SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Fotografia lotnicza – poradnik cz. 1 – 5 podstawowych rad jak zrobić lepsze zdjęcia lotnicze
    Fotografia lotnicza - poradnik cz. 1 - 5 podstawowych rad jak zrobić lepsze zdjęcia lotnicze
    Fotografia lotnicza - poradnik cz. 1 - 5 podstawowych rad jak zrobić lepsze zdjęcia lotnicze
    Artykuły

    Fotografia lotnicza – poradnik cz. 1 – 5 podstawowych rad jak zrobić lepsze zdjęcia lotnicze

    Michał BanachBy Michał Banach8 sierpnia 2019Brak komentarzy13 Mins Read
    Fotografia lotnicza jest jedną z ciekawszych ale i trudniejszych dziedzin fotografii. Wymaga nie tylko odpowiedniego sprzętu, ale i umiejętności zarówno w robieniu zdjęć jak i ich późniejszej obróbce, która w tym przypadku ma olbrzymie znacznie. W tym poradniku (pierwszym z wielu) znajdziecie najważniejsze porady i sugestie, które pomogą Wam w robieniu lepszych zdjęć lotniczych.

    Kilka słów na początek

    Pod hasłem „fotografowanie samolotów” kryje się kilka rodzajów fotografii. Najbardziej powszechny jest podział na fotografię spotterską oraz ogólnie lotniczą. Chociaż wiele osób stosuje obie te nazwy zamiennie, w praktyce są to różne dziedziny fotografii, wymuszające często zupełnie inne podejście do zdjęć.

    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4054) i (4067) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4054) i (4067) (fot. Michał Banach)

    W fotografii spotterskiej przede wszystkim chodzi o jak najlepsze uwiecznienie fotografowanego samolotu, ale bez nadmiernej obróbki i bez „artystycznego ducha”. Zdjęcia muszą być technicznie dopracowane i spełniać konkretne wytyczne, które tworzone są przez internetowe galerie, gdzie najczęściej zdjęcia te są publikowane. Fotograf musi się podporządkować tym zasadom i nie ma większego wyboru. Głównym celem fotografii spotterskiej jest dokumentowanie samolotów.

    W bardziej ogólnej fotografii lotniczej, nie ma już takich ograniczeń. Fotograf staje się artystą, który pracuje w swoim stylu i tworzy lotniczy obraz według własnych wytycznych. Zdjęcia dalej muszą być technicznie dopracowane, ale nikt nie narzuca nam co to oznacza. Każdy może więc zrobić takie zdjęcie, jakie mu się podoba.

    Boeing 737 MAX 8 (SP-LVA) (fot. Michał Banach)
    Boeing 737 MAX 8 (SP-LVA) (fot. Michał Banach)

    Niezależnie jednak od rodzaju zdjęć jakie chcemy robić, musimy się odpowiednio przygotować. Fotografowanie samolotów to stosunkowo drogie i wymagające hobby. W przeciwieństwie do wielu innych dziedzin fotografii, w tym przypadku oprócz naszych umiejętności sprzęt ma bardzo duże znacznie. Im lepszy obiektyw i aparat posiadamy, tym lepszy będzie efekt naszej pracy. Niestety wiąże się to z kosztami, ponieważ teleobiektywy (o ogniskowej od 400 mm w górę) swoje kosztują.

    Zanim jednak zaczniemy inwestować ciężko zarobione pieniądze w kolejne obiektywy i korpusy, warto dopracować sam warsztat pracy, czyli to jak robimy zdjęcia i to jak je obrabiamy. Pozwoli to nam lepiej wykorzystać posiadany sprzęt i sprecyzować nasze potrzeby.

    Czasami aby dobrze sfotografować samolot, trzeba położyć się na ziemi (fot. Michał Banach)
    Czasami aby dobrze sfotografować samolot, trzeba położyć się na ziemi (fot. Michał Banach)

    Zdaję sobie sprawę z tego, że chociaż poradnik ten będzie długi, daleko mu będzie do wyczerpania wszystkich tematów, więc potraktujmy go jako początek dłuższej serii publikacji. W kolejnym tekście na pewno skupię się na wyborze odpowiedniego sprzętu do zdjęć lotniczych, a później bardziej szczegółowo poruszę pozostałe kwestie, z których część w wersji ogólnej znajduje się w tym poradniku.

    1. Wykorzystanie warunków

    W fotografii lotniczej kluczowe znaczenie ma wykorzystanie sytuacji i warunków, w jakich się znajdziemy. Praktycznie nie ma idealnych warunków do robienia zdjęć samolotów. Im mamy ładniejszą pogodę, tym większe problemy sprawiać będzie tzw. termika, czyli falujące rozgrzane powietrze. Przy gorszej pogodzie zwykle przyjdzie nam walczyć z brakiem światła, a co za tym idzie długimi czasami i wysokim ISO, oraz nudnym, monotonnym szarym niebem. W deszczu lub zimnie robienie zdjęć ważącym kilka kilogramów aparatem z teleobiektywem też nie będzie zbyt przyjemne.

    Książkowy wręcz przykład działania termiki (fot. Michał Banach)
    Książkowy wręcz przykład działania termiki (fot. Michał Banach)

    Każda z tych sytuacji daje nam jednak różne możliwości i okazje, które trzeba wykorzystać, albo którym trzeba się podporządkować.

    Tym samym, kiedy nad lotniskiem zauważymy falujące rozgrzane powietrze, trzeba skupić się na robieniu zdjęć samolotów w powietrzu, a nie nad ziemią. Jeśli możemy, warto wejść na coś wyższego – rampę, górkę, albo nawet drabinę, aby samemu znaleźć się nieco wyżej i „uciec” od zalegającego przy ziemi gorącego powietrza.

    Czasami brzydka pogoda może być sprzymierzeńcem przy tworzeniu efektownych i nietypowych kadrów (fot. Michał Banach)
    Czasami brzydka pogoda może być sprzymierzeńcem przy tworzeniu efektownych i nietypowych kadrów (fot. Michał Banach)

    Przy złej pogodzie musimy zadbać o to, aby ustawienia ekspozycji naszego aparatu zapewniły nam jak najlepszy materiał do dalszej obróbki zdjęcia i wyciągania szczegółów. Współczesne aparaty są w stanie zarejestrować bardzo dużo szczegółów, które potem w trakcie próbki można odzyskać.

    Pamiętajmy przy tym, że chmury, kałuże, mokry pas startowy, a czasami też i dym są naszymi sprzymierzeńcami i pomagają w uzyskaniu ciekawszych i bardziej różnorodnych zdjęć.

    Lockheed Martin F-16D Jastrząb (4078) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16D Jastrząb (4078) (fot. Michał Banach)

    Idealne warunki do zdjęć lotniczych

    Chociaż nie zdarza się to często, czasami możemy mieć szczęście do „idealnych warunków” na zdjęcia lotnicze. Co to znaczy? Na niebie będą cały czas chmury (nawet bardzo ciężkie), ale pomiędzy nimi wyjdzie słonce i oświetli fotografowany samolot. Najlepiej jakby w takiej sytuacji temperatura nie była zbyt wysoka i żeby nie było zbyt silnego wiatru.

    To zdjęcie powstało właśnie w takiej sytuacji - przez cały czas nad lotniskiem unosiły się ciężkie chmury i nie było słońca, ale nagle, dosłownie na jeden przelot wyszło ono zza chmur (fot. Michał Banach)
    To zdjęcie powstało właśnie w takiej sytuacji – przez cały czas nad lotniskiem unosiły się ciężkie chmury i nie było słońca, ale nagle, dosłownie na jeden przelot wyszło ono zza chmur (fot. Michał Banach)
    1 2 3
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułJedyny w swoim rodzaju Potez 75
    Następny artykuł Uniwersalny szwedzki bombowiec Saab 18
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    13 maja 20222 Mins Read

    Samolot pocztowy i pasażerski Boeing Monomail

    6 maja 20222 Mins Read

    PWS-24 – pierwszy polski seryjnie produkowany samolot pasażerski

    1 maja 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.