SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Citadelle Laferrière – olbrzymia twierdza na Haiti
    Citadelle Laferrière - olbrzymia twierdza na Haiti
    Citadelle Laferrière - olbrzymia twierdza na Haiti
    Artykuły

    Citadelle Laferrière – olbrzymia twierdza na Haiti

    Michał BanachBy Michał Banach30 września 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Karaiby kojarzą się raczej z pięknymi plażami i może niewielkimi fortami budowanymi dla ochrony portów i miast. Na Haiti można jednak znaleźć olbrzymią twierdzę Citadelle Laferrière, zbudowaną w 1820 roku. Jest to największy tego typu obiekt w obu Amerykach.

    W 1804 roku mieszkańcy Haiti wywalczyli niepodległość, pokonując po trwającej 14 lat wojnie, wojska francuskie. Mimo zwycięstwa, przywódcy młodego cesarstwa (później republiki) szukali sposobu na zabezpieczenie kraju przed ponowną inwazją francuzów, którzy nie mogli pogodzić się z utratą strategicznej kolonii na Karaibach.

    Citadelle Laferrière w 1920 roku (fot. USMC)
    Citadelle Laferrière w 1920 roku (fot. USMC)

    W 1805 roku Henri Christophe, jeden z przywódców zwycięskiej rewolucji rozpoczął budowę olbrzymiej twierdzy w północnej części kraju. Jako idealne miejsce do budowy wybrano wzgórze Bonnet a L’Evaque o wysokości 910 m, znajdujące się 8 km od miasteczka Milot. Forteca miała być najważniejszym punktem obronnym w tej części kraju, pozwalającym na prowadzenie działań zaczepnych przez wiele miesięcy. Zamek otrzymał nazwę Citadelle Laferrière.

    Według planów jego twórcy, w razie inwazji okoliczne pola i wioski miały zostać spalone, a mieszkańcy i żołnierze mieli ukryć się w twierdzy, z której prowadziliby działania partyzanckie. Oprócz Citadelle Laferrière zbudowano jeszcze kilka mniejszych fortów w innych częściach kraju, które razem miały tworzyć linię obronną.

    Citadelle Laferrière (fot. Rémi Kaupp)
    Citadelle Laferrière (fot. Rémi Kaupp)

    W latach 1805-1812 u podnóża góry zbudowano jeszcze pałac królewski Sans-Souci, przeznaczony dla Henriego Christophe, który w międzyczasie ogłosił się królem północnej części Haiti. W 1842 roku pałac został jednak zniszczony przez trzęsienie ziemi. Nigdy go nie odbudowano.

    Prace nad samą twierdzą trwały do 1820 roku i zaowocowały powstaniem olbrzymiej fortecy o powierzchni około 10 000 m². Mury miały aż 4 m grubości i wznosiły na ponad 40 metrów nad wierzchołek góry, a uzbrojenie twierdzy składało się z 365 armat różnego kalibru. Liczne magazyny zaopatrzenia miały pozwolić na utrzymanie liczącego 5000 żołnierzy garnizonu przez cały rok.

    Pałac Sans-Souci (fot. Iconem/Wikimedia Commons)
    Pałac Sans-Souci (fot. Iconem/Wikimedia Commons)
    Pałac Sans-Souci (fot. Rémi Kaupp)
    Pałac Sans-Souci (fot. Rémi Kaupp)

    Dzięki położeniu na szczycie 910-metrowej góry, Citadelle Laferrière było idealnym punktem obserwacyjnym i obronnym, którego zdobycie było praktycznie niemożliwe. Niestety w tym samym roku, w którym zakończono budowę, Henri Christophe zmarł z powodu zawału (niektórzy sugerują jednak, że popełnił samobójstwo). Jego ciało pochowano wewnątrz twierdzy.

    Zmiany polityczne na świecie w latach 20. XIX wieku sprawiły, że zagrożenie francuską inwazją przestało istnieć. W związku z tym olbrzymia forteca straciła znaczenie militarne. Z czasem obiekt przestał pełnić zadania obronne, ale mieszkańcy Haiti nigdy nie zapomnieli o jego znaczeniu.

    Citadelle Laferrière (fot. Stefan Krasowski)
    Citadelle Laferrière (fot. Stefan Krasowski)

    Citadelle Laferrière stała się symbolem Haiti i wywalczonej przez mieszkańców wyspy niepodległości. W 1982 roku twierdza została wpisana do rejestru UNESCO. W kolejnych latach twierdzę wyremontowano. Dzisiaj jest to jedna z największych atrakcji turystycznych na Haiti, przyciągająca olbrzymie ilości turystów, mimo swojego położenia.

    Dostanie się do fortecy jest trudne, ponieważ trzeba pokonać aż 11-kilometrową drogę na szczyt góry. Część trasy można przejechać samochodem, ale większość trzeba przejść pieszo, albo skorzystać z transportu konnego. Mimo to miejsce to jest warte odwiedzenia, głównie ze względu na niesamowity widok, rozciągający się z szczytu twierdzy.

    Citadelle Laferrière (fot. Rémi Kaupp)
    Citadelle Laferrière (fot. Rémi Kaupp)
    Citadelle Laferrière (fot. pixabay.com)
    Citadelle Laferrière (fot. pixabay.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJesienny wypoczynek nad morzem? Zapraszamy do Mielna!
    Next Article Curtiss Naval Aircraft Factory TS-1 – pierwszy myśliwiec pokładowy US Navy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Zatonięcie promu MV Doña Paz – największa katastrofa morska w czasie pokoju

    20 grudnia 20224 Mins Read

    Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

    18 sierpnia 20223 Mins Read

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.