SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      19 września 2023

      Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      19 września 2023

      Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » MV Savarona – turecki jacht prezydencki
    Artykuły

    MV Savarona – turecki jacht prezydencki

    Michał BanachBy Michał Banach20 marca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    MV Savarona - turecki jacht prezydencki
    MV Savarona - turecki jacht prezydencki
    W wielu krajach istnieją rządowe floty samolotów oraz jednostek pływających. O ile samoloty nie są czymś wyjątkowym, tak rządowe jachty to już bardziej nietypowe jednostki. Turcja posiada duży jacht motorowy, który oficjalnie wykorzystywany jest jako jednostka prezydencka – MV Savarona.

    Historia statku sięga początku lat 30. W stoczni Blohm & Voss w Hamburgu rozpoczęto budowę jachtu dla Emily Roebling Cadwalder (wnuczki Johna A. Roeblinga, inżyniera odpowiedzialnego za Most Brookliński). Był to piąty i ostatni jacht zbudowany dla niej. Wodowanie jednostki miało miejsce 28 lutego 1931 roku, a w marcu statek wszedł do eksploatacji pod nazwą MV Savarona. Koszt budowy wyniósł 4 mln dolarów (współcześnie około 68 mln dolarów).

    MV Savarona (fot. Afalahat/Wikimedia Commons)
    MV Savarona (fot. Afalahat/Wikimedia Commons)

    Wykorzystywany był przez krótki czas zarówno do rejsów wycieczkowych, a w 1933 roku zagrał w niemieckim filmie Gold. W 1938 roku jednostka została sprzedana Turcji, a dokładnie tureckiemu rządowi, który przekazał go ówczesnemu prezydentowi kraju, którym był Mustafa Kemal Atatürk. Spędził on jego pokładzie zaledwie 6 tygodni przed swoją śmiercią.

    Podczas II wojny światowej jacht pozostawał w zatoce Kanlica w Bosforze i nie był wykorzystywany. W 1951 roku przywrócono go do eksploatacji w roli jednostki szkolnej o nazwie Güneş Dil. W tej roli statek używany był aż do października 1979 roku, gdy doszło na jego pokładzie do pożaru. Chociaż jednostkę uratowano, zniszczenia były tak duże, że aż do 1989 roku wrak stał porzucony.

    Nieprzydatny i zniszczony statek został wynajęty w 1989 roku tureckiemu biznesmenowi Kahramanowi Sadıkoğlu, który rozpoczął trwającą 3 lata odbudowę jednostki. W trakcie prac zmodernizowano wyposażenie, wymieniono silniki parowe, zastępując je nowymi silnikami diesla, oraz unowocześniono wnętrze, dostosowując statek do roli prywatnego jachtu. Według umowy, Savarona miała pozostać w rękach biznesmena przez 49 lat.

    MV Savarona (fot. Wikimedia Commons)
    MV Savarona (fot. Wikimedia Commons)

    Jesienią 2010 roku tureckie media obiegły informacje o hucznych imprezach z udziałem prostytutek, które miały być organizowane na pokładzie jachtu, niekoniecznie za wiedzą jego właściciela. Doprowadziło to do zerwania umowy i przejęcia jednostki ponownie przez tureckie władze. Savarona została następnie poddana kolejnej przebudowie trwającej tym razem 10 miesięcy.

    Po jej zakończeniu, przez pewien czas statek nie był wykorzystywany, ale w sierpniu 2014 roku oficjalnie wszedł do eksploatacji jako jacht prezydencki. Po raz pierwszy prezydent Turcji, Recep Erdogan wszedł na jego pokład 4 marca 2015 roku. Od tego czasu jacht jest wykorzystywany w roli jednostki prezydenckiej, a na jego pokładzie organizowane są spotkania.

    MV Savarona ma 136 m długości i tonaż około 4545 BRT. Napęd obecnie stanowią dwa silniki diesla o mocy 3600 KM, zapewniające prędkość maksymalną 18 węzłów i rejsową 15,5 węzła. Załoga liczy 44 marynarzy, a na pokładzie jest miejsce dla 34 pasażerów. Oprócz wygodnych kabin, mają oni do dyspozycji sale konferencyjne, basen, turecką łaźnią, salę kinową i bibliotekę.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePerymetr – mechanizm ostatecznej zagłady w wojnie nuklearnej
    Next Article BWP-40 – prototyp polskiego bojowego wozu piechoty
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    10 września 20234 Mins Read

    Radithor – „lek”, który zabijał

    By Michał Banach0
    8 września 20237 Mins Read159 Views

    Katastrofa liniowca SS Morro Castle (1934)

    By Michał Banach2
    7 września 20233 Mins Read1 Views

    Cliff House w San Francisco i jego długa historia

    By Michał Banach0
    28 sierpnia 20235 Mins Read13 Views

    Długowieczna filipińska fregata BRP Rajah Humabon

    By Michał Banach2
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    17 sierpnia 20237 Mins Read

    PZL MD-12 – jedyny czterosilnikowy samolot polskiej produkcji

    Zbudowany w 1959 roku i rozwijany do drugiej połowy lat 60. samolot PZL MD-12 miał…

    Artykuły
    18 września 20233 Mins Read

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    Parady parowozów w Wolsztynie przez lata były stałym elementem kalendarza imprez kolejowych w Polsce. Niestety…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    21 września 2023

    Lech – pierwszy polski motocykl

    20 września 2023

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    19 września 2023

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    18 września 2023

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    17 września 2023

    Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    26 listopada 20203 Mins Read

    Elektryczne zespoły trakcyjne E-91 (EW51) – pierwszy polski EZT

    Wraz z elektryfikacją kolei średnicowej w Warszawie pojawił się pomysł zbudowania elektrycznych zespołów trakcyjnych, które…

    Artykuły
    27 sierpnia 20224 Mins Read

    Na co zwracać uwagę wybierając biuro podróży?

    Wakacje z biurem podróży to aktualnie najpewniejsza i jedna z najbezpieczniejszych metod podróżowania. Wielu organizatorów…

    Artykuły
    26 lutego 20195 Mins Read

    Aquila – od liniowca po (niedokończony) pierwszy włoski lotniskowiec

    W okresie międzywojennym, Włosi intensywnie rozważali pomysł wprowadzenia do uzbrojenia Regia Marina lotniskowca. Ostatecznie dopiero…

    Artykuły
    29 maja 20193 Mins Read

    Gun Carrier Mark I – pierwsze w historii działo samobieżne

    Krótko po powstaniu pierwszych czołgów, w Wielkiej Brytanii opracowano pierwsze w historii działo samobieżne -…

    Artykuły
    30 marca 20182 Mins Read

    Opuszczony Dom Sowietów w Kaliningradzie

    W centrum Kaliningradu, w miejscu gdzie kiedyś znajdował się Zamek Królewiecki, znajduje się dzisiaj nietypowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.