SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    France - ostatnie francuski luksusowy transatlantyk
    France - ostatnie francuski luksusowy transatlantyk
    Artykuły

    France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk

    Michał BanachBy Michał Banach11 maja 2022Brak komentarzy6 Mins Read
    Można śmiało powiedzieć, że po II wojnie światowej zakończyła się era transatlantyków. Chociaż powstało w tym okresie jeszcze kilka wyjątkowych, najszybszych i największych tego typu statków, ich krótka kariera stała pod znakiem licznych problemów finansowych. Jednym z zbudowanych wówczas statków i zarazem ostatnim luksusowym francuskim transatlantykiem był liniowiec France, zbudowany w 1962 roku.

    Geneza

    Wraz z utratą podczas II wojny światowej liniowca Normandie, Francja pozostała praktycznie bez nowoczesnych statków pasażerskich. Po wojnie jedynymi dostępnymi jednostkami był zbudowany w 1927 liniowiec Ile de France, oraz przekazany przez Amerykanów, ex-niemiecki liniowiec Europa (Liberte). Obie jednostki były przestarzałe i co istotne nie były prestiżowe, co dla Francuzów było dużym problemem, zwłaszcza, gdy na trasy transatlantyckie wróciły brytyjskie liniowce RMS Queen Mary i RMS Queen Elizabeth.

    Wodowanie France
    Wodowanie France

    Jedynym wyjściem było zbudowanie od podstaw nowego statku. Aby maksymalnie przyśpieszyć prace, jako bazę wykorzystano założenia koncepcyjne dla Normandie, dostosowane do powojennych standardów oraz przede wszystkim zmodyfikowane tak, aby maksymalnie obniżyć koszty eksploatacji nowego liniowca. Powstały trzy główne projekty, z których każdy miał kilka wersji rozwojowych. Ostatecznie wybór padł na projekt zakładający powstanie jednostki zdolnej do zabrania na pokład 2000 pasażerów i mogącej osiągnąć prędkość około 31 węzłów

    Aby dodatkowo podnieść rangę całego projektu, podjęto decyzję o wydłużeniu kadłuba tak, aby nowy transatlantyk stał się najdłuższym statkiem pasażerskim na świecie. Budowę zlecono 26 lipca 1956 roku stoczni Chantiers del’Atlantique, tak aby nowy liniowiec zbudowano na tej samej pochylni co Normandie. Stępkę pod statek położono 7 września 1957 roku, a wodowanie miało miejsce 11 maja 1960 roku.

    France
    France

    Duma Francji

    Zarówno budowa jak i prace wykończeniowe na nowym transatlantyku nazwanym France szły bardzo szybko i już pod koniec 1961 roku rozpoczęto próby morskie. Pierwszy rejs pasażerski rozpoczął się 19 stycznia 1962 roku, a portem docelowym były Wyspy Kanaryjskie. 3 lutego liniowiec udał się natomiast w swój pierwszy rejs transatlantycki do Nowego Jorku.

    France w Nowym Jorku
    France w Nowym Jorku

    Chociaż France był dumą francuskich linii Compagnie Générale Transatlantique (CGT) i w swoim czasie jednym z największych transatlantyków na świecie, od początku swojej kariery przynosił straty. Mimo projektu zakładającego mniejsze zużycie paliwa, liniowiec podczas rejsów transatlantyckich nawet z dużym obłożeniem generował bardzo wysokie koszty eksploatacji, których nie pokrywały zyski z biletów, których ceny musiały być dostosowane do rynku. Francuskie władze z przyczyn czysto prestiżowych wspierały CGT finansowo, tak aby utrzymać nierentowny statek w eksploatacji, ale wsparcie miało swoje granice.

    W okresie zimowym France wykorzystywano podczas rejsów wycieczkowych, które cieszyły się dużą popularnością i pozwalały na nieznaczne podreperowanie budżetu. Na początku lat 70. zorganizowano również trzy rejsy dookoła świata, które odbiły się szerokim echem w mediach, oraz przyciągnęły komplet pasażerów. Mimo to luksusowy transatlantyk przegrywał ekonomicznie z coraz popularniejszymi samolotami pasażerskimi.

    Norway (ex-France) (fot. Joost J. Bakker)
    Norway (ex-France) (fot. Joost J. Bakker)

    6 września 1974 roku rozpoczął się ostatni liniowy rejs France do Nowego Jorku. Po jego zakończeniu CGT chciało liniowiec odstawić do rezerwy z zamiarem jego późniejszego wykorzystania (tak jak w przypadku niepotrzebnych okrętów wojennych). Gdy informacja o tym dotarła do załogi, doszło do strajku i krótkiego zablokowania portu w Hawrze. Mimo to armator nie zmienił zdania i oficjalnie 25 października 1974 roku France został wycofany z eksploatacji, obsadzony załogą szkieletową i skierowany w rejon ujścia Sekwany. Przez kolejne cztery lata jednostka bezczynnie czekała na dalszy los. W tym czasie powstało wiele koncepocji wykorzystania statku, ale ostatecznie liniowiec został sprzedany norweskiej firmie Norwegian Caribbean Line, która zamierzała wykorzystać go w roli typowego statku wycieczkowego na Karaibach.

    W nowej roli

    18 sierpnia 1979 roku France dotarł do Bremerhaven, gdzie rozpoczęto przebudowę liniowca na typowy statek wycieczkowy. W toku prac znacząco zmieniono wygląd zewnętrzny jednostki, przede wszystkim poprzez usunięcie części zadaszeń i modyfikację kominów, a także zmniejszenie siłowni. Również wnętrza dostosowano do nowej roli. Przebudowę zakończono 14 kwietnia 1980 roku. Tego samego dnia statek otrzymał również nową nazwę – Norway. Po dokończeniu ostatnich prac i przygotowaniu statku do rejsu, 30 kwietnia opuścił on Bremerhaven i udał się do Oslo.

    Norway (ex-France)
    Norway (ex-France)

    Jako wycieczkowiec, Norway operował głównie w rejonie Karaibów i co ciekawe, okazał się komercyjnym sukcesem, po raz pierwszy w swojej historii przynosząc zyski. W 1984 roku statek poddano kolejnemu remontowi, a w 1987 roku zmieniono macierzysty port na Nassau na Bahamach. Przez kolejne lata statek kontynuował służbę, a w 1990 i 2001 roku przeprowadzono kolejne remonty i modernizacje.

    Niestety dobre czasy zaczęły zbliżać się ku końcowi. 25 maja 2003 roku podczas pobytu w Miami na pokładzie doszło do eksplozji kotła, w wyniku której zginęło kilku członków załogi. Po prowizorycznych naprawach, Norway wrócił do Niemiec, gdzie miał przejść oględziny i remont. W trakcie prac okazało się, że czas oczekiwania na nowy kocioł wynosi 7-12 miesięcy. W zaistniałej sytuacji armator podjął decyzję o wycofaniu statku z eksploatacji.

    Norway (ex-France)
    Norway (ex-France)

    Przez kolejnych kilka lat dawny francuski liniowiec kilkukrotnie zmieniał właścicieli, banderę, nazwę oraz macierzysty port. Kolejni właściciele chcieli przebudować go na hotel lub przywrócić mu rolę statku wycieczkowego. Tak się jednak nie stało, a główną przeszkodą w realizacji planów był… wszechobecny azbest. Jego usunięcie było bardzo kosztowne, a nowe przepisy uniemożliwiały nawet przeprowadzenie remontu statku.

    Ostatecznie w 2005 roku statek został sprzedany na złom. Po dopełnieniu formalności, jednostka trafiła do stoczni złomowej w Alang, gdzie 4 grudnia 2007 roku rozpoczęto złomowanie. Zanim jednak dawny liniowiec trafił na złom, kilkukrotnie zmieniono jego nazwę. Prace zakończono pod koniec 2008 roku, a w lutym 2009 roku zorganizowano aukcję, na której sprzedano ostatnie pamiątki z dawnego liniowca. Jako ciekawostkę warto dodać, że w czasach swojej świetności, liniowiec zagrał w dwóch filmach – Żandarm w Nowym Jorku (1965) i Mózg (1969).

    Norway (ex-France) (fot. Thorsten Pohl)
    Norway (ex-France) (fot. Thorsten Pohl)

    Konstrukcja

    France miał 316 m długości i tonaż 66 343 GT w momencie wejścia do służby. W wyniku kolejnych modernizacji, w 1984 roku jego tonaż wzrósł do 70 202 GT, a w 1990 do 76 049 GT. Napęd stanowiły dwa zespoły turbin parowych (na dziobie i rufie), zapewniające prędkość maksymalną 30 węzłów. W swojej pierwotnej konfiguracji statek mógł zabrać na pokład 407 pasażerów w pierwszej klasie i 1637 w klasie turystycznej. Po przebudowie na wycieczkowiec, w latach 1980-1990 zabierał na pokład do 1944 pasażerów, a w latach 1994-2003 2565 pasażerów. Załoga liczyła początkowo 1253 osób, a od 1980 875 osób. Koszt budowy jednostki wyniósł około 80 mln dolarów.

    Blue Lady, ex-Norway, ex-France (fot. aks1189/Wikimedia Commons)
    Blue Lady, ex-Norway, ex-France (fot. aks1189/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleUSS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Next Article HMS Vanguard – ostatni pancernik
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.