SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Zatonięcie tankowców Pendleton i Fort Mercer – historia (jak) z filmu
    Zatonięcie tankowców Pendleton i Fort Mercer - historia (jak) z filmu
    Artykuły

    Zatonięcie tankowców Pendleton i Fort Mercer – historia (jak) z filmu

    Michał BanachBy Michał Banach23 stycznia 2016Updated:18 lutego 20184 komentarze5 Mins Read
    Historia pełna jest wydarzeń, które idealnie nadają się na fabułę filmu. Przykładem może być akcja ratownicza przeprowadzona 18 lutego 1952 roku przez amerykańską straż przybrzeżną. Dwa tankowce typu T2 – Pendleton i Fort Mercer przełamały się na pół w trakcie sztormu. Na pomoc ocalałym wyruszyła min. malutka łódź ratownicza CG-36500. Na podstawie tej historii powstał film Czas próby.

    Tankowce w środku sztormu

    18 lutego 1952 roku amerykańskie wybrzeże w rejonie Nowej Anglii zaatakował potężny sztorm. Fale miały nawet 20 metrów wysokości a do tego padał śnieg i wiał huraganowy wiatr. Dwa pamiętające II wojnę światową tankowce typu T2 – Pendleton i Fort Mercer wpadły wprost w środek tego piekła.

    Tankowce typu T2 – zaprojektowane i budowane w czasie II wojny światowej tankowce. Powstało około 500 jednostek tego typu, nieznacznie różniących się od siebie projektami. Po wojnie wiele z nich trafiło w prywatne ręce. Ze względu na wojenną produkcję, statki te cechowały się kiepskiej jakości konstrukcją. Ponadto ze względu na użyte materiały miały ich kadłuby często pękały.

    Tankowiec typu T2 - Hat Creek
    Tankowiec typu T2 – Hat Creek

    Stare statki przez wiele godzin opierały się falom, ale ostatecznie obie jednostki przełamały się na pół. Pierwszy przełamał się Fort Mercer, znajdujący się około 50 km na wschód od Chatham w stanie Massachusetts. Załoga statku wezwała pomoc. W odpowiedzi z okolicznych baz straży przybrzeżnej wyruszyło kilkanaście jednostek ratowniczych oraz samoloty.

    Zanim dotarły one do dryfujących resztek statku, straż przybrzeżna otrzymała sygnał S.O.S. z drugiego tankowca – Pendleton, który jak się okazało, również przełamał się na pół około godziny 5.50 rano. Statek znajdował się około 30 km od Chatham.

    Dziób tankowca Pendleton
    Dziób tankowca Pendleton

    W bazie znajdowało się wówczas kilkunastu ratowników, ale dysponowali oni jedynie niewielką zaledwie 11-metrową drewnianą motorówką z 90-konnym silnikiem. Mimo to Bernard Webber wraz z trzema ochotnikami – Andrew Fitzgeraldem, Richardem Liveseyem i Ervinem Maske wyruszyli na pomoc (pozostali ratownicy odmówili wypłynięcia, uznając, że łódź nie przetrwa w takich warunkach).

    Uratowanie załogi tankowca Pendleton

    W momencie przełamania na pół załoga Pendletona licząca 41 marynarzy w większości znajdowała się w rufowej części statki. Jedynie 8 marynarzy znajdowało się na dziobie (zginęli oni bez szans na uratowanie). Sam statek znajdował się na tyle blisko brzegu, że mieszkańcy byli w stanie usłyszeć jego syreny i nawet czasami zobaczyć go.

    Niestety bliskość lądu sprawiała również, że fale były bardzo wysokie. Znajdujący się we wraku marynarze dowodzeni przez Raymonda Syberta nie tylko próbowali utrzymać się przy życiu w powoli tonącym statku, ale również próbowali nieco oddalić się od brzegu, aby zwiększyć szanse ratowników na podpłynięcie do targanego falami statku.

    Dziób tankowca Pendleton
    Dziób tankowca Pendleton

    Co ciekawe mimo przełamania, rufowa część Pendletona zachowała zasilanie, a silnik dalej pracował. Z drugiej strony załoga praktycznie nie mogła sterować jednostką.

    SS Pendleton – tankowiec typu T2-SE-A1 (nieco zmodyfikowany typ T2) zbudowany w 1944 roku. Wodowanie miało miejsce 21 stycznia 1944 roku, a kilka dni później jednostka wyruszyła w morze. Po wojnie statek trafił w ręce National Bulk Carriers. Jednostka miała 153,6 m długości, a jej nośność wynosiła 16 613 DWT. Tankowiec napędzany był turbiną parową pozwalającą na osiągnięcie prędkości około 15 węzłów.

    Ratownicy wyruszyli z Chatham dopiero około godziny 17.55. Po dramatycznym trwającym kilka godzin rejsie, motorówka CG-36500 dotarła do rufy Pendletona. Po drodze ratownicy stracili kompas, a sama łódź została mocno uszkodzona.

    Rufa tankowca Pendleton
    Rufa tankowca Pendleton

    Gdy tylko uwięzieni na pokładzie tankowca marynarze zobaczyli małą motorówkę, natychmiast wyszli na pokład i zaczęli schodzić po drabince do wody. Ratownicy nie mieli nawet czasu zaplanować akcji. Webber z wielkim trudem starał się utrzymać łódź przy burcie targanego falami tankowca. Z 33 marynarzy uratowano 32. Ostatni z marynarzy – George Myers schodząc po drabince spadł do wody i prawdopodobnie został wciągnięty pod wodę przez kadłub tankowca i uderzył o śrubę.

    Dziób tankowca Pendleton
    Dziób tankowca Pendleton

    Wypełniona ludźmi i mocno przeciążona niewielka motorówka musiała teraz przetransportować rozbitków w bezpieczne miejsce. Nie mając kompasu, ratownicy nie byli w stanie odnaleźć lądu (wszystko działo się w nocy). Przekazali więc przez radio meldunek. W odpowiedzi dostali propozycję przekazania rozbitków na płynący niedaleko większy statek straży przybrzeżnej USCGC McCulloch.

    Bernard C. Webber – urodził się 9 maja 1928 roku. W trakcie II wojny światowej służył w flocie handlowej a w 1946 rozpoczął służbę w straży przybrzeżnej. Zmarł 24 stycznia 2009 roku.

    Nie chcąc narażać uratowanych marynarzy na niebezpieczną operację przeniesienia ich na inny statek, Webber postanowił dryfując dotrzeć do brzegu. Na szczęście załoga łodzi zauważyła boję oznaczającą wejście do zatoki Old Harbor niedaleko Chatham.

    Motorówka straży przybrzeżnej CG-36500
    Motorówka straży przybrzeżnej CG-36500

    Przez radio poinformowali oni miejscową załogę bazy straży przybrzeżnej o swoim położeniu i wpłynęli do zatoki. Na brzegu przywitali ich nie tylko ratownicy, ale również okoliczni mieszkańcy, którzy tłumnie przybyli aby powitać bohaterską załogę.

    Uratowani marynarze z Pendletona wychodzą na brzeg
    Uratowani marynarze z Pendletona wychodzą na brzeg
    Uratowani marynarze z Pendletona wychodzą na brzeg
    Uratowani marynarze z Pendletona wychodzą na brzeg

    Skutki

    Chociaż pierwszym statkiem, któremu udzielono pomocy był Fort Mercer, to uratowanie marynarzy z Pendletona jest najbardziej znane. Do dzisiaj operację tę uznaje się za jedną z najważniejszych w historii amerykańskiej straży przybrzeżnej i najbardziej bohaterską.

    Straż przybrzeżna uratowała 70 marynarzy z obu tankowców. Załoga motorówki CG-36500 została odznaczona medalami, a w 2011 roku kuter straży przybrzeżnej typu Sentinel otrzymał nazwę USCGC Bernard C. Webber ku czci dowódcy bohaterskiej załogi. Motorówka CG-36500 przetrwała do dnia dzisiejszego.

    USCGC Eastwind manewrujący przy rufie tankowca Fort Mercer 19 lutego 1952 roku
    USCGC Eastwind manewrujący przy rufie tankowca Fort Mercer 19 lutego 1952 roku

    W toku śledztwa przeprowadzonego po zatonięciu obu tankowców uznano, że przyczyną ich przełamania na pół były błędy konstrukcyjne i złej jakości stal. Oba statki powstały w trakcie II wojny światowej. Co ciekawe, już w 1943 roku jeden z tankowców typu T2 doznał podobnych uszkodzeń.

    Zarówno dziobowa jak i rufowa część Pendletona zostały w ciągu kilku kolejnych dni wyrzucone na brzeg. W 1953 roku przeholowano je do stoczni złomowych, ale rufę tankowca rozebrano dopiero w 1978 roku.

    Poniżej znajdziecie zwiastun filmu Czas próby, który opowiada historię tej akcji ratowniczej.

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułCzechosłowackie fortyfikacje dawniej i dziś – zdjęcia
    Następny artykuł Zapomniany Concorde – zdjęcia
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Glückauf – pierwszy konwencjonalny tankowiec

    11 kwietnia 20222 Mins Read

    Wyciek ropy z tankowca Exxon Valdez

    14 października 20214 Mins Read

    SS Meteor – ostatni z jeziorowców typu „whaleback”

    1 czerwca 20203 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.