SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      23 marca 2023

      Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      23 marca 2023

      Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read61 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read22 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      12 marca 2023

      Malowniczy Hotel Belvédère

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read154 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      11 marca 2023

      Eksplozja w Oppau (1921)

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read7 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » FCM 2C – 70-tonowy czołg z lat 20.
    Artykuły

    FCM 2C – 70-tonowy czołg z lat 20.

    Michał BanachBy Michał Banach30 października 2015Updated:19 czerwca 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    FCM 2C - 70-tonowy czołg z lat 20.
    FCM 2C - 70-tonowy czołg z lat 20.
    Chociaż czołgi pojawiły się na polach walk w 1916 roku, bardzo szybko zdobyły olbrzymią popularność. W 1917 roku we Francji zaczęto tworzyć plany nowego czołgu ciężkiego, projektowanego z myślą o planowanej na 1919 rok wielkiej ofensywie. Nowy pojazd miał być dosłownie fortecą na gąsienicach. Planów nie zrealizowano, a jedyną pozostałością po projekcie było 10 czołgów Char 2C.

    Geneza

    Podczas I wojny światowej czołgi dzieliły się na ciężkie i lekkie. Te ostatnie reprezentowane głównie przez francuskie FT-17 były małymi i szybkimi (jak na owe czasy) czołgami wsparcia. Największy ciężar walk spoczywał jednak na czołgach ciężkich, takich jak brytyjskie Mark IV i V albo francuskie Saint-Chamond.

    Czołg ciężki FCM 2C
    Czołg ciężki FCM 2C

    Czołgi te miały jednak sporo wad. Były ciężkie i powolne, uzbrojenie umieszczone było w kadłubie, a nie w obrotowej wieży jak w FT-17, a pancerz nie zapewniał ochrony przed coraz popularniejszymi środkami zwalczania czołgów.

    W 1917 roku w zakładach FCM rozpoczęto kontrowersyjny program budowy czołgów superciężkich. Zaplanowano budowę trzech wariantów, z których najcięższy miał ważyć aż 70 ton. Pojazdy miały łączyć cechy czołgów lekkich (obrotowa wieża) z grubym pancerzem czołgów ciężkich.

    Czołg lekki FT-17 w trakcie prób
    Czołg lekki FT-17 w trakcie prób

    Pojazdy otrzymały oznaczenia A, B i C, w zależności od wagi. Wariant A miał ważyć 30 ton, B około 45 ton a C do 70 ton. Wszystkie czołgi zamierzano uzbroić w armaty kalibru 75 mm co również było sporą nowością w 1917 roku.

    Początki programu superciężkiego czołgu

    Pierwszy pojazd jaki powstał w ramach programu nosił oznaczenie FCM 1A. Czołg posiadał 220-konny silnik pozwalający na rozwinięcie prędkości około 10 km/h. Czołg był wyjątkowo długi, aby mógł pokonywać okopy – nawet do 3,5 metra szerokości.

    Niestety w drugiej połowie 1917 roku w Paryżu zaczęła wzrastać niechęć do projektu. Głównym tego powodem była zmieniająca się sytuacja na froncie oraz niewielki postęp prac. Dodatkowo wariant 1A zaprezentowany przez zakłady FCM de facto był jedynie demonstratorem technologii a nie prototypem.

    Próby czołgu rozpoczęto 20 grudnia 1917 roku i chociaż obserwatorzy zgodnie uznali, że FCM 1A jest całkiem udaną konstrukcją, program wstrzymano na rzecz budowy czołgów w odmianie 2C, czyli najcięższym wariancie. Zakładano, że do 1919 roku powstanie 300 czołgów tego typu, tak aby możliwe było ich masowe wykorzystanie w planowanej ofensywie.

    Czołg ciężki FCM 2C
    Czołg ciężki FCM 2C
    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleMotoryzacyjny Wielki kryzys 1929
    Next Article Thunderstorm Project
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    11 marca 20233 Mins Read1K Views

    Eksplozja w Oppau (1921)

    By Michał Banach0
    28 lutego 20234 Mins Read968 Views

    Dassault Ouragan – pierwszy francuski myśliwiec odrzutowy

    By Michał Banach0
    19 lutego 20238 Mins Read1K Views

    Deutschland – transportowy okręt podwodny

    By Michał Banach0
    15 lutego 20233 Mins Read2K Views

    Samoloty pasażerskie Dewoitine D.332, D.333 i D.338

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    23 marca 2023

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    22 marca 2023

    Bracia Lumiere i kinematograf

    21 marca 2023

    Jak dbać o tulipany?

    20 marca 2023

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    19 marca 2023

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    19 października 20212 Mins Read8 Views

    Yacht Express – statek do transportu jachtów

    Na świecie powstaje coraz więcej prywatnych jachtów. Wiele z nich powstaje w Europie na zamówienia…

    Gadgety
    3 grudnia 20223 Mins Read76 Views

    Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    Licznik Geigera, a w zasadzie Geigera Mullera to urządzenie, które pozwala zmierzyć wielkość promieniowania jonizującego.…

    Artykuły
    6 kwietnia 20193 Mins Read

    Porównuj albo przepłacaj – masz wybór

    Drogie OC spędza sen z powiek niejednemu kierowcy. Wysokie ceny obowiązkowego ubezpieczenia stały się szczególnie…

    Artykuły
    1 lipca 20192 Mins Read8 Views

    Aeroklub Poznański i lotnisko w Kobylnicy – galeria

    Lotnisko w Kobylnicy pod Poznaniem jest obecnie domem Aeroklubu Poznańskiego im. Wandy Modlibowskiej. Niedługo jednak…

    Artykuły
    10 sierpnia 20155 Mins Read3 Views

    Bailey Bridge – cud brytyjskiej inżynierii

    Pokonywanie przeszkód wodnych zawsze było dużym wyzwaniem dla wojska. Przed II wojną światową jedynym sposobem…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.