SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Fotografia lotnicza – poradnik cz. 1 – 5 podstawowych rad jak zrobić lepsze zdjęcia lotnicze
    Fotografia lotnicza - poradnik cz. 1 - 5 podstawowych rad jak zrobić lepsze zdjęcia lotnicze
    Fotografia lotnicza - poradnik cz. 1 - 5 podstawowych rad jak zrobić lepsze zdjęcia lotnicze
    Artykuły

    Fotografia lotnicza – poradnik cz. 1 – 5 podstawowych rad jak zrobić lepsze zdjęcia lotnicze

    Michał BanachBy Michał Banach8 sierpnia 2019Brak komentarzy13 Mins Read
    Fotografia lotnicza jest jedną z ciekawszych ale i trudniejszych dziedzin fotografii. Wymaga nie tylko odpowiedniego sprzętu, ale i umiejętności zarówno w robieniu zdjęć jak i ich późniejszej obróbce, która w tym przypadku ma olbrzymie znacznie. W tym poradniku (pierwszym z wielu) znajdziecie najważniejsze porady i sugestie, które pomogą Wam w robieniu lepszych zdjęć lotniczych.

    Kilka słów na początek

    Pod hasłem „fotografowanie samolotów” kryje się kilka rodzajów fotografii. Najbardziej powszechny jest podział na fotografię spotterską oraz ogólnie lotniczą. Chociaż wiele osób stosuje obie te nazwy zamiennie, w praktyce są to różne dziedziny fotografii, wymuszające często zupełnie inne podejście do zdjęć.

    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4054) i (4067) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4054) i (4067) (fot. Michał Banach)

    W fotografii spotterskiej przede wszystkim chodzi o jak najlepsze uwiecznienie fotografowanego samolotu, ale bez nadmiernej obróbki i bez „artystycznego ducha”. Zdjęcia muszą być technicznie dopracowane i spełniać konkretne wytyczne, które tworzone są przez internetowe galerie, gdzie najczęściej zdjęcia te są publikowane. Fotograf musi się podporządkować tym zasadom i nie ma większego wyboru. Głównym celem fotografii spotterskiej jest dokumentowanie samolotów.

    W bardziej ogólnej fotografii lotniczej, nie ma już takich ograniczeń. Fotograf staje się artystą, który pracuje w swoim stylu i tworzy lotniczy obraz według własnych wytycznych. Zdjęcia dalej muszą być technicznie dopracowane, ale nikt nie narzuca nam co to oznacza. Każdy może więc zrobić takie zdjęcie, jakie mu się podoba.

    Boeing 737 MAX 8 (SP-LVA) (fot. Michał Banach)
    Boeing 737 MAX 8 (SP-LVA) (fot. Michał Banach)

    Niezależnie jednak od rodzaju zdjęć jakie chcemy robić, musimy się odpowiednio przygotować. Fotografowanie samolotów to stosunkowo drogie i wymagające hobby. W przeciwieństwie do wielu innych dziedzin fotografii, w tym przypadku oprócz naszych umiejętności sprzęt ma bardzo duże znacznie. Im lepszy obiektyw i aparat posiadamy, tym lepszy będzie efekt naszej pracy. Niestety wiąże się to z kosztami, ponieważ teleobiektywy (o ogniskowej od 400 mm w górę) swoje kosztują.

    Zanim jednak zaczniemy inwestować ciężko zarobione pieniądze w kolejne obiektywy i korpusy, warto dopracować sam warsztat pracy, czyli to jak robimy zdjęcia i to jak je obrabiamy. Pozwoli to nam lepiej wykorzystać posiadany sprzęt i sprecyzować nasze potrzeby.

    Czasami aby dobrze sfotografować samolot, trzeba położyć się na ziemi (fot. Michał Banach)
    Czasami aby dobrze sfotografować samolot, trzeba położyć się na ziemi (fot. Michał Banach)

    Zdaję sobie sprawę z tego, że chociaż poradnik ten będzie długi, daleko mu będzie do wyczerpania wszystkich tematów, więc potraktujmy go jako początek dłuższej serii publikacji. W kolejnym tekście na pewno skupię się na wyborze odpowiedniego sprzętu do zdjęć lotniczych, a później bardziej szczegółowo poruszę pozostałe kwestie, z których część w wersji ogólnej znajduje się w tym poradniku.

    1. Wykorzystanie warunków

    W fotografii lotniczej kluczowe znaczenie ma wykorzystanie sytuacji i warunków, w jakich się znajdziemy. Praktycznie nie ma idealnych warunków do robienia zdjęć samolotów. Im mamy ładniejszą pogodę, tym większe problemy sprawiać będzie tzw. termika, czyli falujące rozgrzane powietrze. Przy gorszej pogodzie zwykle przyjdzie nam walczyć z brakiem światła, a co za tym idzie długimi czasami i wysokim ISO, oraz nudnym, monotonnym szarym niebem. W deszczu lub zimnie robienie zdjęć ważącym kilka kilogramów aparatem z teleobiektywem też nie będzie zbyt przyjemne.

    Książkowy wręcz przykład działania termiki (fot. Michał Banach)
    Książkowy wręcz przykład działania termiki (fot. Michał Banach)

    Każda z tych sytuacji daje nam jednak różne możliwości i okazje, które trzeba wykorzystać, albo którym trzeba się podporządkować.

    Tym samym, kiedy nad lotniskiem zauważymy falujące rozgrzane powietrze, trzeba skupić się na robieniu zdjęć samolotów w powietrzu, a nie nad ziemią. Jeśli możemy, warto wejść na coś wyższego – rampę, górkę, albo nawet drabinę, aby samemu znaleźć się nieco wyżej i „uciec” od zalegającego przy ziemi gorącego powietrza.

    Czasami brzydka pogoda może być sprzymierzeńcem przy tworzeniu efektownych i nietypowych kadrów (fot. Michał Banach)
    Czasami brzydka pogoda może być sprzymierzeńcem przy tworzeniu efektownych i nietypowych kadrów (fot. Michał Banach)

    Przy złej pogodzie musimy zadbać o to, aby ustawienia ekspozycji naszego aparatu zapewniły nam jak najlepszy materiał do dalszej obróbki zdjęcia i wyciągania szczegółów. Współczesne aparaty są w stanie zarejestrować bardzo dużo szczegółów, które potem w trakcie próbki można odzyskać.

    Pamiętajmy przy tym, że chmury, kałuże, mokry pas startowy, a czasami też i dym są naszymi sprzymierzeńcami i pomagają w uzyskaniu ciekawszych i bardziej różnorodnych zdjęć.

    Lockheed Martin F-16D Jastrząb (4078) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16D Jastrząb (4078) (fot. Michał Banach)

    Idealne warunki do zdjęć lotniczych

    Chociaż nie zdarza się to często, czasami możemy mieć szczęście do „idealnych warunków” na zdjęcia lotnicze. Co to znaczy? Na niebie będą cały czas chmury (nawet bardzo ciężkie), ale pomiędzy nimi wyjdzie słonce i oświetli fotografowany samolot. Najlepiej jakby w takiej sytuacji temperatura nie była zbyt wysoka i żeby nie było zbyt silnego wiatru.

    To zdjęcie powstało właśnie w takiej sytuacji - przez cały czas nad lotniskiem unosiły się ciężkie chmury i nie było słońca, ale nagle, dosłownie na jeden przelot wyszło ono zza chmur (fot. Michał Banach)
    To zdjęcie powstało właśnie w takiej sytuacji – przez cały czas nad lotniskiem unosiły się ciężkie chmury i nie było słońca, ale nagle, dosłownie na jeden przelot wyszło ono zza chmur (fot. Michał Banach)

    Related

    1 2 3
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJedyny w swoim rodzaju Potez 75
    Next Article Uniwersalny szwedzki bombowiec Saab 18
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read

    Bartel BM-6 – polski samolot szkolno-myśliwski

    31 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.