Pochodząca z XIX wieku parowozownia Gniezno uznawana jest za największy tego typu obiekt w Polsce i jeden z największych w Europie. Nieczynny od 2009 roku obiekt po latach popadania w ruinę powoli zmienia się w atrakcję turystyczną dzięki wsparciu pasjonatów kolei.

Historia parowozowni w Gnieźnie sięga przełomu lat 60. i 70. XIX wieku, kiedy to powstała linia kolejowa Poznań-Toruń. Budowę trasy zainicjowano 30 listopada 1867 roku. Według założeń miała ona biec z Poznania przez Gniezno i Inowrocław do Torunia, z odgałęzieniem do Bydgoszczy. Pierwszy duży etap trasy (Poznań-Bydgoszcz) oddano do użytku 26 maja 1872 roku, a 25 marca 1873 roku uruchomiono część trasy do Torunia.

Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)

Podczas budowy trasy w Gnieźnie zbudowano stację kolejową z parowozownią, która na przestrzeni kolejnych lat przechodziła wiele zmian i rozbudów. Przed wybuchem I wojny światowej w parowozowni zbudowano wieżę ciśnień oraz drugą halę wachlarzową. W trakcie wojny natomiast dobudowano w pobliży wiadukt drogowy nad torami. W okresie międzywojennym skala rozbudowy była mniejsza, ale dalej dobudowywano nowe budynki. We wrześniu 1939 roku część obiektów Parowozowni Gniezno została uszkodzona, ale w krótkim czasie wyremontowano je i rozbudowano – z racji strategicznego położenia, parowozownia obsługiwała duży, wojskowy ruch kolejowy .

Obiekt mimo swojego strategicznego znaczenia przetrwał wojnę i nie został zniszczony przez nacierającą armię radziecką. W związku z tym po wojnie dalej go wykorzystywano jako jeden z głównych w Wielkopolsce punktów obsługi parowozów i ich remontów. Dalej rozbudowywano infrastrukturę, ale w latach 80. wraz z postępującą wymianą taboru kolejowego na elektryczny i spalinowy, Parowozownia Gniezno zaczęła tracić na znaczeniu.

Ostatecznie w 2009 roku część obiektu odpowiedzialna za naprawy taboru kolejowego została zamknięta, a w 2012 roku ten sam los podzieliła wagonownia. Kilka kolejnych lat obiekt, który w ostatnich latach funkcjonowania nie był już pod pełną opieką, niszczał, ale dzięki lokalnej społeczności i Gnieźnieńskiemu Stowarzyszeniu Miłośników Kolei (dzisiaj stowarzyszenie Parowozownia Gniezno) rozpoczęto żmudny proces przywracania jej dawnej świetności.

Członkowie stowarzyszenia dbają o bezpieczeństwo zabudowań, które niestety są często obiektem dewastacji, oraz opiekują się rosnącą kolekcją pojazdów szynowych, które gromadzone są w jednej z hal wachlarzowych, która jest w zdecydowanie lepszym stanie od drugiej (druga, nieczynna hala ma częściowo zawalony dach, przez co wchodzenie do niej jest niebezpieczne i wymaga odpowiedniej ostrożności oraz nadzoru.

Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)

Dzięki działaniom stowarzyszenia możliwe jest utrzymanie w sprawności jednej z obrotnic, a także organizowanie wycieczek – obecnie odbywają się one w weekendy w godzinach przedpołudniowych. Na co dzień, wstęp do parowozowni jest niemożliwy bez wcześniejszego umówienia się. Dodatkowo teren parowozowni jest intensywnie wykorzystywany do organizowania wydarzeń kulturalnych, a także jako plan filmowy.

Najważniejszymi zabytkami na terenie parowozowni są drewniany żuraw węglowy (jedyny taki zachowany w Europie), dyspozytornia bramowa z 1942 roku, obrotnica z lat 90. XIX wieku, zmodernizowana na początku XX wieku, wieża ciśnień z 1905 roku, dwie hale wachlarzowe na 23 i 24 stanowiska, pierwsza z 1875 roku, a druga z 1908 roku, noclegownia z końca XIX wieku, budynek socjalny, kotłownia centralnego ogrzewania, elektrownia spalinowa, magazyn materiałowy i olejowy i wagonownia z czasów II wojny światowej.

Mimo swojego stanu (pozostawiony własnemu losowi obiekt popadł mocno w ruinę zanim zajęło się nim stowarzyszenie), Parowozownia Gniezno jest unikatowym obiektem nie tylko w Polsce ale i w Europie. Jest to jeden z największych tego typu obiektów na kontynencie i zdecydowanie największa parowozownia w Polsce. Chociaż do parowozownia w Wolsztynie jest najbardziej znana, gnieźnieński obiekt jest zdecydowanie większy i ma bogatszą historię. Szkoda tylko, że póki co kolekcja taboru kolejowego w Gnieźnie jest bardzo mała i nie ma żadnych dużych parowozów – nawet wymagających remontu.

Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)
Parowozownia Gniezno (fot. Michał Banach)


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.