W wielu krajach istnieją rządowe floty samolotów oraz jednostek pływających. O ile samoloty nie są czymś wyjątkowym, tak rządowe jachty to już bardziej nietypowe i rzadsze jednostki. Ciekawym przykładem jest Turcja, która posiada duży jacht motorowy, wykorzystywany oficjalnie jako jednostka prezydencka – MV Savarona.

Historia statku sięga początku lat 30. W stoczni Blohm & Voss w Hamburgu rozpoczęto budowę jachtu dla Emily Roebling Cadwalder (wnuczki Johna A. Roeblinga, inżyniera odpowiedzialnego za Most Brookliński). Był to piąty i ostatni jacht zbudowany dla niej. Wodowanie jednostki miało miejsce 28 lutego 1931 roku, a w marcu statek wszedł do eksploatacji pod nazwą MV Savarona. Koszt budowy wyniósł 4 mln dolarów (współcześnie około 68 mln dolarów).

MV Savarona (fot. Afalahat/Wikimedia Commons)
MV Savarona (fot. Afalahat/Wikimedia Commons)

Wykorzystywany był przez krótki czas do rejsów wycieczkowych, a w 1933 roku zagrał w niemieckim filmie Gold. W 1938 roku jednostka została sprzedana Turcji, a dokładnie tureckiemu rządowi, który przekazał go ówczesnemu prezydentowi kraju, którym był Mustafa Kemal Atatürk. Spędził on jego na pokładzie zaledwie 6 tygodni przed swoją śmiercią.

Podczas II wojny światowej jacht pozostawał w zatoce Kanlica w Bosforze i nie był wykorzystywany. W 1951 roku przywrócono go do eksploatacji w roli jednostki szkolnej o nazwie Güneş Dil. W tej roli używano go do października 1979 roku, kiedy to doszło na jego pokładzie do pożaru. Chociaż jednostkę uratowano, zniszczenia były tak duże, że aż do 1989 roku wrak stał porzucony.

MV Savarona (fot. Iurii Biriukov/depositphotos.com)
MV Savarona (fot. Iurii Biriukov/depositphotos.com)

Nieprzydatny i zniszczony statek został wynajęty w 1989 roku tureckiemu biznesmenowi Kahramanowi Sadıkoğlu, który rozpoczął trwającą 3 lata odbudowę jednostki. W trakcie prac zmodernizowano wyposażenie, wymieniono silniki parowe, zastępując je nowymi silnikami diesla, oraz unowocześniono wnętrze, dostosowując statek do roli prywatnego jachtu. Według umowy, Savarona miała pozostać w rękach biznesmena przez 49 lat.

Jesienią 2010 roku tureckie media obiegły informacje o hucznych imprezach z udziałem prostytutek, które miały być organizowane na pokładzie jachtu, niekoniecznie za wiedzą jego właściciela. Doprowadziło to do zerwania umowy i przejęcia jednostki ponownie przez tureckie władze. Savarona została następnie poddana kolejnej przebudowie trwającej tym razem 10 miesięcy.

MV Savarona (fot. Evren Kalinbacak/depositphotos.com)
MV Savarona (fot. Evren Kalinbacak/depositphotos.com)

Po jej zakończeniu, przez pewien czas statek nie był wykorzystywany, ale w sierpniu 2014 roku oficjalnie wszedł do eksploatacji jako jacht prezydencki. Po raz pierwszy prezydent Turcji, Recep Erdogan wszedł na jego pokład 4 marca 2015 roku. Od tego czasu jacht jest wykorzystywany w roli jednostki prezydenckiej, a na jego pokładzie organizowane są spotkania.

MV Savarona ma 136 m długości i tonaż około 4545 BRT. Napęd obecnie stanowią dwa silniki diesla o mocy 3600 KM, zapewniające prędkość maksymalną 18 węzłów i rejsową 15,5 węzła. Załoga liczy 44 marynarzy, a na pokładzie jest miejsce dla 34 pasażerów. Oprócz wygodnych kabin, mają oni do dyspozycji sale konferencyjne, basen, turecką łaźnią, salę kinową i bibliotekę.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.