i sprawił, że liczba kół spadła do 18 (po 9 na stronę), przy zachowaniu takich samych możliwości terenowych i osiągów.

    Type 95 poddano próbom w 1934 roku i po zbudowaniu łącznie 4 prototypów, projekt zamknięto. Powodem nagłej rezygnacji z czołgów wielowieżowych była obawa, że tak duży i ciężki czołg będzie zbyt mało ruchliwy i nie będzie odpowiadał nowej doktrynie prowadzenia działań wojennych, zwłaszcza na wyspach Pacyfiku, gdzie lżejsze czołgi były bardziej użyteczne.

    Type 95
    Type 95

    Po zakończeniu programu, jeden Type 95 trafił do jednostek szkoleniowych, a dwa zostały prawdopodobnie wykorzystane do zbudowania prototypowych dział samobieżnych Hi-Ro Sha i Ji-Ro Sha. Oba uzbrojono w armatę kalibru 105 mm Type 92, przy czym w pierwszym z nich zainstalowano ją w otwartym stanowisku z przodu kadłuba, a w drugim w zabudowanej nadbudówce z tyłu kadłuba.

    Nie wiadomo jaki los spotkał te pojazdy. Do naszych czasów zachowały się jedynie zdjęcia Hi-Ro Sha, natomiast informacje o Ju-Ro Sha są na tyle skąpe, że niektórzy badacze uważają, że pojazd nie wyszedł poza rysunki techniczne. Żaden Type 95 nie przetrwał do naszych czasów, a ostatni zniszczony został prawdopodobnie w 1945 roku.

    Hi-Ro Sha
    Hi-Ro Sha

    Czołgi wielowieżowe były ślepą uliczką w rozwoju broni pancernej. Na przełomie lat 20. i 30. koncepcję takich pojazdów rozwijano w Wielkiej Brytanii, ZSRR, Niemczech i Japonii, a w innych krajach eksperymentowano z instalacją kilku rodzajów uzbrojenia w kadłubie – np. amerykańskie czołgi średnie M2 i będące ich rozwinięciem M3 Lee.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRuhrstahl X-4 – pierwszy kierowany pocisk powietrze-powietrze
    Next Article White Triplex – trzysilnikowe monstrum
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.