SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read670 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      31 marca 2023

      Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read670 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      31 marca 2023

      Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read84 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read30 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read177 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Car bomba – największa bomba termojądrowa w historii
    Artykuły

    Car bomba – największa bomba termojądrowa w historii

    Michał BanachBy Michał Banach30 sierpnia 2015Updated:29 października 20229 komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Car bomba
    Car bomba
    Zaraz po zakończeniu II wojny światowej i podziale świata na dwa rywalizujące ze sobą bloki polityczne, rozpoczął się wyścig zbrojeń atomowych. Chociaż wyścig ten trwał do końca zimnej wojny, jego punktem kulminacyjnym było zdetonowanie 30 października 1961 roku w ZSRR tzw. Car bomby – największej bomby termojądrowej w historii, o mocy ponad 50 megaton.

    Geneza

    Idea powstania największej bomby termojądrowej świata zrodziła się na początku 1961 roku w gabinecie Nikity Chruszczowa. To na jego polecenie miała powstać bomba o sile 100 megaton, która pokazałaby całemu światu potęgę Związku Radzieckiego.

    Zespół pod kierownictwem Andrieja Sacharowa i Julija Charitona natychmiast rozpoczął prace, tak aby skończyć przed wyznaczonym terminem – 30 października 1961 roku. Data ta nie była przypadkowa, ponieważ był to ostatni dzień zjazdu partii.

    Replika Car bomby
    Replika Car bomby

    Od samego początku konstruktorzy wiedzieli, że przygotowywana bomba będzie miała tylko i wyłączenie zadanie pokazowe i naukowe, ponieważ jako broń byłaby za ciężka. Bomba otrzymała kodowe oznaczenie RDS-220 (lub też AN 602), ale z czasem zaczęto ją nazywać Car bombą. Nazwa wiązała się z wcześniejszymi nazwami olbrzymich dzwonów i armat, jeszcze w czasach carskich.

    Car bomba

    Krótko po rozpoczęciu prac naukowcy doszli do wniosku, że bomba o mocy 100 megaton byłaby zbyt potężna, a jej zdetonowanie mogłoby doprowadzić do zniszczeń w rejonach odległych o kilkaset kilometrów od miejsca eksplozji. Dodatkowo tak wielka eksplozja miałaby olbrzymi wpływ na klimat całego świata, włączając w to olbrzymi opad radioaktywny.

    Zdecydowano się wówczas na zmniejszenie jej mocy do 50 Mt. Trwające 4 miesiące prace były bardzo pospieszne, przez co naukowcy nie mieli czasu na zaprojektowanie żadnych nowych elementów. Car bomba była więc składanką sprawdzonych konstrukcji, odpowiednio dostosowanych do jej większej mocy.

    Car bomba miała 8 metrów długości i ważyła 27 ton (w tym 800 kg ważył sam spadochron na którym ją zrzucono). Ze względu na jej rozmiar i wagę odpowiednio zmodyfikowano jeden bombowiec Tupolew Tu-95. Usunięto z niego drzwi luku bombowego, zabezpieczono go przed skutkami promieniowania cieplnego oraz maksymalnie odciążono. Jako miejsce testu wybrano poligon nuklearny ulokowany na wyspach będących częścią Nowej Ziemi na północy ZSRR.

    Test

    Eksplozję Car bomby zaplanowano na 30 października 1961 roku. Specjalnie zmodyfikowany Tu-95W leciał w towarzystwie latającego laboratorium znajdującego się na pokładzie Tupolewa Tu-16. Obie maszyny pomalowano na biało w celu ułatwienia identyfikacji oraz jako ochronę przed promieniowaniem cieplnym wytworzonym przez eksplozję.

    Bombę zrzucono z wysokości 10 500 metrów na specjalnym spadochronie. Do punktu detonacji na wysokości 4000 metrów opadała około 188 sekund. Dzięki temu Tu-95 mógł oddalić się na odległość około 45 km od miejsca eksplozji.

    Moment zrzutu Car bomby
    Moment zrzutu Car bomby

    Eksplozja nastąpiła na planowanej wysokości dokładnie o godzinie 11:32 czasu moskiewskiego. Grzyb atomowy jaki powstał miał aż 64 km wysokości i około 40 km średnicy. Błysk widać było według różnych źródeł nawet w odległości 1000 km (pojawiają się źródła sugerujące nawet 2000 km). Fala cieplna dotarła na odległość 270 km od miejsca eksplozji, a w odległości 100 km powodowała poważne oparzenia.

    Wszystkie budynki na Wyspie Północnej znajdującej się 55 km miejsca eksplozji zostały całkowicie zniszczone. Fala uderzeniowa zarejestrowana przez sejsmografy trzykrotnie okrążyła Ziemię. Niektóre relacje sugerują, że wybuch odczuwano nawet w Norwegii i Finlandii.

    Grzyb atomowy po wybuchu Car bomby
    Grzyb atomowy po wybuchu Car bomby

    Punkty obserwacyjne z których test śledzili zarówno naukowcy jak i politycy oraz wojskowi były ulokowane w odległości ponad 200 km od miejsca eksplozji.

    Skutkiem wybuchu było całkowite zrównanie z ziemią wysepek znajdujących się w odległości kilkudziesięciu km od miejsca eksplozji. Skały i śnieg na ich powierzchni uległy stopieniu.

    Największa bomba termojądrowa świata

    Wybuch Car bomby był olbrzymim sukcesem propagandowym ZSRR. Z drugiej strony z powodu tajemnicy jaką okryto cały program jej budowy, o eksplozji wiedzieli jedynie zainteresowani, czyli naukowcy i politycy z USA. W pozostałych częściach świata jedynie odczuto skutki wybuchu.

    Ostatecznie nawet sami Rosjanie przestraszyli się skutków swojej pracy, ponieważ bez większych problemów wzięli udział w programie ograniczenia prób nuklearnych, jaki wprowadzono kilka lat później. Zdawali sobie bowiem sprawę z faktu, że skoro sami stworzyli tak potężną bombę, Amerykanie zrobiliby podobną.

    Car bomba
    Car bomba
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleSuperksiężyc – 29.08.2015 – zdjęcia
    Next Article Kampania Wrześniowa 1939
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    13 marca 20234 Mins Read909 Views

    5 największych katastrof morskich w historii

    By Michał Banach0
    11 marca 20233 Mins Read2K Views

    Eksplozja w Oppau (1921)

    By Michał Banach0
    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 marca 2023

    Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

    31 marca 2023

    Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    14 listopada 20198 Mins Read50 Views

    Ostatni amerykański transatlantyk – SS United States

    Odwiedzając Filadelfię, zwłaszcza przejeżdżając autostradą nr 95, lub odwiedzając Ikeę, w oddali można zauważyć olbrzymi,…

    Artykuły
    10 lipca 20193 Mins Read9 Views

    Jedyny w swoim rodzaju Lincoln Indianapolis Concept (1955)

    Lata 50. przyniosły w Stanach Zjednoczonych wiele zmian w branży motoryzacyjnej. Poszukując nowych możliwości, spora…

    Artykuły
    16 października 20224 Mins Read17 Views

    Ostrawa NATO DAY’s 2022 – relacja

    Kolejne wielkie święto NATO na lotnisku im. Leoše Janáčka w Mosnowie pod Ostrawą w Republice…

    Artykuły
    19 sierpnia 20173 Mins Read

    Jakie ubezpieczenie pojazdu na wakacje?

    Jeszcze przed wyjazdem na urlop warto odpowiednio zadbać o ubezpieczenie komunikacyjne pojazdu, którym wybieramy się…

    Artykuły
    15 lipca 20223 Mins Read22 Views

    Sport to zdrowie, czyli 4 powody, dla których warto uprawiać sport

    Sport to zdrowie, głosi jedno z przysłów. Jednak dlaczego tak rzadko mamy ochotę uprawiać jakiś…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.