Close Menu
SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      10 grudnia 2023

      Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

      9 grudnia 2023

      Kresowiec – samochód pancerny z niczego

      8 grudnia 2023

      Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      10 grudnia 2023

      Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

      9 grudnia 2023

      Kresowiec – samochód pancerny z niczego

      8 grudnia 2023

      Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Parowozownia Gniezno – największa parowozownia w Polsce
    Artykuły

    Parowozownia Gniezno – największa parowozownia w Polsce

    Michał BanachBy Michał Banach26 października 2023Updated:27 października 2023Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Parowozownia Gniezno - największa parowozownia w Polsce
    Parowozownia Gniezno - największa parowozownia w Polsce
    Pochodząca z XIX wieku parowozownia Gniezno uznawana jest za największy tego typu obiekt w Polsce i jeden z największych w Europie. Nieczynny od 2009 roku obiekt po latach popadania w ruinę powoli zmienia się w atrakcję turystyczną dzięki wsparciu pasjonatów kolei.

    Historia parowozowni w Gnieźnie sięga przełomu lat 60. i 70. XIX wieku, kiedy to powstała linia kolejowa Poznań-Toruń. Budowę trasy zainicjowano 30 listopada 1867 roku. Według założeń miała ona biec z Poznania przez Gniezno i Inowrocław do Torunia, z odgałęzieniem do Bydgoszczy. Pierwszy duży etap trasy (Poznań-Bydgoszcz) oddano do użytku 26 maja 1872 roku, a 25 marca 1873 roku uruchomiono część trasy do Torunia.

    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)

    Podczas budowy trasy w Gnieźnie zbudowano stację kolejową z parowozownią, która na przestrzeni kolejnych lat przechodziła wiele zmian i rozbudów. Przed wybuchem I wojny światowej w parowozowni zbudowano wieżę ciśnień oraz drugą halę wachlarzową. W trakcie wojny natomiast dobudowano w pobliży wiadukt drogowy nad torami. W okresie międzywojennym skala rozbudowy była mniejsza, ale dalej dobudowywano nowe budynki. We wrześniu 1939 roku część obiektów Parowozowni Gniezno została uszkodzona, ale w krótkim czasie wyremontowano je i rozbudowano – z racji strategicznego położenia, parowozownia obsługiwała duży, wojskowy ruch kolejowy .

    Obiekt mimo swojego strategicznego znaczenia przetrwał wojnę i nie został zniszczony przez nacierającą armię radziecką. W związku z tym po wojnie dalej go wykorzystywano jako jeden z głównych w Wielkopolsce punktów obsługi parowozów i ich remontów. Dalej rozbudowywano infrastrukturę, ale w latach 80. wraz z postępującą wymianą taboru kolejowego na elektryczny i spalinowy, Parowozownia Gniezno zaczęła tracić na znaczeniu.

    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)

    Ostatecznie w 2009 roku część obiektu odpowiedzialna za naprawy taboru kolejowego została zamknięta, a w 2012 roku ten sam los podzieliła wagonownia. Kilka kolejnych lat obiekt, który w ostatnich latach funkcjonowania nie był już pod pełną opieką, niszczał, ale dzięki lokalnej społeczności i Gnieźnieńskiemu Stowarzyszeniu Miłośników Kolei (dzisiaj stowarzyszenie Parowozownia Gniezno) rozpoczęto żmudny proces przywracania jej dawnej świetności.

    Członkowie stowarzyszenia dbają o bezpieczeństwo zabudowań, które niestety są często obiektem dewastacji, oraz opiekują się rosnącą kolekcją pojazdów szynowych, które gromadzone są w jednej z hal wachlarzowych, która jest w zdecydowanie lepszym stanie od drugiej (druga, nieczynna hala ma częściowo zawalony dach, przez co wchodzenie do niej jest niebezpieczne i wymaga odpowiedniej ostrożności oraz nadzoru.

    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)

    Dzięki działaniom stowarzyszenia możliwe jest utrzymanie w sprawności jednej z obrotnic, a także organizowanie wycieczek – obecnie odbywają się one w weekendy w godzinach przedpołudniowych. Na co dzień, wstęp do parowozowni jest niemożliwy bez wcześniejszego umówienia się. Dodatkowo teren parowozowni jest intensywnie wykorzystywany do organizowania wydarzeń kulturalnych, a także jako plan filmowy.

    Najważniejszymi zabytkami na terenie parowozowni są drewniany żuraw węglowy (jedyny taki zachowany w Europie), dyspozytornia bramowa z 1942 roku, obrotnica z lat 90. XIX wieku, zmodernizowana na początku XX wieku, wieża ciśnień z 1905 roku, dwie hale wachlarzowe na 23 i 24 stanowiska, pierwsza z 1875 roku, a druga z 1908 roku, noclegownia z końca XIX wieku, budynek socjalny, kotłownia centralnego ogrzewania, elektrownia spalinowa, magazyn materiałowy i olejowy i wagonownia z czasów II wojny światowej.

    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)

    Mimo swojego stanu (pozostawiony własnemu losowi obiekt popadł mocno w ruinę zanim zajęło się nim stowarzyszenie), Parowozownia Gniezno jest unikatowym obiektem nie tylko w Polsce ale i w Europie. Jest to jeden z największych tego typu obiektów na kontynencie i zdecydowanie największa parowozownia w Polsce. Chociaż do parowozownia w Wolsztynie jest najbardziej znana, gnieźnieński obiekt jest zdecydowanie większy i ma bogatszą historię. Szkoda tylko, że póki co kolekcja taboru kolejowego w Gnieźnie jest bardzo mała i nie ma żadnych dużych parowozów – nawet wymagających remontu.

    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)

    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePancerniki typu España – jedyne hiszpańskie dreadnoughty
    Next Article Estońskie okręty podwodne Kalev i Lembit
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    9 grudnia 20232 Mins Read3 Views

    Kresowiec – samochód pancerny z niczego

    By Michał Banach0
    8 grudnia 20233 Mins Read139 Views

    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    By Michał Banach0
    2 grudnia 20233 Mins Read4 Views

    Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

    By Artykuł Sponsorowany0
    26 listopada 20237 Mins Read95 Views

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    6 grudnia 20234 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    Historia amerykańskich okrętów podwodnych pełna jest zarówno przełomowych momentów jak i niezrozumiałych zaniedbań. Oprócz wielu…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    10 grudnia 2023

    Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

    9 grudnia 2023

    Kresowiec – samochód pancerny z niczego

    8 grudnia 2023

    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    7 grudnia 2023

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    6 grudnia 2023

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    14 kwietnia 20204 Mins Read

    CASA 2.111 – hiszpański Heinkel He 111

    W 1945 roku Hiszpańskie Siły Powietrzne wprowadziły do eksploatacji zbudowane na licencji niemieckie bombowce Heinkel…

    Artykuły
    19 października 20192 Mins Read

    Cmentarzysko platform wiertniczych w Cromarty Firth

    Na pierwszy rzut oka, Cromarty Firth to typowa, malownicza zatoka w Szkocji. Na jej brzegach…

    Artykuły
    30 sierpnia 20162 Mins Read

    Lockheed XM808W Twister – zapomniany pojazd rozpoznawczy

    W latach 70. w USA uruchomiono program XM800, którego celem było zaprojektowanie nowego pojazdu rozpoznawczego…

    Artykuły
    27 stycznia 20212 Mins Read

    Eksperymentalny niemiecki czołg kołowy Treffas-Wagen

    Podczas I wojny światowej Niemcy byli w tyle za Brytyjczykami i Francuzami w kwestii rozwoju…

    Artykuły
    27 listopada 20214 Mins Read

    Voima – najstarszy aktywny fiński lodołamacz

    Ze względu na swoje położenie geograficzne, Finlandia musi posiadać sporą flotę lodołamaczy, zdolnych do utrzymywania…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.